Lesson plan (Polish)
Temat: Ruch to zdrowie
Adresat
Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej
Podstawa programowa
Klasa IV
IV. Ja i moje ciało. Uczeń:
6) opisuje podstawowe zasady dbałości o ciało i otoczenie.
V. Ja i moje otoczenie. Uczeń:
1. proponuje rodzaje wypoczynku i określa zasady bezpieczeństwa z nimi związane;
2. opisuje zasady zdrowego stylu życia (w tym zdrowego odżywiania się).
Ogólny cel kształcenia
Uczniowie wymieniają zalety płynące z utrzymywania aktywności fizycznej.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
wymieniać zalety płynące z utrzymania aktywności ruchowej;
uzasadniać konieczność zachowania sprawności fizycznej;
planować odpowiedni dla siebie zestaw ćwiczeń fizycznych;
wskazywać na potrzebę ćwiczeń fizycznych u osoby niepełnosprawnej ruchowo.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
zeszyt i kredki lub pisaki;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
opakowania po batonach.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Ochotnicy zapoznają się z treścią abstraktu i przygotowują quiz wiedzy dla kolegów i koleżanek.
Faza wstępna
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu dla wszystkich uczniów. Uczestnicy zajęć słuchają uważnie i udzielają informacji zwrotnej dotyczącej trudności wysłuchanego tekstu z wykorzystaniem metody świateł. Uczniowie są wyposażeni w kartki koloru: zielonego, żółtego i czerwonego. Podczas słuchania nagrania wystawiają odpowiedni kolor w celu samooceny i poinformowania nauczyciela:
zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem;
żółty – mam pewne wątpliwości;
czerwony – nic nie rozumiem, proszę o pomoc.
Nauczyciel reaguje w zależności od potrzeb uczniów, decydując się na powtórne odtworzenie nagrania, słuchanie nagrania z jednoczesnym śledzeniem tekstu wzrokiem lub tłumaczeniem tekstu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby podali argumenty dlaczego ruch jest ważny? Wszystkie pomysły zapisuje na tablicy. Następnie uczniowie wybierają 5 zalet ruchu, które nauczyciel podkreśla.
Uczniowie zapoznają się z grafiką „Wartość odżywcza batonu i czekolady”. Nauczyciel prosi uczniów, aby policzyli, ile kcal ma ich ulubiony baton, a następnie korzystając z grafiki „Spalanie kalorii w różnych typach aktywności fizycznej” określili, jaki rodzaj aktywności muszą podjąć i jak długo musi ona trwać, aby spalić te kilokalorie.
Nauczyciel prosi uczniów, aby w tabeli zawierającej trzy kolumny dotyczącej aktywności fizycznej: codziennie, 3‑5 razy tygodniowo oraz 2‑3 razy tygodniowo wypisali swoją aktywność fizyczną. Następnie nauczyciel wyświetla grafikę „Piramida aktywności fizycznej” – uczniowie porównują swoje zapisy z proponowanymi w grafice.
Nauczyciel proponuje uczniom przeprowadzenie gimnastyki śródlekcyjnej. Zwraca uwagę na kolejność wykonywanych ćwiczeń: od góry ciała do dołu lub odwrotnie.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie samodzielnie wykonali wskazane ćwiczenie interaktywne.
Nauczyciel pyta uczniów kto bierze udział w Igrzyskach paraolimpijskich? Wyjaśnia uczniom pojęcie Paraolimpiada. Uczniowie czytają rozdział „Niepełnosprawni też mogą ćwiczyć” oraz wykonują zadanie interaktywne.
Faza podsumowująca
Wybrani przed lekcją uczniowie prezentują przygotowany przez siebie quiz wiedzy związany z tematem lekcji. Klasa odpowiada na pytania. Nauczyciel ocenia aktywność i zaangażowanie uczniów.
Nauczyciel prosi, aby chętny uczeń/uczniowie przedstawili zestaw ćwiczeń fizycznych, do przeprowadzenia w szkole.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
aktywność fizyczna – dowolna, zamierzona forma ruchu ciała lub jego części, podejmowana na przykład w celu poprawy kondycji fizycznej i zapewnienia zdrowia
gimnastyka – tutaj: ogół ćwiczeń rozciągających i poprawiających sprawność fizyczną
kaloria – jednostka wyrażająca wartość energetyczną produktów spożywczych
rehabilitacja – działania mające na celu przywrócenie pełnej lub możliwie najwyższej sprawności fizycznej osobie poszkodowanej w wypadku lub niepełnosprawnej
Teksty i nagrania
Moving is healthy
Movement is needed to keep our body in good health. It makes us stronger and more resistant to fatigue. Physical activity has a positive effect not only on our body – it also improves well‑being and provides a good mood. It also allows you to maintain a proper body weight. Outdoor movement can increase our resistance to disease. However, you must remember to adjust clothes to the weather, that is, dress so as not to overheat or freeze.
It is often said that when we move, we „burn calories”. This means that we consume energy, which we have taken from food, turning it into movement. The amount of this energy is measured in units called kilocalories (kcal). The energy of food is also expressed in kilojoules (kJ). When we eat too much and move too little, we get fat. Even the simplest activities allow us to burn calories and take care of a healthy figure.
It is recommended to do moderate exercise for 30 minutes a day to maintain health. The healthiest morning exercise is that helping to get going before classes at school. It should be done before breakfast, immediately after the night rest.
Morning gymnastics have many advantages: it helps maintain proper body weight, protects against obesity, prevents postural defects and improves physical condition. If family members do it together, the ties that connect them are also strengthened.
People with physical disabilities have the same need for movement as their able‑bodied peers. Physical activity is also of great importance in rehabilitation and can positively affect the improvement of their health and well‑being.
People with disabilities can practice the majority of sports disciplines that people with disabilities take. However, the rules and equipment used in the competitions should be adapted to the degree and type of disability. Sport is a struggle with its weaknesses and a method to prove to oneself and others of its own worth.
Physical activity is necessary to maintain the health and proper condition of your body.
Physical activity can take many forms depending on your age and fitness.
Team games are an interesting form of activity that, apart from improving fitness, shapes the attitude of fair competition, or fair play.
Disabled persons can practice most sports that are trained by non‑disabled people. All you need to do is provide them with the right equipment for the exercises and eliminate the obstacles to physical activity.