Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Marność świata doczesnego w utworach różnych twórców
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
rzeanalizuje występowanie motywów wanitatywnych w wybranych wierszach Daniela Naborowskiego;
wyjaśni, dlaczego twórcy różnych epok podejmują w wierszach refleksje eschatologiczne;
wskaże symbole wanitatywne w malarstwie;
porówna sposoby wykorzystania wątków eschatologicznych w wierszach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego, Daniela Naborowskiego i Czesława Miłosza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
tekst piosenki
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji, formułuje cel zajęć oraz kryteria sukcesu. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Przeczytaj” i zamieszczonymi tam obrazami.
Uczniowie dzielą się na 4 zespoły. Następnie wykonują podane zadania.
Grupa IR2Kl07BnMPrK1
Grupa II
Grupa III
Grupa IV
Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele drużyn przedstawiają rozwiązania.
Nauczyciel odtwarza animację na dużym ekranie. Uczniowie w parach wykonują polecenie 2 zamieszczonej w sekcji”Animacja”. Następnie, również w parach, wykonują ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel odtwarza przygotowany wcześniej utwór Vanitas grupy Hey (słowa: Katarzyna Nosowska, muzyka: Paweł Krawczyk), a uczniom rozdaje wydrukowane teksty piosenki albo wyświetla tekst na tablicy interaktywnej. Prosi uczniów o odpowiedzi na pytania: Dlaczego piosenka nosi tytuł Vanitas? Czy można w niej znaleźć jakieś nawiązania do barokowych obrazów lub dzieł?
Praca domowa:
Obejrzyj animację. Na tej podstawie wyjaśnij, dlaczego motywy wanitatywne były szczególnie popularne w epoce baroku. Wynotuj, jakie symbole związane z przemijaniem pojawiały się w literaturze i malarstwie epoki.
Materiały pomocnicze:
Czesław Hernas, Barok, Warszawa, 1980.
Danuta Künstler‑Langner, Idea „vanitas”, jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku, Toruń 1993.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Animacja” do podsumowania lekcji.