1) solves systems of linear equations with two unknowns, gives geometric interpretation of consistent dependent and independent systems as well as inconsistent systems.
Task Students do the task using the elimination methodelimination methodelimination method and compare their solutions to the one in the multimedia illustration.
[Interactive illustration]
Students’ conclusion:
- A pair of numbers satisfies the given system of first degree equations with two unknown if it satisfies both equations of this system. Students work in groups using the task tables method.
Task - Table 1 We call a system of equations inconsistent if it has zero solutions. Insert such number in the dotted space that the system is inconsistent.
Układ równań nazywamy oznaczonym jeżeli ma dokładnie jedno rozwiązanie. Układ równań nazywamy nieoznaczonym, jeśli ma nieskończenie wiele rozwiązań. Rozwiązując układ równań metodą podstawiania otrzymujemy równanie 5x – 4 = 5x + 1. Oznacza to, że układ ten jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny?
Polecenie dla chętnych: Zapisz układ dwóch równań z dwiema niewiadomymi, którego rozwiązaniem jest para liczb (-1, 4).
mbf27f9072bd8b839_1528449000663_0
Układ równań liniowych
mbf27f9072bd8b839_1528449084556_0
Trzeci
mbf27f9072bd8b839_1528449076687_0
IV. Układy równań. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych.
mbf27f9072bd8b839_1528449068082_0
45 minut
mbf27f9072bd8b839_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
mbf27f9072bd8b839_1528449552113_0
1. Rozwiązywanie układów równań.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mbf27f9072bd8b839_1528450430307_0
Uczeń:
- rozwiązuje układy równań.
mbf27f9072bd8b839_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
mbf27f9072bd8b839_1528449514617_0
1. Praca w parach.
2. Praca grupowa.
mbf27f9072bd8b839_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną sobie metody rozwiązywania układów równań i poznają rodzaje układów równań.
mbf27f9072bd8b839_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie rozwiązują zadanie metodą przeciwnych współczynników i porównują swoje rozwiązanie z zapisem na ilustracji multimedialnej.
[Ilustracja interaktywna]
Wniosek uczniów:
- Para liczb spełnia dany układ równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi, jeżeli spełnia jednocześnie oba równania tego układu.
Uczniowie pracują w grupach metodą stolików zadaniowych.
Polecenie - Stolik 1 Układ równań nazywamy sprzecznym, jeżeli nie ma rozwiązania. W miejsce kropek wpisz taką liczbę, aby tak otrzymany układ równań był sprzeczny.
Polecenie - Stolik 2 Układ równań nazywamy oznaczonym jeżeli ma dokładnie jedno rozwiązanie. Układ równań nazywamy nieoznaczonym, jeśli ma nieskończenie wiele rozwiązań. Rozwiązując układ równań metodą podstawiania otrzymujemy równanie 5x – 4 = 5x + 1. Oznacza to, że układ ten jest oznaczony, nieoznaczony czy sprzeczny?
Polecenie - Stolik 3 Rozwiąż układ równań dowolną metodą.
Polecenie - Stolik 4 Wyznacz wszystkie liczby rzeczywiste m, dla których układ równań nie ma rozwiązania.
Polecenie dla chętnych: Zapisz układ dwóch równań z dwiema niewiadomymi, którego rozwiązaniem jest para liczb (-1, 4).
Grupy prezentują wyniki swoich prac. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości, ocenia pracę grup.
mbf27f9072bd8b839_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- Para liczb spełnia dany układ równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi, jeżeli spełnia jednocześnie dwa równania tego układu.
consistent dependent system1
consistent dependent system
układ nieoznaczony
R15jAhopU2Bmw1
wymowa w języku angielskim: consistent dependent system
wymowa w języku angielskim: consistent dependent system