Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu
MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennikWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennik
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach obuwnika 753602 i technika obuwnika 311916. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
MOD.05. Wytwarzanie obuwia wyodrębnionej w zawodach obuwnika 753602 i technika obuwnika 311916.
Cele kształcenia
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.05. Wytwarzanie obuwia: przygotowywanie i rozkrój materiałów na elementy wierzchów i spodów obuwia.
Efekty kształcenia
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia.
MOD.05.2. Podstawy obuwnictwa. Uczeń:
3) charakteryzuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi obuwniczych,
8) stosuje maszyny i urządzenia obuwnicze.
MOD.05.03 Przygotowanie i rozkrój materiałów na elementy składowe wierzchów i spodów obuwia. Uczeń:
1) ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie rozkroju materiałów,
2) używa maszyn i urządzeń stosowanych do rozkroju materiałów na wierzchy i spody obuwia,
5) wycina elementy obuwia,
6) klasyfikuje odpady technologiczne powstające podczas rozkroju materiałów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
MOD.05.2. Podstawy obuwnictwa,
charakteryzuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi obuwniczych,
stosuje maszyny i urządzenia obuwnicze.
MOD.05.03 Przygotowanie i rozkrój materiałów na elementy składowe wierzchów i spodów obuwia.
ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie rozkroju materiałów,
używa maszyn i urządzeń stosowanych do rozkroju materiałów na wierzchy i spody obuwia,
wycina elementy obuwia,
klasyfikuje odpady technologiczne powstające podczas rozkroju materiałów.
E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.
E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika, w celu samokształcenia.
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia.
Materiały multimedialne
Zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Zasób „Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu” składa się z dwóch materiałów multimedialnych:
Galeria zdjęćGaleria zdjęć maszyn do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) przedstawiający przeznaczenie i użytkowanie maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów składowych obuwia.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu, przygotowując uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęćSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu obuwnik i technik obuwnik
Realizując jednostki tematyczne z zakresu efektów kształcenia wspieranych przez e‑materiał Montaż i wykończenie obuwia, można wykorzystać metody praktyczne, za pomocą których kształtuje się i rozwija umiejętności, nawyki i sprawności o charakterze praktycznym. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas działania są znacznie trwalsze od wiedzy i umiejętności przyswojonych innymi metodami.
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Propozycje zastosowania metod kształcenia:
Pokaz z objaśnieniem polega na demonstracji czynności, ich kolejności i prawidłowości wykonania. W przypadku czynności złożonych, takich jak rozkrój i opracowanie elementów spodu obuwia, pokaz powinien obejmować demonstrację kolejnych faz tych czynności. Przedmiotem pokazu mogą być także maszyny i urządzenia, ich budowa i zasada działania, poszczególne zespoły, podzespoły i części, narzędzia, tablice, wykresy itd. Towarzyszący pokazowi komentarz słowny ma charakter objaśnienia (wyjaśnienia), dlatego metoda pokazu z objaśnieniem może być stosowana w początkowej fazie zajęć o charakterze praktycznym. Pokaz powinien odbyć się z wykorzystaniem galerii zdjęć Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia**.** Uczniowie podczas pokazu powinni przygotować samodzielnie bądź w parach plakaty, na których przedstawią pojedyncze narzędzia i elementy: wykrojniki niskie, wykrojniki wysokie kute, zestawy nożyków, nakłuwaków do plotera tnącego, formy do kształtowania przestrzennego elementów spodu, szablony ścieniania, podkłady do wycinania wykonane z różnych materiałów. Powinny znaleźć się przy nich stosowne opisy oraz 2‑3 informacje bądź ciekawostki. Drugi plakat może dotyczyć maszyn stosowanych w zawodzie obuwnik służących do rozkroju materiałów obuwniczych na elementy składowe (wycinarki hydrauliczne ramienne, wycinarki mostowe, układy CAD/CAM wyposażone w plotery tnące, maszyny do ścieniania i kształtowania przestrzennego elementów spodowych obuwia, dwojarka elementów spodowych), trzeci plakat powinien przedstawiać informacje na temat wyrobów końcowych, będą to wycięte elementy obuwia z różnych materiałów, przykładowe podpodeszwy do obuwia męskiego i damskiego o różnym skłonie i inne elementy spodu obuwia, takie jak: pasy, otoki, międzypodeszwy, podsuwki, obcasy. Nauczyciel powinien, w drodze losowania, ustalić, która para bądź osoba wykonuje dany plakat. Następnie nauczyciel może wprowadzić elementy gamifikacji, rozda wtedy pojedynczym uczniom/parom plakat autorstwa innej osoby/pary i dla każdego przygotuje 5 pytań, na które odpowiedź znajduje się na plakacie. Osoba/para, która udzieli najlepszych odpowiedzi – na podstawie materiału – zostanie nagrodzona, np. plusem czy zwolnieniem z kartkówki. Na koniec nauczyciel może jeszcze raz, w ramach podsumowania, włączyć galerię zdjęć i razem z uczniami skomentować funkcjonalności danych maszyn.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
Propozycje pracy z uczniami poza zajęciami dotyczą wykorzystania e‑materiału w pracy indywidualnej lub w grupach:
Lekcja odwrócona
Metoda ta polega na zmianie koncepcji lekcji: uczniowie najpierw w swoich domach zapoznają się z nowymi treściami zamieszczonymi w materiałach multimedialnych (indywidualnie lub w przydzielonych grupach), a w szkole pogłębiają i utrwalają swoją wiedzę, ćwiczą umiejętności, rozwiązują problemy z wykorzystaniem wiedzy nauczyciela i pod jego kontrolą.
Uczniowie w domu oglądają film‑tutorial Przeznaczenie i użytkowanie maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów spodowych. Na jego podstawie tworzą tabelkę, w której w jednej kolumnie zapisują swoje cechy charakteru i nabyte kompetencje dotyczące wykonywania zawodu obuwnika, zaś w drugiej pożądane cechy charakteru obuwnika i jego kompetencje. Powinni samodzielnie zastanowić się, które z cech powinni jeszcze sami wypracować u siebie i w jaki sposób. Na tej podstawie mogą przygotować samodzielnie poradnik pt. „10 wskazówek dla początkującego obuwnika”, powinny znaleźć się tutaj zarówno porady dotyczące kolejnych czynności wykonywanych w ramach procedury lub realizacji zadań zawodowych, kolejne etapy procesu technologicznego, ale i zasady użytkowania maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów spodu obuwia. Drugą częścią samodzielnej pracy będzie stworzenie fiszek do powtórek, w których – na awersie zapisane będą nazwy zadań zawodowych, a na rewersie ich opisy, np. zadania zawodowe takie jak rozkrój skór naturalnych, materiałów skóropodobnych, materiałów włókienniczych, tektur, materiałów na bazie alfa‑celulozy i gum. Uczniowie fiszki mogą potem przynieść na lekcje, a nauczyciel, w ramach gamifikacji, może rozdać kartki innym osobom niż autorzy danej fiszki i poprosić o udzielnie poprawnej odpowiedzi, autorzy mogą ewentualnie naprowadzać odpowiadających, co będzie ciekawym elementem tutoringu rówieśniczego, ale także formą sprawdzenia własnej pamięci.
3.3. Indywidualna praca z uczniem
Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem poprzez przydzielanie zadań dodatkowych dla uczniów zdolnych lub też uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie, natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy.
Uczniowie mogą samodzielnie wykonać szkice poglądowe, na których przedstawią rozkrój materiałów na części składowe obuwia. Jeżeli nie są w stanie samodzielnie wykonać rysunków, to mogą wykorzystać grafiki z sieci, na których podpiszą wybrane elementy. Uczniowie powinni samodzielnie stworzyć portfolio – można dopasować jego treść do zaangażowania i uzdolnień uczniów. Portfolio polega na zbieraniu przez ucznia materiałów na określony temat i gromadzeniu ich w teczce. Uczniowie powinni zbierać informacje związane z rodzajami maszyn wykorzystywanymi do rozkroju materiałów wierzchnich, spodowych oraz urządzeń do opracowania elementów spodowych obuwia. Na podstawie notatek, które znajdą się w ich port foliach powinni umieć na zdjęciach poszczególne maszyny, scharakteryzować ich budowę oraz zasadę działania. Zdolniejsi uczniowie mogą wprowadzić nawet elementy lapbooka – to duża otwierana karta.
3.4. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinni pracować w grupach z osobami o zróżnicowanych uzdolnieniach i zasobie wiedzy. Pozwala to na zwiększenie aktywności i motywacji do pracy uczniów, większe zaangażowanie ich w wykonywaną pracę.
W przypadku pracy indywidualnej, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału we własnym tempie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści