Interpreting and manipulating information presented in both mathematical and popular science texts, as well as in the form of graphs, diagrams, tables.
Students sit in a circle, in the middle of which stands an empty box. With the method of „wandering cards” they review the names of algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions.
The first student writes an algebraic phrase on the card, e.g. 3x. He or she passes the card to the next student. He or she adds the name of the expression and puts the card back in the box. At that time, the first student speaks aloud what phrase he wrote. The second student takes a blank note, writes an algebraic expression on it (other than the first one) and gives it to the next student. The whole procedure is repeated until students run out of the ideas for new expressions. Then the volunteer takes out the card from the box and checks if the expressions are correctly signed. If not, he or she shows the card to other students who give the correct name of the expression.
The teacher informs the students that the aim of the lesson will be to review what they know about algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions.
Task Students, working in groups, analyze an interactive drawing. They pay attention to the way how the multiplication of the algebraic sumalgebraic sumalgebraic sum by the number and the algebraic sum by the algebraic sum are performed. They formulate the conclusions.
Students, working alone, take part in a task competition. The competition has three stages. For each correctly performed calculation, the student receives 1 point, for the wrongly done one (-1). Students who have obtained a minimum of 3 points pass to the next stage.
Tasks of the first stage.
Task Write in the form of an algebraic expression:
a) the sum of the doubled variable x and the tripled variable y,
b) the difference in the number of a and the doubled sum of x and y variables,
c) the product of the square of the number a and the number b,
d) the quotient of the sum of the numbers a and b by their difference.
Task Bring the expression to the simplest formsimplest formsimplest form:
a)
b)
c)
d)
Tasks of the second stage.
Task Bring the expression to the simplest formsimplest formsimplest form, then calculate its numerical value for the given variable values:
a)
b)
,
Task Do the multiplication:
a)
b)
c)
Tasks for 3 stage.
Task Bring the expression to the simplest formsimplest formsimplest form:
a)
b)
The teacher summarizes the results of the competition. The students who scored the most points are rewarded with grades
An extra task: Simplify fractions. Provide the necessary assumptions:
- To multiply two algebraic sums, multiply each component of the first sum by each component of the second sum and add the products obtained. After performing the indicated operations, similar expression should be reduced.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- Aby pomnożyć dwie sumy algebraiczne, należy pomnożyć każdy składnik pierwszej sumy przez każdy składnik drugiej sumy i dodać otrzymane iloczyny. Po wykonaniu wskazanych działań, należy przeprowadzić redukcję wyrazów podobnych.
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
mf4d3df849dcb32f0_1528449068082_0
45 minut
mf4d3df849dcb32f0_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
mf4d3df849dcb32f0_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Odczytywanie i zapisywanie wyrażeń algebraicznych.
3. Przekształcanie wyrażeń algebraicznych.
mf4d3df849dcb32f0_1528450430307_0
Uczeń:
- odczytuje i zapisuje wyrażenia algebraiczne,
- przekształca wyrażenia algebraiczne.
mf4d3df849dcb32f0_1528449534267_0
1. Wędrujące karteczki.
2. Konkurs zadaniowy.
mf4d3df849dcb32f0_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
mf4d3df849dcb32f0_1528450127855_0
Uczniowie siedzą w kręgu, po środku którego stoi puste pudło. Metodą „wędrujących karteczek” przypominają nazwy wyrażeń algebraicznych.
Pierwszy z uczniów pisze na karteczce wyrażenie algebraiczne, np. 3x. Podaje karteczkę następnemu uczniowi. Ten dopisuje nazwę wyrażenia i wrzuca kartkę do pudła. W tym czasie pierwszy uczeń mówi na głos jakie wyrażenie napisał. Drugi uczeń bierze czystą karteczkę, pisze na niej wyrażenie algebraiczne (inne niż napisał pierwszy) i podaje kolejnemu uczniowi. Cała procedura powtarza się, aż do wyczerpania pomysłów na nowe wyrażenia. Wtedy ochotnik wyciąga z pudła karteczki i sprawdza, czy wyrażenia są prawidłowo podpisane. Jeśli nie, pokazuje karteczkę pozostałym uczniom, którzy podają poprawną nazwę wyrażenia.
mf4d3df849dcb32f0_1528446435040_0
Nauczyciel informuje, że celem zajęć będzie przypomnienie wiadomości o wyrażeniach algebraicznych.
Polecenie Uczniowie, pracując w grupach, analizują rysunek interaktywny. Zwracają uwagę na sposób mnożenia sumy algebraicznej przez liczbę oraz sumy algebraicznej przez sumę algebraiczną. Formułują wniosek.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek:
- Aby pomnożyć dwie sumy algebraiczne, należy pomnożyć każdy składnik pierwszej sumy przez każdy składnik drugiej sumy i dodać otrzymane iloczyny. Po wykonaniu wskazanych działań, należy przeprowadzić redukcję wyrazów podobnych.
Uczniowie, pracując samodzielnie, biorą udział w konkursie zadaniowym.
Konkurs jest trzyetapowy. Za każde poprawnie wykonane obliczenia uczeń otrzymuje 1 punkt, za błędnie (-1). Do następnego etapu przechodzą ci uczniowie, którzy uzyskali minimum 3 punkty.
Zadania pierwszego etapu.
Polecenie Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego:
a) sumę podwojonej zmiennej x i potrojonej zmiennej y,
b) różnicę liczby a i podwojonej sumy zmiennych x i y,
c) iloczyn kwadratu liczby a i liczby b,
d) iloraz sumy liczb a i b przez ich różnicę.
Polecenie Sprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:
a)
b)
c)
d)
Zadania drugiegi etapu.
Polecenie Sprowadź wyrażenie do najprostszej postaci, następnie oblicz jego wartość liczbową dla podanych wartości zmiennych:
a)
b)
,
Polecenie Wykonaj mnożenie:
a)
b)
c)
Zadania trzeciego etapu.
Polecenie Sprowadź wyrażenie do najprostszej postaci:
a)
b)
Nauczyciel podsumowuje wyniki konkursu. Uczniowie, którzy uzyskali największą liczbę punktów są nagradzani ocenami.
Polecenie dla chętnych: Skróć ułamki. Podaj konieczne założenia:
a)
b)
mf4d3df849dcb32f0_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Wspólnie formułują wniosek do zapamiętania.
- Aby pomnożyć dwie sumy algebraiczne, należy pomnożyć każdy składnik pierwszej sumy przez każdy składnik drugiej sumy i dodać otrzymane iloczyny. Po wykonaniu wskazanych działań, należy przeprowadzić redukcję wyrazów podobnych.