Temat: Zmiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

XXXVI. Świat po II wojnie światowej. Uczeń:

1. charakteryzuje bezpośrednie skutki II wojny światowej, wyróżniając następstwa polityczne, społeczne, gospodarcze i kulturowe, z uwzględnieniem powstania Organizacji Narodów Zjednoczonych;

13. opisuje najważniejsze przemiany kulturowe i społeczne po II wojnie światowej.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń dowie się o zmianach kulturowych po II wojnie światowej.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • jakie zmiany zaszły w powojennych społeczeństwach;

  • jakie były najważniejsze osiągnięcia powojennej techniki i medycyny;

  • czym jest feminizm i kultura masowa.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Prowadzący lekcję podaje temat lekcji, określa cel zajęć i wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel odtwarza nagranie abstraktu. Co jakiś czas zatrzymuje je, prosząc uczniów, by opowiedzieli własnymi słowami to, co przed chwilą usłyszeli. W ten sposób uczniowie ćwiczą słuchanie ze zrozumieniem.

Faza realizacyjna

  1. Lektura treści abstraktu. Nauczyciel wykorzystuje tekst do pracy indywidualnej lub w parach według następujących kroków: 1) pobieżne przejrzenie tekstu, 2) postawienie pytań, 3) dokładne czytanie, 4) streszczenie poszczególnych części tekstu, 5) powtórzenie treści lub przeczytanie całego tekstu.

  2. Omówienie informacji przedstawionych na osi czasu. Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy - tyle, ile jest wydarzeń na osi. Każdy zespół opracowuje jedno przydzielone zagadnienie, pogłębiając informacje zawarte w abstrakcie. Następnie uczniowie prezentują swoje omówienia.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Uczniowie analizują ilustrację i wykonują Polecenie 2 i Polecenie 3. Aby odpowiedzieć na pytanie, mogą korzystać ze źródeł internetowych lub innych publikacji. Nauczyciel sprawdza poprawność odpowiedzi i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują Ćwiczenie 1. Nauczyciel sprawdza, czy zadanie zostało prawidłowo wykonane, i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miała się odbyć kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

  2. Nauczyciel prosi chętnego ucznia o podsumowanie lekcji z jego punktu widzenia. Pyta pozostałych uczniów, czy chcieliby coś dodać do wypowiedzi kolegi na temat wiedzy i umiejętności opanowanych na lekcji.

Praca domowa

  1. Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  2. Wykonaj w domu notatkę z lekcji, np. metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

Subculture
Subculture
RNG9nRl4pJSQf
Nagranie dźwiękowe słówka.

Subkultura – zespół zjawisk kulturowych, będących częściowo odmiennymi od kultury dominującej jednak nie zrywających z nią całkowicie. Są tworzone przez grupy zawodowe, wiekowe, hobbystyczne i inne. Przykładem mogą być Hippisi czy fani gatunków muzycznych.

Feminism
Feminism
RV1HOKj2dwEZm
Nagranie dźwiękowe słówka.

Feminizm – ruch społeczny i ideologia polityczna, której celem jest emancypacja kobiet i równouprawnienie płci. Początkowo (przełom XIX i XX w.) dążył do reformy prawa rodzinnego i wyborczego oraz poprawy warunków ekonomicznych kobiet. Za pierwszą feministkę uważa się francuską pisarkę Christine de Pisan.

Mass media
Mass media
Ry8NENcnlH8hX
Nagranie dźwiękowe słówka.

Mass media – środki masowego przekazu są elementem kultury masowej przekazującym informacje i umożliwiającym komunikowanie się. Zaliczamy do nich prasę, radio, telewizję oraz Internet. Często nie tylko przekazują informacje, ale również wywierają wpływ na społeczeństwo poprzez swoją powszechność i zasięg.

Globalization
Globalization
RD1utaqm2c3Xk
Nagranie dźwiękowe słówka.

Globalizacja – proces polegający na współzależności i integracji społeczeństw i państw w skali całego świata. Prowadzi to do „zmniejszania się” świata i tworzenia jednego wspólnego światowego społeczeństwa. Przyjmuje się, że proces ten zapoczątkowały wielkie odkrycia geograficzne.

Global village
Global village
Rj3RznbjV5QDh
Nagranie dźwiękowe słówka.

Globalna wioska – pojęcie opisujące zanik granic oraz barier czasowych i przestrzennych na rzecz masowej, powszechnej komunikacji i dostępności dóbr. Potocznie odnosi się on do opisania Internetu, pozwalającego na szybką komunikację ludzi na całym świecie.

Council
Council
R1SzjRZrmJyZu
Nagranie dźwiękowe słówka.

Sobór – zebranie biskupów Kościoła katolickiego pod przewodnictwem papieża mające na celu ustanowienie nowych praw kościelnych i uregulowanie doktryny wiary.

Ecumenism
Ecumenism
RsWrLghFaitRp
Nagranie dźwiękowe słówka.

Ekumenizm – ruch w obrębie Kościoła katolickiego dążący do powrotu jedności chrześcijan. Jego narzędziem są dialog i wspólna modlitwa.

Demographic explosion
Demographic explosion
R3TUSCcqPi872
Nagranie dźwiękowe słówka.

Eksplozja demograficzna – szybkie tempo wzrostu liczby ludności w danym miejscu. Najczęściej mówi się o niej jeśli w ciągu jednej generacji (24 lat) nastąpi podwojenie populacji.

Teksty i nagrania

R4LMA3ObaJ7fN
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Cultural and social changes after World War II

The Second World War led to changes more sudden and revolutionary than ever before. These changes took place primarily in society and its customs. A greater emphasis was put on education of children and youths, and official rights were granted to them (the 1959 Declaration of the Rights of the Child). Emancipation of women and their struggle for equality were developing rapidly. Women began to actively oppose all forms of discrimination, but also to demand help at the time of motherhood and bringing up children. First in the United States, then in Europe and all over the world, the feminist movement began to develop, which demanded equality for women on the labor market and brought up the issues of sexuality and responsibility for it. This was a result of the changes that started to take place in the customs and status of marriage in the second half of the 20th century. The percentage of partner relationships and people living alone by choice (singles) increased rapidly. Birth control, contraception, and divorce became commonplace. These changes also made the conservative Catholic Church undertake a reform (The Second Vatican Council, 1962–1965), opening up more to the faithful and making attempts at ecumenism.

Also revolutionized were medicine, communication, and access to information. Thanks to modern research, vaccines against the most serious diseases (polio, smallpox, diphtheria) were invented, organ transplantation started being performed, and the human genome was discovered. Unfortunately, the development of civilization also brought new diseases (AIDS, Ebola) as well as worrying phenomena such as obesity and addictions.
Never before had the production of means of transport (cars, planes) increase as quickly as in the second half of the 20th century. Year after year, these made it possible to travel ever longer distances in less time. It became possible to conquer space (1951) and land on the moon (1969). Access to information from all over the world was made possible thanks to the popularization of the radio, and then television. The latter became the main mass medium and contributed to the development of mass culture, making actors and singers stars all over the world. The next step was the development of computers and informatics. Computers, known as early as the 1940s, were brought to homes all over the world thanks to such creators as Bill Gates and Steve Jobs. The creation of a precursor to the Internet in 1969 led to a revolution several decades later, allowing access to information, shopping, and content from all over the world regardless of where you live. The world became one big global village.