E-materiały do kształcenia zawodowego

Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu

MOD.04. Wykonywanie i renowacja wyrobów kuśnierskich – kuśnierz 753106, technik technologii wyrobów skórzanych 311926

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennikWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennik

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach obuwnika 753602 i technika obuwnika 311916. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

MOD.05. Wytwarzanie obuwia wyodrębnionej w zawodach obuwnika 753602 i technika obuwnika 311916.

Cele kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.05. Wytwarzanie obuwia: przygotowywanie i rozkrój materiałów na elementy wierzchów i spodów obuwia.

Efekty kształcenia

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia.

MOD.05.2. Podstawy obuwnictwa. Uczeń:

3) charakteryzuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi obuwniczych,
8) stosuje maszyny i urządzenia obuwnicze.

MOD.05.03 Przygotowanie i rozkrój materiałów na elementy składowe wierzchów i spodów obuwia. Uczeń:

1) ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie rozkroju materiałów,
2) używa maszyn i urządzeń stosowanych do rozkroju materiałów na wierzchy i spody obuwia,
5) wycina elementy obuwia,
6) klasyfikuje odpady technologiczne powstające podczas rozkroju materiałów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

  • MOD.05.2. Podstawy obuwnictwa,

    1. charakteryzuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi obuwniczych,

    1. stosuje maszyny i urządzenia obuwnicze.

  • MOD.05.03 Przygotowanie i rozkrój materiałów na elementy składowe wierzchów i spodów obuwia.

    1. ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w procesie rozkroju materiałów,

    1. używa maszyn i urządzeń stosowanych do rozkroju materiałów na wierzchy i spody obuwia,

    1. wycina elementy obuwia,

    1. klasyfikuje odpady technologiczne powstające podczas rozkroju materiałów.

E‑materiał jest zgodny z koncepcją e‑materiałów do kształcenia zawodowego, w szczególności w obszarze przydatności w realizacji nowoczesnego kształcenia zawodowego.

E‑materiał zawiera materiał do wykorzystania w pracy dydaktycznej zarówno dla nauczyciela, jak i dla ucznia/słuchacza/użytkownika, w celu samokształcenia.

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia.

Materiały multimedialne

Zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Zasób „Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu” składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

  • Galeria zdjęćDo8JkC3GGGaleria zdjęć maszyn do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia

  • Film instruktażowy (tutorial)D1jBHkc5NFilm instruktażowy (tutorial) przedstawiający przeznaczenie i użytkowanie maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów składowych obuwia.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDSxb72z1QInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu maszyn stosowanych do rozkroju i opracowania elementów spodu, przygotowując uczniów do egzaminu zawodowego.

  • Słownik pojęćDQlnqzfG0Słownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDDGZWPkOOPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDPCQPlMnyPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD15vBcCGnNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD1FcyGwp2Instrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu obuwnik i technik obuwnik

Realizując jednostki tematyczne z zakresu efektów kształcenia wspieranych przez e‑materiał Montaż i wykończenie obuwia, można wykorzystać metody praktyczne, za pomocą których kształtuje się i rozwija umiejętności, nawyki i sprawności o charakterze praktycznym. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas działania są znacznie trwalsze od wiedzy i umiejętności przyswojonych innymi metodami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Propozycje zastosowania metod kształcenia:

Pokaz z objaśnieniem polega na demonstracji czynności, ich kolejności i prawidłowości wykonania. W przypadku czynności złożonych, takich jak rozkrój i opracowanie elementów spodu obuwia, pokaz powinien obejmować demonstrację kolejnych faz tych czynności. Przedmiotem pokazu mogą być także maszyny i urządzenia, ich budowa i zasada działania, poszczególne zespoły, podzespoły i części, narzędzia, tablice, wykresy itd. Towarzyszący pokazowi komentarz słowny ma charakter objaśnienia (wyjaśnienia), dlatego metoda pokazu z objaśnieniem może być stosowana w początkowej fazie zajęć o charakterze praktycznym. Pokaz powinien odbyć się z wykorzystaniem galerii zdjęć Maszyny do rozkroju i opracowania elementów spodu obuwia**.** Uczniowie podczas pokazu powinni przygotować samodzielnie bądź w parach plakaty, na których przedstawią pojedyncze narzędzia i elementy: wykrojniki niskie, wykrojniki wysokie kute, zestawy nożyków, nakłuwaków do plotera tnącego, formy do kształtowania przestrzennego elementów spodu, szablony ścieniania, podkłady do wycinania wykonane z różnych materiałów. Powinny znaleźć się przy nich stosowne opisy oraz 2‑3 informacje bądź ciekawostki. Drugi plakat może dotyczyć maszyn stosowanych w zawodzie obuwnik służących do rozkroju materiałów obuwniczych na elementy składowe (wycinarki hydrauliczne ramienne, wycinarki mostowe, układy CAD/CAM wyposażone w plotery tnące, maszyny do ścieniania i kształtowania przestrzennego elementów spodowych obuwia, dwojarka elementów spodowych), trzeci plakat powinien przedstawiać informacje na temat wyrobów końcowych, będą to wycięte elementy obuwia z różnych materiałów, przykładowe podpodeszwy do obuwia męskiego i damskiego o różnym skłonie i inne elementy spodu obuwia, takie jak: pasy, otoki, międzypodeszwy, podsuwki, obcasy. Nauczyciel powinien, w drodze losowania, ustalić, która para bądź osoba wykonuje dany plakat. Następnie nauczyciel może wprowadzić elementy gamifikacji, rozda wtedy pojedynczym uczniom/parom plakat autorstwa innej osoby/pary i dla każdego przygotuje 5 pytań, na które odpowiedź znajduje się na plakacie. Osoba/para, która udzieli najlepszych odpowiedzi – na podstawie materiału – zostanie nagrodzona, np. plusem czy zwolnieniem z kartkówki. Na koniec nauczyciel może jeszcze raz, w ramach podsumowania, włączyć galerię zdjęć i razem z uczniami skomentować funkcjonalności danych maszyn.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Propozycje pracy z uczniami poza zajęciami dotyczą wykorzystania e‑materiału w pracy indywidualnej lub w grupach:

Lekcja odwrócona

Metoda ta polega na zmianie koncepcji lekcji: uczniowie najpierw w swoich domach zapoznają się z nowymi treściami zamieszczonymi w materiałach multimedialnych (indywidualnie lub w przydzielonych grupach), a w szkole pogłębiają i utrwalają swoją wiedzę, ćwiczą umiejętności, rozwiązują problemy z wykorzystaniem wiedzy nauczyciela i pod jego kontrolą.

Uczniowie w domu oglądają film‑tutorial Przeznaczenie i użytkowanie maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów spodowych. Na jego podstawie tworzą tabelkę, w której w jednej kolumnie zapisują swoje cechy charakteru i nabyte kompetencje dotyczące wykonywania zawodu obuwnika, zaś w drugiej pożądane cechy charakteru obuwnika i jego kompetencje. Powinni samodzielnie zastanowić się, które z cech powinni jeszcze sami wypracować u siebie i w jaki sposób. Na tej podstawie mogą przygotować samodzielnie poradnik pt. „10 wskazówek dla początkującego obuwnika”, powinny znaleźć się tutaj zarówno porady dotyczące kolejnych czynności wykonywanych w ramach procedury lub realizacji zadań zawodowych, kolejne etapy procesu technologicznego, ale i zasady użytkowania maszyn do rozkroju oraz opracowania elementów spodu obuwia. Drugą częścią samodzielnej pracy będzie stworzenie fiszek do powtórek, w których – na awersie zapisane będą nazwy zadań zawodowych, a na rewersie ich opisy, np. zadania zawodowe takie jak rozkrój skór naturalnych, materiałów skóropodobnych, materiałów włókienniczych, tektur, materiałów na bazie alfa‑celulozy i gum. Uczniowie fiszki mogą potem przynieść na lekcje, a nauczyciel, w ramach gamifikacji, może rozdać kartki innym osobom niż autorzy danej fiszki i poprosić o udzielnie poprawnej odpowiedzi, autorzy mogą ewentualnie naprowadzać odpowiadających, co będzie ciekawym elementem tutoringu rówieśniczego, ale także formą sprawdzenia własnej pamięci.

3.3. Indywidualna praca z uczniem

Materiał multimedialny zawarty w e‑materiale może być wykorzystywany do indywidualizacji pracy z uczniem poprzez przydzielanie zadań dodatkowych dla uczniów zdolnych lub też uczniów mających problemy w nauce. Uczeń zdolny może samodzielnie opracować zagadnienie, natomiast uczeń mający problemy w nauce powinien otrzymać konkretne wskazówki do samodzielnej pracy.

Uczniowie mogą samodzielnie wykonać szkice poglądowe, na których przedstawią rozkrój materiałów na części składowe obuwia. Jeżeli nie są w stanie samodzielnie wykonać rysunków, to mogą wykorzystać grafiki z sieci, na których podpiszą wybrane elementy. Uczniowie powinni samodzielnie stworzyć portfolio – można dopasować jego treść do zaangażowania i uzdolnień uczniów. Portfolio polega na zbieraniu przez ucznia materiałów na określony temat i gromadzeniu ich w teczce. Uczniowie powinni zbierać informacje związane z rodzajami maszyn wykorzystywanymi do rozkroju materiałów wierzchnich, spodowych oraz urządzeń do opracowania elementów spodowych obuwia. Na podstawie notatek, które znajdą się w ich port foliach powinni umieć na zdjęciach poszczególne maszyny, scharakteryzować ich budowę oraz zasadę działania. Zdolniejsi uczniowie mogą wprowadzić nawet elementy lapbooka – to duża otwierana karta.

3.4. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (SPE)

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinni pracować w grupach z osobami o zróżnicowanych uzdolnieniach i zasobie wiedzy. Pozwala to na zwiększenie aktywności i motywacji do pracy uczniów, większe zaangażowanie ich w wykonywaną pracę.

W przypadku pracy indywidualnej, uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych powinien pracować w swoim własnym rytmie i na odpowiednim dla siebie poziomie. Można stosować karty pracy, które umożliwiają każdemu uczniowi zapoznawanie się z kolejnymi partiami materiału we własnym tempie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści