bg‑azure

Consulta la mappa concettuale e cerca di memorizzare più parole possibile. Crea almeno 10 frasi con le parole scelte che descrivono le tue attività.

Zapoznaj się z mapą pojęć i postaraj się zapamiętać jak najwięcej słów. Utwórz przynajmniej 10 zdań z wybranymi słowami, które opisują twoje aktywności.

1
11
Instrukcja obsługi mapy pojęć

Poniżej zamieszczono instrukcję obsługi menu mapy pojęć.

R1ahDbv0gd1dh
Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1VarB4iMQVOF1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.

Mapa pojęć.

W centralnym punkcie mapy myśli znajduje się węzeł główny: Attività quotidiane, od którego odchodzi siedem kategorii. Od każdej kategorii odchodzą nazwy codziennych czynności opisanych w języku włoskim. Obok większości czynności znajduje się małe zdjęcie.

Kategorie:

  1. Nella camera da letto

  • svegliarsi (Zdjecie przedstawia kobietę, która się przeciąga na łóżku.)

  • alzarsi (Zdjęcie przedstawia kobietę, która wstaje z łóżka.)

  • addormentarsi (Zdjęcie przedstawia kobietę w łóżku, która zakrywa twarz kołdrą.)

  • dormire (Zdjęcie przedstawia twarz kobiety, ktora śpi wtulona w poduszkę.)

  • rifare il letto (Zdjęcie przedstawia osobę, która ścieli łóżko.)

  • vestirsi (Zdjęcie przedstawia kobietę, która zakłada golf.)

  • togliersi i vestiti (Zdjęcie przedstawia kobietę, która odpina spodnie.)

  1. In bagno

  • cambiarsi (Zdjęcie przedstawia osobę, która się przebiera.)

  • lavarsi i denti (Zdjęcie przedstawia kobietę, która myje zęby.)

  • lavarsi la faccia (Zdjęcie mężczyznę, który myje twarz.)

  • lavarsi le mani (Zdjęcie przedstawia osobę, która namydla sobie ręce.)

  • fare la doccia (Zdjęcie przedstawia deszczownicę pod prysznicem.)

  • fare il bagno (Zdjęcie przedstawia wannę.)

  • pettinare i capelli (Zdjęcie przedstawia kobietę, która czesze długie włosy.)

  • truccarsi (Zdjęcie przedstawia koietę, która robi sobie makijaż.)

  • farsi la barba (Zdjęcie przedstawia mężczyznę, który się goli.)

  1. In cucina

  • preparare i panini (Zdjęcie przedstawia osobę przygotowującą kanapki.)

  • preparare la colazione (Zdjęcie przedstawia osobę przygotowującą śniadanie w kuchni.)

  • fare colazione (Zdjęcie przedstawia twarz kobiety, która je kanapkę.)

  • pranzare (Zdjęcie przedstawia talerz, na którym znajduje się obiad.)

  • cenare (Zdjęcie przedstawia osobę nakręcającą makaron na widelec.)

  • lavare i piatti (Zdjęcie przedstawia osobę, która zmywa naczynia.)

  • cucinare (Zdjęcie przedstawia mężczyznę, który gotuje.)

  1. Le parti del giorno

  • la mattina

  • il pomeriggio

  • la sera

  • la notte

  1. Fuori casa

  • portare fuori il cane (Zdjęcie przedstawia psa na smyczy.)

  • fare una passeggiata (Zdjęcie przedstawia nogi spacerującej osoby.)

  • prendere un tram/un autobus (Zdjęcie przedstawia kobietę, która siedzi w autobusie.)

  • fare sport (Zdjęcie przedstawia mężczyznę, który ćwiczy.)

  • allenarsi (Zdjęcie przedstawia osobę podnoszącą ciężary.)

  • fare la spesa (Zdjęcie przedstawia kobietę, która robi zakupy spożywcze.)

  • fare shopping (Zdjęcie przedstawia kobietę z torbami z zakupami w rękach.)

  1. In casa

  • dare da bere e mangiare al cane/gatto (Zdjęcie przedstawia kota, który je z miski.)

  • pulire (Zdjęcie przedstawia mopa na podłodze.)

  • togliere la polvere (Zdjęcie przedstawia ręce osoby, która ściera kurz.)

  • mettere in ordine (Zdjęcie przedstawia kobietę, która niesie w rękach poskładaną odzież.)

  • riposarsi (Zdjęcie przedstawia kobietę, która leży na kanapie.)

  • rilassarsi (Zdjęcie przedstawia kobietę, która leży na trawie.)

  • fare i compiti (Zdjęcie przedstawia chłopca, który odrabia lekcje.)

  1. Giorni della settimana

  • lunedì

  • martedì

  • mercoledì

  • giovedì

  • venerdì

  • sabato

  • domenica

21
Attività 1

Abbina le immagini ai verbi.

Połącz obrazki z czasownikami.

R1A9fKiCBSPI5
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafiki: Pexels.com, Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.

Abbina le espressioni in italiano a quelle in polacco.

Połącz wyrażenia w języku włoskim z ich odpowiednikami w języku polskim.

RZZvGjFt8Nbkx
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
2
Attività 2

Quanto spesso?  Ordina gli avverbi in ordine di frequenza.

Jak często? Uporządkuj przysłówki według częstotliwości.

REathYxuz3fwb

  • mai
  • 1. raramente, 2. spesso, 3. quasi mai, 4. di tanto in tanto, 5. quasi sempre
  • 1. raramente, 2. spesso, 3. quasi mai, 4. di tanto in tanto, 5. quasi sempre
  • 1. raramente, 2. spesso, 3. quasi mai, 4. di tanto in tanto, 5. quasi sempre
  • 1. raramente, 2. spesso, 3. quasi mai, 4. di tanto in tanto, 5. quasi sempre
  • 1. raramente, 2. spesso, 3. quasi mai, 4. di tanto in tanto, 5. quasi sempre
  • sempre
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.
3
Attività 3

Abbina le registrazioni alle fotografie.

Połącz nagrania z fotografiami.

Decidi a cosa si riferisce ogni file audio. Abbina gli elementi delle due colonne.

Zdecyduj, do czego odnosi się każde nagranie audio. Połącz elementy z dwóch kolumn.

Audio 1

RJWvjx7F8VRao
Nagranie dźwiękowe przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 2

RxEgBqTgtXRe5
Nagranie dźwiękowe przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 3

R1ShhW3Wd2GTa
Nagranie dźwiękowe przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite

Audio 4

RXKVggP7YrLUf
Nagranie dźwiękowe przedstawia zdanie w języku włoskim.
Trascrizione audioazurewhite
R1RrMgqth33fV
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, grafika: Unsplash.com, licencja: CC BY 3.0.
RxqdZUC5SqXKQ
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej i Uniwersytetu Łódzkiego, licencja: CC BY-SA 3.0.