Zdjęcie przedstawia miecz leżący na stosie starych książek. Ma zardzewiałą rękojeść. Książki mają popękane brązowe okładki.
Zdjęcie przedstawia miecz leżący na stosie starych książek. Ma zardzewiałą rękojeść. Książki mają popękane brązowe okładki.
Nie tylko Durendal, czyli o rycerskich sprawach
Replika średniowiecznego miecza
Źródło: Quinn Wilson [czyt. kłin łilson], licencja: CC BY-SA 2.0.
Żyjemy w świecie rzeczy. Choć wszystkie są wytworem rąk ludzkich, to jednak mają różną wartość materialną bądź emocjonalną. Istnieją też przedmioty, które stają się symbolem jakiegoś zawodu lub grupy społecznej. Takim przedmiotem – symbolem może być dla lekarza stetoskopj00000001EB1v50_000tp001stetoskop, dla drwala – siekiera lub piła, a dla literata – pióro albo… laptop. Niektóre z nich wyszły z powszechnego użycia, pozostając raczej domeną dawnych kultur, a jednak w dalszym ciągu niosą za sobą szereg aktualnych, zrozumiałych przez nas znaczeń.
Już wiesz
Zdarza się, że człowiek nadaje imiona lub pieszczotliwe nazwy używanym przez siebie przedmiotom (np. telefonowi, rowerowi, samochodowi). Wyjaśnij, co, twoim zdaniem, może być powodem takiego postępowania.
R17xw5LOAckbV
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_000tp001
stetoskop – przyrząd stosowany w medycynie do diagnozowania, a konkretnie do osłuchiwania pacjenta, głównie jego klatki piersiowej
j00000001EB1v50_0000000H
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Miecz Rolanda
R8u3BiOb5sNli
Zdjęcie przedstawia rzeźbę mężczyzny w tunice rzymskiej sięgającej do kolan. Na głowie hełm. W prawej ręce trzyma miecz postawiony na sztorc. W lewej opuszczonej ręce trzyma tarczę. Tło jest białe.
Pomnik Rolanda w Bad Bramstedt [czyt. bad bramszted] (Niemcy)
Źródło: Beckstet, licencja: CC BY-SA 3.0.
j00000001EB1v50_0000000H
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 1
Dawniej przedmioty były wytworem rękodzieła. Wyjaśnij, czym zajmują się: snycerz, ludwisarz i zdun, a następnie ustal, jakich charakterystycznych narzędzi używają ci rzemieślnicy.
R1a47MsGxrI0T
Miejsce na notatkę
Informacje na ten temat znajdziesz w słowniku języka polskiego.
Snycerz to rzemieślnik specjalizujący się w rzeźbieniu w drewnie. Używa dłuta i młotka. Ludwisarz jest rzemieślnikiem odlewającym przedmioty z brązu, miedzi, mosiądzu lub spiżu, np. dzwony, lufy do dział, posągi, świeczniki i inne przedmioty codziennego użytku. Korzysta m.in. z formy odlewniczej. Zdun to rzemieślnik zajmujący się budową i naprawą pieców kaflowych. W swojej pracy używa kielni i młotka murarskiego.
Ćwiczenie 2
Kiedyś przedmiotem typowym dla ucznia był tornister. Podaj, jaką rzecz, twoim zdaniem, można dzisiaj uznać za podstawowy uczniowski atrybutj00000001EB1v50_000tp002atrybut.
RZBXtAhjHNLiF
Miejsce na notatkę
Zastanów się, jakiego przedmiotu używasz najczęściej w przeciągu roku szkolnego.
Za podstawowy uczniowski atrybut można dziś uznać komputer.
Ćwiczenie 3
Wyjaśnij, w jaki sposób można określić przynależność danego przedmiotu do konkretnej osoby. Podaj przykład.
RCrXa3AvGselW
Miejsce na notatkę
Przypomnij sobie, w jaki sposób ty oznaczasz należące do ciebie przedmioty.
Przedmioty można opatrzyć podpisem, np. zeszyt. Można też wpłynąć na ich wygląd zewnętrzny tak, aby oddawały charakter posiadacza, np. dodanie do telefonu charakterystycznego etui.
Ćwiczenie 4
Atrybutem rycerza jest miecz. Wyjaśnij, o czym może świadczyć fakt nadawania imion mieczom przez rycerzy.
R5T1o96lrzePl
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, czym był miecz dla rycerza.
Fakt nadawania imion mieczom przez rycerzy świadczy o tym, że traktowali oni swoje narzędzie walki niczym kompana, przyjaciela. Sposób, w jaki Roland rozmawia z mieczem i w jaki wobec niego postępuje, świadczy o tym, że Durendal miał dla niego szczególne znaczenie. Nie był więc po prostu zwyczajnym przedmiotem, lecz czymś specjalnym, wręcz bliskim.
Polecenie 1
RWrN3sO4lOTiR
Zadanie polega na wpisaniu w pola skojarzeń związanych ze słowem "miecz" i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Zadanie polega na wpisaniu w pola skojarzeń związanych ze słowem "miecz" i umieszczeniu ich w dowolnym miejscu na tablicy.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
Polecenie 1
Podaj swoje skojarzenia ze słowem 'miecz'.
R1GKyoOJ5atp1
Miejsce na notatkę
Pieśń o Rolandzie Turolda z FecampFecampFecamp lub EvermeuxEvermeuxEvermeux powstała najprawdopodobniej w XII wieku we Francji. Przedstawia losy rycerza, tytułowego Rolanda, który wyprawia wojska Karola WielkiegoKarol WielkiKarola Wielkiego do Hiszpanii w 778 roku. Utwór należy do średniowiecznej epiki rycerskiejepika rycerskaepiki rycerskiej zwanej chanson de gestechanson de gestechanson de geste (pieśni o bohaterskich czynach), w której główny bohater jest przedstawiany jako wzór idealnego rycerza.
Fecamp
Fecamp – [czyt. fekamp]
Evermeux
Evermeux – [czyt. everme]
Karol Wielki
Karol Wielki – król panujący w IX wieku na terenach dzisiejszej Francji
chanson de geste
chanson de geste – [czyt. szansą de żest]
epika rycerska
epika rycerska – utwory przedstawiające dzieje rycerzy; zadaniem utworów tego gatunku było opiewanie tych cech bohatera, które uznawane były za najważniejsze, m. in. odwagi, honoru, uczciwości
Ilustracja przedstawia mężczyznę w zbroi rycerskiej. W jednej ręce trzyma miecz, w drugiej róg. Postać stoi na lekko ugiętych nogach w pozycji gotowości do walki i uderza mieczem o skałę znajdującą się z prawej strony. W tle widoczne są skały. Pod ilustracją znajduje się tekst w obcym języku pisany średniowieczną czcionką.
Roland próbuje złamać miecz, 1493.
Źródło: a. nn., domena publiczna.
Roland czuje, że oczy mu zachodzą mgłą. Staje na nogi, siłuje się, póki może. Twarz jego straciła barwę. Przed sobą widzi kawał skały. Wali w nią dziesięć razy, pełen żałobyżałobyżałoby i wściekłości. Stal zgrzyta; nie łamie się ani się nie szczerbi. „Ha! – rzecze hrabia – Najświętsza Panno, bądź mi ku pomocy. Ha, DurendaluDurendalDurendalu, dobry Durendalu, bieda z tobą! Skoro umieram, nie będę miał już pieczyj00000001EB1v50_000tp004pieczy o ciebie. Przez ciebiePrzez ciebie Przez ciebie wygrałem w szczerym polu tyle bitew, przez ciebie ujarzmiłem tyle szerokich ziem, które dzierży Karol siwobrody. Nie idź mi nigdy w ręce człowieka zdolnego uciec przed drugim! Dobry wasalwasalwasal długo cię dzierżyłdzierżyćdzierżył: nie będzie nigdy podobnego tobie w świętej Francji”.
172
Roland uderza w krzemienną skałę. Miecz zgrzyta, nie pryska, nie szczerbi się. Kiedy widzi, że nie może go złamać, zaczyna w duszy lamentować nad nim: „Ha, Durendalu, jakiś ty piękny, jaki jasny i biały! Jak słońce lśnisz i płoniesz. Karol był w dolinach mareńskichdoliny mareńskiedolinach mareńskich, kiedy z nieba Bóg oznajmił mu przez anioła, aby cię dał jednemu ze swoich hrabiów i rotmistrzów: wówczas opasał mnie tobąopasał mnie tobąopasał mnie tobą, miły król nasz Wielki. Nim zdobyłem mu AndegawięAndegawięAndegawię i BretanięBretaniaBretanię, nim zdobyłem PuatwęPuatwaPuatwę i MenMenMen. Zdobyłem mu wolną NormandięNormandiaNormandię i nim zdobyłem mu ProwansjęProwansjaProwansję i AkwitanięAkwitaniaAkwitanię, i LombardięLombardiaLombardię, i całą RomanięRomaniaRomanię. Zdobyłem mu BawarięBawariaBawarię i całą FlandrięFlandriaFlandrię, i BurgundięBurgundiaBurgundię, i KonstantynopolKonstantynopolKonstantynopol, którego hołd przyjął, i SaksonięSaksoniaSaksonię, gdzie czyni, co zechce. Tobą, mieczu, zdobyłemtobą, mieczu, zdobyłemTobą, mieczu, zdobyłem mu Szkocję i Anglię, jego sypialnię, jak ją nazywał. Tobą zdobyłem tyle i tyle krajów, które dzierży Karol siwobrody. O ciebie, mieczu, gryzie mnie ból i troskagryzie mnie ból i troskagryzie mnie ból i troska. Raczej umrzeć, niż cię zostawić poganom! Boże, ojcze nasz, nie ścierp, aby Francja zaznała tego wstydu!”.
173
Roland uderzył mieczem o krzemień! Walił nim więcej, niżbym zdołał powiedzieć. Miecz zgrzyta, nie pryska ani się nie łamie. Odskakuje ku niebu. Kiedy hrabia widzi, że go nie złamie, żałuje go w duszy bardzo łagodnie. „Ha! Durendal, jakiś ty piękny i święty! Twoja złota gałka pełna jest relikwiirelikwiarelikwii: ząb świętego Piotra, krew świętego Bazylego i włosy wielebnego świętego Denisa, strzęp szaty Najświętszej Panny. Nie godzi się, by poganie cię posiedliposiedliposiedli, chrześcijanie powinni pełnić twoją służbę. Obyś nigdy nie dostał się w ręce tchórza! Tobą zdobyłem tyle szerokich ziem, które dzierży Karol, cesarz siwobrody: przez ciebieprzez ciebieprzez ciebie jest potężny i bogaty”.
j00000001EB1v50_00000_BIB_001 Źródło: Turold z Fecamp lub Evermeux, Pieśń o Rolandzie, red. Anna Drzewicka, tłum. Tadeusz Boy-Żeleński, Wrocław 1991, s. 97.
przez ciebie
przez ciebie – dzięki tobie
posiedli
posiąść – stać się właścicielem rzeczy cennej; zdobyć coś
relikwia
relikwia – fragment szczątków osoby świętej lub przedmiot z nią związany, będące obiektem kultu religijnego
gryzie mnie ból i troska
gryzie mnie ból i troska – martwię się
tobą, mieczu, zdobyłem
tobą, mieczu, zdobyłem – dzięki tobie wywalczyłem
opasał mnie tobą
opasał mnie tobą – przypiął mi do pasa
Saksonia
Saksonia – nazwa krainy geograficznej i historycznej w północnej części Niemiec
Puatwa
Puatwa – właśc. Poitou [wym. płato], czyli Piktawia; kraina historyczna w zachodniej Francji, położona nad Oceanem Atlantyckim
Konstantynopol
Konstantynopol – nazwa Bizancjum (obecnie Stambuł) nadana miastu przez cesarza rzymskiego Konstantyna Wielkiego, który wybrał je na swoją siedzibę; w latach 330–395 stolica cesarstwa rzymskiego; w latach 395–1453 stolica cesarstwa wschodniorzymskiego i Cesarstwa Łacińskiego
Burgundia
Burgundia – kraina historyczna w centralnej Francji
Flandria
Flandria – kraina historyczno‑geograficzna położona na terenie Belgii, Francji i Holandii wzdłuż wybrzeża Morza Północnego
Bawaria
Bawaria – kraina geograficzna w południowej części Niemiec
Romania
Romania – kraina historyczna w północnych Włoszech
Lombardia
Lombardia – kraina historyczna i region administracyjny w północnych Włoszech
Akwitania
Akwitania – kraina historyczna i dawny region administracyjny we Francji, położony na wybrzeżu atlantyckim w południowo‑zachodniej części kraju
Prowansja
Prowansja – kraina historyczna w południowo‑wschodniej Francji, nad Morzem Śródziemnym, na wschód od dolnego biegu rzeki Rodan
Normandia
Normandia – kraina historyczna i geograficzna w północnej Francji, nad kanałem La Manche [wym. la mansz]
Men
Men – rzeka w środkowych Niemczech
Bretania
Bretania – kraina historyczna i region w północno‑zachodniej Francji, położony na Półwyspie Bretońskim, nad Oceanem Atlantyckim
Andegawię
Andegawię – Andegawenia; kraina historyczna w zachodniej Francji, w dorzeczu dolnej rzeki Loary
żałoby
żałoba – tu: smutek, rozpacz
Durendal
Durendal – nazwa miecza należącego do hrabiego Rolanda
przez
ciebie
przez ciebie – dzięki tobie
wasal
wasal – ktoś, kto złożył przysięgę wierności feudałowi i zobowiązał się do służby wojskowej u niego w zamian za ziemię i opiekę
dzierżyć
dzierżyć – trzymać coś w ręku; mieć coś w posiadaniu
doliny mareńskie
doliny mareńskie – doliny nad rzeką Marną we Francji
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R1eyrHnU7t4Di1
Zdjęcie przedstawia ściany dwóch gotyckich budynków. Pomiędzy oraz nad nimi jest masyw skalny. W szczelinie masywu pomiędzy budynkami tkwi stary, zardzewiały miecz przypięty do skały łańcuchem.
Domniemany Durandal z Rocamadour [czyt. rokamadur]
Źródło: Patrick Clenet[czyt. patrik klenet], licencja: CC BY-SA 3.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Po przeczytaniu cytowanego wyżej fragmentu Pieśni o Rolandzie wykonaj ćwiczenia.
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 5
R54ayWqipbVIC
Zadanie interaktywne wielokrotnego wyboru polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi będących epitetami użytymi w tekście.
Wskaż, jakimi epitetami Roland obdarza Durendala. Wyjaśnij, co łączy te wyrazy.
piękny
ciężki
ostry
jasny
święty
olbrzymi
stalowy
giętki
twardy
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij, na czym polegała niezwykłość miecza i dlaczego był tak ważny dla Rolanda.
RHZRtSI3PmJ1G
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, jak Roland tłumaczy jego pochodzenie, co zawiera miecz i jaka była jego rola w życiu rycerza.
Niezwykłość miecza polegała na tym, że był on darem od Boga i zawierał cenne relikwie świętych. Był ważny dla Rolanda, ponieważ walczył nim przez wiele lat, zdobywając kolejne ziemie dla swojego króla.
Ćwiczenie 7
Wyjaśnij, dlaczego umieszczano relikwie w rękojeści miecza i jak to wpływało na jego wartość.
RzYK15pB4PHOQ
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, do kogo należały relikwie znajdujące się w Durendalu.
Miecz, w którym umieszczono relikwie świętych, miał bardzo dużą wartość. Uważano, że relikwie chronią posiadacza miecza przed niebezpieczeństwem i przynoszą szczęście w walce.
Ćwiczenie 8
Wyjaśnij, o jakim niebezpieczeństwie związanym z mieczem mówi hrabia.
R1CAO32gvWJqt
Miejsce na notatkę
Czego obawia się Roland? Zwróć uwagę na informacje zawarte w 173. strofie utworu.
Hrabia obawia się, że miecz dostanie się w ręce pogan. W złotej gałce miecza ukryte są święte relikwie, które mogłyby zostać przez nich zbezczeszczone.
Ćwiczenie 9
Przedstaw, do kogo zwraca się Roland w swojej wypowiedzi.
RpiLvFAJ2B97t
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na początek wypowiedzi Rolanda w 171. wersie i ostatnie zdanie w 172. wersie.
Roland zwraca się do Najświętszej Panny, do Boga i do swojego miecza, Durendala.
Ćwiczenie 10
Wyjaśnij, w jakim celu autor zamieścił tak obszerne wyliczenie podbojów Karola Wielkiego.
RMmkPZqRfxe2J
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, co podkreśla ten zabieg.
Wyliczenie podbojów Karola Wielkiego ma na celu ukazanie wielkości władcy, jego pozycji i władzy.
Ćwiczenie 11
RCyUdRYXX9eVO
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu liter w pola tak, aby powstały hasła odpowiadające na pytania.
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu liter w pola tak, aby powstały hasła odpowiadające na pytania.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1eehdTktQxNQ
Ćwiczenie 12
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu kilku prawidłowych odpowiedzi dotyczących wartości, jakimi kierował się Roland jako średniowieczny rycerz.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_000tp002
atrybut – właściwość rzeczy lub osoby wyróżniająca ją spośród innych
j00000001EB1v50_000tp003
Numer oznacza kolejną strofę utworu.
j00000001EB1v50_000tp004
piecza – opieka, staranie
j00000001EB1v50_0000002S
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Miecz polskich władców
R1EuyA8VNicO9
Zdjęcie przedstawia rękojeść i okucie starego miecza z ornamentami i łacińskimi inskrypcjami. Tło jest białe.
Szczerbiec, skan z książki: Tadeusz Dobrowolski, Sztuka Krakowa, Kraków 1950
Źródło: a. nn., domena publiczna.
RV1SSY1a2YivJ1
Rysunki przedstawiające poszczególne części miecza: głowicę, rękojeść oraz trzewik, czyli dolne okucie pochwy miecza wykonane z metalu wzmacniające pochwę miecza i zabezpieczające przed uszkodzeniem. Elementy ozdobione są ornamentami i napisami po łacinie.
Dokumentacja graficzna polskiego miecza koronacyjnego (Szczerbca), 1764
Źródło: Krzysztof Werner, Dokumentacja graficzna polskiego miecza koronacyjnego (Szczerbca), 1764, domena publiczna.
R1KquPVDs6RmZ1
Zdjęcie przedstawia miecz koronacyjny. Na pierwszym planie widoczna zdobiona ornamentami i łacińskimi napisami rękojeść i godło znajdujące się na głowni pod rękojeścią, nad którym widoczny jest otwór na wylot zwany szczerbą. Tło jest granatowe.
Szczerbiec
Źródło: metal.beast, licencja: CC BY-SA 2.0.
Na liście słynnych mieczy mógłby się także znaleźć co najmniej jeden miecz polski. Chodzi o miecz koronacyjny królów Polski, zwany Szczerbcem. To właśnie on był przypasywany polskim władcom podczas koronacji. Pierwsze pewne informacje dotyczące Szczerbca wskazują, że należał on do księcia mazowieckiego BolesławaI (1208–1248). Ważnym atrybutem władzy królewskiej stał się od czasów WładysławaŁokietka (użyto go podczas koronacji tego króla w roku 1320).
Szczerbiec powstał prawdopodobnie na przełomie XII i XIII wieku na terenie Niemiec, na co wskazują cechy sztuki złotniczej.
j00000001EB1v50_0000000H
Przyjrzyj się ilustracjom przedstawiającym Szczerbca i wykonaj ćwiczenia.
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 13
Wyjaśnij, czy wygląd miecza ma związek z jego nazwą. Uzasadnij swoją odpowiedź.
R4VmechjklRUA
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na klingę miecza w okolicach jego rękojeści.
Wygląd miecza ma związek z jego nazwą. W klindze w pobliżu rękojeści znajduje się otwór na wylot, nazywany „szczerbą”.
Ćwiczenie 13
Wyjaśnij, czym jest szczerba?
RUaoA5nSMMQT4
Miejsce na notatkę
Zastanów się, co znajduje się w klindze w pobliżu rękojeści miecza.
Szczerba to miejsce po usunięciu, wypadnięciu lub zniszczeniu części czegoś.
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 14
Przyjrzyj się zdjęciu jednego z najsłynniejszym pomników Warszawy i wskaż podobieństwa między Szczerbcem przechowywanym na Wawelu a mieczem trzymanym przez Nike.
R1JdhbCE93mHa
Naga kobieta z mieczem w prawej ręce. Lewą rękę trzyma wyprostowaną i wyciągniętą ku górze.
Pomnik Bohaterów Warszawy 1939‑1945
Źródło: Bartosz Morąg, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1Y1ZF6EkvceB
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na rękojeść obu mieczy.
Miecz trzymany przez Nike ma podobną rękojeść do Szczerbca.
Ćwiczenie 14
Wyjaśnij, kim była Nike.
R1dxFB3Qwc09t
Miejsce na notatkę
Skorzystaj z dowolnego źródła, na przykład Mitologii Jana Parandowskiego.
Nike w mitologii greckiej była boginią i uosobieniem zwycięstwa, siły, triumfu i szybkości. Jej posągi umieszczano w miejscach upamiętniających zwycięstwa w bitwach.
Ciekawostka
Szczerbiec był pierwowzorem miecza, który na pomniku Bohaterów Warszawy znajduje się w rękach warszawskiej Nike. Waży około 1000 kilogramów. Wewnątrz ma wtopione stalowe pręty, co sprawia, że przy bardzo silnym wietrze może się odchylać nawet o 15 centymetrów.
j00000001EB1v50_0000003X
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Miecz Rocha Kowalskiego
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RnbP8iF8bF8P01
Zdjęcie przedstawia starą szablę z ornamentami na ozdobnej głowni wraz z metalową pochwą. Na eksponacie widoczne są ślady rdzy. Tło jest białe.
Miecze były używane do XVI wieku. Później zastąpiono je innymi typami broni białej (tzn. służącej do walki wręcz), czyli rapierem i szablą. Szablami i rapierami posługują się w walkach bohaterowie Potopu Henryka Sienkiewicza.
Potop jest drugą częścią Trylogii (pozostałe części to: Ogniem i mieczem i Pan Wołodyjowski). Tytuł nawiązuje do historycznego wydarzenia, jakim był najazd Szwedów na Rzeczpospolitą w 1655 roku. W powieści ukazane są losy młodego chorążego – Andrzeja Kmicica.
Jednym z bohaterów Potopu jest także Roch Kowalski herbu Korab. Jest on oficerem dragonów w służbie litewskiego księcia Janusza Radziwiłła. Eskortuje on wraz ze swoim oddziałem zbuntowanych pułkowników. Człowiek ten charakteryzuje się niską inteligencją i absolutnym podporządkowaniem rozkazom księcia. Pozwolił sobie wmówić, że jeden z więźniów, Onufry Zagłoba, przeciwnik Radziwiłła, jest jego wujem. To umożliwiło Zagłobie i jego towarzyszom ucieczkę i pozwoliło przekonać Kowalskiego do porzucenia służby u księcia.
PotopHenryk Sienkiewicz
Henryk SienkiewiczPotop
Zagłoba coraz był niespokojniejszy. […] Po czym zwrócił się do oficera: – Jakże godnośćgodnośćgodność, proszę? […] – Nie pora sobie świadczyć, ale kiepkiepkiep ten, kto się swego nazwiska wstydzi… Jestem Roch Kowalski, jeśli waćpanwaćpanwaćpan chcesz wiedzieć. […] Więźniowie poczęli rozmawiać z cicha. […] – Wszystko jedno! – rzekł Zagłoba. – […] Powiedzcie no mnie, co to za oficer, którenktórenktóren nad konwojem ma komendę? Zalibyj00000001EB1v50_000tp005Zaliby mu nie można wyperswadowaćj00000001EB1v50_000tp006wyperswadować, żeby się zdrajcy nie trzymał, jenojenojenoprzy ojczyźnie stanąłprzy ojczyźnie stanąłprzy ojczyźnie stanął i z nami się połączył? – To Roch Kowalski z Korabiów Kowalskich – odrzekł Oskierko – Ja go znam. Tak samo mógłbyś waszmośćwaszmośćwaszmość jego koniowi perswadować, bo dalibógdalibógdalibóg, nie wiem, który głupszy. […] A zrobili go oficerem, bo się księciu z pięści podobał, gdyż podkowy łamie i z chowanymi niedźwiedziami wpół się bierzez chowanymi niedźwiedziami wpół się bierzez chowanymi niedźwiedziami wpół się bierze, a takiego jeszcze nie znalazł, którego by nie rozciągnąłrozciągnąćrozciągnął. […]
– Okrutniej00000001EB1v50_000tp007Okrutnie mi się ten oficer podoba – rzekł Zagłoba – bo zawsze lubię wiedzieć, z kim mam sprawę. To rzekłszy, zwrócił się do Kowalskiego. – A przybliż no się waćpan! – zawołał protekcjonalnym tonem. […] – Hę? – rzekł zdumiony pan Roch – jako żywojako żywojako żywo! a cóż to mi – musmusmus? – Mus nie mus, ale ci wolno, a godzi sięgodzi sięgodzi się krewnego wspomóc i starszego, któren gdyby się był z waścinąwaścinawaściną matką ożenił, mógłby jak nic być twoim ojcem. […] Mów mi: wuju! – rzekł Zagłoba. – Masz, wuj, gorzałkigorzałkagorzałki! – rzekł pan Roch – To mi wolno. […] Kowalski […] I wkrótce potem siedział już na wozie koło pana Zagłoby, a raczej rozciągnął się na słomie, którą wóz był wyładowany. Pan Zagłoba uściskał go serdecznie. – Jakże się miewa twój stary?… bodajże ciębodajże ciębodajże cię!… zapomniałem, jak mu na imię. – Też Roch. – I słusznie, i słusznie. Roch spłodził Rocha… To jest wedle przykazania. Powinieneś swego syna także Rochem nazwać, aby każdy dudek miał swój czubek. A żonaty jesteś? – Pewnie, że żonaty! Ja jestem Kowalski, a to jest pani Kowalska, innej nie chcę. To rzekłszy, młody oficer podniósł do oczu panu Zagłobie głownię ciężkiej dragońskiejdragońskiejdragońskiej szabli i powtórzył: – Innej nie chcę! – Słusznie! – rzekł Zagłoba – Okrutniej00000001EB1v50_000tp007Okrutnie mi się podobasz, Rochu, synu Rocha. Żołnierz najlepiej akomodowanyj00000001EB1v50_000tp008akomodowany, gdy nie ma innej żony jak taka; i to ci jeszcze powiem, że prędzej ona po tobie niż ty po niej owdowiejesz. Szkoda jeno, że młodych Rochów mieć z nią nie będziesz, bo widzę, żeś bystry kawaler, i szkoda by było, gdyby taki ród miał zaginąć. […] – Hę? – spytał sennym głosem Kowalski […] – Ja jestem Kowalski, a to pani Kowalska – mówił coraz senniej oficer. – Kiedy chcesz, niech i tak będzie! – odpowiedział Zagłoba – Lepiej to nawet, że nie będziesz miał dzieci, bo mniej kpów będzie po świecie grasowało. Nieprawda, Rochu? Zagłoba nadstawił ucho, ale nie usłyszał już żadnej odpowiedzi. – Rochu! Rochu! – zawołał z cicha. Pan Roch spał jak zabity. […] WachmistrzwachmistrzWachmistrz począł go szarpać bez ceremonii. – Panie komendancie! panie komendancie! – Ja jestem Kowalski… a to pani Kowalska – mruczał pan Roch.
j00000001EB1v50_00000_BIB_002 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Potop, t. 1, Warszawa 1987, s. 246–255.
jako żywo
jako żywo – szybko, energicznie
mus
mus – przymus
godzi się
godzi się – należy, wypada; można, wolno, trzeba
waścina
waściny – przymiotnik od słowa „waść” (skrót od wasza miłość); poufały tytuł używany między szlachtą
gorzałka
gorzałka – wódka, alkohol
bodajże cię
bodajże cię – chyba
dragońskiej
dragońska – od słowa „dragon”; dragoni – żołnierze formacji zwanej dragonią, utworzonej we Francji przez Henryka IV w końcu XVI wieku; walczyli pieszo, a poruszali się konno; używali zarówno broni palnej, jak i białej
wachmistrz
wachmistrz – stopień wojskowy w kawalerii i żandarmerii odpowiadający sierżantowi innych wojsk
godność
godność – nazwisko, godło, znak
kiep
kiep – mężczyzna zachowujący się niehonorowo
waćpan
waćpan – skrót wyrażenia: waszmość pan, zwykle jako zwrot kierowany wprost do rozmówcy
któren
któren – który
przy ojczyźnie stanął
przy ojczyźnie stanął – był po stronie swojego kraju
jeno
jeno – tylko, jedynie
waszmość
waszmość – tytuł używany pomiędzy szlachtą (skrócone – wasza miłość)
rozciągnąć
rozciągnąć – tu: pokonać
z chowanymi niedźwiedziami wpół się bierze
z chowanymi niedźwiedziami wpół się bierze – z oswojonymi niedźwiedziami dąży do konfrontacji
dalibóg
dalibóg – wykrzyknik o charakterze przysięgi, zapewnienia potwierdzający prawdziwość tego, co się mówi; doprawdy, słowo daję
Po przeczytaniu przytoczonego powyżej fragmentu Potopu wykonaj ćwiczenia:
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 15.1
Określ, co było główną zaletą, a co największą wadą Rocha Kowalskiego.
RHkcnw6QmsGdZ
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wypowiedź Oskierki, która znajduje się w pierwszym akapicie.
Roch Kowalski był bardzo silny fizycznie, co było jego zaletą. Był jednak także naiwny i to była jego wada.
Ćwiczenie 15.2
W przytoczonym fragmencie powieści wyszukaj określenie broni należącej do Rocha Kowalskiego. Podaj jej nazwę.
R1QZBmnLp7JbZ
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na fragment, w którym Zagłoba pyta Rocha o to, czy jest żonaty.
Broń należąca do Rocha Kowalskiego to dragońska szabla.
RdlYTmzgEzwd2
Zdjęcie przedstawia rękojeść szabli ze zdobieniami pokazaną z bliska. Ma złote zdobienia przy rękojeści. Obok widoczna jest cała szabla wraz z pochwą. Tło jest białe.
Francuska szabla oficerska z XIX wieku
Źródło: Rama Paris naval museum, licencja: CC BY-SA 2.0.
Ćwiczenie 16
Przyjrzyj się dragońskiej szabli przedstawionej na zdjęciu. Porównaj wygląd tej broni z mieczem i wskaż podstawowe różnice.
RyxvCluCImGjO
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na głownię i rękojeść broni przedstawionej na ilustracji.
Głownia szabli jest wygięta w łuk – miecz jest prosty; szabla różni się od miecza także rękojeścią, gdyż, w przeciwieństwie do niego, ma dodatkowy uchwyt.
Ćwiczenie 16
Podziel wyrazy „szabla” i „miecz” na głoski i litery. Podaj ich liczbę.
R1etW0Y7iS1Xh
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że litera to znak graficzny. Głoska to najmniejszy słyszalny dźwięk. Głoski słyszymy i wymawiamy, zaś litery widzimy i zapisujemy.
W wyrazie „szabla” jest 6 liter i 5 głosek; w wyrazie „miecz” jest 5 liter i 3 głoski.
Ćwiczenie 17.1
Wyjaśnij, o czym może świadczyć fakt, że Roch Kowalski swą szablę nazywał żoną.
R1SemDR1MLBFO
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, w jaki sposób Roch wyraża się o swojej szabli.
Była ona dla niego bardzo ważna jak dla każdego żołnierza.
Ćwiczenie 17.2
Objaśnij, jak rozumiesz słowa Zagłoby: „Prędzej ona po tobie niż ty po niej owdowiejesz”.
R15BPyfXL4urB
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, że szabla jest martwym przedmiotem, który został w powyższym cytacie upersonifikowany.
Słowa Zagłoby można rozumieć następująco: prędzej bohater powieści Sienkiewicza umrze ze starości lub zginie w walce, aniżeli szabla ulegnie uszkodzeniu, stanie się nieprzydatna lub zostanie porzucona.
Ćwiczenie 17.3
Określ, w jakim tonie został napisany przedstawiony fragmentu Potopu.
RgCe7KgZLf735
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na słowa i zachowanie postaci.
Przytoczony fragment Potopu został napisany w tonie humorystycznym.
Ćwiczenie 17.4
Odszukaj w cytowanym fragmencie przysłowie (a właściwie jego parafrazę). Wyjaśnij jego sens.
R7snu36PgACQl
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wypowiedź Zagłoby dotyczącą syna Rocha.
Przysłowie zawarte w przytoczonym fragmencie to: „Każdy dudek miał swój czubek”. Ma ono dwa znaczenia: każdy ma coś, czym się może pochwalić lub każdy ma jakąś wadę.
Polecenie 2
Zapoznaj się z ekranizacją Potopu. Przyjrzyj się broni Rocha Kowalskiego i – korzystając z różnych źródeł – sprawdź, czy w filmie wykorzystano szablę podobną do tej z opisu. Zapisz poniżej swoje wnioski.
RJmhYR1UMmwrZ
Miejsce na notatkę
j00000001EB1v50_000tp005
zaliby – czy
j00000001EB1v50_000tp006
wyperswadować – wytłumaczyć
j00000001EB1v50_000tp007
okrutnie – bardzo
j00000001EB1v50_000tp008
akomodowany – przystosowany
j00000001EB1v50_0000005N
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
Z czego składa się miecz…
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
R18PBlobdbpQi1
Ilustracja przedstawia miecz ukazany w całości. Jest cały metalowy poza brązowym elementem na rękojeści. Tło jest białe.
Replika średniowiecznego miecza
Źródło: Søren Niedziella [czyt. soren niedziella], licencja: CC BY-SA 2.0.
JPOL_E3_E4_Tekstykultury
RAYdG9XGDrv2z
Ilustracja przedstawia miecz i pochwę z naniesionymi napisami na poszczególnych częściach; u góry przedstawiony jest miecz, na dole pochwa. Na górnym rysunku z lewej strony znajduje się część, za którą chwyta się miecz, czyli rękojeść z podpisami – okrągła głowica, trzon, jelec, który oddziela rękojeść od głowni i jest w stosunku do niej poprzecznie umiejscowiony, przy nim znajduje się taszka; dalej znajduje się metalowa ostra część miecza, czyli głownia, jej elementem jest zbrocze, przebiegające przez środkową część do sztychu, stanowiące wgłębienie; znajdujące się w końcowej części miecza z boku ostrze, sztych, czubek. Przy głowni miecza znajdują się oznaczenia: "silny" przy głównej części i "słaby" przy końcu. Na dolnym rysunku ukazana jest pochwa miecza – po lewej stronie znajduje się okucie, po prawej, na końcu trzewik.
Budowa miecza
Źródło: WilliamCrochot [czyt. łiliam kroczot], licencja: CC BY-SA 4.0.
R1JSEZFGBOmmw
Ćwiczenie 18
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu nazwy części miecza do jego opisu.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu nazwy części miecza do jego opisu.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_0000005X
JPOL_E3_E4_Konteksty
Rycerze i ich rynsztunek
JPOL_E3_E4_Konteksty
R4E4ITtLriTvU1
Rysunek przedstawia rycerza w zbroi z mieczem w prawej i tarczą w lewej ręce, który znajduje się na koniu. Koń okryty jest niebieską płachtą – kropierzem, tak, że widoczne są tylko jego nogi i część pyska. Koń wierzga przednimi kopytami. Tło jest białe.
Rycerz na koniu
Źródło: Paul Mercuri, 1861, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ethos rycerski i jego odmianyMaria Ossowska
Maria OssowskaEthos rycerski i jego odmiany
Mówiąc o walczącym rycerzu, niepodobna zapomnieć, jaką rolę odgrywa w tej walce koń. Koń nie darmo nosi imię własne. Jest to zwierzę, które w pełni świadomości bierze udział w walce, bezgranicznie wierne swemu panu. Czyta się w legendach średniowiecza o koniach obdarzonych ludzkim głosem, o koniach, które przezwyciężały niedołęstwa starości, by jeszcze raz zapewnić zwycięstwo temu, kogo zwykły nosić na grzbiecie. W zamian rycerz przyczynił się do podniesienia rangi tego stworzenia, czyniąc po dzień dzisiejszy jazdę konno szlachetnym zajęciem arystokracji.
Tak jak szczególny stosunek ma rycerz do konia, tak szczególny stosunek łączy rycerza z jego zbroją, a zwłaszcza z jego mieczem. Przypomina to stosunek współczesnego człowieka do jego samochodu czy jachtu.
j00000001EB1v50_00000_BIB_003 Źródło: Maria Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, Warszawa 1986, s. 79–80.
Po przeczytaniu fragmentu książki Marii Ossowskiej EthosEthos rycerski i jego odmiany wykonaj ćwiczenia.
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 19.1
Wyjaśnij, jakie znaczenie miał dla rycerza jego koń.
RQRqtASV4i16V
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę, jak rycerz traktował swojego konia.
Koń był dla rycerza bardzo ważny. Był jego nieodłącznym towarzyszem. Fakt, że nadawano mu imię, świadczył o jego dużym znaczeniu w życiu rycerza.
Ćwiczenie 19.2
Wyjaśnij, dlaczego autorka porównała miecz do samochodu i jachtu.
RXErDXueBPobp
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, jakie znaczenie mają dla współczesnych ludzi ich samochody i jachty.
Autorka użyła takiego porównania, aby zilustrować współczesnemu czytelnikowi, jak ważny był dla rycerza miecz. Samochód i jacht mają nie tylko znaczenie materialne. Dla wielu ich posiadaczy mają wartość sentymentalną.
j00000001EB1v50_0000006G
Ethos
ethos [czyt. etos] – wartości, obyczaje, normy, wzory postępowania składające się na styl życia i charakter danej grupy ludzi, określające jej odrębność
Jednym ze źródeł informacji o Szczerbcu jest najstarsza znana kronika poświęcona dziejom Polski, czyli Kronika polskaGallaAnonima. Dzieło to powstało na początku XII wieku, za panowania Bolesława Krzywoustego. Jej autorem jest mnich prawdopodobnie pochodzenia francuskiego. Kronika opiewa czyny polskich władców, zawiera opisy bitew i ważnych wydarzeń od czasów legendarnych do lat 1109‑1113.
Obraz przedstawia portret Bolesława Chrobrego. Mężczyzna ma koronę na głowie. Ma obfity zarost. Ubrany jest w zbroję i płaszcz obszyty futrem i spięty klamrą pod szyją. Prawą rękę opiera o rękojeść miecza, który w głowni ma szczerbę. W lewym górnym rogu znajduje się cyfra 992. Tło jest ciemne.
Bolesław Chrobry
Źródło: Jan Bogumił Jacobi, 1828, olej na płótnie, Muzeum Okręgowe w Toruniu, domena publiczna.
Jak Bolesław [Chrobry] z wielką mocąwielka mocwielką mocą wkroczył na RuśRuśRuś
Najpierw tedytedytedy zapisać należy z kolei, jak sławnie i wspaniale pomścił swą krzywdę na królu Rusinów, który odmówił mu oddania swej siostry za żonę. Oburzony tym król Bolesław [Chrobry] najechał z wielką siłą królestwo Rusinów, a gdy ci usiłowali zrazuzrazuzrazu stawić mu zbrojny opór, ale nie odważyli się na stoczenie bitwy, rozpędził ich przed sobą jak wicher kurzawę. Nie opóźniał jednak swego pochodu natychmiastowym zajmowaniem miast i gromadzeniem łupów, jak to zwykle czynią najeźdźcy, lecz pospieszył na Kijów, stolicę królestwa, aby pochwycić jego ośrodek i króla samego. A król Rusinów z prostotą właściwą temu ludowi właśnie wówczas łowił z czółna ryby na wędkę, gdy mu niespodziewanie doniesiono o nadejściu króla Bolesława. ZrazuzrazuZrazu nie mógł w to uwierzyć, lecz nareszcie, gdy mu to jedni za drugimi donosili, przekonał się i wpadł w przerażeniewpadł w przerażeniewpadł w przerażenie. Wtedy dopiero włożył do ust palec duży i wskazujący i obyczajem rybaków pomazując śliną wędkę, na hańbę swego narodu miał powiedzieć te pamiętne słowa: „Ponieważ Bolesław tej sztuki nie uprawiał, lecz przywykł do noszenia rycerskiego oręża, Bóg postanowił wydać w jego ręce to miasto, królestwo Rusinów i bogactwa!”. To rzekł i nie tracąc słów więcej, rzucił się do ucieczki. A Bolesław bez oporu wkroczył do wielkiego i bogatego miasta i dobywszy z pochew miecza, uderzył nim w Złotą Bramęj00000001EB1v50_000tp00AZłotą Bramę [...].
j00000001EB1v50_00000_BIB_004 Źródło: Anonim tzw. Gall, Kronika polska, oprac. Marian Plezia, tłum. Roman Grodecki, Wrocław 1989, s. 24–25.
tedy
tedy – więc
wpadł w przerażenie
wpadł w przerażenie – przestraszył się
zrazu
zrazu – w pierwszej chwili, początkowo
Ruś
Ruś – średniowieczne państwo w Europie Wschodniej, utworzone w IX wieku, obejmujące terytoria dzisiejszej Rosji, a także (w pewnych okresach) tereny Białorusi i Ukrainy
wielka moc
wielka moc – siła, potęga
Ciekawostka
Zgodnie z legendą słynna szczerba w Szczerbcu powstała na skutek uderzenia nim o Złotą Bramę.
Zwróć uwagę na informacje dotyczące królewskiego miecza zawarte w powyższym fragmencie Kroniki polskiej Galla Anonima, następnie przyjrzyj się ponownie zdjęciu Szczerbca lub przeczytaj jego opis i wykonaj ćwiczenia.
Ćwiczenie 20.1
Przyjrzyj się Szczerbcowi lub zapoznaj z jego opisem i ustal, czy jego nazwa ma swoje uzasadnienie w wyglądzie miecza. Zapisz swoją odpowiedź.
R4PySz5qBFPs0
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na głownię i klingę miecza.
Na mieczu jest widoczne wyszczerbienie na głowni. Posiada on także w klindze, w pobliżu rękojeści otwór na wylot, nazywany „szczerbą”. Stąd jego nazwa.
Ćwiczenie 21
Na podstawie fragmentu Kroniki polskiej określ cechy charakteryzujące Bolesława Chrobrego i księcia kijowskiego Jarosława.
RGWO61lnECaDU
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na zachowanie obu postaci.
Bolesław Chrobry był bardzo waleczny, odważny i honorowy. Książę Jarosław wykazał się natomiast brakiem odwagi i dumy.
j00000001EB1v50_000tp009
Nie wiemy, kim był autor pierwszej kroniki poświęconej dziejom Polski – nazywa się go Gallem Anonimem, Anonimem Gallem albo Anonimem tzw. Gallem (początek XII wieku).
j00000001EB1v50_000tp00A
Złota Brama – jedna z bram prowadzących do Kijowa, zbudowana jednak dopiero po wyprawie Bolesława, więc sytuacja przedstawiona przez Galla Anonima nie mogła się wydarzyć
j00000001EB1v50_0000007B
JPOL_E3_E4_Konteksty
Longinus Podbipięta
Longinus Podbipięta to bohater powieści historycznej Ogniem i mieczem Henryka Sienkiewicza, która jest pierwszą częścią Trylogii (pozostałe to: Potop i PanWołodyjowski). Akcja powieści rozgrywa się w latach 1648–1651 za panowania króla Jana KazimierzaJan KazimierzJana Kazimierza, na wschodnich terenach Rzeczpospolitej. W fabułę utworu wplecione zostały historyczne wydarzenia, m. in. powstanie Bohdana Chmielnickiegopowstanie Chmielnickiegopowstanie Bohdana Chmielnickiego. W powieści autor mija się niekiedy z prawdą historyczną. Sienkiewicz napisał Ogniem i mieczem, by podnieść na duchu Polaków żyjących pod zaboramizaboryzaborami.
Jan Kazimierz
Jan Kazimierz – król Polski w latach 1648–1668
powstanie Chmielnickiego
powstanie Chmielnickiego – powstanie Kozaków i chłopstwa zamieszkujących tereny dzisiejszej Ukrainy przeciwko Rzeczpospolitej; trwało w latach 1648–1654
zabory
zabory – okupacja państwa polskiego przez Austrię, Rosję i Prusy, w latach 1772–1918
Ciekawostka
Kiedy Longinus Podbipięta został przez Sienkiewicza uśmiercony, czytelniczki pisały do autora listy z prośbą o cudowne ocalenie bohatera. Powieść była od 2‑ego maja 1883 r. do 1‑ego marca 1884 r. drukowana w odcinkach na łamach czasopisma „Słowo”.
JPOL_E3_E4_Konteksty
RhLKtVHuyGYMT1
Rysunek przedstawia scenę walki. Na pierwszym planie pod drzewem stoi dwóch mężczyzn. Jeden trzyma duży miecz. To Podbipięta. Ubrany jest w jasny strój, przepasany pasem i buty z bardzo wysokimi cholewami. Naprzeciw niego stoi żołnierz tatarski celujący w jego kierunku z łuku; ubrany jest w ciemny strój i czapkę; przy boku ma przypiętą szablę. Na dole obrazu widoczne są ciała poległych w walce. W tle niewyraźne postacie mężczyzn przyglądających się tej scenie.
Śmierć Longinusa Podbipięty
Źródło: Juliusz Kossak, 1886, domena publiczna.
JPOL_E3_E4_Konteksty
Ogniem i mieczemHenryk Sienkiewicz
Henryk SienkiewiczOgniem i mieczem
– PoznajomijżepoznajomijżePoznajomijżewaćpanwaćpanwaćpan, mościmościmości Zagłobo, i mnie z panem namiestnikiem Skrzetuskim… poznajomijże! – A i owszem, i owszem. Mościj00000001EB1v50_000tp00BMościnamiestnikunamiestniknamiestniku, oto jest pan Powsinoga. – Podbipięta – poprawił szlachcic. – Wszystko jedno! Herbu Zerwipludry… – Zerwikapturj00000001EB1v50_000tp00CZerwikaptur – poprawił szlachcic. – Wszystko jedno! Z Psichkiszek. – Myszykiszek – poprawił szlachcic. – Wszystko jedno. Nescioj00000001EB1v50_000tp00DNescio, co bym wolał, czy mysie, czy psie kiszki. […] Ale Litwin nie gniewał się, kiwał tylko ręką, uśmiechał się łagodnie i powtarzał: – At, dałbyś waćpanwaćpanwaćpan pokój… słuchać hadkoj00000001EB1v50_000tp00Ehadko! Pan Skrzetuski przypatrywał się ciekawie tej nowej figurze, która istotnie zasługiwała na nazwę cudaka. Przede wszystkim był to mąż wzrostu tak wysokiego, że głową prawie powały dosięgał, a chudość nadzwyczajna wydawała go wyższym jeszcze. Szerokie jego ramiona i żylasty kark zwiastowały niepospolitą siłę, ale była na nim tylko skóra i kości. Brzuch miał tak wpadły pod piersią, że można by go wziąć za głodomora, lubo ubrany był dostatnio, w szarą opiętą kurtę ze świebodzińskiego suknaświebodzińskie suknoświebodzińskiego sukna, z wąskimi rękawami, i wysokie szwedzkie buty, które na Litwie zaczynały wchodzić w użycie. Szeroki i dobrze wypchany łosiowy pasdobrze wypchany łosiowy pasdobrze wypchany łosiowy pas, nie mając na czym się trzymać, opadał mu aż na biodra, a do pasa przywiązany był krzyżacki miecz tak długi, że temu olbrzymiemu mężowi prawie do pachy dochodził. Ale kto by się miecza przeląkł, wnetwnetwnet by się uspokoił, spojrzawszy na twarz jego właściciela. Była to twarz chuda, również jak i cała osoba, ozdobiona dwiema zwiśniętymi ku dołowi brwiami i parą tak samo zwisłych konopnegokonopnykonopnego koloru wąsów, ale tak poczciwa, tak szczera, jak u dziecka. Owa obwisłość wąsów i brwi nadawała jej wyraz stroskany, smutny i śmieszny zarazem. Wyglądał na człekaczłekczłeka, którego ludzie popychają, ale panu Skrzetuskiemu podobał się z pierwszego wejrzenia za ową szczerość twarzy i doskonały moderunekmoderunekmoderunek żołnierski. […] – Jakże też godnośćj00000001EB1v50_000tp00Fgodnośćwaszeciwaszećwaszeci? – spytał pan Skrzetuski – bo gdyś mówił, pan Zagłoba tak waści podrywał, że z przeproszeniem nic nie mogłem zrozumieć. – Podbipięta. – Powsinoga. – Zerwikaptur z Myszykiszek. […] – Powiedzże mi waszmośćwaszmośćwaszmość, proszę, bom ciekaw, czemu też taki katowski miecz pod pachą nosisz? – Nie katowski to, mości namiestniku, ale krzyżacki, a noszę, bo zdobyczny i dawno w rodzie. Już pod Chojnicami służył w litewskim ręku – tak i noszę. – Ale to sroga machina i ciężka być musi okrutnie – chyba do obu rąk? – Można do obu, można do jednej. – Pokażże waszewaszewasze! Litwin wydobył i podał, ale panu Skrzetuskiemu ręka zwisła od razu. Ni się złożyć, ni cięcia wymierzyć swobodnie. Na dwie ręce poradził, ale jeszcze było za ciężko. Więc pan Skrzetuski zawstydził się trochę i zwróciwszy się do obecnych: – No, mości panowie – rzekł – kto krzyż uczyni? – My już próbowali – odrzekło kilkanaście głosów. – Jeden pan komisarz Zaćwilichowski podniesie, ale krzyża i on nie uczyni. – No, a waćpan? – pytał pan Skrzetuski, zwracając się do Litwina. Szlachcic podniósł miecz jak trzcinę i machnął nim kilkanaście razy z największą łatwością, aż powietrze warczało w izbie, a wiatr powiał po twarzach. – A niechże waściwaśćwaści Bóg sekundujesekundujesekunduje! – zawołał Skrzetuski. – Pewną masz służbę u księcia pana! – Bóg widzi, że jej pragnę, bo mi miecz w niej nie zardzewieje. […]
j00000001EB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Ogniem i mieczem, t. 1, Warszawa 1978, s. 22–35.
sekunduje
sekunduje – sprzyja
waść
waść – poufały tytuł używany między szlachtą (skrócone – wasza miłość)
wasze
wasze – poufały tytuł używany między szlachtą (skrócone – waszeć)
namiestnik
namiestnik – osoba sprawująca władzę w państwie lub prowincji w imieniu panującego; pełnomocnik
moderunek
moderunek – wyposażenie, ekwipunek, zwłaszcza żołnierski
konopny
konopny – w kolorze beżowym, np. sznur konopny, który jest wykonany z konopi
waszeć
waszeć – tytuł używany między szlachtą (skrócone – wasza miłość)
człek
człek – człowiek
wnet
wnet – natychmiast
dobrze wypchany łosiowy pas
dobrze wypchany łosiowy pas – pas z dobrze wyprawionej skóry łosia
świebodzińskie sukno
świebodzińskie sukno – w średniowieczu miasto Świebodzin było lokalnym ośrodkiem rzemiosła w szczególności tkactwa i sukiennictwa, czemu sprzyjało położenie na obszarach nadających się do hodowli owiec
mości
mości – nieodmienna pierwsza część składowa różnych tytułów grzecznościowych (np. mości pan, mości książę), używana zwykle w bezpośrednich zwrotach do rozmówcy
poznajomijże
poznajomijże – zapoznaj
Ogniem i mieczemHenryk Sienkiewicz
Henryk SienkiewiczOgniem i mieczem
Pan Longinus podniósł do góry ręce i oczy. – Dajże, Boże miłosierny, daj takową świętą wojnę na chwałę chrześcijaństwu i naszemu narodowi, a mnie grzesznemu pozwól w niej wotawotumwota moje spełnić […] Tak zacnemu kawalerowi wszystkie arkanaarkanaarkana duszy mojej otworzę, choć siła mówićsiła mówićsiła mówić, ale gdy waćpanwaćpanwaćpanucha chętnego skłaniaszucha chętnego skłaniaszucha chętnego skłaniasz, przetoprzetoprzetoincipiamincipiamincipiam: Wiesz waszmość, że herb mój zwie się Zerwikaptur, co z takowej przyczyny pochodzi, że gdy jeszcze pod Grunwaldem przodek mój Stowejko Podbipięta ujrzał trzech rycerzy w mniszych kapturach w szeregu jadących, zajechawszy ich, ściął wszystkich trzech od razu, o którym to sławnym czynie stare kroniki piszą z wielką dla przodka mego chwałą… […] Któremu też król herb nadał, a w nim trzy kozie głowy w srebrnym polu na pamiątkę owych rycerzy, gdyż takie same głowy były na ich tarczach wyobrażone. Ten herb wraz z tym tu oto mieczem przodek mój Stowejko Podbipięta przekazał potomkom swoim z zaleceniem, by starali się splendorsplendorsplendor rodu i miecza podtrzymać. […] Będąc tedy z rodu ostatni, ślubowałem w TrokachTrokiTrokach Najświętszej Pannie żyć w czystości i nie prędzej stanąć na ślubnym kobiercu, póki za sławnym przykładem przodka mego Stowejki Podbipięty trzech głów tymże samym mieczem od jednego zamachu nie zetnę. O Boże miłosierny, widzisz, żem wszystko uczynił, co było w mocy mojej! Czystości dochowałem do dnia dzisiejszego, sercu czułemu milczeć kazałem, wojny szukałem i walczyłem, ale szczęścia nie miałem… […] Po dwie na raz nieraz bywało, ale trzech nigdy. Nie udało się zajechać, a trudno prosić wrogów, by się ustawili równo do cięcia. Bóg jeden widzi moje smutki: siła w kościach jest, fortuna jest… ale adolescentiaj00000001EB1v50_000tp00Gadolescentia uchodzi, czterdziestu pięciu lat dobiegam, serce do afektówafektafektów się wyrywa, ród ginie, a trzech głów jak nie ma, tak nie ma!… Taki i Zerwikaptur ze mnie. […] Litwin począł znowu tak wzdychać, że aż i jego inflanckainflackainflanckakobyłakobyłakobyła, widać ze współczucia dla swego pana, jęłająćjęła stękać i chrapać żałośnie. – To tylko mogę waszmości powiedzieć – rzekł namiestniknamiestniknamiestnik – iż jeśli pod księciem Jeremimksiążę Jeremiksięciem Jeremim nie znajdziesz okazji, to chyba nigdy. – Daj Boże! – odparł pan Longinus. – Dlatego i jadę prosić o łaskę księcia pana.
j00000001EB1v50_00000_BIB_005 Źródło: Henryk Sienkiewicz, Ogniem i mieczem, t. 1, Warszawa 1978, s. 22–35.
wotum
wotum – uroczyste zobowiązanie, przyrzeczenie
arkana
arkana – tajemnice, sekrety
siła mówić
siłamówić – mieć dużo do powiedzenia
ucha chętnego skłaniasz
ucha chętnego skłaniasz – chętnie słuchasz
przeto
przeto – wyraz nadający zdaniom (lub ich częściom) odcień uzasadnienia, podstawy wnioskowania, racji, przyczyny czegoś; występuje na początku zdania lub po jednym z jego członów
afekt – uczucie, jakie mamy dla kogoś kogo bardzo kochamy, miłość; także: darzenie kogoś głębokim szacunkiem, sympatią i przywiązaniem
kobyła
kobyła – samica konia
inflacka
inflancka – pochodząca z Inflant, krainy historycznej zajmującej tereny dzisiejszej Łotwy i Estonii
jąć
jąć – zacząć, począć
książę Jeremi
książę Jeremi – książę Jeremi Wiśniowiecki herbu Korybut; dowódca wojsk koronnych, wojewoda i starosta; ojciec króla polskiego Michała Korybuta Wiśniowieckiego
Po przeczytaniu fragmentów powieści Henryka Sienkiewicza Ogniem i mieczem wykonaj ćwiczenia.
j00000001EB1v50_0000000H
Polecenie 3
Wyszukaj w dowolnym źródle herb Longinusa Podbipięty. Opisz go.
RI4eNQBHkVjtm
Miejsce na notatkę
Polecenie 3
Znajdź we fragmencie powieści „Ogniem i mieczem” lub w innym dowolnym źródle opis herbu Longinusa Podbipięty.
RFcuFGbIEOGix
Miejsce na notatkę
Ćwiczenie 22
Scharakteryzuj miecz Longinusa Podbipięty.
RF8va8yXHP0YQ
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wielkość i ciężar miecza.
Miecz Longinusa Podbipięty był bardzo ciężki i długi. Był mieczem krzyżackim zdobytym przez przodka bohatera w walce z Krzyżakami. Do władania nim potrzebna była duża siła i nie każdy był w stanie nim walczyć.
Ćwiczenie 23
Wyjaśnij, z jakiego powodu Podbipięta podjął niezwykłe zobowiązanie i na czym polegała trudność jego wypełnienia.
R19ctboAKPkTw
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na przysięgę bohatera dotyczącą honoru rodu i miecza.
Podbipięta złożył śluby, że podtrzyma honor rodu i miecza, pokonując trzech przeciwników jednocześnie (tak jak jego przodek). Poprzysiągł też, że nie ożeni się, póki tego nie dokona. Dotychczas jednak udawało mu się pokonywać tylko dwóch wrogów za jednym razem.
Ćwiczenie 24
Na podstawie przytoczonych fragmentów powieści opisz, jakim rycerzem jest Podbipięta.
RF8va8yXHP0YQ
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wartości, które są dla bohatera ważne.
Longinus Podbipięta jest odważnym, silnym i walecznym rycerzem, który dokonuje w walce niezwykłych czynów, np. potrafi pokonać dwóch przeciwników jednocześnie. Wartości, które są dla niego najważniejsze to: wiara, honor, patriotyzm, odwaga.
j00000001EB1v50_000tp00B
Mości – tu: panie
j00000001EB1v50_000tp00C
Zerwikaptur – herb szlachecki; na jego tarczy widać trzy kozie głowy
j00000001EB1v50_000tp00D
nescio – nie wiem
j00000001EB1v50_000tp00E
hadko (rus.) – wstyd
j00000001EB1v50_000tp00F
godność – miano, nazwisko
j00000001EB1v50_000tp00G
adolescentia (łac.) – młodość
incipiam
incipiam (łac.) – zaczynam
j00000001EB1v50_00000098
JPOL_E3_E4_Konteksty
Klucznik Rębajło
Gerwazy Rębajło jest jednym z bohaterów epopei narodowejepopeja narodowaepopei narodowejPan Tadeusz Adama Mickiewicza. Utwór powstał w okresie romantyzmuromantyzmromantyzmu. Przedstawione jest w nim życie polskiej szlachty pod zaborem rosyjskim i w okresie przybycia wojsk napoleońskich na Litwę. Bohater to zubożały szlachcic, dawny klucznik w służbie rodu Horeszków. Pała chęcią zemsty na mieszkańcach Soplicowa za śmierć swojego pana. Zawsze nosi przy sobie charakterystyczny rapierrapierrapier, zwany Scyzorykiem.
R1HEFdfsAU1SR
Nagranie audio - historia miecza - fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, czyta Wiktor Korzeniewski.
Nagranie audio - historia miecza - fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, czyta Wiktor Korzeniewski.
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie, księga XII, czyta Wiktor Korzeniewski
Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz czyli ostatni zajazd na Litwie, księga XII, czyta Wiktor Korzeniewski
Źródło: a. nn., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie audio - historia miecza - fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza, czyta Wiktor Korzeniewski.
RjNGWqvqDTqMo1
Rysunek przedstawia tłum mężczyzn. Jeden z nich stoi na podwyższeniu; trzyma w prawej ręce miecz, drugą podpiera się pod bok. Na pierwszym planie znajduje się pięciu mężczyzn. Jeden siedzi na stołku, a trzech spogląda na mężczyznę stojącego na podwyższeniu i są zwróceni w jego kierunku. W tle widoczne sylwetki innych mężczyzn.
Ilustracja do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Księga 7
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, 1881, domena publiczna.
Pan Tadeusz, Księga dwunastaAdam Mickiewicz
Adam MickiewiczPan Tadeusz, Księga dwunasta
„[…] Ale, ale, o ich naczelniku – Rzekł JenerałjenerałJenerał – chcę wiedzieć, o tym ScyzorykuScyzoryk IIScyzoryku, O którym mnie Pan Wojski tyle prawił cudów, Jakby o jednym z owych dawnych wielkoludów”.
„Scyzoryk – rzecze Wojski – „choć nie egzulowałegzulowaćegzulował, Ale bojąc się śledztwa, przed Moskwą się schował; Całą zimę nieborak tułał się po lasach, Teraz dopiero wyszedł; w tych wojennych czasach Mógłby się na co przydać, jest rycerskim człekiemczłekczłekiem, Szkoda tylko, że trochę przyciśniony wiekiem. Lecz owóżowóżowóż on!…” Tu Wojski palcem wskazał w sieni, Gdzie czeladźczeladźczeladź i wieśniacy stali natłoczeninatłoczeninatłoczeni, A nad wszystkich głowami łysina błyszcząca Ukazała się nagle jak pełnia miesiącapełnia miesiącapełnia miesiąca, Trzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłokutrzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłokuTrzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłoku; Klucznik idąc kłaniał się, aż dobył się z tłoku I rzekł: „Jaśnie Wielmożny Koronny Hetmanie Czy Jenerale, mniejsza o tytułowanie, Jam jest Rębajło, staję na twe zawołanie Z tym moim ScyzorykiemScyzoryk IIScyzorykiem, który nie z oprawy Ani z napisów, ale z hartu nabył sławyz hartu nabył sławyz hartu nabył sławy, Że nawet o nim Jaśnie Wielmożny Pan wiedział. Gdyby on gadać umiał, może by powiedział
RWTY70IYr6UcT1
Na pierwszym planie rysunku widoczny jest mężczyzna z mieczem w ręku. Przed nim przyklęka starszy człowiek. W tle znajduje się tłum mężczyzn.
Ilustracja do Pana Tadeusza Adama Mickiewicza, Księga 12
Źródło: Michał Elwiro Andriolli, 1881, domena publiczna.
Cokolwiek na pochwałę i tej starej ręki, Która służyła długo, wiernie, Bogu dzięki, Ojczyźnie tudzież panów Horeszków rodzinie, Czego pamięć dotychczas między ludźmi słynie. MopankumopanekMopanku! rzadko który pisarz prowentowypisarz prowentowypisarz prowentowy Tak zręcznie temperuje pióra, jak on głowy. Długo liczyć! A nosów i uszu bez liku! A nie ma żadnej szczerby na tym Scyzoryku I żaden go nie splamił zbojecki uczynekżaden go nie splamił zbojecki uczynekżaden go nie splamił zbojecki uczynek, Tylko otwarta wojna albo pojedynek. […]”
„Pokaż no – rzekł śmiejąc się jenerał DąbrowskiDąbrowskiDąbrowski – A to piękny scyzoryk, istny miecz katowski!” I z zadziwieniem wielki rapierrapierrapier opatrywał, I innym oficerom w kolej pokazywał; Probowali go wszyscy, ale ledwie który Z oficerów mógł podnieść ten rapier do góry. Mówiono, że DembińskiDembińskiDembiński, sławny ręki siłą, Podźwignąłby szablicęszablicaszablicę, lecz go tam nie było. Z obecnych zaś tylko szef szwadronuszef szwadronuszef szwadronu, DwernickiDwernickiDwernicki, I dowódca plutonuplutonplutonu, porucznik RóżyckiRóżyckiRóżycki, Potrafili obracać tym żelaznym drągiem; I tak rapier na probęprobaprobę szedł z rąk do rąk ciągiemciągiemciągiem.
Lecz jenerał KniaziewiczKniaziewiczKniaziewicz, wzrostem najsłuszniejszy, Pokazało się, iż był w ręku najsilniejszy. Ująwszy rapier, lekko jakby szpadę dźwignął I nad głowami gości błyskawicą mignął, Przypominając polskie fechtarskiefechtarskifechtarskie wykręty: Krzyżową sztukę, młyńca, cios krzywy, raz cięty, Cios kradziony i tempyj00000001EB1v50_000tp00Htempykontrpunktówkontrapunktówkontrpunktów, tercetówtercettercetów Które też umiał, bo był ze Szkoły KadetówSzkoła KadetówSzkoły Kadetów.
Gdy śmiejąc się fechtowałfechtowaćfechtował, Rębajło już klęczał, Objął go za kolana i ze łzami jęczał Za każdym zwrotem miecza: „Pięknie! Jenerale, Czyś był konfederatemkonfederatkonfederatem? Pięknie, doskonale! To sztychsztychsztychPuławskichPuławskichPuławskich! Tak się DzierżanowskiDzierżanowskiDzierżanowskiskładałskładaćskładał!
To sztych SawySawaSawy! Któż Panu tak rękę układał? Chyba Maciej Dobrzyński! A to, Jenerale, Mój wynalazek, dalbógdalbógdalbóg mój, ja się nie chwalę, To cięcie znane tylko w Rębajłów zaściankuzaścianekzaścianku, Od mojego imienia zwane »cios MopankuMopanekMopanku«. Któż to Pana nauczył? To jest moje cięcie, Moje!” Wstał, Jenerała porwawszy w objęcie. „Teraz umrę spokojnie! Jest przecieprzecieprzecie na świecie Człowiek, który przytuli moje drogie dziecię; Bo wszakwszakwszak nad tem od dawna dzień i noc boleję, Czy po śmierci ten rapier mój nie zerdzewieje! Otóż nie zerdzewieje! Mój Jaśnie Wielmożny Jenerale, wybacz mi, porzućcie te rożnyrożenrożny, Niemieckie szpadkiszpadkaszpadki, to wstyd szlacheckiemu dziecku Nosić ten kijekkijekkijek; weźmij szablę po szlachecku! Oto ten mój Scyzoryk u nóg Twoich składam, To jest, co najdroższego na świecie posiadam. Nie miałem nigdy żony, nie miałem dziecięcia, On był żoną i dzieckiem; z mojego objęcia Nigdy on nie wychodził; od rana do mroku Pieściłem go, on w nocy sypiał przy mym boku! A kiedym się zestarzał, nad łóżkiem na ścianie Wisiał, jako nad Żydem Boże przykazanie! Myśliłem zakopać go razem z ręką w grobie, Lecz znalazłem dziedzica! – Niechaj służy Tobie!”
Jenerał wpół śmiejąc się, a na wpół wzruszony: „Kolego – rzekł – jeżeli ustąpisz mnie żony I dziecka, to zostaniesz przez resztę żywota Bardzo samotny, stary, wdowiec i sierota! Powiedz, czem ci ten drogi dar mam wynagrodzić I czem twoje sieroctwo i wdowstwo osłodzić?”
„[…] Ja mam dosyć na tem, Że mój Scyzoryk jeszcze zabłyśnie przed światem W takim ręku! – Niech tylko Jenerał pamięta, Aby tasiemkatasiemkatasiemka była długa, rozciągnięta, Bo to długie; a zawsze od lewego ucha Ciąć oburącz, to przetniesz od głowy do brzucha”.
Jenerał wziął Scyzoryk, lecz że bardzo długi, Nie mógł nosić, w furgoniefurgonfurgonie schowały go sługi. Co się z nim stało, różnie powiadają o temtemtem, Lecz nikt pewnie nie wiedział ni wtenczaswtenczaswtenczas, ni potem.
j00000001EB1v50_00000_BIB_006 Źródło: Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz, Warszawa 1986, s. 338–341.
romantyzm
romantyzm – okres w dziejach literatury i sztuki europejskiej trwający od lat 90. XVIII wieku do lat 40. XIX wieku
epopeja narodowa
epopeja narodowa – długi poemat epicki opiewający w podniosłej formie czyny bohaterów narodowych; przedstawia obraz społeczeństwa w przełomowych momentach historycznych
jenerał
jenerał – generał
Scyzoryk
Scyzoryk – tak nazywano Gerwazego Rębajłę
rapier
rapier – dawna broń z długim, prostym, obosiecznym ostrzem oraz rękojeścią z elementem osłaniającym dłoń
człek II br/>
człek – człowiek
owóż
owóż – otóż, oto
czeladź
czeladź – dawna służba u magnatów i szlachty wykonująca różne czynności w domu, pełniąca straż w zamku, towarzysząca swoim panom w wyprawach wojennych itp.
natłoczeni
natłoczeni – stłoczeni, w tłumie
pełnia miesiąca
pełnia miesiąca – księżyc w pełni
trzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłoku
trzykroć weszła i trzykroć znikła w głów obłoku – trzykrotnie pojawiła się i trzykrotnie zniknęła wśród głów zebranych
Scyzoryk II
Scyzoryk – nazwa broni Gerwazego Rębajły
z hartu nabył sławy
z hartu nabył sławy – stał się sławny dzięki swojej twardości i wytrzymałości
mopanek
mopanek – skrót od szlacheckiego tytułu grzecznościowego „mości panie”
pisarz prowentowy
pisarz prowentowy – prywatny urzędnik obliczający dochody majątku ziemskiego
żaden go nie splamił zbojecki uczynek
żaden go nie splamił zbojecki uczynek – nigdy nie był użyty w celach rabunkowych, podczas napadu
Dąbrowski
Jan Henryk Dąbrowski – (1755‑1818), polski generał, twórca Legionów Polskich we Włoszech, naczelny dowódca wojsk polskich w 1813, senator, wojewoda Królestwa Polskiego w 1815, generał jazdy armii Królestwa Polskiego w 1815
Dembiński
Henryk Dembiński – (1791‑1864), polski generał, uczestnik napoleońskiej wyprawy na Rosję, powstania listopadowego i powstania węgierskiego a także podróżnik i inżynier
szablica
szablica – szabla; dawna broń mająca długie, zakrzywione ostrze o jednej stronie tnącej
Dwernicki
Józef Dwernicki – (1779‑1857), polski wojskowy, generał, dowódca kawalerii w powstaniu listopadowym
szef szwadronu
szef szwadronu – dowódca pododdziału pułku kawalerii
pluton
pluton – zorganizowana grupa żołnierzy licząca od kilkunastu do kilkudziesięciu osób, złożona z drużyn, wchodząca w skład kompanii
Różycki
Różycki – prawdopodobnie Samuel Różycki (1781‑1834), generał brygady wojsk polskich, dowódca w powstaniu listopadowym; daleki krewny Jana Henryka Dąbrowskiego; autorzy Słownika języka Adama Mickiewicza podają, że mogło tu chodzi także o Karolu Różyckim (1789‑1870), dowódcy pułku jazdy wołyńskiej w czasie powstania listopadowego
proba
proba – próba
ciągiem
ciągiem – po kolei
Kniaziewicz
Karol Otto Kniaziewicz – (1762‑1842), generał dywizji Wojsk Polskich, uczestnik insurekcji kościuszkowskiej, jeden z dowódców Legionów Polskich we Włoszech, twórca i dowódca Legii Naddunajskiej, uczestnik kampanii napoleońskiej, działacz emigracyjny
fechtarski
fechtarski – odnoszący się do szermierki
kontrapunktów
kontrapunkt – w muzyce: technika kompozytorska polegająca na jednoczesnym zestawieniu kilku linii melodycznych według określonych zasad tonalnych, harmonicznych i rytmicznych w utworach wielogłosowych
tercet
tercet – zespół składający się z trzech wykonawców; trio
Szkoła Kadetów
Szkoła Kadetów – Szkoła Rycerska (Akademia Szlacheckiego Korpusu Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej) zwana także Królewskim Korpusem Kadetów; XVIII‑wieczna szkoła oficerska założona w 1765 roku w Warszawie przez króla Polski Stanisława Augusta Poniatowskiego
konfederat – w dawnej Polsce: uczestnik związku utworzonego w celu osiągnięcia ustalonego celu lub biorący udział w działaniach zbrojnych takiego związku
sztych
sztych – pchnięcie ostrym przedmiotem
Puławskich
Puławskich – prawdopodobnie chodzi o Kazimierza Pułaskiego, bohatera walk o wolność dwóch narodów, polskiego i amerykańskiego, jednego z dowódców i marszałka konfederacji barskiej, generała i bohatera wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej
składać
składać – tu: wyginać się
Dzierżanowski
Michał Dzierżanowski – (ok. 1725‑1808), marszałek ziemi gostyńskiej i powiatu gąbińskiego w konfederacji barskiej w 1769 roku; w 1744 wyjechał do Francji by przyłączyć się do pułku szlachty polskiej, formowanego w wojsku francuskim; dostał się do brytyjskiej niewoli, więziony w Londynie
Sawa
Józef Sawa‑Caliński – (1736‑1771), marszałek wyszogrodzki konfederacji barskiej, jeden z wybitnych dowódców konfederacji barskiej
dalbóg
dalbóg – skrót od „dalibóg”; doprawdy, słowo daję
zaścianek
zaścianek – osada, wieś zamieszkała przez drobną szlachtę, która (w przeciwieństwie do bogatej szlachty) sama uprawiała swoją ziemię; także: mieszkańcy takiej osady szlacheckiej
Mopanek II br/>
Mopanek – przydomek Gerwazego Rębajły; skrót od szlacheckiego tytułu grzecznościowego „mości pan”
przecie
przecie – przecież
wszak
wszak – przecież
rożen
rożen – pogardliwe określenie szpady
szpadka
szpadka – pogardliwe określenie szpady, dawnej broni siecznej o prostej i ostro zakończonej głowni
kijek
kijek – pogardliwe określenie broni białej
tasiemka
tasiemka – wstęga, pas z różnych materiałów, o różnorodnym zastosowaniu
furgon
furgon – wóz konny z budą krytą plandeką lub z drewnianą skrzynią na ładunek
tem
tem – tym
wtenczas
wtenczas – wtedy, wówczas
Po przeczytaniu powyższego fragmentu Pana Tadeusza Adama Mickiewicza wykonaj ćwiczenia.
j00000001EB1v50_0000000H
Ćwiczenie 25.1
Wskaż podobieństwa pomiędzy Scyzorykiem a mieczem Longinusa Podbipięty.
R13bYj30fxbmK
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wygląd broni i to, kto potrafi się nią posługiwać.
Obie bronie są bardzo długie i ciężkie. Niewiele osób potrafi się nimi posługiwać.
Ćwiczenie 25.2
Wyjaśnij, jak Rębajło traktował swój miecz i wskaż innych bohaterów literackich, którzy traktowali swoje miecze podobnie.
RMHoQUY3e4spV
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę, w jaki sposób Rębajło wypowiada się o Scyzoryku.
Gerwazy Rębajło jest dumny ze Scyzoryka i bardzo do niego przywiązany. Podobnie traktuje swój miecz (Ekskalibur) król Artur – bohater Legend arturiańskich oraz Frodo Baggins, bohater Władcy pierścieni, który otrzymuje od swojego wuja krótki magiczny miecz, Żądło.
Ćwiczenie 25.3
Wyjaśnij metaforyczny sens stwierdzenia: „A nie ma żadnej szczerby na tym Scyzoryku”.
R1MrQc2IqHbz3
Miejsce na notatkę
Pamiętaj, że metafora (inaczej przenośnia) to środek artystyczny polegający na zestawieniu wyrazów w taki sposób, aby tworzyły one nowy sens.
Stwierdzenie oznacza, że miecz nigdy nie doznał uszczerbku, gdyż zapewne wszystkie walki były przez niego bez problemu wygrane. Jest cały. Nie jest też zhańbiony żadnym przestępstwem.
Ćwiczenie 25.4
Wymień mankamenty innych typów broni, jakie, według Klucznika Rębajły, mają one w porównaniu do Scyzoryka.
R9JNF7ZeBRsMP
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na wypowiedź Gerwazego skierowaną do generała Kniaziewicza.
Rębajło zestawił swój oręż z niemiecką szpadą, która jego zdaniem była zbyt cienka i niegodna szlachcica.
R1MbXgUn6SJ8K
Ćwiczenie 26
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w pola wyrazów odpowiadających na pytania tak, aby powstało hasło "miecz".
Zadanie interaktywne polega na wpisaniu w pola wyrazów odpowiadających na pytania tak, aby powstało hasło "miecz".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_000tp00H
tempy – tempo, rytm
egzulować
egzulować – opuścić kraj ojczysty, udać się na wygnanie
RHWCwDldwPA4T
Ćwiczenie 27
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu tekstu we właściwe pola.
Zadanie interaktywne polega na wstawieniu tekstu we właściwe pola.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
j00000001EB1v50_000000AG
JPOL_E3_E4_Preteksty
Gwiezdne wojny
R1cbBJ1Q0mhPg
Zdjęcie przedstawia miecz z podświetloną na niebiesko głownią. Jego rękojeść jest czarna ze srebrnymi obwódkami.
W jednym z najsłynniejszych filmów fantasy pt. Gwiezdne wojny w reżyserii George'a Lucasaj00000001EB1v50_000tp00IGeorge'a Lucasa w trakcie bojów o panowanie w kosmosie także używano mieczy. Jedną z najbardziej znanych scen filmu jest pojedynek na miecze świetlne (kolor miecza ma tu znaczenie – niebieski kolor ostrza wskazuje, kto jest dobry, a czerwony, kto zły).
Współcześnie miłośnicy historii średniowiecza gromadzą się w zrzeszeniach nazywanych bractwami rycerskimi. Zajmują się odtwarzaniem średniowiecznych realiów (np. poprzez ubiór) oraz rekonstrukcjamirekonstrukcjarekonstrukcjami historycznych wydarzeń.
JPOL_E3_E4_Preteksty
RNRp7S641jL2z1
Zdjęcie przedstawia współczesną grupę rekonstrukcyjną. Mężczyźni walczą na polanie. Wielu z nich trzyma włócznie, inni miecze. Wielu ma także tarcze. Ubrani są w kaftany i zbroje oraz metalowe hełmy. Po lewej stronie stoi mężczyzna w zbroi, na którą ma nałożoną szatę w żółto‑białe pasy; w prawej ręce trzyma opuszczony miecz; przygląda się scenie walki.
Rekonstrukcja walki średniowiecznych rycerzy
Źródło: Edoardo Forneris, licencja: CC BY-NC 2.0.
JPOL_E3_E4_Preteksty
Ćwiczenie 28
Wyjaśnij, dlaczego coraz większą popularnością w Polsce i w całej Europie cieszą się współczesne bractwa rycerskie.
R1Oa4dP0XOY7H
Miejsce na notatkę
Zwróć uwagę na to, skąd ludzie czerpią wiedzę o średniowieczu.
Współczesna popularność bractw rycerskich może wynikać z zainteresowania ludzi historią średniowiecza dzięki licznym filmom i programom dokumentalnym poruszającym tę tematykę.
rekonstrukcja
rekonstrukcja – tu: odtworzenie jakiegoś wydarzenia z przeszłości na podstawie zachowanych informacji o nim
j00000001EB1v50_000000BD
JPOL_E3_E4_Zadaniowo
Zadaniowo
Polecenie 4
Wyszukaj w dostępnych źródłach nazwy innych średniowiecznych mieczy.
R1XW7x8xVtL6b
Miejsce na notatkę
1
Polecenie 5
Napisz list w do kolegi lub koleżanki, w którym opiszesz wybranego rycerza.
uzupełnij treść
1
Polecenie 6
Zredaguj dialog między Rolandem i Rochem Kowalskim, w którym rozmówcy będą wychwalać swoje miecze.
uzupełnij treść
RNRTX5DAKX9RF
Ćwiczenie 29
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu związków frazeologicznych do ich znaczeń.
Zadanie interaktywne polega na dopasowaniu związków frazeologicznych do ich znaczeń.
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R13xrLCQNhJea
Ćwiczenie 30
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej wyjaśnienia przysłowia "kto mieczem wojuje, od miecza ginie".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R4kjY0wK2gYp0
Ćwiczenie 31
Zadanie interaktywne polega na zaznaczeniu jednej prawidłowej odpowiedzi dotyczącej wyjaśnienia przysłowia "język jest ostrzejszy od miecza".
Źródło: Learnetic SA, licencja: CC BY 4.0.
R1vqF5cA7IinY1
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: Szczerbiec, epos rycerski, kronika, powieść historyczna.
Zadanie interaktywne. Uporządkuj słowa klucze: Szczerbiec, epos rycerski, kronika, powieść historyczna.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY 3.0.
Słowa klucze
Zaproponuj własną kolejność słów kluczy do tego tematu. Możesz kierować się tym, co cię zaciekawiło, poruszyło, zaskoczyło itp. Przygotuj krótkie uzasadnienie swojej propozycji.
Proponowane słowa: Szczerbiec, epos rycerski, kronika, powieść historyczna.