Korespondencja elektroniczna i tradycyjna
EKA.06. Wykonywanie prac biurowych – technik prac biurowych 411004
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik kuśnierz/technik technologii wyrobów skórzanych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik organizacji prac biurowych 411004 dla kwalifikacji: EKA.06. Wykonywanie prac biurowych.
E‑materiał pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji EKA.06. Wykonywanie prac biurowych:
wykonywania czynności biurowo‑administracyjnych w jednostce organizacyjnej.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów EKA.06.4. Obsługa biura:
EKA.06.4.4. Organizuje pracę biura lub sekretariatu.
EKA.06.4.9. Przygotowuje korespondencję do wysłania pocztą tradycyjną i elektroniczną.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑zasobu
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimediów, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Wewnętrzne i zewnętrzne akty prawne w administracji” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Sekwencje filmoweSekwencje filmowe „Obsługa programu do korespondencji elektronicznej” dotyczą omówienia funkcjonalności programu do wysyłania korespondencji elektronicznej, odbieranie i przesyłanie wiadomości, tworzenie nowej wiadomości uwzględniając jej różne warianty, np. z załącznikiem, do jednego/wielu odbiorców itp., tworzenie kontaktów i książki kontaktowej, tworzenie i zapisywanie wersji roboczych wiadomości, tworzenie zakładek/etykiet dla wiadomości. Z filmów można też dowiedzieć, się jakie są cechy charakteru pracownika biura.
Gra wcielanie się w rolęGra wcielanie się w rolę „Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznej” dotyczy rozwijania umiejętności z zakresu obsługi korespondencji tradycyjnej oraz elektronicznej. Uczestnik wciela się w pracownika biurowego urzędu lub sekretariatu firmy, do wyboru jest kilka branż, np. budowlana, samochodowa, kosmetyczna, odzieżowa, a także instytucje, np. ZUS, Urząd Skarbowy, Uczelnia Wyższa i Urząd Miasta. Zadaniem gracza jest realizacja konkretnej sprawy za pośrednictwem wymiany korespondencji tradycyjnej lub elektronicznej z klientem, bądź kontrahentem, np. reklamacja towaru/usługi, źle skompletowane zamówienie, zmiana nazwiska, rejestracja firmy, udzielenie informacji odnośnie świadczonej przez firmę usługi. Gracz wybiera organizację, w której będzie pracował, otrzymuje informacje niezbędne do wykonywania czynności zawodowych oraz informację, jaki cel dzięki nim powinien osiągnąć. Gra polega na wykonywaniu przez gracza wszystkich czynności związanych z wymianą korespondencji.
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna „Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznej” zawiera dokumentację związaną z rejestracją przychodzącej oraz wychodzącej korespondencji tradycyjnej. Są tutaj wzory formularza rejestracji korespondencji przychodzącej i formularza rejestracji korespondencji wychodzącej dostosowane do osób niewidomych i słabowidzących. Użytkownik otrzymuje wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów oraz przykładowo wypełnione w języku polskim dokumenty.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy/umiejętności z zakresu przygotowywania, wysyłania i odbierania korespondencji pocztą tradycyjną i elektroniczną, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Obsługa programu do korespondencji elektronicznejSekwencje filmowe
Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznejGra "wcielanie się w rolę"
Księga korespondencyjnaDokumentacja interaktywna
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik administracji
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Praca indywidualna
Mając na uwadze fakt, że materiał jest przeznaczony dla określonej kategorii uczniów, nauczyciel stara się komentować i dopowiadać te elementy widoczne w tutorialu, które nie są opisane ani skomentowane werbalnie. Uczeń ma do dyspozycji audiodeskrypcję, ale mimo to nauczyciel jako empatyczny deskryptor stara się dociec, czego niewidzący uczeń chce się dowiedzieć, co należy uzupełnić. Uczenie się i zapamiętywanie będzie skuteczniejsze, jeśli nowe informacje będą przekazywane przez nauczyciela w powiązaniu z wcześniejszymi doświadczeniami ucznia. Brak kontroli wzrokowej powoduje stałą potrzebę odnoszenia nadchodzących bodźców do wcześniejszych doświadczeń. Istotną rolę odgrywa koncentracja na poznawanych treściach, szukanie podobieństw, klasyfikowanie oraz łączenie elementów w całość.
Praca w grupach
Nauczyciel prezentuje dokumentację interaktywną „Księga korespondencyjna”. Uczniowie pracują w grupach. Nauczyciel opisuje słownie wszystkie rysunki i dokumenty. Sprawdza, czy uczniowie rozumieją przekazywane treści, dzieli zagadnienia związane z dokumentacją interaktywną na dwie jednostki lekcyjne. Najpierw omawia i pokazuje przykładowo wypełnione dokumenty, przekazuje wskazówki dotyczące wypełniania dokumentów.
Grupa uczniów pracujących w wolniejszym tempie przygotowuje pytania do dokumentacji interaktywnej, mają być one związane z formularzem rejestracji korespondencji przychodzącej i formularzem rejestracji korespondencji wychodzącej. Uczniowie pracujący w szybszym tempie przygotowują, znajdują odpowiedzi na zadane pytania, korzystając także z internetu. Przedstawiciele dwóch pracujących razem grup przygotowują wspólną notatkę, w której prezentują podsumowanie swojej pracy. W zależności od liczby uczniów w klasie nauczyciel tworzy jeszcze cztery grupy, które pracują w ten sam sposób, jedna przygotowuje pytania, druga odpowiada. Jako podsumowanie tworzą jedną prezentację. Jeśli pytania i odpowiedzi powtarzają się w kolejnych grupach, to są pomijane w prezentacjach. Podsumowaniem lekcji jest plakat, na którym są wszystkie pytania i odpowiedzi lub wyłącznie odpowiedzi na pytania. Nauczyciel może nagrodzić uczniów/ grupy/ w wybrany przez siebie sposób za najciekawsze pytania lub odpowiedzi. Uczniowie słabowidzący/niewidzący pracują pod kontrolą nauczyciela, korzystając z audiodeskryptora, szukają odpowiedzi na pytania zadane przez nauczyciela, który pracuje indywidualnie z każdym z nich, objaśniając wszystkie nieznane kwestie. W związku z tym, że praca z uczniem słabo- i niewidzącym przebiega wolniej, wymaga bezpośredniego kontaktu, nauczyciel zadaje pomocnicze pytania, wskazuje na związki z rzeczywistością pozaszkolną, stosuje materiały i pomoce dla uczniów tej kategorii.
Uczniowie oglądają sekwencje filmowe „Obsługa programu do korespondencji elektronicznej”. Potem pracują metodą aktywną w postaci burzy mózgów – nauczyciel wyświetla kolejne filmy (ważna jest ich ostrość w przypadku osób słabowidzących oraz konieczność odczytywania i opisywania dla osób niewidomych), pyta uczniów, jakiej sprawy dotyczy. Na tablicy wielkimi literami może zanotować nazwy, a wcześniej je wyczytać, dotyczą one: 1. omówienia funkcjonalności programu do wysyłania korespondencji elektronicznej, 2. odbieranie i przesyłanie wiadomości, 3. tworzenie nowej wiadomości uwzględniając jej różne warianty, 4. tworzenie kontaktów i książki kontaktowej, 5. tworzenie i zapisywanie wersji roboczych wiadomości, 6. tworzenie zakładek/etykiet dla wiadomości.
Praca w ramach lekcji
Uczący się zapoznają się z zawodem, jak również z cechami charakteru i kompetencjami, jakie powinien posiadać pracownik w pracy biurowej. W związku z tym, że e‑materiał jest przeznaczony również dla uczniów słabowidzących oraz niewidomych nauczyciel proponuje następujące zadanie: prosi uczniów o uzasadnienie dlaczego właśnie te cechy pojawiły się jako najważniejsze dla zawodu, który zamierzają wykonywać. Każdy uczeń zapytany przez nauczyciela lub na ochotnika poprzez podniesienie ręki (uczniowie nie widzą siebie ani nauczyciela, nauczyciel musi w sposób werbalny wskazać wybranego ucznia). W tutorialu zostanie przedstawiona również obsługa programu do korespondencji elektronicznej.
W związku z tym, że e materiał jest przygotowany również dla uczniów słabowidzących i niewidzących, należy pamiętać o pewnych zasadach i wskazaniach metodycznych, dotyczących pracy z tymi uczniami. Uczniowie słabowidzący i niewidzący lepiej zapamiętują komunikaty słowne, konkretne, które wywołują żywe wyobrażenia. Nauczyciel powinien dołożyć starań, by nowe informacje były przekazywane tak, by uczeń mógł się odwołać do swoich wcześniejszych doświadczeń. W kolejnym zadaniu nauczyciel wyróżnia 5 istotnych elementów związanych z formularzem rejestracji korespondencji przychodzącej, formularzem rejestracji korespondencji wychodzącej. Proponuje uczniom pracę w grupach, która będzie polegała na wymienieniu wszystkich czynności po kolei związanych z przygotowaniem formularza. W pierwszej ko‑lejności wymienia wszystkie czynności i prosi o wskazanie tej, która odbywa się naj‑wcześniej. Następnie wymienia pozostałe czynności, oprócz pierwszej, i prosi o podanie najwcześniejszej z tych wymienionych. Za każdym razem uczniowie słyszą nazwy tych czynności, co ułatwia ich zapamiętanie oraz ustalają właściwą kolejność, postrzegając to działanie jako spójny, uporządkowany proces.
W pracy z uczniem słabowidzącym i niewidomym należy stosować nowe technologie informacyjno‑komunikacyjne, tj. komputery z odpowiednim oprogramowaniem, takim jak: programy udźwiękawiające, programy powiększająco‑udźwiękawiające, systemy translacji brajla, oprogramowanie OCR. Można także wykorzystywać monitory brajlowskie, które przekształcają informacje tekstowe i graficzne pojawiające się na ekranie monitora na znaki brajlowskie. Natomiast notatnik brajlowski zapewni odczyt i zapis informacji w brajlu.
3.2. Indywidualizacja pracy
Uczący się pracują samodzielnie z grą wcielanie się w rolę „Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznej”. Każdy ma przejść przez grę samodzielnie i wcielić się kolejno w pracownika biurowego urzędu i sekretariatu firmy. Kolejno należy zrealizować konkretne sprawy za pośrednictwem wymiany korespondencji tradycyjnej lub elektronicznej z klientem bądź kontrahentem. Następnie uczniowie notują, z jakimi sprawami mieli do czynienia i mają za zadanie samodzielnie wypisać na tej podstawie po 2 najważniejsze fakty na temat danego typu korespondencji, np. reklamacja towaru/usługi, źle skompletowane zamówienie, zmiana nazwiska, rejestracja firmy, udzielenie informacji odnośnie do świadczonej przez firmę usługi. Biorący udział w lekcji mogą wymieniać się między sobą informacjami i w ten sposób sprawdzić, jakie informacje za kluczowe uznali ich koledzy i koleżanki. Nauczyciel kontroluje przebieg takich zajęć, ale to uczestnicy zajęć dyskutują i tworzą notatki samodzielnie. Ważne, aby uczniowie ze SPE pracowali w małych grupach albo indywidualnie, w stałym kontakcie z nauczycielem.
Proces edukacyjny uczniów słabowidzących i niewidomych powinien uwzględniać następujące zasady:
zasadę indywidualizacji,
zasadę konkretności i poglądowości nauczania,
zasadę priorytetu rewalidacji w organizacji procesu edukacyjnego,
zasadę przystosowania wymagań do indywidualnych możliwości ucznia.
W pracy z uczniem niedowidzącym należy stosować techniki bezwzrokowe, dotykowe i słuchowo‑wzrokowe, dlatego wszelkie symbole, tabelki i wykresy prezentowane w dokumentacji interaktywnej zastępujemy opisem słownym. Również sposoby sprawdzania wiedzy powinny uwzględnia następujące aspekty: wypowiedzi uczniów powinny mieć formę ustną, należy pamiętać o wydłużonym czasie na odpowiedź ucznia.
Można zastosować metodę odwróconej lekcji, dzięki które nauczyciel zyskuje więcej czasu podczas lekcji na indywidualną pracę z uczniem i ćwiczenia praktyczne. Zadanie domowe polega wcześniejszym zapoznaniu się z materiałami przygotowanymi przez nauczyciela. Uczniowie wykonują samodzielnie notatki, odpowiadające na zadane pytania, sprawdzające wiedzę ucznia. Następnie uczniowie w szkole z pomocą nauczyciela pogłębiają, systematyzują, utrwalają wiedzę, ćwiczą umiejętności, rozwiązują problemy. Ta metoda jest często stosowana w pracy z uczniami słabowidzącymi i niewidzącymi ponieważ uczeń może w swoim tempie opracować wymagane materiały i pod opieką nauczyciela w pracy indywidualnej uzupełnić wiedzę. Metoda ta umożliwia uczniowi słabowidzącemu wybór najodpowiedniejszej formy gromadzenia informacji i ich przekazu.
Należy pamiętać o wyposażeniu klasy w nowoczesny sprzęt elektroniczny ułatwiający pracę z uczniami, np. w drukarkę brajlowską z oprogramowaniem drukującym wypukłe kształty, syntezator mowy. W zakresie BHP ważne jest zachowanie stałego porządku w otoczeniu ucznia (np. krzesła powinny być dosunięte do stolików, szuflady i drzwiczki szafek zamknięte, drzwi wejściowe albo zawsze zamknięte, albo całkowicie otwarte). Należy informować ucznia o każdej zmianie.
Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści