Temat: Oświetlenie Ziemi w ciągu roku

Adresat

Uczniowie klasy IV szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Klasa IV

Wymagania ogólne

II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce.

3. Analizowanie, dokonywanie opisu, porównywanie, klasyfikowanie, korzystanie z różnych źródeł informacji (np. własnych obserwacji, badań, doświadczeń, tekstów, map, tabel, fotografii, filmów, technologii informacyjno‑komunikacyjnych).

Wymagania szczegółowe

II. Orientacja w terenie. Uczeń:

10) opisuje zmiany w położeniu Słońca nad widnokręgiem w ciągu doby i w ciągu roku.

Ogólny cel kształcenia

Uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób oświetlenie Ziemi wpływa na powstawanie pór roku.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • wyjaśniać pojęcia równonocy wiosennej, równonocy jesiennej, przesilenia letniego, oraz przesilenia zimowego;

  • omawiać oświetlenie kuli ziemskiej w dniach równonocy oraz w dniach przesileń;

  • wyjaśniać związek między nachyleniem osi ziemskiej a zmiennością pór roku.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby samodzielnie przeczytali abstrakt, zwracając szczególną uwagę na grafiki.

  • Nauczyciel przytacza ciekawostkę dotyczącą niepowodzeń pierwszych europejskich osadników w uprawie roślin na terenie Australii. Prowadzący prezentuje i omawia ilustrację interaktywną informującą o czasie trwania poszczególnych pór roku na półkuli północnej oraz na półkuli południowej.

  • Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  • Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie ustawiają się w okręgu. Nauczyciel zachęca ich do zabawy: rzuca piłkę lub maskotkę do jednego z uczniów, wypowiadając po angielsku słówko‑pojęcie poznane na lekcji. Uczeń podaje polski odpowiednik, wymienia kolejne słówko po angielsku i rzuca piłką lub maskotką do kolegi lub koleżanki.

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję dotyczącą związku pomiędzy oświetleniem kuli ziemskiej a poszczególnymi porami roku.

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Opracuj lap book z zagadnieniami poznanymi na lekcji i przynieś swoją pracę na następne zajęcia.

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Arctic Circle
Arctic Circle
R1DKv5qMQNbmk
Nagranie dźwiękowe słówka

koło podbiegunowe – równoleżnik ziemski o szerokości geograficznej 66°33'39”N (na półkuli północnej) lub 66°33'39”S (na półkuli południowej)

summer solstice
summer solstice
REl5nqI4ZdSWJ
Nagranie dźwiękowe słówka

przesilenie letnie – na półkuli północnej to moment, gdy biegun północny znajduje się najbliżej Słońca, a biegun południowy najdalej; Słońce w tym dniu góruje w zenicie nad zwrotnikiem Raka; w tym samym momencie na półkuli południowej jest przesilenie zimowe

winter solstice
winter solstice
R1P5otfEoqzwx
Nagranie dźwiękowe słówka

przesilenie zimowe – na półkuli północnej to moment, gdy biegun północny jest najbardziej oddalony od Słońca, a biegun południowy znajduje się najbliżej; Słońce w tym dniu góruje nad zwrotnikiem Koziorożca; w tym samym momencie na półkuli południowej trwa przesilenie letnie

autumnal equinox
autumnal equinox
Rpiq4GKTlUqgi
Nagranie dźwiękowe słówka

równonoc jesienna – na półkuli północnej to moment, gdy Ziemia osiąga punkt na swojej orbicie, w którym promienie słoneczne padają prostopadle na równik i są równocześnie styczne do jej powierzchni na biegunach; począwszy od tego momentu Słońce zaczyna bardziej oświetlać południową półkulę Ziemi

vernal equinox
vernal equinox
RpSLRXNCtTvda
Nagranie dźwiękowe słówka

równonoc wiosenna – na półkuli północnej to moment, gdy Ziemia osiąga punkt na swojej orbicie, w którym promienie słoneczne padają prostopadle na równik i są równocześnie styczne do jej powierzchni na biegunach; począwszy od tego momentu Słońce zaczyna bardziej oświetlać północną półkulę Ziemi tellurium

Teksty i nagrania

R1eFVyVScA8N5
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Illumination of the Earth throughout the year

The Earth’s North Pole is tilted towards the Sun for half of the year, and its South Pole is tilted towards the Sun for the other half. It's the result of the inclination of the Earth's axis and its circular motion. For this reason, for half of the year the northern hemosphere receives more light and heat from the Sun and the southern hemisphere receives less, and then the situation is reversed. The moment when the axis is the most tilted towards the Sun with its nothern tip (summer solstice) occurs on June 22nd. After half a year the situation is reversed and it’s the southern hemisphere that receives more light. That moment falls on December 22nd (winter solstice). In Poland, that day is the shortest day of the year, whereas beyond the Arctic Circle there’s polar night.

Twice a year the Earth’s axis is positioned in such a way that both hemisphere are illuminated identically: on March 21st during the vernal equinox and on September 23rd during the autumnal equinox.

  • The Earth’s revolution around the Sun takes 365 days 5 hours and approx.

  • The inclination of the axis of the Earth’s rotation in combination with its revolution lead to the Earth having seasons.

  • Twice a year the Earth’s axis is positioned in such a way that both hemisphere are illuminated identically: on March 21st during the vernal equinox and on September 23rd during the autumnal equinox.