Korespondencja elektroniczna i tradycyjna
EKA.06. Wykonywanie prac biurowych – technik prac biurowych 411004
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
- Wprowadzenie
Obsługa programu do korespondencji elektronicznejSekwencje filmowe
Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznejGra "wcielanie się w rolę"
Księga korespondencyjnaDokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
1.1. Wprowadzenie
Wprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
1.2. Materiały multimedialne
E‑materiał zawiera materiały multimedialne i obudowę dydaktyczną zdefiniowane w koncepcji e‑materiałów do kształcenia zawodowego i standardzie funkcjonalnym. Na multimedia składają się z cztery materiały multimedialne:
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe „Obsługa programu do korespondencji elektronicznej” dotyczą omówienia funkcjonalności programu do wysyłania korespondencji elektronicznej, odbieranie i przesyłanie wiadomości, tworzenie nowej wiadomości uwzględniając jej różne warianty, np. z załącznikiem, do jednego/wielu odbiorców itp., tworzenie kontaktów i książki kontaktowej, tworzenie i zapisywanie wersji roboczych wiadomości, tworzenie zakładek/etykiet dla wiadomości. Z filmów można też dowiedzieć, się jakie są cechy charakteru pracownika biura.
Gra wcielanie się w rolęGra wcielanie się w rolę „Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznej” dotyczy rozwijania umiejętności z zakresu obsługi korespondencji tradycyjnej oraz elektronicznej. Uczestnik wciela się w pracownika biurowego urzędu lub sekretariatu firmy, do wyboru jest kilka branż, np. budowlana, samochodowa, kosmetyczna, odzieżowa, a także instytucje, np. ZUS, Urząd Skarbowy, Uczelnia Wyższa i Urząd Miasta. Zadaniem gracza jest realizacja konkretnej sprawy za pośrednictwem wymiany korespondencji tradycyjnej lub elektronicznej z klientem, bądź kontrahentem, np. reklamacja towaru/usługi, źle skompletowane zamówienie, zmiana nazwiska, rejestracja firmy, udzielenie informacji odnośnie świadczonej przez firmę usługi. Gracz wybiera organizację, w której będzie pracował, otrzymuje informacje niezbędne do wykonywania czynności zawodowych oraz informację, jaki cel dzięki nim powinien osiągnąć. Gra polega na wykonywaniu przez gracza wszystkich czynności związanych z wymianą korespondencji.
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna „Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznej” zawiera dokumentację związaną z rejestracją przychodzącej oraz wychodzącej korespondencji tradycyjnej. Są tutaj wzory formularza rejestracji korespondencji przychodzącej i formularza rejestracji korespondencji wychodzącej dostosowane do osób niewidomych i słabowidzących. Użytkownik otrzymuje wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów oraz przykładowo wypełnione w języku polskim dokumenty.
1.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu przygotowywania, wysyłania i odbierania korespondencji pocztą tradycyjną i elektroniczną, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Obsługa programu do korespondencji elektronicznejSekwencje filmowe
Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznejGra "wcielanie się w rolę"
Księga korespondencyjnaDokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Jak korzystać z e‑materiału?
Samodzielnie zapoznaj się z sekwencjami filmowymi „Obsługa programu do korespondencji elektronicznej”. Obejrzyj go i na podstawie każdej części wypisz najważniejsze informacje na temat danej części. Po pierwsze, zapisz, jakie są najważniejsze. funkcjonalności programu do wysyłania korespondencji elektronicznej. Po drugie, na czym polega odbieranie i przesyłanie wiadomości. Po trzecie, jak tworzyć nowe wiadomości uwzględniając jej różne warianty. Po czwarte, tworzenie kontaktów i książki kontaktowej – jak ją zrobić. Po piąte, tworzenie i zapisywanie wersji roboczych wiadomości – tutorial, jak to zrobić. Po szóste, tworzenie zakładek/etykiet dla wiadomości – plus wyjaśnienie, czym one są. Notatki zapisz w formie mapy myśli. Jedno zagadnienie będzie jedną nową gałęzią. Poza tym zastanów się, jakie są cechy charakteru lub osobowości lub kompetencje pracownika biura. Wypisz też w punktach kolejne czynności zawodowe związane z obsługą korespondencji elektronicznej.
Zagraj w grę wcielanie się w rolę „Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznej”. Przyjmij kolejno dwie role – pracownika biurowego, urzędu lub sekretariatu firmy. Zrealizuj konkretne sprawy za pośrednictwem wymiany korespondencji tradycyjnej lub elektronicznej z klientem. Zapisz, jak załatwiasz daną sprawę w 5 krokach. Możesz te informacje zapisać w formie plakatu, na którym napiszesz kolejno, np. „źle skompletowane zamówienie – 5 zasad załatwienia sprawy” itd. Możesz opisać następujące sprawy: zmiana nazwiska, rejestracja firmy, udzielenie informacji odnośnie do świadczonej przez firmę usługi.
Zapoznaj się z dokumentacją interaktywną „Księga korespondencyjna”, a następnie na jej podstawie przygotuj fiszki, na których opiszesz na awersach najważniejsze informacje na temat formularza rejestracji korespondencji przychodzącej (na rewersie nazwa formularza), a w drugiej wersji na awersach najważniejsze informacje na temat formularza rejestracji korespondencji wychodzącej (na rewersie nazwa formularza). Takie fiszki pomogą Ci w samodzielnych powtórkach przed egzaminem czy przed przygotowaniem się do pracy zawodowej. Zastanów się, jak wypełnić dane dokumenty, jeżeli otrzymasz dodatkowe wskazówki, dopisz je do swoich fiszek.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Dostępność
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi. Cały tekst zamieszczony w e‑materiale jest odczytywalny przez dowolne czytniki ekranu (np. NVDA).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści