The student prepares the cards and bring them to the class. There is one of the following numbers on each card: -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
The teacher introduces the topic of the lesson: subtracting the integers.
Revision of the definition and the properties of the opposite numbers.
The students work in pairs. They use the cards they have prepared at home.
Each of the players chooses one card and draws the number line.Next, he indicates the number on it. He substracts theopponent’s number from the number he has chosen. The winner is the person who scores the higher result. The students repeat the activity for few times. They check their results by using the calculators.
Task The students discuss how to find out the result of subtraction when the negative integerintegerinteger is a subtrahend.They analyse the examples given by theteacher.
Task The students calculate the difference of the numbers:
a) 6 i (- 7)
b) (- 8) i (- 9)
c) (- 5) i 5
d) 4 i 8.
Task The students use their skills to solve the text task.
The surface of the water of the lake Genezaret has the altitude of -21 m below sea level. The deepest point of the lake is at 44 m below the surface of the water. What is the altitude of this point?
Task The students use the difference comparison to find the number of given properties.
Find the number:
a) less by 5 than – 3,
b) less by 7 than 2,
c) less by 3 than – 3.
An extra task Wojtek wrote down a number and he subtracted the opposite number of it. As a result he got the negative numbernegative numbernegative number. Was the number Wojtek drew the positive or the negative?
Wojtek zapisał pewną liczbę i odjął liczbę do niej przeciwną. W wyniku otrzymał liczbę ujemną. Czy liczba, którą zapisał Wojtek, była dodatnia czy ujemna?
m3e82128db3545669_1528449084556_0
drugi
m3e82128db3545669_1528449076687_0
III. Liczby całkowite.
Uczeń:
1) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
2) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
m3e82128db3545669_1528449068082_0
45 minut
m3e82128db3545669_1528449523725_0
I. Sprawność rachunkowa.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych
pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m3e82128db3545669_1528449552113_0
1) Odejmowanie liczb całkowitych.
2) Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem odejmowania liczb całkowitych.
3) Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m3e82128db3545669_1528450430307_0
Uczeń:
- odejmuje liczby całkowite i interpretuje odejmowanie na osi liczbowej,
- określa znak różnicy liczb całkowitych.
m3e82128db3545669_1528449534267_0
1) Gra dydaktyczna.
2) Analiza sytuacyjna.
m3e82128db3545669_1528449514617_0
1) Praca indywidualna.
2) Praca w parach.
3) Praca grupowa.
m3e82128db3545669_1528450127855_0
Uczeń w domu przygotowuje kartonikii przynosi je na lekcję. Na każdym zapisana jest jedna z liczb: -9, -8, -7, -6, -5, -4, -3, -2, -1, 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach będą odejmować liczby całkowite.
Uczniowie przypominają definicję i własności liczb przeciwnych.
m3e82128db3545669_1528446435040_0
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie sposobu odejmowania liczb całkowitych i wyciągnięcie wniosku.
[Slideshow]
Wniosek, jaki powinni otrzymać uczniowie: Aby na osi liczbowej odczytać wynik odejmowania liczby dodatniej od liczby całkowitej, przesuwamy się w kierunku przeciwnym do zwrotu osi.
Aby na osi liczbowej odczytać wynik odejmowania liczby ujemnej od liczby całkowitej, przesuwamy się w kierunku zwrotu osi.
Uczniowie pracują w parach. Korzystają z przygotowanych w domu kartoników.
Każda z grających osób losuje po jednym kartoniku i rysuje oś liczbową. Następnie zaznacza na niej wylosowaną liczbę. Od zaznaczonej liczby odejmuje liczbę, którą wylosował przeciwnik. Wygrywa ten gracz, który otrzyma większy wynik. Całą procedurę uczniowie powtarzają kilka razy. Poprawność wyników sprawdzają za pomocą kalkulatorów.
Polecenie Uczniowie zastanawiają się, jak znaleźć wynik odejmowania, w którym odjemnikiem jest liczba całkowita ujemna. Analizują przykłady podane przez nauczyciela:
9 – (- 3) = 9 + 3 = 12
(- 10) – (- 4) = (- 10) + 4 = (- 6)
(- 7) – 3 = (- 7) + (- 3) = (- 10)
12 – 30 = 12 + (- 30) = (- 18)
Uczniowie powinni wyciągnąć następujący wniosek: Różnica dwóch liczb całkowitych jest równa sumie pierwszej z nich i liczby przeciwnej do drugiej.
Polecenie Uczniowie obliczają różnice liczb:
a) 6 i (- 7)
b) (- 8) i (- 9)
c) (- 5) i 5
d) 4 i 8.
Polecenie Uczniowie rozwiązują zadanie tekstowe wykorzystując poznane umiejętności.
Tafla wody jeziora Genezaret znajduje się na wysokości -21 m n.p.m. Najgłębsze miejsce tego jeziora położone jest 44 m poniżej tafli wody. Na jakiej wysokości n.p.m. położone jest to miejsce?
Polecenie Uczniowie wykorzystują porównywanie różnicowe, znajdując liczbę o wskazanych własnościach.
Podaj liczbę:
a) o 5 mniejszą od – 3,
b) o 7 mniejszą od 2,
c) o 3 mniejszą od – 3.
Polecenie dla chętnych Wojtek zapisał pewną liczbę i odjął liczbę do niej przeciwną. W wyniku otrzymał liczbę ujemną. Czy liczba, którą zapisał Wojtek, była dodatnia czy ujemna?
m3e82128db3545669_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wniosek do zapamiętania:
- Różnica dwóch liczb całkowitych jest równa sumie pierwszej z nich i liczby przeciwnej do drugiej.
subtraction of the integers1
subtraction of the integers
odejmowanie liczb całkowitych
RHVB5tQnvZDUH1
wymowa w języku angielskim: subtraction of the integers
wymowa w języku angielskim: subtraction of the integers