E-materiały do kształcenia zawodowego

Połączenia i złącza

BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich - cieśla 711501

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: cieślaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: cieśla

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: cieśla 711501. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.02. Wykonywanie robót ciesielskich:

  • wykonywanie konstrukcji drewnianych,

  • przygotowanie elementów z drewna oraz materiałów drzewnych do montażu.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.02.3. Wykonywanie konstrukcji drewnianych.

Uczeń:

  • 3) określa materiały pomocnicze stosowane w produkcji elementów konstrukcyjnych i wyrobów ciesielskich,

  • 5) dobiera narzędzia, sprzęt, maszyny i urządzenia do wykonywania elementów konstrukcji drewnianych oraz ich montażu,

  • 8) wykonuje elementy konstrukcji drewnianych.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑zasobu są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu rodzajów połączeń i złączy wykorzystywanych w pracach ciesielskich.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, multimediów oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Połączenia i złącza składa się z trzech multimediów:

Animacja prezentuje różne typy złącz i połączeń, m.in. złącze równoległe wpustowo‑wypustowe, połączenie ścienne kołkowe, połączenie ścienne wpustowe prostopadłe. Przy każdym z nich znajdują się ilustracja danego złącza lub połączenia oraz opis, gdzie się je najczęściej stosuje.

Galeria zdjęć zawiera grafiki ilustrujące różne typy połączeń: równoległe, kątowe, a także ich podział ze względu na sposób wykonania. Grafiki są opatrzone opisami oraz nagraniami audio.

Galeria zdjęć zawiera grafiki prezentujące złącza ciesielskie: m.in. łącznikowe sworzniowe czy wkładkowe. Grafiki są opatrzone opisami oraz nagraniami audio.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDJ9TfHK9EInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu połączeń i złączy używanych w ciesielstwie, a także nazewnictwa fachowego z dziedziny ciesielstwa i stolarstwa

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDm0eW9uqSSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDFt1lqqPwPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑zasób w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDb8Xyg6cIPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDBTp5fykfNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaD16mvCdiHInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: cieśla

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: cieśla

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z rodzajami połączeń i złączy wykorzystywanych w pracach ciesielskich. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Animacja w 2D/3D

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z animacją dotyczącą procesu wykonywania połączeń i złączy sposobem ręcznym lub przy wykorzystaniu elektronarzędzi. Nauczyciel stosuje strategię „Sztuka streszczania, czyli magnetyzm słów”, polegającą na rozpoznaniu w materiale „słów‑magnesów”, które posłużą uczniom do zbudowania streszczenia.

Nauczyciel wyjaśnia uczniom, czym są „słowa‑magnesy”, stosując analogię: podobnie jak działa magnes na metal, tak owe słowa przyciągają informację.

Nauczyciel pyta, które słowa z animacji można nazwać magnesami. Uczniowie wymieniają owe słowa, a nauczyciel wypisuje je na tablicy. Uczniowie przepisują je na kartach indeksowych, przypominając sobie istotne szczegóły z animacji, które mogą łączyć się z zapisanymi słowami. Szczegóły te są zapisywane obok „słowa‑magnesu”.

Po wypełnieniu kilku kart indeksowych uczniowie samodzielnie weryfikują, które z zapisanych informacji są istotne. Zdania mniej ważne zostają przez nich wykreślone.

Uczniowie samodzielnie układają historię - streszczenie animacji, budując ją na podstawie notatek zapisanych na kartach indeksowych - istotne jest, aby zdania przechodziły płynnie jedno w drugie. Nauczyciel podaje przykłady łączników zdań. Uczniowie czytają swoje streszczenia i weryfikują, czy „słowa‑magnesy” użyte w ich kartach indeksowych różnią się od tych, które zapisali inni uczniowie.

Strategia ta, łącząca pracę całego zespołu klasowego, jak i indywidualną, pozwala na pogłębienie słownictwa kluczowego, umiejętność wyszukiwania głównych tez w analizowanym materiale i aktywizację uczniów.

Praca w grupach

Nauczyciel wykorzystuje „Model Frayera”, czyli graficzny plan składający się z czterech sekcji przeznaczonych do zapisywania informacji związanych z danym pojęciem. Schemat można rozdać uczniom jako materiał do ćwiczeń, rozrysować na tablicy lub przedstawić przy pomocy rzutnika.

Pojęciem analizowanym będzie proces wykonywania połączeń przy wykorzystaniu elektronarzędzi. Nauczyciel, przed zajęciami, analizuje pojęcie i tworzy listę elektronarzędzi.

Po obejrzeniu animacji uczniowie zostają poproszeni o streszczenie materiału, podanie, jakie narzędzia pojawiają się w materiale i jakie cechy je wyróżniają. Uczniowie prowadzą „giełdę pomysłów”, wskazując jak najwięcej cech konstytutywnych. Nauczyciel wypisuje nazwy elektronarzędzi.

Uczniowie otrzymują od nauczyciela kartki z pustym schematem „Modelu Frayera”. Centralne miejsce zajmuje pojęcie (proces wykonywania połączeń przy wykorzystaniu elektronarzędzi), po lewej widnieje fraza: cechy istotne, poniżej: przykłady, po prawej: cechy nieistotne, poniżej: antyprzykłady. Uczniowie, podzieleni na grupy, wypełniają model.

Po zakończonej pracy nauczyciel zestawia uzupełnione schematy, uczniowie wspólnie analizują podobieństwa i różnice pomiędzy swoimi pracami.

Wypełniony „Model Frayera” może służyć uczniom do uporządkowania wiedzy zdobytej podczas oglądania animacji, a także zostać wykorzystany do pracy pisemnej lub użyty jako graficzna pomoc dydaktyczna w pracy indywidualnej.

Galeria zdjęć

Praca całego zespołu klasowego, praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z galerią zdjęć. Nauczyciel prosi uczniów o podyktowanie najważniejszych pojęć i słów, które pojawiły się w materiale. Wspierany przez uczniów, nauczyciel rozrysowuje owe pojęcia na tablicy, włączając w schemat strzałki, okręgi, obrazki – tworząc „Mapę myśli”.

Nauczyciel prosi uczniów o utworzenie niewielkich grup i dyskusję w ich obrębie: które z pojęć, omawianych w animacji czynności, były znane, a które nie, jakie związki występują pomiędzy pojęciami/czynnościami.

Nauczyciel prosi uczniów, aby pracowali w parach, wcielając się w role: eksperta i nowicjusza. Ekspert omawia „Mapę myśli”, nowicjusz wskazuje elementy niezrozumiałe. Uczniowie mogą w każdej chwili zamienić się rolami.

Galeria zdjęć

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z materiałem, który prezentuje złącza ciesielskie. Nauczyciel rysuje na kartce (A3 bądź większej) jedno złącze, dodając doń komiksową chmurkę – złącze w ten sposób przemawia, personifikuje się. Kolejny uczeń dorysowuje inne złącze wraz z chmurką – komentarzem. Istotne jest, aby obrazki i komentarze były ze sobą powiązane, tworzyły historię dotyczącą „pracy” bohaterów przedstawionych w galerii.

Praca w grupach

Uczniowie zostają podzieleni na cztero-, sześcioosobowe grupy. Każdej grupie zostaje przydzielonych kilka ilustracji z galerii zdjęć. Zadaniem uczniów jest wypisanie np. na karteczkach samoprzylepnych jak największej liczby cech konkretnych złącz ciesielskich. Grupa tworzy spójne streszczenie materiału, obejmujące cechy konstytutywne (budowę, przeznaczenie), a następnie przedstawia pozostałym zespołom swoje wyniki.

Strategia ta, „Bierz i dawaj”, angażuje uczniów do jak najbardziej kompleksowego przygotowania się do prezentacji, a następnie do dzielenia się wiedzą.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Animacja 2D/3D oraz dwie galerie zdjęć stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po obejrzeniu dwóch galerii zdjęć uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie „Przemyślnika”, czyli swobodnego notowania refleksji, w których adresatem i odbiorcą jest on sam.

Po zapoznaniu się z animacją uczeń może napisać alternatywny scenariusz animacji – np. z wykorzystaniem ról uczeń‑mistrz.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Animacja

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do animacji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować porównania systemów w formie graficznej, które później zostaną zaprezentowane w   niewielkich grupach.

Galeria

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować - odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności. interaktywnych materiałów sprawdzających.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści