E-materiały do kształcenia zawodowego

Techniki wykonywania szablonów, modeli i form sztukatorskich elementów architektury

BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych - Technik renowacji elementów architektury 311210

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik renowacji elementów architekturyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik renowacji elementów architektury

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik renowacji elementów architektury 311210. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.23. Wykonywanie i renowacja detali architektonicznych:

  • a) wykonywanie oraz renowacje sztukatorskich elementów architektury,

  • b) wykonywanie oraz renowacje kamiennych elementów architektury.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.23.3 Wykonywanie i renowacja sztukatorskich elementów architektury

Uczeń:

  • 1) charakteryzuje elementy i detale architektoniczne,

  • 4) sporządza rysunki sztukatorskich elementów architektury,

  • 5) stosuje materiały, narzędzia i sprzęt do wykonania i renowacji sztukatorskich elementów architektury,

  • 6) charakteryzuje techniki wykonywania szablonów sztukatorskich elementów architektury,

  • 7) wykonuje modele sztukatorskich elementów architektury w określonej skali,

  • 8) wykonuje formy i odlewy sztukatorskie,

  • 9) wykonuje wyroby ciągnione.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu technik wykonywania szablonów, modeli i form sztukatorskich elementów architektury.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy.

Materiał Techniki wykonywania szablonów, modeli i form sztukatorskich elementów architektury składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDs2W5ELCtInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu e‑materiału.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDCdSTknaDSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDE89RQf6uPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDhYMyCb2KPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDh44I00qoNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDtWyGHPkYInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik renowacji elementów architektury

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik renowacji elementów architektury

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami wykonywania i renowacji detali architektonicznych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć i wizualizacja

Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z galerią zdjęćwizualizacją. Nie mają robić notatek. Następnie nauczyciel ukazuje uczniom, np. na tablicy interaktywnej, inne przykładowe zdjęcia, nawiązujące do elementów przedstawionych w galerii. Zadaniem uczniów jest nazwanie danego elementu odpowiednią nazwą. Uczniowie mogą zgłaszać się do odpowiedzi lub nauczyciel może ich poprosić, aby pisali swoje odpowiedzi na kartkach. W przypadku drugiej metody, po zakończeniu ukazywania zdjęć nauczyciel zbiera kartki, a następnie sprawdza odpowiedzi uczniów. Uczniowie, którzy dobrze opisali większość elementów mogą zostać nagrodzeni plusem.

Filmy edukacyjny i instruktażowy

Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Zadaniem każdej z grup jest zapoznanie się z jednym z filmów. Powinni na ich podstawie opracować notatkę/plakat/oś czasu, uwzględniające najważniejsze zagadnienia (np. instrukcję wykonania danego szablonu). Następnie jedna grupa prezentuje swoje opracowanie drugiej grupie i odwrotnie. Nauczyciel dopowiada w razie potrzeby ważne informacje lub koryguje uczniów. W ten sposób cała klasa zapozna się z tematyką obu filmów.

Gra edukacyjna

Gra pozwala uczniom na sprawdzenie swojej wiedzy z zagadnień nawiązujących do tytułu e‑materiału. Uczniowie samodzielnie lub w parach grają w grę. Nauczyciel w razie kłopotów z wykonaniem któregokolwiek z zadań przez uczniów podpowiada im. Osoby, które bezbłędnie rozwiążą grę za pierwszym podejściem mogą zostać nagrodzone plusem.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z multimediami tego e‑materiału w domu. Powinni zrobić notatki z najważniejszymi według nich informacjami. Na następnej lekcji nauczyciel rozpoczyna dyskusję na dany temat, związany w tematem e‑materiału (np. „czym charakteryzuje się forma kombinowana?”, „jakie etapy można wyróżnić podczas procesu przygotowywania szablonów?”). Uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Najaktywniejszych nauczyciel może nagrodzić plusem.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.

Gra edukacyjna

Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.

Filmy

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą zrobić wywiad z ekspertem i przedstawić go na forum klasy;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.