13) uses the function , including its plot, to describe and interpret problems related with inversely proportional values, also in practical applications.
Interpreting and operating information presented in the text, both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students work with the method of the chain of associations. They fill empty links with terms, formulas and associations connected with rational equations. Students present their chains and discuss most important links.
The teacher verifies students’ words and clarifies doubts.
The teacher introduced the subject of the lesson – applying rational functionrational functionrational function to solve practical problems.
Task Students work in groups and analyse materials presented in the Slideshow. As conclusions, they write steps of solving the task.
[Slideshow]
Conclusions students should write down:
Steps of doing the text exercisetext exercisetext exercise:
1. Analysing the exerciseexerciseexercise. 2. Creating an equationequationequation. 3. Solving the equationequationequation. 4. Verifying conditions of the exerciseexerciseexercise. 5. Writing the answer.
Using obtained information, students take part in the task contest, by doing exercises on their own. For each correct solutionsolutionsolution they can get 4 points. Students that obtain most points get grades ‘very good’.
Contest task Two workers do certain work in t days. The first worker would do this work alone in a days. In how many days would the second worker do this work, if he worked alone?
Contest task Two trucks were supposed to transport building materials to the construction site in 10 days. The first truck broke down after 6 days and the second was transporting materials for 9 more days. In how many days would the first truck transport materials and in how many days the second one?
Contest task Two pumps pump out a tank of oil in 3,75 hours. The first pump would pump out the tank alone in 4 hours less than the second. How much time would it take for each pump to pump out the cyst separately?
After finishing the contest, the teacher sum up results, rewards best students and clarifies doubts.
An extra task A bath can be filled with water by two pipes. Time of filling the bath only by the first pipe is equal to 20 minutes and only by the second pipe is 30 minutes. Calculate the time of filling the bath while using both pipes at the same time.
Gdy woda dopływa do basenu pierwszą rurą, to basen napełni się o 2 godziny później, a gdy drugą rurą, to o 4,5 godziny później niż wtedy, gdy woda dopływa obiema rurami jednocześnie. W ciągu ilu godzin napełni się basen wodą, gdy woda będzie dopływać tylko pierwszą rurą, a w ciągu ilu godzin – gdy woda będzie dopływać tylko drugą rurą?
Etapy rozwiązania zadania tekstowego: 1. Analiza treści zadania. 2. Ułożenie równania. 3. Rozwiązanie równania. 4. Sprawdzenie warunków zadania. 5. Sformułowanie odpowiedzi.
m6c3c9de826c40bde_1528449000663_0
Zastosowanie funkcji wymiernych do interpretacji zagadnień praktycznych
m6c3c9de826c40bde_1528449084556_0
Trzeci
m6c3c9de826c40bde_1528449076687_0
V. Funkcje. Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
m6c3c9de826c40bde_1528449068082_0
45 minut
m6c3c9de826c40bde_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m6c3c9de826c40bde_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem funkcji wymiernych.
m6c3c9de826c40bde_1528450430307_0
Uczeń:
- rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem funkcji wymiernych.
m6c3c9de826c40bde_1528449534267_0
1. Łańcuch skojarzeń.
2. Analiza sytuacyjna.
m6c3c9de826c40bde_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m6c3c9de826c40bde_1528450127855_0
Uczniowie, pracują w grupach metodą łańcucha skojarzeń. Wypełniają puste ogniwa „łańcucha” wiadomościami i skojarzeniami związanymi z funkcją wymierną. Po zakończonej pracy, przedstawiciel każdej grupy prezentuje wypełniony łańcuch.
Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
m6c3c9de826c40bde_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć jest poznanie zastosowania funkcji wymiernej w rozwiązywaniu zagadnień praktycznych.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują materiał przedstawiony w Slideshow. Zapisują etapy rozwiązania w postaci wniosku.
[Slideshow]
Wniosek, który powinni zapisać uczniowie:
Etapy rozwiązania zadania tekstowego: 1. Analiza treści zadania. 2. Ułożenie równania. 3. Rozwiązanie równania. 4. Sprawdzenie warunków zadania. 5. Sformułowanie odpowiedzi.
Korzystając z poznanych wiadomości, uczniowie, pracując samodzielnie , biorą udział w konkursie zadaniowym. Za każde poprawnie rozwiązane zadanie mogą otrzymać 4 punkty. Uczniowie, którzy zdobędą największą liczbę punktów otrzymają oceny bardzo dobry.
Polecenie konkursowe Dwaj pracownicy wykonali pewną pracę w czasie t dni. Pierwszy pracownik wykonałby tę pracę sam w ciągu a dni. W ciągu ilu dni pracę tę wykonałby drugi pracownik, gdyby pracował sam?
Polecenie konkursowe Dwa samochody ciężarowe miały zwieźć na plac budowy materiały budowlane w ciągu 10 dni. Po 6 dniach pracy pierwszy samochód zepsuł się, drugi woził materiały budowlane jeszcze przez 9 dni. W ciągu ilu dni zwiózłby materiały budowlane pierwszy samochód, a w ciągu ilu dni drugi samochód?
Polecenie konkursowe Gdy woda dopływa do basenu pierwszą rurą, to basen napełni się o 2 godziny później, a gdy drugą rurą, to o 4,5 godziny później niż wtedy, gdy woda dopływa obiema rurami jednocześnie. W ciągu ilu godzin napełni się basen wodą, gdy woda będzie dopływać tylko pierwszą rurą, a w ciągu ilu godzin – gdy woda będzie dopływać tylko drugą rurą?
Polecenie konkursowe Dwie pompy wypompują cysternę oleju w czasie 3,75 godziny. Pierwsza pompa, pracując sama, opróżniłaby cysternę o 4 godziny wcześniej niż druga. W jakim czasie opróżni cysternę każda pompa oddzielnie?
Po zakończeniu konkursu nauczyciel podsumowuje jego wyniki, nagradza najlepszych i wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych Wannę można napełnić wodą płynącą dwoma rurami. Czas napełniania wanny wodą płynącą tylko z pierwszej rury jest równy 20 minut, a z drugiej rury 30 minut. Oblicz czas, w którym napełni się wanna, gdy woda będzie dopływać obiema rurami jednocześnie.
m6c3c9de826c40bde_1528450119332_0
Po rozwiązaniu wszystkich zadań uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania:
Etapy rozwiązania zadania tekstowego: 1. Analiza treści zadania. 2. Ułożenie równania. 3. Rozwiązanie równania. 4. Sprawdzenie warunków zadania. 5. Sformułowanie odpowiedzi.