Title: Invertebrates

Lesson plan elaborated by: Zyta Sendecka

Target Group

Pupils of the fourth grade of primary school.

Core Curriculum

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno-komunikacyjnych).

6. Wskazywanie przystosowań organizmów do środowiska życia i zdobywania pokarmu.

7. Dostrzeganie zależności występujących między poszczególnymi składnikami środowiska przyrodniczego, jak również między składnikami środowiska a działalnością człowieka.

III. Kształtowanie postaw – wychowanie.

5. Rozwijanie wrażliwości na wszelkie przejawy życia.

Treści nauczania – wymagania szczegółowe

VI. Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:

6. wymienia i opisuje czynniki warunkujące życie na lądzie oraz przystosowania organizmów do życia;

7. rozpoznaje i nazywa pospolite organizmy występujące w najbliższej okolicy szkoły;

11. obserwuje i podaje nazwy typowych organizmów łąki i pola uprawnego, podaje ich znaczenie dla człowieka;

The general aim of education

Pupils describe the appearance and living conditions of invertebrates

Criteria for success

  • On the basis of external features, you recognize representatives of various groups of invertebrates;

  • Name two species representative of particular groups of invertebrates and describe the characteristics of their appearance;

  • discuss the diets of selected invertebrates.

Key Competences

  • Communication in the mother tongue;

  • Communication in foreign languages;

  • Mathematical competence and basic competences in science and technology;

  • Digital competence;

  • Learning to learn;

  • Social and civic competences.

Methods / forms of work

Talk, work with the text, brainstorming

Individual work and group work.

Teaching aids

  • abstract;

  • interactive or traditional board;;

  • tablets / computers;

Lesson phases

Introduction

The teacher gives the subject and the purpose of the lesson in a language that the student understands as well as the criteria for success.

Realization

  1. The teacher asks the pupils what ideas they have with the concept of invertebrates. He writes the students' ideas on the board and then asks them to look up the meaning of this concept in abstract. Students write on the board those ideas that apply to the definition of invertebrates, and write them in notebooks.

  2. The teacher presents an interactive illustration and discusses the characteristics of particular groups of invertebrates.

  3. The teacher asks the pupils to look up the four species names representative of each group of invertebrates in available sources, eg on the Internet, including at least two names of species found in Poland. Students note them in notebooks and describe the external features of each species.

  4. Students divide into several groups and compare the results of their work.

  5. Students independently perform an interactive exercise.

Summary

The teacher asks students to finish the sentence: „After today's lesson I will remember ...”

Homework

Students complete „Exercise 1.1”.

D7TV1dTdM

The following terms and recordings will be used during this lesson

Terms

invertebrates
invertebrates
R1Gi4WTNguayD
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka invertebrate

bezkręgowce – zwierzęta nieposiadające wewnętrznego szkieletu; należy do nich wiele grup zwierząt o bardzo zróżnicowanej budowie

molluscs
molluscs
RNhfQ2ftynSA2
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka mollusc

mięczaki – zwierzęta wodne i lądowe pozbawione wewnętrznego szkieletu, których ciało często osłania muszla

annelids
annelids
RP7rhthk4ERNB
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka annelid

pierścienice – bezkręgowce o ciele podzielonym na wiele pierścieni żyjące w wodzie i glebie

arthropods
arthropods
R1Sf3PyMI3H2q
nagranie dźwiękowe dotyczące słówka arthropod

stawonogi – grupa zwierząt posiadających członowane, połączone stawami odnóża i o ciele pokrytym pancerzem

Texts and recordings

R1K9YDDBfm085
nagranie abstraktu

Invertebrates

Animals inhabiting the Earth are extremely diverse. However, they can be divided into groups with common characteristics, for example, vertebrates and invertebrates. Most animals, e.g. earthworms, wasps and snails, are invertebrates.

Annelids are animals that have an elongated cylindrical body consisting of a series of successive rings from which their name originates. Most of the annelids live in marine and inland waters, and some in the soil. The rings do not form a skeleton. A well‑known representative of the annelids is an earthworm.

Arthropods is the largest group of animals living on Earth. So far, over one million two hundred thousand species have been catalogued. Certainly, there are many more, because new ones are still being discovered. All arthropods have legs made of movable joints. The body of an arthropod is covered in armour. Arthropods include, insects, as well as crayfish and lobsters.

Molluscs is a group of animals with a soft body. Some molluscs produce limestone shells. Most of them live in water. Molluscs include; snails, mussels and octopuses.

  • Annelids have soft bodies consisting of many rings.

  • Arthropods have limbs connected by joints.

  • Many molluscs have a hard shell.