E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu

MOD.05. Wytwarzanie obuwia – obuwnik 753602, technik obuwnik 311916
Konsultant merytoryczny:

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  2. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  3. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału. E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

MOD.05.2. Podstawy obuwnictwa. Uczeń:

3) charakteryzuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi obuwniczych,
8) stosuje maszyny i urządzenia obuwnicze.

MOD.05.03 Przygotowanie i rozkrój materiałów na elementy składowe wierzchów i spodów obuwia. Uczeń:

1) ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie rozkroju materiałów,
2) używa maszyn i urządzeń stosowanych do rozkroju materiałów na wierzchy i spody obuwia,
5) wycina elementy obuwia,
6) klasyfikuje odpady technologiczne powstające podczas rozkroju materiałów.

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej dla nauczyciela jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika w celu samokształcenia.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy, takie jak:

E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Zasób „Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu” składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

  • Galeria zdjęćDo8JkC3GGGaleria zdjęć maszyn do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia,

  • Film instruktażowy (tutorial)D1jBHkc5NFilm instruktażowy (tutorial) przedstawiający przeznaczenie i użytkowanie maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów składowych obuwia.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDSxb72z1QInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia.

  • Słownik pojęćDQlnqzfG0Słownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDDGZWPkOOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDPCQPlMnyPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD15vBcCGnNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1FcyGwp2Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiałuu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia i ćwiczenia mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz pracy w zawodzie obuwnika i technika obuwnika.

Materiały multimedialne, takie jak galeria zdjęć i film instruktażowy gromadzą najistotniejsze informacje z zakresu pojęć używanych w obuwnictwie, dotyczących maszyn do rozkroju i opracowania elementów spodu. Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają zweryfikowanie poziomu własnej wiedzy i uzyskanie szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

Na podstawie materiałów możesz samodzielnie wykonać szkice poglądowe, na których przedstawisz rozkrój materiałów na części składowe obuwia. Jeżeli nie jesteś w stanie samodzielnie wykonać rysunków, to możesz wykorzystać grafiki z sieci, na których podpiszesz wybrane elementy. Możesz też stworzyć portfolio, polega ono na zbieraniu materiałów na określony temat i gromadzeniu ich w teczce. Postaraj się gromadzić tam wszystkie materiały związane z wytwarzaniem obuwia, pomyśl, jak je logicznie poukładać, powiąż ze sobą notatki dotyczące poszczególnych e‑materiałów. Na podstawie materiałów z porto filio będziesz umieć wskazać na zdjęciach poszczególne maszyny, scharakteryzować ich budowę oraz zasadę działania. Możesz także wykonać lapbooka – to duża otwierana karta. W swoim lapbooku wklej zdjęcia maszyn do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia. Zastanów się, jak zaprezentować tam i opisać pojedyncze narzędzia i elementy: wykrojniki niskie, wykrojniki wysokie kute, zestawy nożyków, nakłuwaków do plotera tnącego, formy do kształtowania przestrzennego elementów spodu, szablony ścieniania, podkłady do wycinania wykonane z różnych materiałów. Możesz w formie lapbooka opisać też maszyny stosowane w zawodzie obuwnik, służące do rozkroju materiałów obuwniczych na elementy składowe (wycinarki hydrauliczne ramienne, wycinarki mostowe, układy CAD/CAM wyposażone w plotery tnące, maszyny do ścieniania i kształtowania przestrzennego elementów spodowych obuwia, dwojarka elementów spodowych). Opracowując lapbooka korzystaj z e‑materiału Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia.

Obejrzyj film instruktażowy Przeznaczenie i użytkowanie maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów spodowych. Pomyśl, jakie są Twoje cechy charakteru i nabyte kompetencje dotyczące wykonywania zawodu obuwnika, a co jeszcze musisz wypracować. Przygotuj samodzielnie „10 rad dla mnie – początkującego obuwnika”. Zwróć uwagę na to, nad czym musisz pracować. Powinny znaleźć się tutaj zarówno porady dotyczące kolejnych czynności wykonywanych w ramach procedury lub realizacji zadań zawodowych, kolejne etapy procesu technologicznego, ale i zasady użytkowania maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów spodu obuwia. Na podstawie słownika dołączonego do e‑materiału i filmu przygotuj fiszki do powtórek, w których – na awersie zapisane będą nazwy zadań zawodowych, a na rewersie ich opisy, np. zadania zawodowe takie jak rozkrój skór naturalnych, materiałów skóropodobnych, materiałów włókienniczych, tektur, materiałów na bazie alfa‑celulozy i gum.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

3. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści