1) does the operations (addition, subtraction, multiplication, division, exponentiation, extraction of roots, taking the logarithm) in the set of real numbers.
Doing calculations on real numbers, also using the calculator, applying mathematical laws of operation during transforming algebraic expressionsalgebraic expressionsalgebraic expressions and using this abilities in theoretical and realistic problems.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
A power of number a with natural exponent (n > 1) is called a product of n elements, each equal to a. We write it down as:
Moreover, we assume that aIndeks górny 00 = 1, for a ≠ 0.
Number a is called the base of the powerbase of the powerbase of the power and number n – the exponent of the powerexponent of the powerexponent of the power.
For any number a, a ≠ 0 we assume that aIndeks górny -1-1 =
For each natural number n and any number a, a ≠ 0 we assume that .
Selected words and expressions used in the lesson plan
Korzystając z powyższej definicji i własności działań na potęgach, uczniowie obliczają wartości potęg o wykładnikach ujemnych.
m08a03ce090d3925a_1528449000663_0
Potęga o wykładniku całkowitym
m08a03ce090d3925a_1528449084556_0
Trzeci
m08a03ce090d3925a_1528449076687_0
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
m08a03ce090d3925a_1528449068082_0
45 minut
m08a03ce090d3925a_1528449523725_0
Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
m08a03ce090d3925a_1528449552113_0
1. Obliczanie wartości potęg o wykładnikach całkowitych.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m08a03ce090d3925a_1528450430307_0
Uczeń:
- oblicza potęgi o wykładnikach całkowitych na podstawie definicji.
m08a03ce090d3925a_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m08a03ce090d3925a_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m08a03ce090d3925a_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą obliczać wartości potęg o wykładnikach całkowitych.
m08a03ce090d3925a_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie przypominają definicję potęgi o wykładniku naturalnym.
Potęgą liczby a o wykładniku naturalnym (n > 1) nazywamy iloczyn n czynników, z których każdy jest równy a.
Symbolicznie zapisujemy:
Ponadto przyjmujemy, że aIndeks górny 00 = 1, dla a ≠ 0.
[Ilustracja interaktywna]
Uczniowie analizują przykłady:
Następnie wspólnie zapisują w postaci ułamków: .
Powinni zauważyć, że otrzymane wyniki, to odwrotności odpowiednio liczb:
Definicja potęgi o wykładniku -1. Dla dowolnej liczby a, a ≠ 0 przyjmujemy aIndeks górny -1-1 =
Korzystając z powyższej definicji i własności działań na potęgach, uczniowie obliczają wartości potęg o wykładnikach ujemnych.
Następnie wspólnie definiują potęgę o wykładniku całkowitym ujemnym.
Definicja potęgi o wykładniku całkowitym ujemnym. Dla każdej liczby naturalnej n i dla dowolnej liczby a, a ≠ 0 przyjmujemy .
Korzystając z definicji, uczniowie obliczają wartości potęg o ujemnych wykładnikach całkowitych.
Polecenie Oblicz.
a)
b)
Polecenie W wykropkowane miejsce wpisz odpowiedni znak <, >, =.
a)
b)
c)
d)
Polecenie W miejsce kropek wpisz odpowiedni wykładnik.
a)
b)
c)
d)
Polecenie Oblicz.
a)
b)
c)
Polecenie dla chętnych: Oblicz wartość wyrażenia .
m08a03ce090d3925a_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Potęgą liczby a o wykładniku naturalnym (n > 1) nazywamy iloczyn n czynników, z których każdy jest równy a.
Symbolicznie zapisujemy:
Ponadto przyjmujemy, że aIndeks górny 00 = 1, dla a ≠ 0.
Liczbę a nazywamy podstawą potęgi, liczbę n - wykładnikiem potęgi.
Dla dowolnej liczby a, a ≠ 0 przyjmujemy aIndeks górny -1-1 =
Dla każdej liczby naturalnej n i dla dowolnej liczby a, a ≠ 0 przyjmujemy .