II. Programming and solving problems with the use of computer and other digital devices. The student:
3) prepares and presents solutions to problems using basic applications (text and graphic editor, spreadsheet, programme for creating multimedia presentation) on his computer or in the cloud, while demonstrating the skills:
a) to create illustrations in a graphic editor: draws with selected tools, transforms images, completes graphics with text,
b) to create text documents: chooses a font, formats paragraphs, inserts illustrations, subtitles and shapes into the text, creates tables and numbered and bulleted lists,
c) to use a spreadsheet while solving tasks related to simple calculations: enter data into the spreadsheet, format cells, defines simple formulas and selects charts for data and calculation purposes,
d) to create short multimedia presentations combining text and graphics, he uses ready‑made templates or designs according to his own ideas;
The subject of this project is to prepare a leafletleafletleaflet about animals living in your area. Look for information on the subject on the Internet, at the library or at the tourist information point.
Collect photographic material - it can be photos from the Internet, printed photos or photos made by you.
- scannerscannerscanner, - image recording device (camera, tablet or smartphone), - computer workplace equipped with raster graphic processing programme, a text editor, spreadsheet and giving the possibility of searching information in online resources, - a colour printer.
Before you start working with a computer, use a pencil and a paper to sketch a schematic division of space. Think about where you can place photos, title, text.
When creating a leafletleafletleaflet, there are a few rules to keep in mind:
- select a legiblelegiblelegible font type, - use contrasting colours, especially in longer texts - do not use too many types of fonts on one leafletleafletleaflet, - use text highlighting with moderation - write correctlycorrectlycorrectly, in accordance with grammatical and spelling rules. - choose graphical elements with good resolutionresolutionresolution.
Get ready to present your work. Practice the presentation in front of the mirror or someone from your house. Hold on to the allotted time. Ensure that all necessary devices are connected to the computer before you present it in the classroom.
Selected words and expressions used in the lesson plan
- dobierz orientację strony, - podziel dokument na kolumny, względnie skorzystaj ze wstawiania pól tekstowych, - wstaw elementy graficzne – pod zdjęciami umieść źródło ich pochodzenia (w przypadku własnych zdjęć możesz je podpisać frazą „fotografia własna”), - wstaw tekst i sformatuj go odpowiednio, - wstaw tytuł ulotki, - dobierz tło dokumentu, - zapisz ulotkę w formacie PDF, - wydrukuj ją odpowiednio dobierając parametry drukowania.
- Wyszukaj informacje na temat zwierząt zamieszkujących Twoją okolicę. Skorzystaj z Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Zarchiwizuj zdjęcia i informacje tekstowe. Nie zapomnij zapisać, z jakich źródeł pozyskałeś informacje. - Jeśli posiadasz fotografie zwierząt w formie drukowanej, to je zeskanuj. - Jeśli samodzielnie wykonujesz zdjęcia, to nie zapomnij o zasadach kadrowania obrazu. - W programie graficznym poddaj obróbce wykonane zdjęcia, tzn. dostosuj ich rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory. Wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć. - W programie do edycji tekstu przygotuj tekst, który zamieścisz na ulotce. Na tym etapie pracy skup się nad jego treścią, a nie nad formatowaniem. - Zgromadź kilka ulotek, przyjrzyj się, w jaki sposób są sformatowane tj. jaki jest układ tekstu, jaka jest wielkość czcionek, jak umieszczone są zdjęcia, dobrane kolory. Zastanów się, co na tych ulotkach przemawia do Ciebie jako odbiorcy, a co chętnie byś zmienił.
mae6a03cfeceebb45_1528449000663_0
Zwierzęta zamieszkujące teren, w którym mieszkasz
mae6a03cfeceebb45_1528449084556_0
Drugi
mae6a03cfeceebb45_1528449076687_0
Klasy IV‑VI
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych. Uczeń:
3) przygotowuje i prezentuje rozwiązania problemów, posługując się podstawowymi aplikacjami (edytor tekstu oraz grafiki, arkusz kalkulacyjny, program do tworzenia prezentacji multimedialnej) na swoim komputerze lub w chmurze, wykazując się przy tym umiejętnościami:
a) tworzenia ilustracji w edytorze grafiki: rysuje za pomocą wybranych narzędzi, przekształca obrazy, uzupełnia grafikę tekstem,
b) tworzenia dokumentów tekstowych: dobiera czcionkę, formatuje akapity, wstawia do tekstu ilustracje, napisy i kształty, tworzy tabele oraz listy numerowane i punktowane,
c) korzystania z arkusza kalkulacyjnego w trakcie rozwiązywania zadań związanych z prostymi obliczeniami: wprowadza dane do arkusza, formatuje komórki, definiuje proste formuły i dobiera wykresy do danych i celów obliczeń,
d) tworzenia krótkich prezentacji multimedialnych łączących tekst z grafiką, korzysta przy tym z gotowych szablonów lub projektuje według własnych pomysłów;
mae6a03cfeceebb45_1528449068082_0
45 minut
mae6a03cfeceebb45_1528449523725_0
Tworzy ulotkę informacyjną przy użyciu programu do edycji tekstu.
mae6a03cfeceebb45_1528449552113_0
1. Modyfikuje fotografie przy użyciu programu graficznego.
2. Wykorzystuje zaawansowane funkcje programu do edycji tekstu.
mae6a03cfeceebb45_1528450430307_0
Uczeń:
- przygotowuje ulotkę informacyjną przy użyciu programu do edycji tekstu.
mae6a03cfeceebb45_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Praca z komputerem.
mae6a03cfeceebb45_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
mae6a03cfeceebb45_1528450135461_0
mae6a03cfeceebb45_1528450127855_0
Tematem tego projektu jest przygotowanie ulotki na temat zwierząt zamieszkujących Twoje okolice. Poszukaj informacji na ten temat w Internecie, w bibliotece lub w punkcie informacji turystycznej.
Zgromadź materiał fotograficzny – mogą być to zdjęcia z Internetu, zdjęcia w formie drukowanej lub wykonane przez Ciebie.
Przygotowanie:
- Wyszukaj informacje na temat zwierząt zamieszkujących Twoją okolicę. Skorzystaj z Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Zarchiwizuj zdjęcia i informacje tekstowe. Nie zapomnij zapisać, z jakich źródeł pozyskałeś informacje. - Jeśli posiadasz fotografie zwierząt w formie drukowanej, to je zeskanuj. - Jeśli samodzielnie wykonujesz zdjęcia, to nie zapomnij o zasadach kadrowania obrazu. - W programie graficznym poddaj obróbce wykonane zdjęcia, tzn. dostosuj ich rozmiar, skadruj zgodnie z zasadami kompozycji, popraw kontrast, jasność i kolory. Wyróżnij najważniejsze szczegóły tych zdjęć. - W programie do edycji tekstu przygotuj tekst, który zamieścisz na ulotce. Na tym etapie pracy skup się nad jego treścią, a nie nad formatowaniem. - Zgromadź kilka ulotek, przyjrzyj się, w jaki sposób są sformatowane tj. jaki jest układ tekstu, jaka jest wielkość czcionek, jak umieszczone są zdjęcia, dobrane kolory. Zastanów się, co na tych ulotkach przemawia do Ciebie jako odbiorcy, a co chętnie byś zmienił.
Do wykonania projektu potrzebujesz:
- skaner, - urządzenie rejestrujące obraz (aparat fotograficzny, tablet lub smartfon), - stanowisko komputerowe wyposażone w program do obróbki grafiki rastrowej, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny oraz dające możliwość wyszukiwania informacji w zasobach internetowych, - drukarkę drukującą w kolorze.
mae6a03cfeceebb45_1528446435040_0
Nim przystąpisz do pracy z komputerem, za pomocą ołówka i kartki naszkicuj schematyczny podział przestrzeni. Zastanów się, gdzie umieścisz zdjęcia, tytuł, tekst.
W programie do edycji tekstu:
- dobierz orientację strony, - podziel dokument na kolumny, względnie skorzystaj ze wstawiania pól tekstowych, - wstaw elementy graficzne – pod zdjęciami umieść źródło ich pochodzenia (w przypadku własnych zdjęć możesz je podpisać frazą „fotografia własna”), - wstaw tekst i sformatuj go odpowiednio, - wstaw tytuł ulotki, - dobierz tło dokumentu, - zapisz ulotkę w formacie PDF, - wydrukuj ją odpowiednio dobierając parametry drukowania.
[Grafika interaktywna]
Przy tworzeniu ulotki warto pamiętać o kilku zasadach:
- wybierz czytelny krój czcionki, - używaj kontrastowych kolorów, szczególnie w dłuższych tekstach - nie stosuj zbyt wielu rodzajów czcionek na jednej ulotce, - stosuj wyróżnienia tekstu z umiarem - pisz poprawnie, zgodnie z zasadami gramatycznymi i ortograficznymi. - dobierz elementy graficzne o dobrej rozdzielczości.
mae6a03cfeceebb45_1528450119332_0
Przygotuj się do zaprezentowania swojej pracy. Przećwicz prezentację przed lustrem lub kimś z domowników. Trzymaj się wyznaczonego czasu. Przed wystąpieniem w klasie sprawdź, czy wszystkie potrzebne urządzenia zostały podłączone do komputera.