Montaż systemów sygnalizacji przejazdowych kolejowo–drogowych
GRAFIKA INTERAKTYWNA
Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym - charakterystyka zawodu
Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym pełni istotną rolę w utrzymaniu sprawnego funkcjonowania urządzeń związanych z transportem kolejowym. Pracuje głównie w nastawni kolejowej, gdzie odpowiedzialny jest za konserwację, sprawdzanie oraz utrzymanie w pełnej sprawności zarówno urządzeń wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Jego obowiązki obejmują sprawowanie opieki nad semaforami, sygnalizatorami i szlabanami na przejazdach kolejowych, a także natychmiastowe usuwanie wszelkich awarii.
Montaż urządzeń zabezpieczających przejazdy kolejowo‑drogowe
Sygnalizatory drogowe, napędy rogatkowe oraz drągi rogatek stanowią integralne komponenty systemu zabezpieczenia ruchu na przejeździe kolejowo‑drogowym. Konieczne jest, aby spełniały one ściśle określone wymagania zawarte w odpowiednich specyfikacjach technicznych oraz dokumentach normalizacyjnych, dotyczących konstrukcji, utrzymania i kontroli systemów przejazdowych. Te normy obejmują także urządzenia dodatkowe zastosowane na przejazdach kolejowo‑drogowych oraz przejściach w poziomie szyn.
Montaż czujników na torach
Instalacja zewnętrzna licznika osi obejmuje zamontowany przy torach czujnik, torową puszkę kablową oraz łączący oba te elementy kabel. W zależności od modelu ich instalacja odbywa się przy użyciu jarzm szynowych lub muszą być zamontowane poprzez nawiercenie szyn. Czujniki osi są ustawiane w taki sposób, aby mogły precyzyjnie zarejestrować przejazd osi pojazdów kolejowych. Informacje zgromadzone przez czujniki są przesyłane do instalacji wewnętrznej systemu liczenia osi. Przewody czujników są prowadzone do centrali sterującej, gdzie informacje o liczbie osi są przetwarzane.
W trakcie montażu konieczne jest dostosowanie parametrów liczników osi, takich jak czułość, czas reakcji i dokładność pomiaru. To pozwala na optymalne dostosowanie do warunków lokalnych.
Po zakończeniu montażu, przeprowadza się testy działania liczników osi. Konieczna może być kalibracja, aby zapewnić precyzyjne i wiarygodne pomiary.
Ilustracja interaktywna przedstawia proces montażu licznika osi. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem. Ilustracja przedstawia grupę mężczyzn w odblaskowych strojach roboczych oraz kaskach. Część mężczyzn kuca przy jednym z urządzeń przytorowych, obok nich znajduje się skrzynka narzędziowa.
Pierwszy punkt interaktywny znajduje się obok urządzenia przymocowanego do środkowej części szyny. Jest to licznik osi.
Punk drugi znajduje się obok montowanego przez pracowników elementu. Jest to torowa puszka kablowa oraz kabel łączący ją z licznikiem osi.
W celu prawidłowego montażu licznika osi należy zapoznać się z Dokumentacją Techniczno‑Ruchową (DTR) dostarczoną przez producenta. Opisuje ona parametry, specyfikacje techniczne, zasady działania, oraz procedury obsługi i konserwacji
Ilustracja interaktywna przedstawia elementy i informacje, które można znaleźć w . Na ilustracji znajduje się osiem punktów interaktywnych, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem.
Punkt pierwszy znajduje się przy napisie opis techniczny. Treść punktu jest następująca. Dokładny opis konstrukcji urządzenia, wraz z informacjami na temat użytych materiałów, elementów mechanicznych i elektronicznych.
Punkt drugi znajduje się przy specyfikacji technicznej. Treść brzmi. Precyzyjne informacje dotyczące parametrów technicznych, takie jak czułość, czas reakcji, zakres temperatury pracy, zakres napięcia,
Punkt trzeci znajduje się przy instrukcji obsługi. Treść punktu brzmi. Szczegółowe instrukcje dotyczące instalacji, konfiguracji, obsługi, oraz konserwacji. Instrukcja powinna zawierać również informacje dotyczące bezpiecznego użytkowania.
Czwarty punkt znajduje się przy ramce z napisem schematy i rysunki techniczne. Jego treść jest następująca. Techniczne rysunki konstrukcyjne, schematy elektryczne, oraz inne grafiki ilustrujące budowę.
Piąty punkt znajduje się przy napisie testy i kalibracja. Jego treść brzmi. Dokumentacja dotycząca testów fabrycznych, procedur kalibracji, a także wyników testów, potwierdzających zgodność urządzenia z wymaganiami technicznymi.
Punkt szósty znajduje się przy ramce z testem dane techniczne i parametry elektryczne. Treść tego punktu jest następująca. Informacje dotyczące zasilania, prądu, napięcia, a także innych parametrów elektrycznych.
Siódmy punkt znajduje się przy napisie ostrzeżenia i zalecenia. Treść tego punktu brzmi. Ostrzeżenia dotyczące bezpiecznego użytkowania, a także zalecenia odnośnie do warunków środowiskowych, konserwacji, oraz ewentualnych ograniczeń w zastosowaniu.
Ostatni punktu to gwarancja i serwis. Treść tego punktu jest następująca. Warunki gwarancji, procedury reklamacji, informacje dotyczące dostępności części zamiennych, oraz dane kontaktowe do serwisu technicznego.
Ilustracja pierwsza przedstawia rozmieszczenie elementów czujnika koła przy torze. Z lewej strony rysunku w odległości od do metrów znajduje się skrzynka z elektroniką przytorową. Po obu stronach szyny znajdują się głowice czujnika, obydwie głowice są połączone z skrzynką przewodami.
Druga ilustracja przedstawia dane techniczne czujnika przytorowego. Jest to zestawienie, w którym znajdują się następujące informacje.
Interfejs: Otwarty interfejs analogowy lub opcjonalnie Konwerter Sygnałów Czujnika Koła .
Poziom bezpieczeństwa: .
Wilgotność: Do .
Temperatura: Od do .
Kompatybilność elektromagnetyczna: .
Sygnał wyjściowy: Prąd czujnika kola: stały prąd . Prąd zmienia się, gdy występuje tłumienie przez koło pociągu.
Warunki:
Odporność na promieniowanie : tak.
Prędkość: od do na godzinę.
Stopień ochrony: do
Wymiary.
Wysokość: .
Szerokość: .
Głębokość: .
Zasilanie napięcie do .
Trzecia ilustracja przedstawia mocowanie czujnika w przekroju poprzecznym szyny. Jest to schematyczny rysunek techniczny. Czujnik przymocowany jest do szyny przy użyciu płaskownika. Płaskownik dwoma śrubami przymocowany jest do stopki szyny, a sama głowica czujnika przymocowana jest do płaskownika również przy użyciu dwóch śrub. Głowica licznika osi nie styka się bezpośrednio z powierzchnią szyny.
Czwarta ilustracja przedstawia możliwości montażu czujnika koła w torze. Na ilustracji znajduje się schematyczna linia toru. Strzałką skierowaną w prawą stronę oznaczony jest kierunek rosnącej kilometracji. Czujnik może być zamontowany zarówno z lewej jak i z prawej strony toru. Lewy kierunek zabudowy jest oznaczony następująco ., Prawy kierunek zabudowy jest oznaczony jako . Nad schematem znajduje się informacja. . Czujnik koła jest montowany do wewnętrznej strony lewej lub prawej szyny toru. Dla właściwej interpretacji ruchu przez urządzenia montaż czujnika koła powinien być zgodny ze schematem.
Narzędzia pracy technika automatyka
Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym korzysta z różnorodnych narzędzi, zarówno manualnych, jak i elektronicznych, aby skutecznie monitorować, konfigurować i utrzymywać systemy sterowania ruchem kolejowym.
Ilustracja interaktywna przedstawia różne narzędzia pracy automatyka. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem.
Pierwszy punkt znajduje się przy wkrętarce elektrycznej. Treść tego punktu brzmi. Do montażu i demontażu elementów elektrycznych.
Kolejny punkt znajduje się obok klucza ampulowego. Jego treść jest następująca. Do dokręcania i odkręcania śrub i nakrętek.
Trzeci punkt znajduje się obok młotka. Tekst w ramce brzmi. Do prac naprawczych i montażowych.
Następny punkt znajduje się obok przecinaka. Treść tego punktu jest następująca. Do cięcia kabli i przewodów.
Piąty punkt jest obok miernika uniwersalnego. Tekst znajdujący się w ramce brzmi. Do pomiaru napięcia, prądu, oporu i innych parametrów elektrycznych.
Punkt szósty znajduje się obok kombinerek. Treść tego punktu brzmi. Do cięcia drutu, zginania i chwytania elementów.
Kolejny punkt jest obok lampki kontrolnej. Jego treść jest następująca. Do szybkiego sprawdzenia obecności napięcia.
Punkt ósmy ma swoje miejsce obok komputera przenośnego lub laptopa z oprogramowaniem sterującym. Jego treść brzmi. Do konfiguracji i monitorowania systemów sterowania, a także do analizy danych. Lub do konfiguracji i programowania sterowników.
Następny punkt znajduje się obok testera sygnału. Treść tego punktu jest następująca Do sprawdzania poprawności sygnałów w systemie.
Punkt dziesiąty znajduje się przy podnośniku hydrauliczny. Treść tego punktu brzmi. Do podnoszenia cięższych elementów, gdy konieczne jest dostanie się pod nimi.
Ostatni punkt znajduje się przy grafice ze schematami elektrycznymi i dokumentacją techniczną. Jego treść brzmi. Do prawidłowego wykonania oraz utrzymania w dobrym stanie instalacji elektrycznych oraz innych obiektów.