E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy papiernictwa II

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.07. Przetwórstwo wytworów papierniczych:

  • przygotowanie materiałów i surowców stosowanych w przetwórstwie wytworów papierniczych,

  • planowanie procesów produkcyjnych w przetwórstwie wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.07.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

4) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka.

DRM.07.2 Podstawy papiernictwa.

Uczeń:

1) stosuje terminologię z zakresu papiernictwa:

  • a) stosuje terminologię z zakresu wytwarzania mas włóknistych,

  • b) stosuje terminologię z zakresu produkcji wytworów papierniczych,

  • c) stosuje terminologię z zakresu przetwarzania wytworów papierniczych.

3) charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane w papiernictwie:

  • a) rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji mas włóknistych,

  • b) rozróżnia maszyny i urządzenia do produkcji wytworów papierniczych,

  • c) rozróżnia maszyny i urządzenia do przetwarzania wytworów papierniczych.

4) charakteryzuje materiały, półprodukty i produkty papiernicze.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu planowania procesów przetwarzania wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Podstawy papiernictwa składa się z pięciu materiałów multimedialnych:

To szereg ciekawych ujęć związanych z: produkcją mas włóknistych, wytworów papierniczych i przetworów papierniczych tj. np. posługiwanie się dokumentacją techniczną i technologiczną, opracowywanie schematów technologicznych, dobieranie surowców i materiałów, sporządzanie zapotrzebowania na surowce i materiały, dobieranie maszyn i urządzeń, kontrolowanie procesów technologicznych, ocenianiem jakości produktów, posługiwaniem się sprzętem laboratoryjnym, przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Uczeń znajdzie tu wszystko, co związane jest z wytworami i przetworami papierniczymi:

Przedstawia etapy produkcji produktu finalnego jakim jest pudło począwszy od rosnącego drzewa z uwzględnieniem poszczególnych procesów: wytwarzania masy włóknistej, produkcji wytworu papierniczego, tektury falistej, drukowania arkuszy, wykrawania wykroju i składania pudła.

Wspiera zdobywanie wiedzy z zakresu Podstaw papiernictwa a szczególnie szeregów i formatów arkuszy papierów, dziedziny zastosowania papieru, rodzajów papieru i finalnych produktów z nich wykonanych.

Odbywa się po terenie zakładów przetwórstwa wytworów papierniczych produkujących tekturę falistą, zadrukowane pudła, papiery powlekane, papiery samoprzylepne na etykiety i etykiety.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1DbOoOMPInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania procesów przetwarzania wytworów papierniczych, obejmującego: etapy produkcji przetworów papierniczych, organizację pracy w zakładach przetwórstwa papieru, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, środki ochrony indywidualnej i zbiorowej, zasady ergonomii, wypełnianie kart technologicznych, dobieranie materiałów, maszyn, urządzeń na produkcji i w laboratorium, obliczanie zapotrzebowania materiałowego na papier, klej mieszanki powlekające. To świetna nauka przez zabawę.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDPD65402MSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDI6gH0DdbPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDEWPfC5QYPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDHgnXaJ75Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDFuQDnr5XInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z podstawami papiernictwa. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Galeria zdjęć

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z pojęciami z galerii zdjęć (praca indywidualna).

Nauczyciel podaje przykłady przetworów papierniczych. Uczniowie na forum klasy wspólnie próbują dopasować pojęcia do graficznych przykładów.

Plansza interaktywna

Nauczyciel omawia z uczniami planszę etapów produkcji produktu finalnego jakim jest pudło począwszy od rosnącego drzewa z uwzględnieniem poszczególnych procesów: wytwarzania masy włóknistej, produkcji wytworu papierniczego, tektury falistej, drukowania arkuszy, wykrawania wykroju i składania pudła. Punktem wyjścia planszy są grafiki drzewa, drewna, zrębków, niebielonej masy włóknistej, brązowego papieru, arkusze trzywarstwowej tektury falistej, pudło. Uczniowie naciskają poszczególne strzałki i zapoznają się z etapami pośrednimi wraz z maszynami wykorzystywanymi podczas produkcji.

Film edukacyjny

Nauczyciel na podstawie informacji zawartych w filmie streszcza budowę zakładu przetwórstwa papieru z uwzględnieniem obszarów‑stanowisk pracy. Omawiając  różne wytwory i przetwory papiernicze, wyjaśnia zasady podziału i różnice między produktami papierniczymi z życia codziennego z uwzględnieniem co z czego powstaje.

Gra edukacyjna

Uczniowie podczas gry zapoznają się z rodzajami szeregów papieru i ich zastosowania, arkuszy podstawowych i zasady tworzenia arkuszy pochodnych, formatów arkuszy papieru z uwzględnieniem ich symboli i wymiarów, dziedziny zastosowania papieru (opakowania, informacja, higiena, specjalne), rodzajów papieru i finalnych produktów z nich wykonanych (przetworów papierniczych).

Wycieczka wirtualna

Nauczyciel przenosi uczniów do poszczególnych działów zakładu, wspólnie mogą przechodzić przez procesy odbywające się na poszczególnych działach, maszynach i podzespołach maszyn.

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów, dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Galeria zdjęć, film edukacyjny, plansza/dokumentacja interaktywna, gra edukacyjna oraz wycieczka wirtualna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować poziom np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego.

W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

  • Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści