E-materiały do kształcenia zawodowego

Diagnostyka nawierzchni

TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych - Technik budownictwa kolejowego 311220

bg‑green

Ocena nawierzchni

WYCIECZKA WIRTUALNA

11
Instrukcja użytkowania do wycieczki wirtualnej

Wycieczka wirtualna pozwala na zapoznanie się z najczęstszymi usterkami występującymi podczas eksploatacji procesu szynowego. Twoim zadaniem będzie przejście po torze kolejowym i wcielenie się w rolę toromistrza, który weryfikuje usterki w torze.

Po wejściu w zakładkę wycieczki wirtualnej poczekaj, aż niebieski pasek w całości wypełni pole w ramce i nastąpi załadowanie multimedium.

RrTmoRNvTdd4V
Ekran ładowania rzeczywistości wirtualnej VR
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekran startowy to biały trójkąt umieszczony na tle torowiska i ramki z tekstem. Przeczytaj tekst polecenia znajdujący się w ramce, a następnie zamknij ją, klikając krzyżyk w prawym górnym rogu.

R1USdg5ADmpQw
Ekran początkowy rzeczywistości wirtualnej VR
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po zamknięciu okna z poleceniem wyświetli się widok na tory i zielone kółko ze strzałką. W lewym górnym rogu znajduje się menu rozwijane. Klikając na nie, możesz wybrać dowolny wariant wirtualnej wycieczki.

R1JabB6oTK8aE
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby przejść do wybranego widoku, kliknij żółty znacznik znajdujący się w lewym górnym rogu.

RCcQx3bCEt4xE
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknij żółtą strzałkę, a zobaczysz w różnych miejscach toru żółte kółka. Możesz poruszać się po torze i oglądać go z każdej strony, obracając kamerą – wystarczy przytrzymać lewy przycisk myszy w dowolnym obszarze okna wirtualnej rzeczywistości i przeciągnąć w wybranym kierunku.

RI04ArWlrTOne
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w żółte kółko otworzy się okno, w którym obejrzysz z bliska jedną z typowych usterek występujących podczas eksploatacji systemu szynowego. Tekst usterki jest także czytany przez lektora.

RYcyTd84LOKcw
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby zamknąć okno, w którym opisano daną usterkę, kliknij znak X w prawym górnym roku tego okienka.

Jedno z żółtych kółek zawiera w środku literkę „i”.

R1GBn2BuCRyiB
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu w to kółko możesz zapoznać się z ważną dokumentacją dotyczącą wybranych procesów szynowych. Aby przeczytać kolejne strony dokumentu, kliknij czarną strzałkę znajdującą się w jego prawym dolnym rogu.

R1cqLaOerLcBo
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W czasie sprawdzania toru możesz cofnąć się do poprzednich usterek, klikając zieloną strzałkę.

RCncPxAPjq636
Przykładowy widok wycieczki wirtualnej
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Podczas wirtualnego spaceru sprawdź każdą usterkę występującą na torach.

1
RO4UYEgJux7sP
Wycieczka wirtualna Ocena nawierzchni
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wycieczka wirtulana „Ocena nawierzchni”

Gracz w trakcie rozgrywki spotka się z różnymi usterkami. Toromistrz na swojej drodze zauważył następujące usterki:

  • Uszkodzenie podkładu w postaci rys, lub odpysków.

  • Zbicie końców szyn – na łączeniu szyn widoczna nierówność, lub odkruszenie którejś z szyn.

  • Brak łubka – czyli brak elementu łączącego obie szyny.

  • Brak śrub łubkowych – szyny są połączone za pomocą łubka, lecz brakuje dwóch z czterech śrub łączących szyny.

  • Złuszczenie powierzchni szyny i oznaczenie toromistrza kwalifikujące szynę do wymiany – charakteryzuje się wywłaszczeniem górnej powierzchni główki szyny. Dodatkowo toromistrz czerwonym pismem zaznacza na szyjce szyny obszar usterki dopisując literę W.

  • Wychlap błotny – czyli podmycie się tłucznia spod podkładów kolejowych.

  • Pęknięcie podkładu – widoczne pęknięcie podkładu grozi jego ułamaniem.

  • Zużycie faliste szyny i oznaczenie toromistrza kwalifikujące szynę do obserwacji – zużycie faliste oznacza przybranie górnej powierzchni główki szyny w postać fali. Toromistrz zaznacza obszar usterki wpisując literę O na szyjce szyny.

  • Korozja szyny – widoczna korozja górnej powierzchni główki szyny.

  • Pęknięcie szyny – widoczne pęknięcie szyny, w tym przypadku widoczne jest na główce szyny, oraz na szyjce.

  • Złamanie szyny – pęknięcie szyny na całej jej długości przez które jej jednolita forma nie jest zachowana.

  • Widoczne zbrojenie podkładu –uszkodzenie zbrojonego podkładu w taki sposób że druty będące zbrojeniem są widoczne.

  • Pęknięcie stopki szyny – widoczne pęknięcie stopki szyny.

  • Wybuksowanie szyny – stopiona główka szyny przez którą widzimy dołek w górnej powierzchni górki szyny

  • Brak podkładów – widoczny brak jednego lub więcej podkładu kolejowego

  • Gnicie podkładów – podkład drewniany który nasiąkł wodą zaczyna gnić zmniejszając jego wytrzymałość

  • Brak przytwierdzenia szyny – brak elementu łączącego szynę z podkładem.

  • Brak śrub stopowych przytwierdzenia typu K – brak śrub łączących przytwierdzenie szyny z podkładem kolejowym.

  • Wgniecenie podkładki w drewniany podkład – widoczne wgniecenie podkładki  w drewniany podkład.

  • Roślinność w torach/ zanieczyszczenie podsypki – widoczne rośliny rosnące pomiędzy podkładami kolejowymi.

  • Mierzenie główki szyny za pomocą profilomierza – pozwala na zbadanie wymiarów główki szyny

  • Pomiar przechyłki za pomocą toromierza ręcznego – pozwala na zmierzenie przechyłki torów poprzez przyłożenie urządzenia do dwóch główek szyn jednocześnie.

  • Pęknięcie spawu szyny – pęknięcie szyny na miejscu spawu szyny w torze bezstykowym.

  • Wyboczenie toru kolejowego – dwa toki szynowe nieporządanie zmieniają swoje położenie poprzez przesunięcie się toru.

W wycieczce mamy dostęp do instrukcji ID‑7, w której zawarte są informacje o dozorowaniu linii kolejowych. Raport z dokonanego obchodu linii powinno być odnotowane w dokumentacji.

Dokumentacja oraz załączniki wypełniane przy ocenie nawierzchni

Załącznik 3

Załącznik 3. Wzór Książki kontroli obchodów D803

W puste pola załącznika wpisano xxx.

Zakład Linii Kolejowych w xxx
I S E xxx
Pole obszaru działania xxx
Linia xxx
Numer xxx
od kilometra xxx do kilometra xxx

Książka kontroli obchodów
zaczęta dnia xxx
zakończona dnia xxx
Punkty kontrolne na posterunkach:
Numer xxx, kilometr xxx
Toromistrz (imię i nazwisko, podpis): xxx
I S E (imię i nazwisko, podpis): xxx

Tabela 1

Spis telefonów alarmowych i wewnętrznych

Abonent

Nr telefonu

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Pouczenia:

  1. Książka kontroli obchodów — D803 stanowi dokument ścisłego zarachowania, powinnamieć ponumerowane strony, przesznurowana i opieczętowana przez sekcję eksploatacji.

  2. Przed przekazaniem toromistrzowi Książka kontroli obchodów — D803 powinna byćwypełniona do strony ósmej i zatwierdzona przez naczelnika sekcji eksploatacji. Toromistrz otrzymuje następną książkę po zdaniu poprzedniej. Książka kontroli obchodów — D803 przekazywana jest dróżnikowi obchodowemu na czas wykonywania obchodu.

  3. Pracownik dokonujący obchodu linii kolejowej powinien dokonywać wszelkie czynności objęte instrukcją Id‑7 (D10). Pracownik wykonujący obchód powinien mieć przy sobie instrukcję Id‑7 (D10) oraz niniejszą książkę i wpisywać do niej zauważone usterki.

  4. Pracownik dokonujący obchodu powinien udokumentować swoją obecność na wyznaczonych punktach kontrolnych przez:

    1. wpis do dziennika pracy (służby) dróżnika przejazdowego,

    2. wpis do Dziennika oględzin rozjazdów, skrzyżowań torów w jednym poziomie oraz wyrzutni płóz hamulcowych na górkach rozrządowych – D831 na posterunkach ruchu, wyznaczonego jako punkt kontrolny,

    3. uzyskanie potwierdzeń w Książce kontroli obchodów — D803 od pracowników punktów kontrolnych.

  5. Po zakończeniu obchodu dróżnik obchodowy winien zameldować toromistrzowi spostrzeżenia o stanie torów i innych urządzeń na obszarze oraz wykonanych robotach naprawczych, przedkładając równocześnie Książkę kontroli obchodów — D803 do wglądu.

  6. W przypadku wykonywania obchodu przez dróżnika obchodowego, przyjęcie do wiadomości zapisów powinien toromistrz stwierdzić podpisem w niniejszej książce w danym dniu, w uzasadnionych przypadkach najpóźniej w dniu następnym rano.

Tabela 2

Harmonogram ramowy obchodu torówna obszarze działania nr x x

Lp.

Godzina

Punkty kontrolne na obszarze działania w kilometrach

1

2

3

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Tabela 3

Wykaz miejsc, które winne być osygnalizowane

Lp.

Szlak

Kilometr

Podpis wpisującego

1

2

3

4

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Tabela 4

Ważniejsze miejsca, które pracownik wykonujący obchód winien mieć pod szczególną obserwacją

Lp.

Treść wpisu

Miejsce obserwacji w kilometrach

Podpis wpisującego

1

2

3

4

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Tabela 5

Stwierdzone usterki

Data

Godzina obchodu od do

Kilometry od do

Usterki stwierdzone podczas obchodu w torze, podtorzu, obiektach inżynieryjnych, itp. z podaniem lokalizacji

1

2

3

4

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Tabela 6

Zapisy na mijanych posterunkach

Nazwisko i imię wykonującego obchód linii

Nazwa posterunku

Godzina

Podpis pracownika posterunku

Data, godzina i podpis DT oraz uwagi zwierzchników i organów kontrolnych

5

6

7

8

9

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Do uzupełnienia

Załącznik 4. Wyposażenie pracownika wykonującego obchód toru

Załącznik 4. Wyposażenie pracownika wykonującego obchód toru

  1. Dokumentacja:

    1. Książka D803,

    2. Wyciąg z obowiązującego rozkładu jazdy dla odcinka linii objętego obchodem,

    3. Dokumentacja wskazana w załączniku 3 (w tym m.in. wykaz miejsc pod szczególna obserwacją).

  2. Środki ochrony osobistej – zgodne z obowiązującymi przepisami (w tym m.in. ubranie koloru pomarańczowego z odblaskami).

  3. Przyrządy sygnałowe:

    1. Trąbka sygnałowa,

    2. Chorągiewka koloru żółtego,

    3. Latarka ręczna ze szkłem białym i czerwonym (w porze obowiązywania sygnałów nocnych),

  4. Zwieracze toków szynowych na liniach wyposażonych urządzenia kontroli nie zajętości torów,

  5. Zegarek,

  6. Środki łączności, o których mowa w § 20 ust. 1 w szczególności radiotelefon przenośny wyposażony w kanał drogowy i pociągowy,

  7. Kreda i kredka olejna,

  8. Taśma miernicza,

  9. Liniał 1 m,

  10. Suwmiarka lub szczelinomierz.

Przed rozpoczęciem obchodu należy sprawdzić kompletność i sprawność wyposażenia!

Powiązane ćwiczenia