Listy z podróży
Kolorowa, ruchoma grafika przedstawia siedem namiotów ustawionych na piasku (na pustyni lub na wydmach). Między nimi rosną trzy kępki trawy i dwa białe kwiatki. Na piasku siedzi wielbłąd. W oddali widać wodę i pływające dwie małe żaglówki z trupią czaszką na maszcie.
Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DG9DT963U
W Obozie Podróżników jest wielu takich, którzy trafili w miejsca, gdzie nie było prądu, więc nie mogli naładować baterii w laptopie lub telefonie. Co wtedy robili? Pisali listy. W jakim celu? Po to, żeby inni dowiedzieli się o tym, co przeżyli, zobaczyli i odkryli.
Bohater książki Joanny Olech pt. Dynastia Miziołków pisze do rodziców, aby opowiedzieć im o podróży na kolonie oraz przeżytych podczas nich przygodach.
W pierwszym liście informuje o pełnej niespodzianek jeździe pociągiem (jeden z chłopców, zobaczywszy kiosk ze słodyczami, zaciągnął hamulec ręczny), niechęci Piromana do rozstania się ze swoim plecakiem, rozsadzeniu chłopców, przesiadce
do autokarów oraz wieczornych planach podrzucenia do pokojów dziewczynek żab.
Wiesz już, co przydarzyło się Miziołkowi, kiedy wyjeżdżał na kolonie. Co było dalej? Przeczytaj następny list.

Opowiedz o swoich wrażeniach po przeczytaniu listu.
Czy coś cię zaciekawiło w relacji Miziołka?
Nazwij emocje, jakie wywołał ten list.
Wymień wydarzenia, o których pisze Miziołek. Zapisz je w formie planu poniżej lub w zeszycie.
Ustal, kto jest nadawcą, a kto adresatem listu. Zapiszcie odpowiedzi poniżej lub w zeszycie.
Uzupełnij luki w tekście. Na koniec przeczytaj regułę na głos.
Kiedy mówisz lub piszesz, tworzysz jakąś ..................... Jesteś jej ................, czyli autorem. Ten, do kogo ją kierujesz, to .............., czyli odbiorca. Na przykład, jeśli pytasz kogoś na ulicy o godzinę, jesteś ................ tego pytania, a osoba, która ma zegarek, jest jego ................... Podobnie gdy wysyłasz list lub e-mail. Ty jesteś ................, a odbiorca twoich słów jest .................. listu.
Wymień różne sposoby komunikowania się. Który z nich wybierzesz, jeśli chciałabyś/chciałbyś...
jak najszybciej opowiedzieć babci, co ci się przydarzyło w drodze do domu,
powiadomić przyjaciół, że spotkacie się na boisku za 20 minut,
opisać, co zdarzyło się w pierwszych dniach twojego pobytu na obozie, a zasięg w lesie jest bardzo słaby.
Do podanych fragmentów listu przyporządkuj odpowiednie nazwy: nagłówek, zwrot pożegnalny, miejsce i data, podpis, postscriptum.
1. Marcin
2. Poznań, 18 maja 2019 r.
3. Cześć Tomku!
4. Trzymaj się.
5. Zapomniałem dodać, że dostałem psa!
Oto list, który trafił do czarodziejskiego systemu fałszowania listów. Tu pomieszano zdania tak, żeby adresat nie odczytał wiadomości. Miejsce i data napisania listu zostały całkowicie wymazane. Poprzestawiaj wypowiedzenia tak, aby powstał list w pierwotnej formie.
- Pozdrowienia, Charlie
- Kochany Ronie!
- Moi przyjaciele zjawiliby się tam i zabrali go, kiedy będzie ciemno.
- Problem w tym, że nikt nie może ich zobaczyć, bo transportowanie smoków jest nielegalne.
- Czekam z niecierpliwością na odpowiedź.
- Myślę, że najlepiej byłoby go wysłać razem z moimi przyjaciółmi, którzy mają mnie odwiedzić w przyszłym tygodniu.
- Czy moglibyście czekać z nim w niedzielę o północy na najwyższej wieży?
- Dziękuję za list – bardzo bym chciał zabrać norweskiego smoka kolczastego, ale nie będzie łatwo go przetransportować.
- Jak się miewasz?
Po co wielkie litery?
Basia napisała do dziadka, ale o czymś zapomniała. Przeczytaj list dziewczynki i wpisz w puste miejsca odpowiednie wyrazy: moja, cię, ciebie, tobą, twoja, tobie, naszych. Zwróć uwagę, że niektóre wyrazy należy zapisać wielką literą, a niektóre małą. Jaka zasada tu obowiązuje?
Warszawa, 25.06.2014
Kochany Dziadku!
Nareszcie zaczęły się wakacje. Tak się cieszę! ............ radość jest tym większa, że w końcu do ............ przyjadę. Już nie mogę się doczekać. Spędzę z ............ wspaniałe dwa tygodnie. Co roku przyjeżdżałam sama, ale teraz chciałabym zabrać ze sobą Zuzię. To ............ najlepsza przyjaciółka. Tyle jej opowiadałam o ............ i o .............. wyprawach do lasu, że Zuzka bardzo chce ............ poznać. Czy nie masz nic przeciwko temu, żebyśmy przyjechały razem? Bardzo ............ proszę – zgódź się!
Ściskam mocno
Twoja Baśka
Podziel wyrażenia na takie, które mogą być nagłówkami listu, i takie, które stanowią formuły końcowe.
Z wyrazami szacunku, Droga Babciu, Z pozdrowieniami, Kochany Wujku, Cześć, Pa!, Z poważaniem, Trzymaj się!, Serdecznie pozdrawiam, Hej!, Szanowna Pani, Czołem, Załączam uściski, Z uszanowaniem
| Nagłówki | |
|---|---|
| Formuły końcowe |
Zastanów się, jak rozpoczniesz i jak zakończysz list, pisząc do:
1. kolegi lub koleżanki z klasy,
2. ulubionej cioci,
3. dziadka,
4. nauczycielki.
Zapisz swoje propozycje poniżej lub w zeszycie.
