IX. Analytic geometry on the cartesian plane. The student:
7) identifies the images of circles and polygons in axial symmetries with respect to the axis of the coordinate system, the centre symmetry (symmetry about the centre of the coordinate system).
1. Finding the image of the point in translation along the axis of the coordinate system.
2. Finding the image of the figure in translationimage of the figure in translationimage of the figure in translation along the axis of the coordinate system.
3. Communicating in English, developing basic mathematical, computer and scientific competences, developing learning skills.
- finds the image of the pointimage of the pointimage of the point in translation along the axis of the coordinate system,
- finds the image of the figure in translationimage of the figure in translationimage of the figure in translation along the axis of the coordinate system.
Task Students work individually, using computers. Their task it to observe the way of finding the image of the pointimage of the pointimage of the point after translating along the axis X or the axis Y. They should also conclude what is the relation between the coordinates of the pointcoordinates of the pointcoordinates of the point and its image in the given translation.
[Geogebra applet]
The conclusion students should draw:
- As a result of the translation of the pointtranslation of the pointtranslation of the point A (x, y) by p units along the X axis and by q units along the Y axis we obtain the point B whose coordinates are (x + p, y + q).
Students analyse the example in groups.
Example: In the rectangular coordinate systemrectangular coordinate systemrectangular coordinate system we mark the point A (2, 3) and translate it by 3 units to the right along the axis X and by 5 units up along the axis Y. As a result we obtain point B: B (2 + 3, 4 + 5) so B (5, 9).
Students use obtained information in the exercises.
Task The point A (-4, 3) has been translated:
a) by 3 units to the right along the X axis and by 1 unit up along the Y axis,
b) by 3 units to the left along the X axis and by 1 unit down along the Y axis,
c) by 2 units to the right along the X axis and by 1 unit down along the Y axis,
d) by 5 units to the left along the X axis and by 4 units up along the Y axis.
Give coordinates of the B point that is the image of the pointimage of the pointimage of the point A in this translation.
Task Mark in the coordinate system the point A (1, -2) and the point B being its image after the translation:
a) by 2 units to the left along the X axis and by 1 unit up along the Y axis,
b) by 4 units to the right along the X axis and by 2 units down along the Y axis,
c) by 3 units to the right along the X axis and by 3 units up along the Y axis,
d) by 6 units to the left along the X axis and by 4 units down along the Y axis.
An extra task: Point A (4, 2) is given. After translating the point A by 3 units to the right along the axis X and by 5 units down along the Y axis we obtain the point B. Then, by translating the point B by one unit to the left along the X axis and by 2 units down along the Y axis we obtain the point C. Calculate coordinates of points B and C.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- As a result of the translation of the pointtranslation of the pointtranslation of the point A (x, y) by p units along the X axis and by q units along the Y axis we obtain the point B whose coordinates are (x + p, y + q).
Selected words and expressions used in the lesson plan
Dany jest trójkąt ABC o wierzchołkach A (0, -2), B (-1, 4) and C (5, 2) Znajdź współrzędne wierzchołków trójkąta A’B’C’, który jest obrazem trójkąta ABC w przesunięciu o 2 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 4 jednostki w dół wzdłuż osi Y. Narysuj trójkąt ABC i jego obraz na układzie współrzędnych.
Polecenie dla chętnych: Dany jest punkt A (4, 2). Po przesunięciu punktu A o 3 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 5 jednostek w dół wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt B. Następnie przesuwając punkt B o 1 jednostkę w lewo wzdłuż osi X i 2 jednostki w dół wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt C. Oblicz współrzędne punktów B i C.
m525a71978336c822_1528449000663_0
Przesunięcie punktu w układzie współrzędnych
m525a71978336c822_1528449084556_0
Trzeci
m525a71978336c822_1528449076687_0
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uczeń:
7) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
m525a71978336c822_1528449068082_0
45 minut
m525a71978336c822_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
m525a71978336c822_1528449552113_0
1. Znajdowanie obrazu punktu w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
2. Znajdowanie obrazu figury płaskiej w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m525a71978336c822_1528450430307_0
Uczeń:
- znajduje obraz punktu w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych,
- znajduje obrazu figury płaskiej w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
m525a71978336c822_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
m525a71978336c822_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m525a71978336c822_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wyznaczać obraz punktu lub figury płaskiej w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych.
m525a71978336c822_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest znajdowanie obrazu punktu w przesunięciu wzdłuż osi układu współrzędnych i odczytywanie współrzędnych otrzymanych punktów. Powinni też wywnioskować, jaka jest zależność między współrzędnymi punktu i jego obrazu w danym przesunięciu.
[Geogebra aplet]
Wniosek, jaki powinni wyciągnąć uczniowie:
- W wyniku przesunięcia punktu A (x, y) o p jednostek w prawo wzdłuż osi X i o q jednostek w górę wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt B o współrzędnych (x+p, y+q).
Uczniowie w grupach analizują przykład.
Przykład: W prostokątnym układzie współrzędnych zaznaczymy punkt A (2, 4) i przesuniemy go o 3 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 5 jednostek w górę wzdłuż osi Y. W wyniku przesunięcia otrzymujemy punkt B: B (2+3, 4+5) czyli B (5, 9).
Uczniowie wykorzystują zdobyte informacje w zadaniach.
Polecenie Punkt A (-4, 3) został on przesunięty:
a) o 3 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 1 jednostkę w górę wzdłuż osi Y,
b) o 3 jednostki w lewo wzdłuż osi X i 1 jednostkę w dół wzdłuż osi Y,
c) o 2 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 3 jednostki w górę wzdłuż osi Y,
d) o 5 jednostek w lewo wzdłuż osi X i 4 jednostki w górę wzdłuż osi Y.
Podaj współrzędne punktu B, który jest obrazem punktu A w tym przesunięciu.
Polecenie Zaznacz w układzie współrzędnych punkt A (1, -2) i punkt B, będący obrazem punktu A w przesunięciu:
a) 2 jednostki w lewo wzdłuż osi X i 1 jednostkę w górę wzdłuż osi Y,
b) 4 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 2 jednostki w dół wzdłuż osi Y,
c) 3 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 3 jednostki w górę wzdłuż osi Y,
d) 6 jednostek w lewo wzdłuż osi X i 4 jednostki w dół wzdłuż osi Y.
Polecenie Dany jest trójkąt ABC o wierzchołkach A (0, -2), B (-1, 4) i C (5, 2) Znajdź współrzędne wierzchołków trójkąta A’B’C’, który jest obrazem trójkąta ABC w przesunięciu o 2 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 4 jednostki w dół wzdłuż osi Y. Narysuj trójkąt ABC i jego obraz na układzie współrzędnych.
Polecenie Wykaż, że czworokąt ABCD jest równoległobokiem, jeżeli A (-3, -1), B (-4, 1), C (0, 1), D (-1, -1).
Polecenie dla chętnych: Dany jest punkt A (4, 2). Po przesunięciu punktu A o 3 jednostki w prawo wzdłuż osi X i 5 jednostek w dół wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt B. Następnie przesuwając punkt B o 1 jednostkę w lewo wzdłuż osi X i 2 jednostki w dół wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt C. Oblicz współrzędne punktów B i C.
m525a71978336c822_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
- W wyniku przesunięcia punktu A (x, y) o p jednostek w prawo wzdłuż osi X i o q jednostek w górę wzdłuż osi Y otrzymujemy punkt B o współrzędnych B (x+p, y+q).
image of the figure in translation1
image of the figure in translation
obraz figury płaskiej w przesunięciu
R1G0iyyHqZYwn1
wymowa w języku angielskim: image of the figure in translation
wymowa w języku angielskim: image of the figure in translation