5) transforms simple formulas to isolate a given value in geometric formulas (for example areas of figures) or physical formulas (for example about velocity, distance and time).
The teacher introduces the subject of the lesson – isolating the given value from the formulaformulaformula.
The class starts with a short pair contest. Each students gives a simple chemical or physical formulaformulaformula. The other person from the pair isolates the given value from this formula.
Task contest Students isolate given values from formulas using rules they learnt. They do exercises from consecutive levels of the contest. They can go to the next level after verifying obtained results.
Three pairs with the best time score get the highest marks, next three – second highest marks.
Students do examples alternately. The other person verifies the solution.
Contest task Write the formulaformulaformula for the area of:
a) equilateral triangle;
b) any triangle;
c) trapezoid;
d) parallelogram.
Isolate the altitude of each polygon from its formulaformulaformula.
Contest task Isolate x from the formulaformulaformula.
a)
b)
Contest task From the following formulas isolate given variable. All variables are positive numbers. In the Internet look for relations in geometric figures than this formulas describe.
a) , isolate h
b) , isolate h
c) , isolate a
d) , isolate a
Contest task a) Isolate the length a of the longer base of a trapezoid whose area is 4p, if its altitude is 3x and the shorter base is z.
b) Isolate the length y of the shorter base of a trapezoid whose area is 2p is its altitude is 4h and the longer base is a.
An extra contest task Isolate a from the formulaformulaformula
The teacher evaluates students’ work and clarifies doubts.
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
In order to isolate the given value from the formulaformulaformula we need to:
- Add (subtract) the same expression to (from) both sides of the equation,
- Multiply (divide) both sides of the equation by the same expression (while remembering about the assumption that the value of this expression needs to be different than zero).
Selected words and expressions used in the lesson plan
Wyznaczając pewną wielkość ze wzoru zapisanego w postaci równości, możemy:
- do obu stron tej równości dodać (lub odjąć) to samo wyrażenie,
- obie strony równości pomnożyć (lub podzielić) przez to samo wyrażenie (pamiętając o przyjęciu założeń, że wartość tego wyrażenia jest różna od zera).
5) przekształca proste wzory, aby wyznaczyć zadaną wielkość we wzorach geometrycznych(np. pól figur) i fizycznych (np. dotyczących prędkości, drogi i czasu).
mdf22dc6bc48e4b8f_1528449068082_0
45 minut
mdf22dc6bc48e4b8f_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
mdf22dc6bc48e4b8f_1528449552113_0
1) Wyznaczanie zadanej wielkości ze wzoru.
2) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mdf22dc6bc48e4b8f_1528450430307_0
Uczeń:
- wyznacza zadaną wielkość ze wzoru.
mdf22dc6bc48e4b8f_1528449534267_0
1) Analiza sytuacyjna.
2) Indywidualny konkurs zadaniowy.
mdf22dc6bc48e4b8f_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca grupowa.
mdf22dc6bc48e4b8f_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wyznaczać wskazaną wielkość ze wzoru.
Zajęcia rozpoczyna krótki konkurs w parach. Każdy z uczniów podaje prosty wzór chemiczny lub fizyczny. Druga osoba z pary wyznacza wskazana wielkość z tego wzoru.
mdf22dc6bc48e4b8f_1528446435040_0
Uczniowie pracują samodzielnie, korzystająć z komputerów. Ich zadaniem jest obserwcja sposobu wyznaczania wskazanej zmiennej ze wzoru.
[Slideshow]
Uczniowie analizują przykład.
Przykład Ze wzoru , gdzie , wyznaczymy x.
Po prawej stronie równości zapisany jest ułamek. Ponieważ mianownik ułamka musi być różny od zera, zatem , stąd .
Obydwie strony równości mnożymy przez .
Lewą stronę wyrażenia zapisujemy bez użycia nawiasu.
Wyrażenia zawierające zmienną muszą stać po tej samej stronie równości.
Do obydwu stron dodajemy a i odejmujemy x.
Wyłączamy x przed nawias.
Dzielimy obie strony równania przez , wiedząc, że .
Wniosek Wyznaczając pewną wielkość ze wzoru zapisanego w postaci równości, możemy:
- do obu stron tej równości dodać (lub odjąć) to samo wyrażenie,
- obie strony równości pomnożyć (lub podzielić) przez to samo wyrażenie (pamiętając o przyjęciu założeń, że wartość tego wyrażenia jest różna od zera).
Konkurs zadaniowy Uczniowie wyznaczają dane wielkości ze wzorów, stosując poznane reguły.
Pokonują kolejne poziomy konkursu. Do kolejnego mogą przejść po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników.
Trzy pary z najlepszym czasem otrzymują oceny celujące, trzy kolejne – oceny bardzo dobre.
Uczniowie wykonują kolejne podpunkty zadań na przemian. Druga osoba z pary sprawdza poprawność rozwiązania zadania.
Zadanie konkursowe Zapisz wzór na pole:
a) trójkąta równobocznego,
b) dowolnego trójkąta,
c) trapezu,
d) równoległoboku.
Wyznacz z tego wzoru wysokość danego wielokąta.
Zadanie konkursowe Z podanego wzoru wyznacz x.
a)
b)
Zadanie konkursowe Z podanego wzoru wyznacz wskazaną wielkość. Wszystkie wielkości są liczbami dodatnimi. Poszukaj w internecie, jakie związki w figurach geometrycznych opisują te wzory.
a) , wyznacz h
b) , wyznacz h
c) , wyznacz a
d) , wyznacz a
Zadanie konkursowe a) Wyznacz długość a dłuższej podstawy trapezu o polu 4p, jeżeli wysokość trapezu wynosi 3x, a krótsza podstawa ma długość z.
b) Wyznacz długość y krótszej podstawy trapezu o polu 2p, jeżeli wysokość trapezu wynosi 4h, a dłuższa podstawa ma długość a.
Zadanie konkursowe dla chętnych Wyznacz a ze wzoru.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
mdf22dc6bc48e4b8f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wyznaczając pewną wielkość ze wzoru zapisanego w postaci równości, możemy:
- do obu stron tej równości dodać (lub odjąć) to samo wyrażenie,
- obie strony równości pomnożyć (lub podzielić) przez to samo wyrażenie (pamiętając o przyjęciu założeń, że wartość tego wyrażenia jest różna od zera).