1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z Pieśnią XXIVKsiąg pierwszych Jana Kochanowskiego i wybierz właściwą odpowiedź na pytanie, jaką postawę wobec przemijania przyjmuje podmiot liryczny.

Jan Kochanowski Pieśń XXIV

Zegar, słyszę, wybija,
Ustąp, melankolija!
Dosyć na dniu ma statekstatekstatek,

U Boga każdy błazen,
Choć tu przymówki prazenprazenprazen,
A im się barziej silisilisili,
Tym jeszcze więcej mylimylimyli.

A kto by chciał na świecie
Uważyć, co się plecie,
Dziwnie to prawdy blisko,
Że człek – Boże igrzysko.

Dygnitarstwa, urzędy,
Wszystko to jawne błędybłędybłędy;
Bo nas równo śmierć sadza,
Ani pomoże władza.

A nad chłopa chciwego
Nie masz nic nędzniejszego;
Bo na drugim zbiera,
A sam głodem umieraumieraumiera.

Więc, bybyby tacy synowie
Byli jako ojcowie,
Dawno by z tej przyczyny
Świat się jął żebraniny

Lecz temu Bóg poradził,
Bo, co jeden zgromadził,
To drugi wnet rozciska;
Niech świata głód nie ściska.

Po śmierci trudno rządzićrządzićrządzić:
Tyś mógł, ojcze, nie błądzić,
Syn tylko worki zliczy,
W rozumie nie dziedziczy.

Przeto te troski płone
Szatanowi zleconeSzatanowi zleconeSzatanowi zlecone;
Niech, uprzątnąwszyuprzątnąwszyuprzątnąwszy głowę,
Mkną w skrzynię FokarowęFokarFokarowę.

A wina przynoście,
Z wina dobra myśl roście;
A frasunek podlany
Taje by śnieg zagrzany.

koch Źródło: Jan Kochanowski, Pieśń XXIV, [w:] tegoż, Poezje, oprac. J. Pelc, Warszawa 1998, s. 154–155.
RDRJVujHwfZyF
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
statek
Dosyć na dniu ma statek, Dobrej myśli ostatek.
prazen
sili
myli
błędy
umiera
by
rządzić
szatanowi zlecone
uprzątnąwszy
Fokar
11
Ćwiczenie 2

Jakie doświadczenie egzystencjalne Kochanowskiego zmieniło jego sposób patrzenia na świat? Wyjaśnij, jak doświadczenie to łączy się z jego odczuwaniem upływu czasu.

Rj09daLkCwvb5
(Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Przeanalizuj, w jaki sposób Jan Kochanowski w Pieśni XXIV oraz Daniel Naborowski w wierszu Krótkość żywota, a więc poeci dwóch różnych epok, reagowali na przemijanie.

R1FOp4OQBt9VC
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.

Tekst do ćwiczeń 4‑8

Czesław Miłosz Piosenka

Annie MicińskiejAnna MicińskaAnnie Micińskiej

Jakakolwiek jest boleść, będzie więcej boleści.
Noc jest czarna, ale będzie czarniejsza.
Dobrze takim co żyli ale w porę odeszli.
Ty więc nie bierz spraw ludzkich do serca.
Los był prosty, ale będzie krzywy.
Czysta woda zostanie zatruta.
Kto jest mądry będzie nieszczęśliwy,
A głupiemu szczęście jak pokuta.

Gwiazda wzejdzie i zaraz przeminie.
Na czekaniu puste lata zbiegną.
Co upadło, zetleje w ruinie.
I goryczą będzie ziemskie piękno.

1980

jaka Źródło: Czesław Miłosz, Piosenka, [w:] tegoż, Wiersze wszystkie, Kraków 2021.
Anna Micińska
111
Ćwiczenie 4

Stwórz mapę myśli na temat słownictwa występującego w wierszu Czesława Miłosza. Do jakich wniosków można dojść na podstawie analizy sformułowań występujących w wierszu?

RXD5XsarqKNox
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ri0HPnVickRod
(Uzupełnij).
R1aFPlBzpc1AZ2
Ćwiczenie 5
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 6

Wyjaśnij, na czym polega związek między tytułem wiersza a całym utworem.

RVLnakGbBaTrR
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z wierszem Miłosza w kontekście Księgi Koheleta, opisem obrazu Pietera Claesza Martwa natura oraz utworami Sępa Szarzyńskiego i Daniela Naborowskiego. Porównaj sposób wyrażania analogicznych treści w tekstach kultury powstałych w różnych epokach.
Zapoznaj się z wierszem Miłosza w kontekście Księgi Koheleta, opisem obrazu Pietera Claesza Martwa natura oraz utworami Sępa Szarzyńskiego i Daniela Naborowskiego. Porównaj sposób wyrażania analogicznych treści w tekstach kultury powstałych w różnych epokach.
RlEDOywhIV857
Źródło: Pieter Claesz, Martwa natura, 1627, Wikimedia Commons, domena publiczna.
RZWF5VpDoBHNy
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wykorzystaj wnioski interpretacyjne dotyczące poznanych przez ciebie utworów i napisz rozprawkę na temat: Człowiek wobec czasu, przemijania i własnej egzystencji. Rozważania na podstawie wybranych tekstów kultury różnych epok.

Rzy8dUaETsK55
(Uzupełnij).