5) transforms simple formulas to isolate a given value in geometric formulas (for example areas of figures) or physical formulas (for example about velocity, distance and time).
The teacher introduces the subject of the lesson – isolating the given value from the formulaformulaformula.
The class starts with a short pair contest. Each students gives a simple chemical or physical formulaformulaformula. The other person from the pair isolates the given value from this formulaformulaformula.
In order to isolate the given value from the formulaformulaformula we need to:
- Add (subtract) the same expression to (from) both sides of the equation.
- Multiply (divide) both sides of the equation by the same expression (while remembering about the assumption that the value of this expression needs to be different than zero).
Inidividual task contest. Students isolate given values from formulas, using learn rules.
They can go to the next level after verifying results from the previous level.
Three students with the best time score get the highest marks, three following – second highest marks.
Contest taskcontest taskContest task Write the formulaformulaformula for the longer diagonal of a deltoid whose area is P, in which one diagonal is three times longer than the other.
Contest taskcontest taskContest task Isolate the variable from the following formulaformulaformula. All variables are positive numbers.
a)
b)
Contest taskcontest taskContest task Isolate the given variable from the following formulaformulaformula. All variables are positive numbers.
a) , isolate
b) , isolate
c) , isolate
d) , isolate
Contest taskcontest taskContest task The altitude of an equilateral triangle is equal to h. Calculate the perimeter of this triangle.
Contest extra task: Search the internet for the formulaformulaformula for the harmonic mean of two positive numbers a and b. Isolate a from this formula.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
In order to isolate the given value from the formulaformulaformula we need to:
- Add (subtract) the same expression to (from) both sides of the equation.
- Multiply (divide) both sides of the equation by the same expression (while remembering about the assumption that the value of this expression needs to be different than zero).
Selected words and expressions used in the lesson plan
Przekształcanie wzorów polega na wyznaczaniu niewiadomej w zależności od innych zmiennych.
m91786e98a261032e_1528449000663_0
Wyznaczanie zadanej wielkości ze wzoru
m91786e98a261032e_1528449084556_0
Drugi
m91786e98a261032e_1528449076687_0
VI. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
5) przekształca proste wzory, aby wyznaczyć zadaną wielkość we wzorach geometrycznych (np. pól figur) i fizycznych (np. dotyczących prędkości, drogi i czasu).
m91786e98a261032e_1528449068082_0
45 minut
m91786e98a261032e_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m91786e98a261032e_1528449552113_0
1. Wyznaczanie zadanej wielkości ze wzoru.
2. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m91786e98a261032e_1528450430307_0
Uczeń:
- wyznacza zadaną wielkość ze wzoru.
m91786e98a261032e_1528449534267_0
1. Analiza sytuacyjna.
2. Indywidualny konkurs zadaniowy.
m91786e98a261032e_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
m91786e98a261032e_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą wyznaczać wskazaną wielkość ze wzoru.
Zajęcia rozpoczyna krótki konkurs w parach. Każdy z uczniów podaje prosty wzór chemiczny lub fizyczny. Druga osoba z pary wyznacza wskazana wielkość z tego wzoru.
m91786e98a261032e_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest obserwcja sposobu wyznaczania wskazanej zmiennej ze wzoru.
[Slideshow]
Wniosek: Przekształcanie wzorów polega na wyznaczaniu niewiadomej w zależności od innych zmiennych.
Wyznaczając pewną wielkość ze wzoru zapisanego w postaci równości, możemy:
- Do obu stron tej równości dodać (lub odjąć) to samo wyrażenie.
- Obie strony równości pomnożyć (lub podzielić) przez to samo wyrażenie, którego wartość jest różna od zera.
Indywidualny konkurs zadaniowy Uczniowie wyznaczają dane wielkości ze wzorów, stosując poznane reguły.
Pokonują kolejne poziomy konkursu. Do kolejnego mogą przejść po potwierdzeniu poprawności uzyskanych wyników.
Trzy osoby z najlepszym czasem otrzymują oceny celujące, trzy kolejne – oceny bardzo dobre.
Polecenie konkursowe Zapisz wzór na długość dłuższej przekątnej deltoidu o polu P, w którym jedna przekątna jest trzy razy dłuższa od drugiej.
Polecenie konkursowe Z podanego wzoru wyznacz zmienną . Wszystkie zmienne są liczbami dodatnimi.
a)
b)
Polecenie konkursowe Z podanego wzoru wyznacz wskazaną wielkość. Wszystkie wielkości są liczbami dodatnimi.
a) , wyznacz
b) , wyznacz
c) , wyznacz
d) , wyznacz
Polecenie konkursowe Wysokość trójkąta równobocznego jest równa h. Oblicz obwód tego trójkąta.
Polecenie konkursowe dla chętnych: Poszukaj w internecie wzoru na średnią harmoniczną dwóch dodatnich liczb a i b. Wyznacz z tego wzoru a.
m91786e98a261032e_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania.
Wyznaczając pewną wielkość ze wzoru zapisanego w postaci równości, możemy:
- Do obu stron tej równości dodać (lub odjąć) to samo wyrażenie.
- Obie strony równości pomnożyć (lub podzielić) przez to samo wyrażenie, którego wartość jest różna od zera.