Temat: Uzależnienie od leków, profilaktyka uzależnień, uzależnienia XXI wieku

Adresat

Uczniowie klasy VII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski;

Wymagania szczegółowe

IV. Homeostaza. Uczeń:

3. analizuje informacje dołączane do leków oraz wyjaśnia, dlaczego nie należy bez wyraźnej potrzeby przyjmować leków ogólnodostępnych i suplementów.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie omawiają uzależnienia, na które jesteśmy narażeni we współczesnym świecie.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • przedstawisz negatywne skutki zdrowotne lekomanii;

  • wyjaśnisz, dlaczego nie należy bez potrzeby zażywać leków.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Nauczyciel pyta uczniów ile czasu spędzają przed komputerem, czy wyobrażają sobie wakacje bez dostępu do internetu?.

Faza realizacyjna

  • Wybrany uczeń wyjaśnia, czym jest uzależnienie od leków i jakie są jego objawy. Następnie prowadzący lekcję dzieli klasę na pięć lub sześć grup. Każdy zespół otrzymuje jedną ulotkę (leku dostępnego bez recepty lub suplementu diety). Na podstawie danych zawartych w ulotce każda grupa opracowuje odpowiedzi na następujące pytania:

    • Czy wszystkie osoby mogą swobodnie zażywać ten lek/suplement diety? Kto powinien zachować ostrożność?

    • Jakie mogą być skutki uboczne zażywania tego leku/suplementu diety?

    • Jakie mogą być skutki przedawkowania tego leku/suplementu diety?

  • Przedstawiciele grup referują wyniki pracy swoich zespołów. Po zakończeniu wystąpień uczniów, nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą zagrożeń wynikających z zażywania medykamentów bez konsultacji z lekarzem.

  • Wskazana osoba omawia uzależnienie od Internetu oraz przedstawia jego poszczególne fazy. Prowadzący lekcję prosi ochotników, aby opowiedzieli, ile czasu i w jakich okolicznościach korzystają z Internetu oraz telefonów komórkowych. Zachęca uczniów do wyrażenia własnej opinii na temat wielogodzinnego korzystania z nowoczesnych technologii oraz rozstrzygnięcia kwestii, czy jest to uzależnienie czy konieczność związana z rozwojem cywilizacji.

  • Nauczyciel prezentuje i omawia ilustrację interaktywną dotyczącą profilaktyki uzależnień. Następnie prosi ochotników o zaimprowizowanie scenki, w której jedni uczniowie zachęcają drugich do zażycia środków uzależniających. Zadaniem uczniów odgrywających namawiane osoby jest odmówienie zażycia proponowanych substancji w jak najbardziej zdecydowany i kulturalny sposób.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Korzystając z informacji zawartych w podręczniku oraz innych źródeł, wykonaj mapę myśli na temat przyczyn i skutków uzależnień od substancji chemicznych i nowych technologii.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

abstinence
abstinence
Rk6GJZ9ogXTVG
Nagranie dźwiękowe słówka

abstynencja – powstrzymywania się od czegoś; najczęściej dotyczy odmowy spożywania alkoholu, czasem innych używek

dietary supplements
dietary supplements
RQrKkeAqNjcDg
Nagranie dźwiękowe słówka

suplementy diety – środki niebędące lekami; zawierają substancje (witaminy, minerały), których może brakować w codziennej diecie

stimulants
stimulants
R17hmclGzcBYz
Nagranie dźwiękowe słówka

używki – substancje lub produkty spożywcze mające wpływ przede wszystkim na układ nerwowy; należą do nich m.in. kawa, herbata, tytoń, napoje energetyzujące, narkotyki

Teksty i nagrania

RIkk84aXBB4BG
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Medicine addiction, preventing addictions, addictions of the 21st century

Easy access to pills and dietary supplements, as well as a certain trend to take them makes us use pills, e.g. painkillers, instead of trying to solve our health or life problems. Especially popular are the sedatives and sleep medicine, performance‑enhancing drugs and painkillers, syntetic vitamins and dietary supplements or products advertised as something that helps to slim down.

Taking medicine without consulting a doctor can cause damage to the stomach, kidneys and liver, as well as addiction to medicines. Addiction to taking pills is equally as serious as alcoholism or drug addiction.

An addict is a person who has the need to use stimulants, or the need to do a certain action, and that need is stronger than the consequences of the actions. Easy access to cigarettes, alcohol, medicines, drugs and designer drugs causes the number of addicts to increase every year. Addicts are usually unable to stop their addiction, because of severe, sometimes even dangerous consequences that breaking their habit might have for their health, also known as abstinence. Such people need not only medical help, but mainly psychological support. Treatment of addictions is difficult because of relapses caused by changes to the brain resulting from taking the addictive substances. This is why you should never start experimenting with addictive substances and you should consequently refuse to take any of them.

Dynamic development of technology caused new addictions to appear - addiction to the Internet, video games, mobile phone. Those addictions prevent people from properly functioning in their everyday lives.

  • Stages of an addiction follow the above‑mentioned scheme – experimenting, occasional use, regular use, addiction.

  • Addiction is the strong need to take a certain addictive substance in order to feel pleasure or to get rid of negative consequences of its lack.

  • Taking too many medications, called addiction to medications, is mostly connected with painkillers, sedatives and sleeping pills.