E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja procesu wiercenia

Organizacja i prowadzenie prac wiertniczych - Technik wiertnik

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie – zgodnie z podstawą programową – celów kształcenia w zawodzie technik wiertnik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:

Organizacja i prowadzenie prac wiertniczych wyodrębnionej w zawodzie Technik wiertnik 311707

Podstawa programowa

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji GIW.13.4. Organizacja i prowadzenie prac wiertniczych:

  • wykonywanie prac związanych z montażem i demontażem urządzeń wiertniczych;

  • nadzorowanie prac montażowych i demontażowych;

  • dobieranie narzędzi i osprzętu do wykonywania prac wiertniczych;

  • organizowanie i prowadzenie procesu wiercenia.

Efekty kształcenia

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia GIW.13.3. Przygotowanie i prowadzenie prac wiertniczych:

1) charakteryzuje dokumentację i plany sytuacyjne dotyczące montażu i demontażu urządzeń wiertniczych,

2) analizuje projekty wykonania prac i zabiegów wiertniczych,

3) stosuje zasady sporządzania dokumentacji czasu pracy załogi wiertniczej,

4) analizuje dane zamieszczone w dokumentacji wierceń,

5) posługuje się terminologią specjalistyczną dotyczącą procesu wiercenia,

6) dokonuje analizy wskaźników wiercenia,

7) charakteryzuje zasady sporządzania raportów wiertniczych,

9) projektuje uzbrojenie wylotu otworu wiertniczego,

10) przestrzega procedur wykonywania prób ciśnieniowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDh4DbYsamWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. W materiale znajdują się następujące e‑materiały:

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD1DqKlfBXInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDCVaLkdG1Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDCf86ZT7CPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięD121UY5mpPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD1GcTGZbhNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDG7VWK06XInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik wiertnik

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom poznanie i zapamiętanie pojęć związanych z organizacją i prowadzeniem prac wiertniczych.

Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Organizacja działań wiertniczych
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje dotyczące przygotowania stanowiska wiertniczego, kolejności czynności montażowych i demontażowych wiertni oraz dokumentacji niezbędnej do prowadzenia działań wiertniczych.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat związany z organizacją działań wiertniczych.

  • Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień, oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel może ocenić zaprezentowane prace poprzez ustne wyróżnienie grup, ocenę opisową dla każdej z osób lub ocenę za aktywność na lekcji.

Film instruktażowy (tutorial) Elementy uzbrojenia wylotu otworu wiertniczego
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy (tutorial).

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest zrobienie notatek i zapamiętywanie jak największej liczby informacji.

  • Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na 4 grupy, którym przydziela do omówienia następujące zagadnienia: 1) przygotowanie terenu wiertni, 2) montaż wiertni, 3) warunki bezpiecznego prowadzenia procesu wiercenia, 4) niezbędna dokumentacja wiertni.

  • Każda grupa ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie.

  • Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące informacje.

  • Grupy przedstawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej się z niego wywiązała.

Galeria interaktywna Przeciwerupcyjne wyposażenie wylotu otworu wiertniczego oraz sprzęt niezbędny do wykonywania prób szczelności
  • Uczniowie zostają podzieleni na dwie grupy. Każda grupa otrzymuje pulę zdjęć przedstawiających różne rodzaje narzędzi (przeciwerupcyjne wyposażenie wylotu otworu wiertniczego, urządzenia, oraz sprzęt niezbędny do wykonywania prób szczelności, dokumentacja przedstawiająca specyfikację urządzeń stanowiących przeciwerupcyjne wyposażenie wylotu otworu wiertniczego).

  • Zadaniem uczniów jest zaproponowanie czynności, które można zrealizować za pomocą tych narzędzi.

  • Następnie pod otrzymanymi zdjęciami uczniowie umieszczają odpowiednie podpisy.

  • Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanego zadania.

  • Kolejnym krokiem jest praca z wydrukowanymi zdjęciami.

  • Uczniowie ustawiają zdjęcie danego narzędzia i wykonują zrzut ekranu w taki sposób, aby było widać elementy, o które zapytają w ułożonych przez siebie pytaniach.

  • Uczniowie w grupach przygotowują 5 pytań dotyczących wybranych wcześniej narzędzi.

  • Uczniowie z pozostałych grup udzielają odpowiedzi na pytania ułożone przez daną grupę.

  • W razie potrzeby nauczyciel pomaga poszczególnym grupom.

  • Uczniowie sporządzają notatki z zajęć.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały służą do utrwalenia zdobytej wiedzy) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowej odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawne odpowiedzi.

  • Po uzyskaniu prawidłowych odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartym w słowniku pojęć dla e- materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 6 grup, z których każda otrzymuje 2 hasła i 2 definicje (hasła i definicje mogą się powtarzać w poszczególnych grupach).

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie haseł do odpowiadających im definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Organizacja działań wiertniczych
  • Nauczyciel korzysta z filmu edukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z treścią e‑materiału(to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem (np. informacje przygotowania stanowiska wiertniczego, montażu i demontażu urządzenia wiertniczego, dokumentacji niezbędnej do prowadzenia działań wiertniczych itd.).

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Film instruktażowy (tutorial) Elementy uzbrojenia wylotu otworu wiertniczego
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy – tutorial) Elementy uzbrojenia wylotu otworu wiertniczego

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu filmu nauczyciel rozmawia z uczniami na temat uzbrojenia wylotu otworu wiertniczego.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.:

    • Jakie urządzenia stosuje się w celu zapewnienia bezpieczeństwa prac wiertniczych?

    • Co to jest głowica przeciwerupcyjna?

    • Jakie urządzenie umożliwia zatrzymanie niekontrolowanego wypływu wody, ropy lub gazu?

    • Gdzie umieszcza się głowice przeciwerupcyjne?

    • Jakie urządzenie wykorzystuje się do zamykania i otwierania zamknięć zestawu przeciwerupcyjnego?

    • Do czego służy prewenter szczękowy podwójny?

    • Jak dobiera się zestaw wyposażenia przeciwerupcyjnego?

    • Gdzie jest zlokalizowany prewenter uniwersalny?

    • Jak zbudowany jest manifold dławienia?

    • Gdzie powinna być przechowywana szczegółowa dokumentacja parametrów roboczych i konstrukcyjnych poszczególnych zamknięć ciśnieniowych?

    • Kiedy przeprowadza się próby szczelności poszczególnych połączeń?

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z wykonywaniem prób ciśnieniowych zabezpieczenia przeciwerupcyjnego wylotu otworu wiertniczego (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je sama) i podczas prezentacji filmu instruktażowego przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem (np. głowica przeciwerupcyjna, zestaw przeciwerupcyjny, prewenter szczękowy podwójny, prewenter szczękowy pojedynczy, prewenter uniwersalny, manifold dławienia itd.).

  • Każdy uczeń w dowolny sposób notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Galeria interaktywna Przeciwerupcyjne wyposażenie wylotu otworu wiertniczego oraz sprzęt niezbędny do wykonywania prób szczelności
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom galerię interaktywną i omawia jej zawartość. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z wyposażeniem wylotu otworu wiertniczego, urządzeniami i sprzętem niezbędnym do wykonywania prób szczelności oraz związaną z tym obszarem dokumentacją.

  • Każdy uczeń na podstawie galerii interaktywnej układa 5 pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną poprawną odpowiedzią.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą odpowiedź (jedną z czterech). Autor pytania z pomocą nauczyciela koryguje odpowiedzi kolegów.

  • Nauczyciel po raz kolejny wyświetla galerię interaktywną i wskazuje ważne obszary, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla podczas zajęć interaktywne materiały sprawdzające.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu uczniowi, wyznacza odpowiednią ilość czasu na podanie odpowiedzi.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań nauczyciel pomaga w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań nauczyciel wyjaśnia każde zagadnienie, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy mieli z tym trudności.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela na przykład na tablicy interaktywnej.

Wykorzystanie e‑materiału poza zajęciami

Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie materiałów i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów, dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, co stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych
i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć prosi uczniów o zapoznanie się z e‑materiałami: film edukacyjny Organizacja działań wiertniczych, film instruktażowy (tutorial) Elementy uzbrojenia wylotu otworu wiertniczego oraz Galeria interaktywna Przeciwerupcyjne wyposażenie wylotu otworu wiertniczego oraz sprzęt niezbędny do wykonywania prób szczelności.

  • Nauczyciel przekazuje uczniom zestaw pytań. Odpowiedzi na te pytania uczniowie znajdą w udostępnionych materiałach. Pytania obejmują kwestie poruszane w zadaniach zawartych w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować te zadania na pytania dla uczniów.

  • Uczeń przesyła nauczycielowi (np. e‑mailem) odpowiedzi na pytania i przychodzi na lekcję przygotowany do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadania praktycznego.

  • Nauczyciel przydziela mu zadanie, np.: Opisz głowicę przeciwerupcyjną.

  • Uczeń opisuje szczegółowo, z czego jest zbudowana głowica przeciwerupcyjna, jak działa, do czego służy i gdzie się znajduje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci udzielania odpowiedzi na pytania, np. Co sprawiło Ci trudność?; Co nie sprawiło Ci żadnego problemu?; Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: 1) etapy przygotowania stanowiska wiertniczego, 2) montaż urządzenia wiertniczego, 3) stanowisko wiertnicze (wymagania, podział na strefy), 4) dokumentacja wiertni.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e‑materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie ich nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłane materiały i zwraca je z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Grupy uczniów przedstawiają i omawiają swoje prezentacje.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczniów.

  • W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza zadania w postaci udzielania odpowiedzi na pytania, np. Co sprawiło grupie trudność?; Co grupy wykonały bez problemu?; Na co zwrócilibyście uwagę, przygotowując prezentację następnym razem?; Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?.

Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań. Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć. Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Realizując pracę w grupach, nauczyciel prowadzi proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie multimedia przedstawiają informacje na temat organizowania i prowadzenia pomiarów wgłębnych w odwiertach. Różne formy multimedialne pozwalają na to, aby uczniowie pozyskiwali informacje w urozmaicony sposób i za pomocą odmiennych kanałów percepcji. Dzięki temu jest szansa na dopasowanie multimediów do potrzeb i możliwości poszczególnych uczniów, co w dużej mierze znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz sprzyja wyrównywaniu szans uczniów. Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzOK0Islq4XF2
(Uzupełnij).