7) marks and reads common and decimal fractions on the number line;
8) writes down decimal fractions in the form of ordinary fractions;
9) converts common fractions of denominators being the divisor of numbers 10, 100, 1000 etc into finite decimal fraction using any method (simplifying or extending common fractions, dividing the numerator by the denominator, with the long method or the calculator)
Students compare decimal fractions by convertingconvertingconverting them into common fractions. They write down the conclusions they draw by doing this task.
a) 0.23 i 0.52
b) 0.252 i 0.123
c) 0.5 i 0.54
Conclusions
- To compare decimal fractions we can convert them into common fractions and follow the rules introduced before.
- If after convertingconvertingconverting them into common fractions they have different denominators, we can extend them to find the common denominatordenominatordenominator, for example .
Task
Students compare decimal fractions by convertingconvertingconverting them into common fractions. They write down the conclusions they draw after having completed the exercise.
a) 0.5 i 0.50
b) 0.300 i 0.3
c) 0.70 i 0.700
d) 0.60 i 0.6
Conclusions
- Adding zeros after the pointpointpoint at the end of decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction does not change its value – it is extending the decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction by 10, 100, 1000…
- Deleting zeros at the end of the decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction does not change its value – it is simplifying the decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction by 10, 100, 1000…
Task
Students work individually using computers. They open the slideshow and observe how we compare decimal fractions using the number line. After having completed the exercise, they present the results of their observations.
[Slide show]
Students should draw the following conclusions
- To compare two decimal fractions first we compare their whole parts and then their fractional parts.
- The easiest way to compare fractional parts is to extend or simplify the fractions so that they have the same number of digits after the pointpointpoint.
Task
Students compare the decimal fractions using the conclusions above.
a) 2.365 i 2.362
b) 0.258 i 0.358
c) 32.25 i 3.225
d) 0.365 i 0.0365
e) 1.235 i 1.2
Task
Students order the numbers in the decreasing order
Students do the revision exercises. Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
- To compare decimal fractions we can convert them into common fractioncommon fractioncommon fractions and follow the rules introduced before.
- Adding zeros after the pointpointpoint at the end of decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction does not change its value – it is extending the decimal fraction by 10, 100, 1000…
- Deleting zeros at the end of the decimal fractiondecimal fractiondecimal fraction does not change its value – it is simplifying the decimal fraction by 10, 100, 1000…
- To compare two decimal fractions first we compare their whole parts and then their fractional parts.
- The easiest way to compare fractional parts is to extend or simplify the fractions so that they have the same number of digits after the pointpointpoint.
Selected words and expressions used in the lesson plan
7) zaznacza i odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne na osi liczbowej oraz odczytuje ułamki zwykłe i dziesiętne zaznaczone na osi liczbowej;
8) zapisuje ułamki dziesiętne skończone w postaci ułamków zwykłych;
9) zamienia ułamki zwykłe o mianownikach będących dzielnikami liczb 10, 100, 1 000 itd. na ułamki dziesiętne skończone dowolną metodą (przez rozszerzanie lub skracanie ułamków zwykłych, dzielenie licznika przez mianownik w pamięci, pisemnie lub za pomocą kalkulatora);
12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
md04189748580733f_1528449068082_0
45 minut
md04189748580733f_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych - pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
md04189748580733f_1528449552113_0
1. Skracanie i rozszerzanie ułamków dziesiętnych.
2. Porównywanie ułamków dziesiętnych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
md04189748580733f_1528450430307_0
Uczeń:
1. Skraca i rozszerza ułamki dziesiętne.
2. Porównuje ułamki dziesiętne.
md04189748580733f_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
md04189748580733f_1528449514617_0
1. Praca z całą klasą.
2. Praca indywidualna.
md04189748580733f_1528450127855_0
Uczniowie przypominają zasady porównywania ułamków zwykłych o takich samych mianownikach.
- Jeżeli dwa ułamki mają równe mianowniki, to większym z nich jest ten, który ma większy licznik.
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki zwykłe.
a) i
b) i
c) i
md04189748580733f_1528446435040_0
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, zamieniając je na ułamki zwykłe.
Zapisują wnioski, wyciągnięte z rozwiązania tego zadania.
a) 0,23 i 0,52
b) 0,252 i 0,123
c) 0,5 i 0,54
Wnioski
- Aby porównać ułamki dziesiętne, możemy zamienić je na ułamki zwykłe i porównać zgodnie z poznanymi wcześniej zasadami.
- Jeśli po zamianie ułamki zwykłe mają różne mianowniki, to rozszerzamy je tak, aby doprowadzić do wspólnego mianownika, np.
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, zamieniając je na ułamki zwykłe.
Zapisują wnioski, wyciągnięte z rozwiązania tego zadania.
a) 0,5 i 0,50
b) 0,300 i 0,3
c) 0,70 i 0,700
d) 0,60 i 0,6
Wnioski
- Dopisywanie zer po przecinku na końcu ułamka dziesiętnego nie zmienia jego wartości – jest to rozszerzanie ułamka dziesiętnego przez 10,100,1000, …
- Opuszczanie końcowych zer, stojących w ułamku dziesiętnym, nie zmienia wartości liczby – jest to skracanie ułamka dziesiętnego przez 10, 100, 1000, …
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Otwierają slideshow i obserwują, w jaki sposób porównujemy ułamki dziesiętne, za pomocą osi liczbowej. Po skończonym ćwiczeniu, uczniowie przedstawiają wyniki swoich obserwacji.
[Slide show]
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Aby porównać dwa ułamki dziesiętne, najpierw porównujemy ich części całkowite, a następnie ułamkowe.
- Najprościej jest porównać części ułamkowe, doprowadzając do sytuacji, gdy oba ułamki mają taką samą liczbę miejsc po przecinku (można skrócić bądź odpowiednio rozszerzyć ułamki).
Polecenie
Uczniowie porównują ułamki dziesiętne, korzystając z powyższych wniosków.
a) 2,365 i 2,362
b) 0,258 i 0,358
c) 32,25 i 3,225
d) 0,365 i 0,0365
e) 1,235 i 1,2
Polecenie
Uczniowie porządkują liczby w kolejności malejącej.
1,6; 0,7; 1,9; 0,6; 0,65; 1,12.
Zadanie dla chętnych
Zapisz trzy ułamki większe od 0,4 i mniejsze od 0,5.
md04189748580733f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania :
- Aby porównać ułamki dziesiętne, możemy zamienić je na ułamki zwykłe i porównać zgodnie z poznanymi wcześniej zasadami.
- Dopisywanie zer na końcu liczby dziesiętnej nie zmienia jej wartości – jest to rozszerzanie liczby dziesiętnej przez 10, 100, 1000, …
- Opuszczanie końcowych zer nie zmienia wartości liczby – jest to skracanie liczby dziesiętnej przez 10, 100, 1000, …
- Aby porównać dwie liczby dziesiętne, porównujemy najpierw całości obu liczb, a następnie ułamkowe.
- Najprościej jest porównać części ułamkowe, doprowadzając do sytuacji, gdy oba ułamki mają taką samą liczbę miejsc po przecinku (można skrócić bądź odpowiednio rozszerzyć ułamki).