Wyposażenie statku
TWO.05. Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających
– technik budowy jednostek pływających 311942
Słownik pojęć dla e‑materiału
lina służąca do mocowania statków do nabrzeża lub innych jednostek pływających
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
ruchome wejście lub wyjście na pokład statku, umożliwiające załadunek lub wyładunek ładunku oraz dostęp do wnętrza statku; furty mogą być różnych rozmiarów i kształtów, w zależności od rodzaju statku i jego przeznaczenia
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
przegroda lub drzwi zabezpieczające, które mogą być szczelnie zamknięte, aby zapobiec przeciekaniu wody do innych części statku, na przykład w przypadku awarii lub w celu oddzielenia różnych sekcji statku; gródź wodoszczelna ma na celu zapobieganie zalaniom i utrzymywanie integralności strukturalnej statku

otwór w burcie, pokładówce lub nadbudówce jednostki pływającej; jest nie większe niż 0,16 mIndeks górny 22; ma okrągły lub owalny przekrój
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
winda pionowa, wykorzystywana głównie na rufie do wybierania i luzowania lin
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
otwór w burcie, nadburciu lub powierzchni pokładu jednostki pływającej o okrągłym lub owalnym kształcie; często posiada wzmocnione brzegi, przez które przeprowadza się liny cumownicze lub łańcuch kotwiczny;
można wyróżnić kluzy cumownicze i kluzy kotwiczne


Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
pomieszczenie znajdujące się przed grodzią zderzeniową jednostki pływającej, wykorzystywane do przechowywania łańcucha kotwicznego
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
element wyposażenia kotwicznego statku, umożliwiający zatrzymanie jednostki dzięki ramionom zagłębiającym się w dno
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
szczelnie zamykany otwór w pokładzie statku wodnego
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
ciężka, metalowa linka lub łańcuch używany do mocowania kotwicy na dnie, zapewniający stabilność i bezpieczeństwo zakotwiczonego statku; istotnymi elementami łańcucha jest łącznik Kentera i krętlik:
łącznik Kentera to specjalny element, który łączy dwa końce łańcucha kotwicznego, tworząc w ten sposób zamkniętą pętlę lub krąg; ten rodzaj połączenia jest niezwykle wytrzymały i używany jest w celu zapewnienia integralności łańcucha kotwicznego;
krętlik to element, który pozwala na obrót łańcucha kotwicznego bez przekręcania samej kotwicy; działa to jako rodzaj połączenia obrotowego, które umożliwia kotwicy obracanie się w odpowiedzi na zmiany kierunku wiatru lub prądu wody, co pomaga utrzymać stabilność statku zakotwiczonego
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
pionowa konstrukcja na pokładzie statku, jachtu lub innej jednostki pływającej, służąca do zamocowania żagli lub urządzeń do komunikacji, takich jak anteny radiowe czy reflektory
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
maszyna, która jest odpowiedzialna za wychylanie steru na statku
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
część kadłuba statku znajdująca się powyżej linii wodnej, stanowiąca zewnętrzną część burty statku
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”

słupek znajdujący się na pokładzie statku lub na nabrzeżu, służący do obkładania i mocowania lin cumowniczych i holowniczych
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
urządzenie lub system napędowy, które generuje siłę w celu poruszania statkiem; najczęściej jest to śruba napędowa, która obraca się w wodzie, generując siłę ciągu i umożliwiając statkowi poruszanie się naprzód lub do tyłu oraz zmianę kierunku
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
pędnik okrętowy; rodzaj napędu stosowanego na niektórych rodzajach statków, który pozwala na obracanie śrubą napędową wokół osi pionowej, co umożliwia precyzyjną kontrolę kierunku ruchu; śruba zamocowana jest pod kadłubem statku na ramieniu, wytwarza ona siłę zdolną poruszyć jednostkę pływającą; śruba obraca się w zakresie 360° wokół pionowej osi
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
ruchoma płaska konstrukcja zamocowana na tylnej części statku lub innej jednostki pływającej, która służy do zmiany kierunku ruchu poprzez obracanie się w wodzie; płetwa steru umożliwia sterowanie statkiem i regulowanie jego kursu
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
element na pokładzie statku służący do zabezpieczania i dostępu do luków ładunkowych lub przestrzeni pod pokładem
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
ruchoma konstrukcja umożliwiająca załadunek i rozładunek pojazdów lub ładunku między statkiem a nabrzeżem lub inną jednostką pływającą; rampy ułatwiają przeprowadzanie operacji logistycznych w porcie morskim lub na pokładzie statku
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
pionowa bariera, która zabezpiecza znajdujących się na pokładzie ludzi przed wypadnięciem za burtę lub upadkiem na niżej położony pokład
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
urządzenie na statku lub innej jednostce pływającej, które wytwarza strumień wody pod dużym ciśnieniem, umożliwiając precyzyjną kontrolę kierunku ruchu; pomaga w manewrowaniu w ciasnych przestrzeniach, takich jak porty, poprawiając zdolność statku do obracania się i zmiany kierunku bez konieczności używania tradycyjnych śrub napędowych
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”

zabezpieczenie liny cumowniczej lub łańcucha kotwicznego przez samorzutnym zwolnieniem
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
rodzaj iluminatora na jednostce pływającej; otwór w pokładzie, dachu nadbudówki lub pokładówki; jego funkcją jest oświetlanie wnętrza znajdujących się pod nim pomieszczeń
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”

składane schody skośnie zawieszone wzdłuż burty statku, umożliwiające wejście na statek stojący w porcie lub na redzie
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
układ mechaniczny lub hydrauliczny, który służy do zmiany położenia płetwy sterowej
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
urządzenie, które służy do podnoszenia i opuszczania kotwicy
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”

zejście prowadzące do pomieszczeń znajdujących się pod pokładem jednostki pływającej
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
pionowa ochrona wokół luku lub włazu na pokładzie, która chroni przed zalewaniem przez fale
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”
mechanizm, do którego zamocowane jest ostatnie ogniwo łańcucha; służy do awaryjnego odłączania łańcucha
Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”Grafika interaktywna „Elementy wyposażenia statku”