Obraz przedstawia kobietę w białym czepku na głowie. Na nim jest umieszczony na środku sznur pereł. Z prawej strony znajduje się ozdoba wysadzana czerwonymi kamieniami i czarnymi frędzlami. Na szyi kobieta ma perłowe korale. Jest ubrana w czarny strój z koronkową górą. Patrzy w stronę widza. Ma czerwone usta i rumieńce na policzkach. Postać jest przedstawiona do wysokości barków. Znajduje się na ciemnym tle. Portret jest umieszczony w sześciokątnej brązowej ramie.
Obraz przedstawia kobietę w białym czepku na głowie. Na nim jest umieszczony na środku sznur pereł. Z prawej strony znajduje się ozdoba wysadzana czerwonymi kamieniami i czarnymi frędzlami. Na szyi kobieta ma perłowe korale. Jest ubrana w czarny strój z koronkową górą. Patrzy w stronę widza. Ma czerwone usta i rumieńce na policzkach. Postać jest przedstawiona do wysokości barków. Znajduje się na ciemnym tle. Portret jest umieszczony w sześciokątnej brązowej ramie.
Barokowe theatrum sacrum
Portret trumienny kobiety w białym czepku
Źródło: autor nieznany, Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.
Barok lubował się w ceremoniale dworskim i wspaniałych uroczystościach kościelnych. Sztuka tego czasu, monumentalna, operująca efektami iluzjonistycznymi, bogactwem kolorystyki, pełna patosu, silnie oddziaływała na emocje, wyobraźnię i zmysły. Idealnie służyła kontrreformacyjnym wymaganiom propagowania wiary. Przepych sztuki katolickiej miał olśnić ludzi i przekonać ich do Kościoła. Orędownikami nowego stylu zostali jezuici, nad 'czystością' przekazu czuwała natomiast InkwizycjainkwizycjaInkwizycja. Jednak pod zewnętrzną wspaniałością kryło się ludzkie zwątpienie i niepewność, dlatego ważnym elementem kultury barokowej był również temat śmierci i cierpienia.
Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia:
sięgnij do encyklopedii, Słownika mitów i tradycji kultury i ustal, czym były w barokowej Polsce: theatrum funebris, castrum doloris i portret trumienny;
R1FLTP0aE74Sm
(Uzupełnij).
skorzystaj z dostępnych źródeł i wypisz zwyczaje pogrzebowe, jakie miała polska szlachta.
R1FLTP0aE74Sm
(Uzupełnij).
Mistycyzm i uduchowienie: Ekstaza świętej Teresy
Gian Lorenzo Bernini16801598
R8pQIDxMQEQZB
Obraz przedstawia młodego mężczyznę z kręconymi, czarnymi włosami, zaczesanymi na lewy bok i delikatnymi wąsami. Spogląda on w stronę widza. Jest ubrany w czarny strój z dużym białym kołnierzem. Postać została przedstawiona do wysokości barków. Otacza ją ciemne tło.
Autoportret
Źródło: Gian Lorenzo Bernini, olej na płótnie, Galleria Borghese, domena publiczna.
Gian Lorenzo Bernini
[czyt.: dżian lorenco bernini] – artysta, rzeźbiarz, architekt, malarz, urbanista, scenograf. Twórca popiersi portretowych, oficjalnych wizerunków papieży, pomników, grobowców, fontann, kameralnych scen mitologicznych i religijnych, posągów świętych. Wywarł decydujący wpływ na rozwój sztuki barokowej w Europie. 'Żył długo, tworzył w wielu technikach i dziedzinach, zyskał wielką sławę i legendarne uznanie, pozostawił po sobie wzory i normy stylu, które miały stać się inspiracją dla pokoleń późniejszych twórców [...]. Był dyrygentem w wielkim barokowym teatrze działania i sztuki, który z materią nie walczył, bo w jego ręku marmur stawał się miękki jak wosk' (1)j0000000CZB1v38_000tp001(1). Do jego najwybitniejszych dzieł zalicza się: plac przed Bazyliką św. Piotra w Rzymie (1656‑1667), baldachim nad grobem św. Piotra (1626‑1633), fontannę Czterech Rzek (1648‑1651, plac Navona w Rzymie), grobowce papieskie Urbana VIII (1623‑1644) i Aleksandra VII Chigi (1655‑1667) oraz rzeźby: Porwanie Prozerpiny (1621‑1622), Dawid (1623‑1624), Apollo i Dafne (1622‑1625).
RiyI0J1d4TROg
Zdjęcie przedstawia fragment barokowej kaplicy. W centrum w niszy mocno oświetlona grupa rzeźbiarska, ukazana na obłoku, z postaciami świętej Teresy i anioła. Kobieta ukazana jest w pozycji leżącej. Głowa świętej jest lekko przechylona w lewą stronę, do widza, ma ona półprzymknięte oczy i rozchylone usta, a jej lewa dłoń swobodnie opada wzdłuż ciała. Mocno udrapowana szata św. Teresy okrywa ją w całości, a jej całe ciało zwraca się w stronę strzały, którą trzyma w prawej dłoni stojący naprzeciw niej anioł i wymierza nią w postać świętej. Anioł stoi. Lewą dłonią dotyka jej szaty, przechylając lekko głowę w lewą stronę. Ma on kręcone, nieco dłuższe włosy, okryty jest lekko udrapowaną tkaniną, spod której widać prawy bark. Grupa rzeźbiarska wykonana została z białego marmuru. Na dwie postacie z góry spływają liczne złote promienie. Nisza, w której znajduje się rzeźba, wsparta jest na kolumnach o korynckich głowicach zdobionych liśćmi akantu. Po jej lewej i prawej stronie widoczne są podwójne kolumny również o korynckich głowicach i tak samo ozdobionych liśćmi akantu. Nisza ma kształt ośmiokąta i została wsparta na ołtarzu, a zwieńczona została bogato zdobioną attyką, nad którą widnieją białe stiuki z elementem dekoracyjnym. Pod nimi rzeźby amorków, a pomiędzy nimi elementy roślinne i owoce. Na ścianach bocznych liczne różnokolorowe marmury. Przed grupą rzeźbiarską znajduje się stół eucharystyczny, na którym ustawione są po lewej i po prawej stronie świeczniki, a na środku krzyż. Na wysokości centralnej grupy rzeźbiarskiej po lewej i prawej stronie w lożach, również wykonanych z marmuru, zostały umieszczone rzeźby ukazanych półpostaciowo członków rodziny Cornaro. Po prawej stronie od centrum zostało ukazanych siedemnaście niewielkich białych świeczek ustawionych w szeregu.
Ekstaza świętej Teresy we wnętrzu kaplicy Cornaro w Santa Maria della Vittoria
Źródło: fot. Livioandronico 2013, Gian Lorenzo Bernini, 1645, licencja: CC BY-SA 4.0.
R1Rzd0nHOo8gH
Na zdjęciu została ukazana rzeźba, z marmuru, świętej Teresy i anioła na obłoku. Kobieta ukazana jest w pozycji półleżącej, a anioł stojącej. Głowa świętej jest lekko przechylona w lewą stronę, do widza, ma ona półprzymknięte oczy i rozchylone usta, a jej lewa dłoń swobodnie opada wzdłuż ciała. Mocno udrapowana szata św. Teresy okrywa ją w całości, a jej całe ciało zwraca się w stronę strzały, którą trzyma w prawej dłoni stojący naprzeciw niej anioł i wymierza nią w postać świętej. Lewą dłonią dotyka jej szaty, przechylając lekko głowę w lewą stronę. Ma on kręcone, nieco dłuższe włosy, okryty jest lekko udrapowaną tkaniną, spod której widać prawy bark. Na dwie postacie z góry spływają liczne złote promienie. Poniżej rzeźby znajduje się krzyż.
Ekstaza św. Teresy
Źródło: fot. Alvesgaspar, Gian Lorenzo Bernini, 1647, marmur, licencja: CC BY 4.0.
Ekstaza św. Teresy to mistrzowskie dzieło Berniniego, arcydzieło rzeźby i symbol sztuki barokowej. Przeznaczono ją do ołtarza poświęconego hiszpańskiej zakonnicyj0000000CZB1v38_000tp002zakonnicy żyjącej w XVI wieku. Tematem przedstawienia są mistyczne przeżycia karmelitanki, których doznała podczas jednej ze swych duchowych wizji. Dzieło miało odzwierciedlać potrydencką pobożnośćj0000000CZB1v38_000tp003potrydencką pobożność i wzbudzać żarliwe uczucia religijne. Dynamiczna, asymetryczna kompozycja, akcentująca napięcie i ruch oraz wiernie oddająca stany emocjonalne, jest typowa dla baroku, podobnie jak teatralne, patetyczne gesty postaci i ich rozwiane, dekoracyjnie ukształtowane szaty. Rzeźba Berniniego jest sensualna, a ból na twarzy świętej miesza się z rozkoszą. W momencie powstania dzieło budziło powszechny zachwyt. Sto lat później wywoływało już kontrowersje, ponieważ zaczęto dostrzegać w nim elementy gorszącego erotyzmu, nieprzystającego do rzeźby sakralnej. W XIX wieku arcydzieło Berniniego potępiano z pozycji zagrożonej moralności, artystę oskarżano o lubieżność, duchowe zepsucie i 'zbłądzenie w sztuce rzeźbiarskiej'.
RWv6WEZLL59lu
Maciej Gudowski czyta tekst Jana Białostockiego Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery.
Maciej Gudowski czyta tekst Jana Białostockiego Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery.
Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, czyta Maciej Gudowski
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, czyta Maciej Gudowski
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Maciej Gudowski czyta tekst Jana Białostockiego Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery.
Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej eryJan Białostocki
Jan BiałostockiSztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery
Oglądamy istny teatr; przy czym widzimy zarówno scenę, jak i widownię. Wspaniała, wykładana marmurami ściana ołtarzowa wygina się ku nam i pośrodku zapada głęboko, tworząc ciemną niszę, na której tle rozgrywa się niecodzienna scena: święta popada w ekstazę religijną, jej oczy nie widzą świata rzeczywistego, lecz wizję niebiańską. Treść tej wizji jest nam jednak pokazana: anioł o młodzieńczej, prawie kobiecej urodzie, o lekkim uśmiechu na wdzięcznej twarzyczce, wznosi prawą ręką złotą strzałę – strzałę miłości bożej – i kieruje ją ku sercu omdlewającej. Usta Teresy są rozwarte bezwładnie, oczy jakby niewidome ukrywają się częściowo pod powiekami, jej ciało pozbawione jest władzy. Ekstaza świętej pokazana jest środkami konkretnymi, realnymi, przedstawiona jest jako stan patologiczny, jako omdlenie. Zarazem przeżycia nacechowane są silnym udziałem elementu zmysłowego. Suknia jej rozwiewa się w fałdach tak delikatnych, iż trudno, doprawdy, uwierzyć, iż wykute są z twardego marmuru. Całość sceny oświetlona jest pozornie mistycznym światłem, padającym z ukrytego pod belkowaniem ołtarza okienka, którego widz nie może spostrzec. Wnikliwość obserwacji i przemyślane użycie środków tworzących iluzję połączone są dla stworzenia potężnego efektu i wywołania wrażenia porywającego duszę widza podatnego na religijne wzruszenie. [...] Z bocznych ścian kaplicy, z lóż tam umieszczonych, przyglądają się scenie ekstazy i adorują świętą wyrzeźbione postacie członków rodziny Cornaro. Wraz z nami oglądają tę wizję ludzie stworzeni przez Berniniego, aby iluzja stała się zupełna i by granica prawdy i fikcji zatarła się całkowicie.
j0000000CZB1v38_00000_BIB_001 Źródło: Jan Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto. Opowieść o sztuce europejskiej naszej ery, t. 2, Warszawa 1974, s. 104–105.
1
Polecenie 1
Wybierz spośród podanych poniżej najbardziej trafne określenia rzeźby Berniniego Ekstaza św. Teresy i wykorzystaj je, redagując wpis dotyczący dzieła na forum internetowe miłośników sztuki barokowej.
Ustal, czy pomimo religijnego, mistycznego tematu, Ekstazę św. Teresy można uznać za rzeźbę realistyczną. Uzasadnij swoją odpowiedź.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na sposób przedstawienia postaci.
Rzeźbę Ekstaza św. Teresy można uznać za realistyczną, ponieważ oddaje delikatność rysów i tkaniny szaty świętej, stan omdlenia, w którym się znajduje. Głowa św. Teresy jest lekko przechylona w lewą stronę, ma ona półprzymknięte oczy i rozchylone usta, a jej lewa dłoń swobodnie opada wzdłuż ciała. Mocno udrapowana szata św. Teresy okrywa ją w całości. Kobieta odwraca się w stronę strzały, którą wymierza anioł stojący naprzeciwko niej. Lewą dłonią dotyka on szaty świętej, przechylając lekko głowę w lewą stronę. Jest okryty lekko udrapowaną tkaniną, spod której widać prawy bark i pierś. Spogląda na świętą.
1
Ćwiczenie 2
Na podstawie wyszukanych informacji na temat zwyczajów pogrzebowych polskiej szlachty oraz zamieszczonych powyżej tekstu Jana Białostockiego wyjaśnij, na czym polegała teatralizacja życia i sztuki w baroku.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę, że uroczystości pogrzebowe odbywały się według pewnej koncepcji przedstawienia, dlatego istotne były dekoracja, oświetlenie, kostiumy, rekwizyty i muzyka.
Teatralizacja życia i sztuki polegała na nadawaniu cech rytuału, spektaklu codziennym czynnościom. Przejawiała się w tym, że uroczystości pogrzebowe, trwające kilka dni, odbywały się według wyreżyserowanego scenariusza. Zmarły był ubierany w strój reprezentacyjny. Jego ciało umieszczano w bogato zdobionej trumnie, którą stawiano na katafalku. Wokół paliły się świece i pochodnie. W czasie mszy żałobnej pojawiał się jeździec uosabiający zmarłego. Po ceremonii tworzono kondukt pogrzebowy i odprowadzano nieboszczyka na miejsce pochówku, gdzie wygłaszano długie mowy pochwalne. Uczestnik uroczystości pogrzebowych mógł odnieść wrażenie udziału w dobrze wyreżyserowanym przedstawieniu. Charakterystyczną cechą kultury sarmackiej były portrety trumienne - wierne wizerunki zmarłego. Malowano je farbami olejnymi na cynowej lub srebrnej blaszce w kształcie wieloboku. Jako pokład stosowano sok z czosnku. Te realistyczne obrazy denata przypominały żałobnikom, że jest obecny wśród nich.
RiWx0mPAqhunw
Ćwiczenie 3
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Zadanie interaktywne polega na przyporządkowaniu podanego słownictwa do odpowiednich kategorii.
Do zagadnień związanych z formalnym opisem dzieła dopasuj określenia, które pomogą ci opisać całą rzeźbę Berniniego.
1647–1652, dynamiczna, dwuelementowa, sugerowanie różnych materii i substancji, rzeźba sakralna, Rzym, silne efekty światłocieniowe, <i>Ekstaza św. Teresy</i>, Gianlorenzo Bernini, marmur, dwie osie kompozycyjne, asymetryczna, rozczłonkowana, zróżnicowana, kościół Santa Maria della Vittoria, forma pełna ruchu (rozwiane szaty, skręt ciała), głęboko rozrzeźbiona, kaplica Cornaro
Podstawowe informacje o dziele (autor, tytuł, datowanie, materiał, miejsce przechowywania)
Charakter dzieła (przeznaczenie, funkcja, tematyka)
Bryła (ogólny kształt i wygląd rzeźby)
Kompozycja (struktura, ułożenie poszczególnych elementów dzieła: forma, linia, kolor itp.)
Faktura (sposób kształtowania powierzchni dzieła, zależny od tworzywa, techniki i narzędzi)
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
j0000000CZB1v38_000tp001
Cyt. za: Jan Białostocki, Gianlorezo Bernini, Warszawa 1980, s. 11.
j0000000CZB1v38_000tp002
św. Teresa z Ávila (1515‑1582) – właśc. Teresa de Cepeda y Ahumada, jedna z najważniejszych mistyczek Kościoła katolickiego, wybitna przedstawicielka barokowej literatury religijnej i reformatorka zakonu karmelitanek (wraz ze św. Janem od Krzyża uważana za założycielkę karmelitów bosych); swoje życie opisała w księdze Libro de mi vida (1562‑1565); autorka Twierdzy wewnętrznej (El castillo interior o las Moradas, 1576‑1577)
j0000000CZB1v38_000tp003
potrydencka pobożność - powrót do żarliwej wiary średniowiecza, odrodzenie religijne związane z reformą Kościoła katolickiego po soborze w Trydencie w latach 1545‑1563; sztuka kontrreformacji miała umacniać wiarę i wciągać wiernych w orbitę Kościoła za pomocą retoryki estetycznej, m.in. zachwytu, urzeczenia pięknem formy oraz emocjami i wzruszeniami, jakie budzą wzniosłe dzieła artystyczne
inkwizycja to instytucja Kościoła katolickiego w XII‑XIX w. powołana do zwalczania herezji
Mistycyzm i uduchowienie: Ekstaza świętego Franciszka
El Greco16141541
RCBUzRFnPEhb8
Obraz przedstawia starszego mężczyznę z siwą brodą. Na twarzy rysują się zmarszczki. Jest ubrany w czarny strój z białą kryzą oraz płaszcz podbity futrem. Mężczyzna patrzy w stronę widza. Postać jest przedstawiona do wysokości barków. Otacza ją brązowe tło.
Domniemany autoportret El Greca
Źródło: El Greco, 1595, olej na płótnie, Metropolitan Museum of Art, domena publiczna.
El Greco
[czyt.: el greko] (właśc. Domenikos Theotokopulos) – malarz hiszpański greckiego pochodzenia, tworzący w Toledo. Autor ekspresyjnych i uduchowionych obrazów religijnych. Wybitny przedstawiciel manieryzmu – nurtu obecnego w sztuce na przełomie renesansu i baroku – którego dzieła odznaczały się niezwykłą i kunsztowną formą, wyrafinowaną kolorystyką oraz zamierzoną sztucznością kompozycji i oświetlenia. Podobnie jak inni artyści tego nurtu, El GrecoEl GrecoEl Greco ujmował przeżycia mistyczne jako doznania zmysłowe o charakterze ekstatycznym lub wizjonerskim. Jego najwybitniejsze dzieła to: Expolio (Chrystus z szat obnażony, 1579), Pogrzeb hrabiego Orgaza (1588), Święty Franciszek otrzymujący stygmaty (1600‑1605), Widok Toledo (1610) i Laokoon (ok. 1614).
El Greco
El Greco [czyt.: el greko]
RJ1smvl1aJv05
Obraz przedstawia postać mężczyzny. Jest on zwrócony w ¾ w stronę miejsca po lewej stronie, skąd bije światło i tam też wpatrzony dużymi, ciemnymi, załzawionymi oczami. Jest on ubrany w habit zakonny z szerokimi rękawami, kołnierzem i kapturem oraz przepasany podwójnym sznurem z węzłem z przodu. Niektóre części habitu zostały mocniej oświetlone, stąd gdzieniegdzie jest on jaśniejszy, a w innych miejscach ciemnobrązowy. Na lewą część czoła pada światło, a ciemne włosy zlewają się niemal z ciemnym tłem obrazu. Ma on spiczasty nos, brwi mocno zarysowane i ciemne; taki jest również zarost. Święty Franciszek ma rozłożone jasne dłonie, na których widoczne są stygmaty. Jego twarz wyraża skupienie i powagę. Pod prawą ręką św. Franciszka widoczna jest czaszka. Wokół samej postaci tonacja barw jest ciemna, natomiast nieco dalej od niego po lewej i prawej stronie są miejsca jasne, mocniej oświetlone.
Ekstaza św. Franciszka
Źródło: El Greco, olej na płótnie, Muzeum Diecezjalne, Siedlce, domena publiczna.
Spośród wielu postaci religijnych najwięcej zainteresowania El Greco poświęcił Franciszkowi z Asyżu – włoskiemu świętemu, otaczanemu szczególnym kultem w Hiszpanii i na Krecie, gdzie artysta spędził dzieciństwo i młodość. Namalował on blisko 120 wizerunków il Poverello ('Biedaczyny'): najczęściej przedstawiał go z czaszką, pogrążonego w głębokiej modlitewnej medytacji. Taki właśnie temat ma jedyne sygnowane płótno El Greca znajdujące się w zbiorach polskich (Muzeum Diecezjalne w Siedlcach). Postać świętego wypełnia niemal cały obraz, odcinając się od ciemnego tła, pokrytego burzowymi chmurami. Na dłoniach rozłożonych w błagalnym geście widoczne są stygmaty. Wzrok Franciszka kieruje się ku niebu, skąd wydobywa się blask, spływający na oblicze świętego. Wizerunek jest ekspresyjny i pełen dramatycznych efektów światłocieniowych, podkreślających uduchowienie i żarliwą religijność świętego. Wrażenie to wzmacnia oszczędna i chłodna kolorystyka obrazu.
Maria RzepińskaW kręgu malarstwa
Problem światła i ciemności w malarstwie baroku nie był problemem czysto artystycznym. Przenikał całe życie umysłowe tego czasu, religię, filozofię, nauki przyrodnicze. Był to też chyba jedyny okres w historii kultury europejskiej, w którym zjawisko cienia i ciemności budziło tak wiele spekulacji i zyskało taką rangę, ani przedtem, ani potem nieznaną. Koniec XVI wieku jest świadkiem powstania teologii ciemności w jej formie najdoskonalszej i nieprześcignionej – w pismach św. Jana od Krzyża. Zakon jezuitów i karmelitów zalecał ciemność jako sprzyjającą kontemplacji, a więc wartość dodatnią dla życia duchowego. Wielki renesans studiów biblistycznych w języku hebrajskim zapoznał przedstawicieli Kościoła i zakonów z mistyką judaistyczną, gdzie Bóg 'mieszkał w ciemności' i gdzie ciemność była Jego atrybutem podobnie jak światło. Nowa astronomia akcentowała zjawisko zaćmienia słońca i faz księżyca jako będące punktem wyjścia dla systemu geocentrycznego. Te wszystkie 'znaki czasu', choć rozsypane i pozornie niezależne, wykazują zbieżność, która nie może być przypadkowa; są to różne oblicza znamiennego toposu kulturowego. Jednym z tych oblicz jest malarstwo tenebrystówj0000000CZB1v38_000tp004tenebrystów. Ich ciemność jest ciemnością symboliczną. Tak jak złote tła w średniowieczu były metaforą Boskiego Światła – lux perpetualuxlux perpetua, tak ciemne tła obrazów barokowych są metaforą, którą zależnie od kontekstu można pojmować jako „noc mistyczną”j0000000CZB1v38_000tp005„noc mistyczną” albo jako 'miejsce ciemne', którym jest nasza ziemia.
j0000000CZB1v38_00000_BIB_002 Źródło: Maria Rzepińska, W kręgu malarstwa, Wrocław 1988, s. 136–137.
lux
lux perpetua [czyt. luks perpetuła]
R1VVjSqidSGgI
Ćwiczenie 4
Zadanie interaktywne polega na wybraniu prawidłowych odpowiedzi spośród podanych wariantów.
El Greco to przedstawiciel manieryzmu w malarstwie. Które spośród podanych określeń jego twórczości odnoszą się do sztuki manieryzmu?
wierne naśladowanie świata realnego
wytworność, kunsztowność i świadoma deformacja formy
kompozycja harmonijna i pełna spokoju
wyrafinowana i chłodna kolorystyka obrazów
wzmożona ekspresja
pogodna i ciepła tonacja barwna
sztuczność oświetlenia, kontrasty światłocieniowe
wyraz uduchowienia i żarliwej religijności
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
R1SOCmGMt6IHs
Ćwiczenie 4
El Greco to przedstawiciel manieryzmu w malarstwie. Które spośród podanych określeń jego twórczości odnoszą się do sztuki manieryzmu? Możliwe odpowiedzi: 1. wierne naśladowanie świata realnego, 2. wytworność, kunsztowność i świadoma deformacja formy, 3. kompozycja harmonijna i pełna spokoju, 4. wyrafinowana i chłodna kolorystyka obrazów, 5. wzmożona ekspresja, 6. pogodna i ciepła tonacja barwna, 7. sztuczność oświetlenia, kontrasty światłocieniowe, 8. wyraz uduchowienia i żarliwej religijności
El Greco to przedstawiciel manieryzmu w malarstwie. Które spośród podanych określeń jego twórczości odnoszą się do sztuki manieryzmu?
wierne naśladowanie świata realnego
wytworność, kunsztowność i świadoma deformacja formy
kompozycja harmonijna i pełna spokoju
wyrafinowana i chłodna kolorystyka obrazów
wzmożona ekspresja
pogodna i ciepła tonacja barwna
sztuczność oświetlenia, kontrasty światłocieniowe
wyraz uduchowienia i żarliwej religijności
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 5
Odwołując się do przywołanego fragmentu tekstu Marii Rzepińskiej, wyjaśnij, jaką funkcję w malarstwie barokowym pełniła ciemność.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na dziedziny, do których odwołuje się Rzepińska.
Barokowi malarze stosowali ciemne tło na obrazach, ponieważ inspirowali się tendencjami występującymi w kulturze końca XVI wieku i w XVII wieku. Uważano wówczas, że ciemność sprzyja kontemplacji i w ten sposób wiąże się z życiem duchowym. Ponadto chrześcijaństwo inspirowało się mistyką judaistyczną, według której nie tylko światło symbolizowało Boga, ale także mrok. Ciemność była również metaforą w mistyce chrześcijańskiej i oznaczała trudne doświadczenia w drodze do zjednoczenia z Bogiem.
ROaU9N4sFFKRN
Ćwiczenie 6
Przyporządkuj stosowane w malarstwie barokowym symbole jasności i ciemności do odpowiednich kategorii. ŚWIATŁO Możliwe odpowiedzi: 1. śmierć, 2. świętość, 3. grzech, 4. życie MROK Możliwe odpowiedzi: 1. śmierć, 2. świętość, 3. grzech, 4. życie
Przyporządkuj stosowane w malarstwie barokowym symbole jasności i ciemności do odpowiednich kategorii. ŚWIATŁO Możliwe odpowiedzi: 1. śmierć, 2. świętość, 3. grzech, 4. życie MROK Możliwe odpowiedzi: 1. śmierć, 2. świętość, 3. grzech, 4. życie
Przyporządkuj stosowane w malarstwie barokowym symbole jasności i ciemności do odpowiednich kategorii.
grzech, świętość, życie, śmierć
ŚWIATŁO
MROK
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Polecenie 2
Ustal, czym jest topos kultury. Określ, czy opozycja światła i mroku jest toposem kultury. Uzasadnij swoją odpowiedź, analizując dwa wybrane przykłady dzieł malarskich.
uzupełnij treść
j0000000CZB1v38_000tp004
tenebryści - malarze tenebryści, m.in. Michelangelo Merisi da Caravaggio [czyt. mikelandżelo merizi de karawadżjo] (1571‑1610), stosowali ciemne tła i skupione 'metafizyczne' światło, padające np. przez mały otwór, szpary w obłokach lub od płomienia świecy czy latarni, które ostro modelowało formy i tworzyło silne kontrasty światłocieniowe; maniera tenebrosa w malarstwie hiszpańskim była też wynikiem obyczajowości i mody (czarne habity zakonne i czarne stroje szlachty hiszpańskiej wprowadzone przez Filipa II)
j0000000CZB1v38_000tp005
noc mistyczna - teologię ciemności i doktrynę nocy mistycznej sformułował św. Jan od Krzyża (1542‑1591), hiszpański mistyk, karmelita, odnowiciel i reformator Kościoła współpracujący ze św. Teresą z Àvila; autor poematu Noc ciemna (Noche oscura del alma [czyt. nocze oskura del alma]); w swoich dziełach poetycko opisał drogę na górę Karmel, czyli mistyczną podróż duszy do zjednoczenia z Bogiem; odbywa się podczas nocy symbolizującej rozterki i trudne doświadczenia człowieka, będące jednak koniecznym i nieuniknionym etapem na drodze ku prawdziwej duchowości
Vanitas (I)
RPUbXxcYkCg4L
Obraz przedstawia drewniany stół częściowo okryty niebieskim materiałem, na środku którego leży dokument z dwiema lakowymi pieczęciami, a na nim znajduje się czaszka. Na jej głowie znajduje się wieniec laurowy. Za nią stoi puchar szklany i gąsior w koszu wiklinowym. Po prawej stronie leżą pogięte kartki z nutami, a na nich dwa drewniane flety i przewrócony, potłuczony kieliszek. Po lewej stronie muszla z perłową masą. Obok niej leży sznur. Nad stołem unoszą się trzy bańki mydlane. Tło obrazu jest ciemne.
Vanitas
Źródło: Simon Renard de Saint-André, 1650, olej na płótnie, Musée des Beaux-Arts, Lyon, domena publiczna.
Vanitas to szczególna odmiana martwej natury, odrębnego gatunku malarskiego, który najpełniej rozwinął się w XVII‑wiecznych Niderlandach. Kompozycje tego rodzaju pod pozorem realistycznych przedstawień różnych, przypadkowo ze sobą zestawionych przedmiotów, kryły znaczenia symboliczne, treści moralizatorskie lub aluzje religijne. Ich odczytanie wymagało nierzadko gruntownej wiedzy o emblematachemblematemblematach i atrybutach. Vanitas nawiązywały do trzech aspektów życia człowieka: spraw ducha (sztuka, nauka, literatura), dóbr materialnych (akty własności, cenne przedmioty) i rozkoszy zmysłowych (wykwintne jedzenie, trunki, szklane puchary, fajki, nuty i instrumenty muzyczne, kwiaty). Nadrzędną ideą tych przedstawień było nawiązanie do myśli zaczerpniętej z Wulgaty: vanitas vanitatum, et omnia vanitas – łac. 'marność nad marnościami i wszystko marność', przypominającej o nietrwałości życia i przemijalności dóbr doczesnych. Kruchość istnienia podkreślały przedmioty związane z nieuniknionym upływem czasu: czaszki, klepsydry, dogasające świece, zepsute jedzenie czy zerwane sznury oraz delikatne istoty i ulotne zjawiska, np. motyle czy bańki mydlane. Kompozycje, zgodnie z estetyką barokową, były bogate w formie, efektowne i zaskakujące. Artyści śmiało operowali kontrastem: zestawiając elementy makabryczne (turpistyczne) z pięknymi owocami, kwiatami czy klejnotami. Miało to zaintrygować widza, pobudzić jego wyobraźnię i zmusić do refleksji natury egzystencjalnej.
1
Ćwiczenie 7
Rozszyfruj symbolikę obrazu VanitasSimona Renarda de Saint‑AndréSimon Renard de Saint‑AndréSimona Renarda de Saint‑André.
Wyjaśnij, co symbolizują: czaszka, wieniec laurowy, instrumenty muzyczne, wino, rozbity szklany puchar, bańki mydlane, sznur, nuty i akt własności.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę, jakie przedmioty znajdują się obok czaszki, dlaczego wieniec laurowy został umieszczony na czaszce.
Czaszka symbolizuje śmierć. Wieniec laurowy umieszczony na czaszce wskazuje na znikomość ludzkich działań wobec śmierci, która jest potężniejsza i pewna. Nuty i flety to symbole marności ludzkiego życia. Bańki mydlane zaś przypominają o ulotności egzystencji. Rozbity puchar wskazuje na kruchość ludzkiego istnienia. Z kolei sznur symbolizuje ograniczenie życia, w którym nie należy się przywiązywać do rzeczy doczesnych czy osiągnięć, ponieważ nie mają żadnego znaczenia po śmierci. Jedynie wino, którym wypełniony jest umieszczony na obrazie gąsiorek, swoją symboliką 'nie współgra' z resztą przedmiotów - jakby subtelnie informując o celu każdego ziemskiego istnienia - oczekiwaniu na zbawienie.
Simon Renard de Saint‑André
Simon Renard de Saint‑André [czyt.: sejmnon renard de sąn ondre]
emblemat
emblemat – przedmiot lub jego przedstawienie będące symbolem kogoś lub czegoś
Kasper Miaskowski Na śklenicę malowaną
Popiół śkło, choć je farby malują, Gdy sztuki w hucie nim wyprawują: A nie tak, kiedy pieniste konie Spuszczając z góry słońce, niż tonie (Jeśli żegnając pogodnym okiem, Zboczy się z wilgim pozad obłokiem)j0000000CZB1v38_000tp006Zboczy się z wilgim pozad obłokiem), Różnych barw tęcze światu wyprawi; Jako rzemieślnik tak śkło postawi, Zielonym, złotym i szafirowym Pędzlem i kształtem pozorne nowym. Ale cóż potem? Śklenica snadnie, Niż się napijesz, z rąk ci wypadnie: A on spaniały kryształ w perzyny Poszedł, ostatek dym niesie siny. Popiół śkło; ale i popiół człowiek, Choćby rozciągnął jak Feniks kto wiek: Bo i z słonecznych ten ptak promieni Z popiołu wstaje, w popiół się mieni. Lecz co arabskie wspominam dziwy? Przyjdzie dzień, kiedy i świat szedziwyj0000000CZB1v38_000tp007szedziwy Walnymj0000000CZB1v38_000tp008Walnym płomieniem jak słoma spłonie, Niż wieczny siędzie Sędzia na tronie.
j0000000CZB1v38_00000_BIB_003 Źródło: Kasper Miaskowski, Na śklenicę malowaną, [w:] tegoż, Zbiór rytmów, oprac. Alina Nowicka-Jeżowa, Warszawa 1995, s. 326.
1
Ćwiczenie 8
Wymień pojawiające się w wierszu Kaspra Miaskowskiegoj0000000CZB1v38_000tp009Kaspra Miaskowskiego symbole przemijania.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na proces powstawania szklanki w piecu hutniczym.
Symbole przemijania, które pojawiają się w wierszu to: popiół, szkło, dym, obłok.
1
Ćwiczenie 9
Wyjaśnij, co łączy pozornie odległe skojarzenia: szkła i popiołu, człowieka i szkła, wreszcie – Feniksa i człowieka.
uzupełnij treść
Przypomnij sobie, kim był Feniks, jakie właściwości ma szkło.
Szkło powstaje z piasku, a stłuczone przemienia się w pył (popiół); żywot człowieka jest równie kruchy jak żywot szkła. Feniks odradza się z popiołów (według legendy wiekowy ptak dawał się strawić płomieniom ognia, by z jego popiołów mógł narodzić się nowy Feniks) i obraca się w proch jak człowiek po śmierci; odwieczne koło przemian materii, życia i śmierci.
1
Ćwiczenie 10
Odnosząc się do obrazu Vanitas i wiersza Kaspra Miaskowskiego, wyjaśnij dwuznaczną symbolikę szkła w baroku.
uzupełnij treść
Pamiętaj, że posiadanie delikatnych szkieł o fantazyjnych kształtach świadczyło w XVII wieku o statusie właściciela. Były to bowiem niezwykle kosztowne przedmioty, wyrabiane w hutach przez prawdziwych mistrzów.
W wierszu Miaskowskiego szkło jest drogocennym przedmiotem, który właściciel może podziwiać, ponieważ mieni się barwami, kiedy powstaje. Jest jednak kruche, gdyż rozbija się, kiedy wypada z rąk. Podobną symbolikę ma szkło przedstawione na obrazie Vanitas. Rozbity kieliszek leżący obok czaszki wskazuje na kruchość ludzkiego życia.
j0000000CZB1v38_000tp007
szedziwy – sędziwy, stary
j0000000CZB1v38_000tp008
walny – decydujący
j0000000CZB1v38_000tp006
Zboczy się się wilgim pozad obłokiem – spotka się z wilgotnym poniżej obłokiem
j0000000CZB1v38_000tp009
Kasper Miaskowski (1549‑1622) – jeden z pierwszych polskich poetów barokowych; w swojej twórczości często podejmował tematykę religijną
Vanitas (II)
RogTY50bE8oXm
Na obrazie z prawej strony kostucha. Pod lewą pachą trzyma ona brązową trumnę, w lewej dłoni kosę, lewą nogę opiera na stojącym globusie, a prawa stopa depcze szpadę i zbroję. Jej prawa ręka jest wyciągnięta niemal na całą długość, a dłoń przykrywa knot wysokiej świecy, znajdującej się w ciemnym świeczniku. Nad świecą łaciński napis: IN JCTV OCLV (oznaczający: „w mgnieniu oka”). Świecznik stoi na kamiennym stole, na którym znajdują się również inne przedmioty: potrójna pozłacana korona, pastorał, korona oraz czerwone i białe szaty. Przed stołem porozrzucane w nieładzie wielkie księgi z pożółkłymi stronami. Niektóre z nich są otwarte, w jednej namalowany na całą stronę w szarościach, ołtarz lub wnętrze kościoła.
In ictu oculi (W mgnieniu oka)
Źródło: Juan Valdés Leal, 1672, olej na płótnie, Iglesia y Hospital de la Caridad, Sewilla, domena publiczna.
RtQgee8cLWzS4
Obraz przedstawia ciemne pomieszczenie, gdzie znajduje się zniszczona trumna. Spoczywa w niej rozkładające się ciało biskupa, które jest otulone białym płaszczem. Na głowie ma mitrę. W ręce trzyma pastorał. Przed trumną leży szarfa, na której widnieje napis: Finis gloriae mundi (Koniec ziemskiej chwały). Po prawej stronie znajduje się otwarta trumna ze zwłokami rycerza o czarnych włosach. Głowa spoczywa na białej poduszce. Jego ciało okrywa biały płaszcz z czerwoną lilią w kształcie krzyża. Za nią, w głębi pomieszczenia znajduje się trumna, w której leży kościotrup. Po lewej stronie w głębi znajduje się sterta z czaszkami. Nad trumnami znajduje się waga, którą trzyma dłoń z raną. Widoczny jest czerwony rękaw. Na prawej szali leży Biblia, różaniec, krzyż, rózga oraz miłosierne serce Jezusa. Jest tu umieszczony napis: „Nimenos”. Na lewej szali znajdują się: mysz, paw, pies i koza. Widnieje tu podpis: „Nimas”. Na lewo od wagi stoi sowa.
Finis gloriae mundi (Koniec ziemskiej chwały)
Źródło: Juan Valdés Leal, 1672, olej na płótnie, Iglesia y Hospital de la Caridad, Sewilla, domena publiczna.
Zaprezentowane obrazy są dziełami hiszpańskiego 'malarza grozy i cierpienia': Juana de Valdésa LealaJuan de Valdés LealJuana de Valdésa Leala (1622‑1690). Artysta namalował je dla Szpitala Miłosierdzia, założonego w Sewilli przez szlachcica Miguela MañaręMiguel MañarMiguela Mañarę – nawróconego grzesznika, identyfikowanego niekiedy ze słynnym uwodzicielem Don JuanemDon JuanDon Juanem. Makabryczne i alegoryczne dzieła były inspirowane Rozprawą o prawdzie, w której Mañara zawarł pobożne refleksje na temat przemijania i znikomości dóbr doczesnych. In ictu oculi (W mgnieniu okaj0000000CZB1v38_000tp00AW mgnieniu oka; ilustracja 1.) przedstawia śmierć z trumną pod pachą i kosą w ręku, gaszącą świecę (symbol życia) umieszczoną na stosie oznak ziemskiej władzy (świeckiej – płaszcz, korona i szpada, oraz duchownej – mitra i pastorał) oraz nauki i zdobyczy człowieka (księgi). Na obrazie Finis gloriae mundi (Koniec ziemskiej chwały; ilustracja 2.) widać mroczne podziemie z otwartymi trumnami, a w nich rozkładające się zwłoki biskupa i rycerza. Nad nimi artysta namalował wagę dobrych i złych uczynków, na której umieścił zwierzęta symbolizujące siedem grzechów głównych i przedmioty pokuty: różaniec, krzyż, Pismo Święte, rózgę oraz miłosierne serce Jezusa. Podobno MurilloMurilloMurillo, oglądając 'tę wspaniałą ohydę', powiedział: 'Oto obraz, który budzi chęć zatkania sobie nosa'. De Valdés Lealodparowałj0000000CZB1v38_000tp00Bodparował: 'Czyż to moja wina, kolego, jeśli dla siebie wziąłeś najpiękniejsze owoce z koszyka, a mnie zostawiłeś jedynie zgniliznę, jedynie kości do ogryzania'. [cyt. za: Jean Babelon, Sztuka hiszpańska, tłum. Halina Ostrowska‑Grabska, Warszawa 1974, s. 195]
Don Juan
Don Juan [czyt.: don żułan]
Miguel Mañar
Miguel Mañar [czyt.: migiel manar]
Murillo
Murillo [czyt.: murillo]
Juan de
Juan de Valdés Leal [czyt.: hułan de waldes leal]
1
Ćwiczenie 11
Opisz jednym zdaniem obrazy Juana de Valdésa LealaJuan de Valdés LealJuana de Valdésa Leala. Określ ich temat, charakter i przeznaczenie.
Na podstawie opisów obrazów, opisz jednym zdaniem obrazy Juana de Valdésa Leala. Określ ich temat, charakter i przeznaczenie.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na kościotrupa, rozkładające się ciało biskupa, symboliczne przedmioty np. wagę.
Są to dzieła wanitatywne o charakterze makabrycznym, poświęcone medytacji nad śmiercią i marnością życia doczesnego.
1
Ćwiczenie 12
Rozważ, czy dzieła W mgnieniu oka i Koniec ziemskiej chwały powstałe w baroku można pod względem przesłania porównać do średniowiecznego moralitetu. Uzasadnij swoją odpowiedź.
uzupełnij treść
Zastanów się, do jakich refleksji skłaniają zarówno przywołane barokowe obrazy jak i średniowieczne moralitety.
Dzieła te można porównać do średniowiecznych moralitetów, które skłaniały człowieka do refleksji na temat, jakich wyborów dokonywać w życiu, żeby zasłużyć na zbawienie. Należy odrzucić pozorne wartości, takie jak bogactwo, władza, sława. Obraz W mgnieniu oka ukazuje, że śmierć jest nieuchronna, czeka wszystkich, a dobra doczesne nie mają żadnego znaczenia. Podobna jest wymowa malowidła Koniec ziemskiej chwały, gdzie zostały ukazane postacie biskupa i rycerza leżące w trumnie, których ciała ulegają rozkładowi. Obaj dostąpili zaszczytu za życia, który w obliczu śmierci nie ma znaczenia, okazuje się marnością (vanitas).
RDAb2KWS4rWYI
Ćwiczenie 13
Wskaż, które z poniższych twierdzeń dotyczących Juana de Valdésa Leala i jego dzieł In ictu oculi oraz Finis gloriae mundisą prawdziwe.
Wskaż, które z poniższych twierdzeń dotyczących Juana de Valdésa Leala i jego dzieł In ictu oculi oraz Finis gloriae mundisą prawdziwe.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 13
Określ, co symbolizuje czaszka na obrazach Juana de Valdésa Leala.
uzupełnij treść
Zastanów się, w jakim momencie życia człowieka można zobaczyć taką czaszkę.
Czaszka symbolizuje śmierć.
j0000000CZB1v38_000tp00A
Tytuł nawiązuje do fragmentu Pierwszego Listu św. Pawła do Koryntian, dotyczącego zwycięstwa nad śmiercią: 'W jednej chwili, w mgnieniu oka, na trąbę ostateczną; zabrzmi bowiem trąba, a umarli powstaną nieskażeni i my będziemy odmienieni' (15, 52).
j0000000CZB1v38_000tp00B
wiadomo, że obaj malarze rywalizowali ze sobą w Sewilli; w przeciwieństwie do de Valdésa Leala, którego obrazy są mroczne i pesymistyczne, Barlolomé Esteban Murillo [czyt.: barlolome esteban murillo] (1617‑1682) malował błogie ekstazy i anielskie wizje; specjalizował się w młodzieńczych Madonnach Niepokalanego Poczęcia, utrzymanych w jasnej tonacji, unoszących się w obłokach i przedstawianych wśród aniołków; ze względu na ckliwość i przesłodzony wdzięk tych wizerunków określa się Murilla niekiedy mianem malarza dewocjonaliów
Juan de Valdés Leal
Juan de Valdés Leal [czyt.: hułan de waldes leal]
Współczesny neobarok
Sztuka baroku dzięki swojemu bogactwu i zdolności wzbudzania skrajnych emocji inspirowała wielu późniejszych artystów. Salvador Dali w swoim słynnym Ukrzyżowaniu nawiązał do mistycznych wizji św. Jana od Krzyża, z kolei Tamara Łempicka w dekoracyjnej stylistyce art décoart décoart déco stworzyła własną malarską wersję portretu św. Teresy z Àvila. Neobarok to pojęcie zarezerwowane dziś dla designudesigndesignu i mody, która kocha przepych, bogate hafty, kryształowe aplikacje oraz złoto w połączeniu z głęboką czernią. Paradoksalnie także minimalizm czerpie z tego stylu – przykładem jest kultowy już projekt krzesła Louis GhostLouis GhostLouis Ghost (2002) Philippe’a StarckaPhilippe StarckPhilippe’a Starcka. Nowoczesny mebel, wykonany z przezroczystego poliwęglanu, odtwarza i reinterpretuje barokową formę. Tego rodzaju inspiracje widoczne są również w sztuce najnowszej.
Louis Ghost
Louis Ghost [czyt.: luis gołst]
Philippe Starck
Philippe Starck [czyt.: filip stark]
design
design [czyt.: dizajn]
art déco
art déco [czyt.: ar deko] – styl w sztuce dekoracyjnej XX w., operujący prostymi formami geometrycznymi i kontrastowymi kolorami
Javier Pérez1968
RkM7emQf6Peeo
Czarno‑biała fotografia przedstawiająca półpostaciowy portret młodego mężczyzny. Został on ukazany frontem do widza. Ma on pochyloną głowę na bok w lewo i w dół, tak że widać tylko prawą stronę twarzy: prawe ucho, prawe oko, prawą brew, prawą część nosa i ust. Ma on wysokie, jasne czoło i głowę niemal pozbawioną włosów. Mężczyzna jest ubrany w garnitur, białą koszulę, a pod szyją ma zawiązany krawat. Dłonie są zwrócone zewnętrzną stroną do widza, na nich białe rękawiczki mocno przylegające do ciała, które wydłużyły palce tak, że palce jednej ręki stykają się z palcami drugiej. Na twarzy mężczyzny maluje się powaga i skupienie. Tło jest czarne.
Autoportret
Źródło: Javier Pérez, 1996, fotografia, licencja: CC BY-SA 3.0.
Javier Pérez
[czyt.: havier perez] – kataloński rzeźbiarz i artysta multimedialny, który w 2001 roku reprezentował Hiszpanię na 49. Biennale w Wenecji. Wykorzystuje różnorodne materiały, zarówno organiczne (skóra, włosy, kokony jedwabników, chleb), jak i mineralne czy syntetyczne (szkło, porcelana, żywica i lateks). Tworzy niezwykłe, perfekcyjne warsztatowo i wysoce estetyczne instalacje o bogatej barokowej formie oraz intrygującej symbolice. Interesują go opozycje: ducha i ciała, piękna i grozy, trwałości i kruchości form. Wyrażeniu tych relacji służą zaskakujące aranżacje łączące elementy sacrum i profanum.
RF2TusMqT7yFH
Na zdjęciu znajduje się instalacja artystyczna przedstawiająca duży, czerwony żyrandol, na którym przysiadły kruki. Został położony na boku. Odpadają od niego liczne drobne elementy oraz pod nim i przed nim leży czerwony miał z drobno potłuczonego szkła. Jego trzon stanowi długa pionowa forma ozdobiona przezroczystymi kulami różnej wielkości. Składa się z dwóch poziomów. Przy pierwszym wokół trzonu znajduje się imitacja liści skierowanych w górę, o lekko odchylonych końcach. Na pierwszym ze środka wychodzi osiem widocznych czerwonych rurek, zakrzywionych jak litera S, na których końcach znajdują się miejsca na żarówki, ozdobione wokół imitacją koronki. Jedna taka rurka po prawej stronie jest wyraźnie bardziej odchylona od innych. Na drugim poziomie cztery miejsca na żarówki znajdują się po prawej stronie. Wyżej na dość długim odcinku wokół trzonu znajdują się imitacje kwiatów i liści, jakby z niego wyrastających. Żyrandol obsiadło dziewięć czarnych kruków. Dwa z nich na podłodze, a pozostałe w różnych miejscach żyrandola, skubią jego części jak pokarm. Niektóre z nich mają rozłożone skrzydła jak do lotu. Po prawej stronie cień jednego z ptaków i części żyrandola. Praca została wyeksponowana na niebiesko‑zielonej podłodze i oświetlona. Dwie poprzeczne ściany widoczne na fotografii są białe.
La Carroña (Padlina)
Źródło: Javier Pérez, 2011, instalacja, szkło z Murano, wypchane ptaki, licencja: CC BY-SA 3.0.
RUYfyAielv0JO
Na zdjęciu znajduje się różaniec z metalowych, ludzkich czaszek. Znajduje się po lewej stronie zdjęcia i leży na podłodze. Po prawej stronie na stoliku z metalowymi nogami leży czerwona poduszka z haftowanymi żółtymi liliami. Znajduje się na niej korona cierniowa ze szkła.
Źródło: Javier Pérez, 2011, instalacja, patynowana na brąz żywica poliestrowa; instalacja, szkło z Murano, tkanina, stal, Museu de Montserrat, Barcelona, licencja: CC BY-SA 3.0.
Zaprezentowane dzieła osadzone są w tradycji barokowej sztuki hiszpańskiej, z jej zamiłowaniem do wizji, ascezy, pokuty i dewocji, fascynacją obrazami rozkładu oraz skłonnościami do sensualizmu.
Instalacja La Carroña (Padlina; ilustracja 1.) nawiązuje do motywu vanitas. Na roztrzaskanym drogocennym żyrandolu ze szkła z Murano 'żerują' czarne wypchane ptaki. Całość tworzy piękną i ekspresyjną martwą naturę.
Kolejne obiekty (ilustracja 2.) reinterpretują iberyjską żarliwość religijną. Olbrzymi różaniec wykonany z naturalnej wielkości ludzkich czaszek to autorska wizja memento mori, natomiast korona ze szkła weneckiego odtwarza kształt korony cierniowej. Pérez ceremonialnie eksponuje ją na szkarłatnej poduszce i wysokim stoliku o stalowych, ostro zakończonych nogach. Lśnienie czystego i kruchego kryształu oraz czerwień poduszki ze złotym szamerunkiemszamerunkszamerunkiem są wydobywane z mroku sal ekspozycyjnych przez punktowe światło.
1
Polecenie 3
Co sądzisz o pracach Javiera PérezaJavier PérezJaviera Péreza? Opisz swoje odczucia.
Co sądzisz o pracach Javiera Péreza? Na podstawie opisów zdjęć opisz swoje odczucia.
uzupełnij treść
1
Polecenie 4
Wybierz spośród podanych poniżej najbardziej trafne określenia instalacji Javiera Péreza Padlina i Korona. Wykorzystaj je, opisując te prace.
Na podstawie opisów zdjęć wybierz spośród podanych poniżej najbardziej trafne określenia instalacji Javiera PérezaPadlina i Korona. Wykorzystaj je, opisując te prace.
Przygotuj głos w dyskusji na temat dzieła Padlina. W tym celu odpowiedz na poniższe pytania:
Jak rozumiesz tytuł? Co jest padliną: cenny żyrandol, czerwone szkło, dzieło sztuki czy może coś zupełnie innego?
Czy jest to artystyczny żart, prowokacja czy raczej perwersja (rozumiana jako zachowanie naruszające obowiązujące konwencje i mające na celu zaszokowanie widza)?
uzupełnij treść
1
Ćwiczenie 14
Zinterpretuj dzieła Javiera Péreza. Rozważ, jakie treści symboliczne zawierają te instalacje.
uzupełnij treść
Zwróć uwagę na przedstawione przedmioty, które nawiązują do motywu vanitas.
W przedstawionej instalacji olbrzymia korona cierniowa to symbol męczeństwa Chrystusa. Umieszczenie jej na czerwonej, ozdobnej poduszce oznacza triumf Syna Boga, który dzięki swojej śmierci zbawił ludzkość. Natomiast czarne wypchane ptaki żerujące na rozbitych kawałkach żyrandola nawiązują do przemijalności życia, które kończy się śmiercią. Symbole w omawianych instalacjach pełnią funkcję moralizatorską, przypominając o kruchości ludzkiego życia i chwale Jezusa.
Javier Pérez
Javier Pérez [czyt.: havier perez]
szamerunk
szamerunek – ozdobne zapięcie stosowane w ubraniach
Zadaniowo
Polecenie 6
Korzystając z poniższego schematu, porównaj obraz In ictu oculi (W mgnieniu oka) i Finis gloriae mundi (Koniec ziemskiej chwały).
R1XhgBm4CdRQE
Miejsce na notatki ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
Porównaj opisy obrazów In ictu oculi (W mgnieniu oka) i Finis gloriae mundi (Koniec ziemskiej chwały), a następnie uzupełnij zamieszczony poniżej schemat notatki.
R1XhgBm4CdRQE
Miejsce na notatki ucznia.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
ReWjJKo1v1n501
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Zapoznaj się z poniższymi słowami kluczami związanymi z lekcją, a następnie zaproponuj ich własną kolejność. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji. Słowa klucze: Javier Pérez, Vanitas, El Greco, Gian Lorenzo Bernini, sztuka hiszpańska, Ekstaza św. Teresy, Ekstaza św. Franciszka, Juan Valdés Leal.