E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż systemów sygnalizacji przejazdowych kolejowo‑drogowych

Montaż i eksploatacja urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym — Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym

bg‑green

Montaż systemów sygnalizacji przejazdowych kolejowo–drogowych

GRAFIKA INTERAKTYWNA

R5H6jUtYyJK4c
Nagranie tożsame z treścią akapitu.

Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym - charakterystyka zawodu

Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym pełni istotną rolę w utrzymaniu sprawnego funkcjonowania urządzeń związanych z transportem kolejowym. Pracuje głównie w nastawni kolejowej, gdzie odpowiedzialny jest za konserwację, sprawdzanie oraz utrzymanie w pełnej sprawności zarówno urządzeń wewnętrznych, jak i zewnętrznych. Jego obowiązki obejmują sprawowanie opieki nad semaforami, sygnalizatorami i szlabanami na przejazdach kolejowych, a także natychmiastowe usuwanie wszelkich awarii.

1
Charakterystka zawodu:
R1Zh4P6fUFlS2
Nagranie tożsame z treścią akapitu.
  1. Codziennie automatyk odpowiada za naprawę i konserwację urządzeń na odcinku kilkunastu kilometrów torów kolejowych. W niektórych przypadkach może być delegowany do pracy w różnych miejscach kraju. Zawód ten wymaga nie tylko umiejętności intelektualnych i technicznych, lecz także sprawności fizycznej, zwłaszcza gdy praca odbywa się w trudnych warunkach atmosferycznych.

  2. Automatyk musi podejmować szybkie i trafne decyzje, a często kontrola niektórych urządzeń wymaga przemieszczenia się na znaczne odległości. Pracuje zawsze w zespole, a wykonane zadania konsultuje z dyżurnym ruchu. Współpraca jest kluczowym elementem efektywnej działalności.

  3. Poza pracą na szlaku kolejowym, automatyk pełni także obowiązki w biurze, związane z obsługą komputerów i urządzeń sterujących rozjazdami. Posiada zestaw narzędzi elektronicznych i manualnych, takich jak wkrętarka, miernik, młotek, przecinak, kombinerki oraz różnego rodzaju klucze ampulowe. Niezbędny jest również komputer do diagnozowania urządzeń, również tych zintegrowanych z torami.

  4. Zawód automatyka łączy tradycyjne metody pracy z nowoczesnymi technologiami wynikającymi z modernizacji kolei. Oznacza to, że kluczowym elementem w tej profesji jest ciągłe podnoszenie kwalifikacji oraz zdobywanie nowej wiedzy, aby sprostać dynamicznym wyzwaniom branży kolejowej.

Pożądane cechy charakteru i predyspozycje:
R1O8zUD2YXYq8
Nagranie tożsame z treścią akapitu.
  • umiejętności techniczne,

  • sprawność fizyczna

  • dobra koordynacja wzrokowo‑ruchowa,

  • dobry refleks,

  • wyobraźnia przestrzenna,

  • poczucie odpowiedzialności

Wymagane umiejętności:
R1E5uC6FgN7oP
Nagranie tożsame z treścią akapitu.
  • Rozumienie zasad i technologii funkcjonowania systemów kolejowych.

  • Znajomość elementów infrastruktury kolejowej, takich jak tory, sygnalizacja, przejazdy, itp.

  • Umiejętność projektowania, konfiguracji i utrzymania systemów automatyki.

  • Zdolność do obsługi i monitorowania systemów sterowania ruchem kolejowym.

  • Umiejętność reagowania na awarie i dokonywania napraw.

  • Umiejętność czytania i interpretacji schematów technicznych.

  • Zdolność do przeprowadzania pomiarów i diagnozowania problemów technicznych.

  • Świadomość zasad bezpieczeństwa na torach kolejowych.

  • Umiejętność podejmowania decyzji w sytuacjach awaryjnych.

  • Komunikatywność w celu współpracy z innymi członkami zespołu.

  • Zdolność do przekazywania jasnych komunikatów związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego.

  • Skrupulatność i umiejętność pracy zgodnie z procedurami i normami branżowymi.

  • Zdolność do zarządzania czasem i priorytetami w trakcie utrzymania systemów sterowania.

RRkju2laLKYHW
Praca automatyka przy SSP
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rh4FLKRTitkCX
Nagranie tożsame z treścią akapitu.

Montaż urządzeń zabezpieczających przejazdy kolejowo‑drogowe

Sygnalizatory drogowe, napędy rogatkowe oraz drągi rogatek stanowią integralne komponenty systemu zabezpieczenia ruchu na przejeździe kolejowo‑drogowym. Konieczne jest, aby spełniały one ściśle określone wymagania zawarte w odpowiednich specyfikacjach technicznych oraz dokumentach normalizacyjnych, dotyczących konstrukcji, utrzymania i kontroli systemów przejazdowych. Te normy obejmują także urządzenia dodatkowe zastosowane na przejazdach kolejowo‑drogowych oraz przejściach w poziomie szyn.

1
Montaż sygnalizatorów drogowych
R15FykNJcNFMl
Nagranie tożsame z treścią akapitu.
  1. Dokładne zbadanie miejscowego planu przejazdu kolejowo‑drogowego. To obejmuje analizę ruchu drogowego, konstrukcji torów kolejowych, dostępności, widoczności i innych czynników wpływających na bezpieczeństwo.

  2. Przygotowanie miejsca montażu - przygotowanie gruntów pod słupy, maszty lub inne konstrukcje, na których będą umieszczone sygnalizatory drogowe. Wymaga to zapewnienia stabilnego podłoża oraz przestrzegania wytycznych dotyczących fundamentów.

  3. Montaż struktury nośnej, na której zostaną umieszczone sygnalizatory, montowany zgodnie z wytycznymi technicznymi. Może obejmować to umocowanie słupów, masztów lub innych elementów konstrukcyjnych.

  4. Instalacja sygnalizatorów.

  5. Podłączenie do zasilania.

  6. Programowanie i konfiguracja systemu, tak aby odpowiednio reagował na sygnały związane z ruchem kolejowym.

  7. Testowanie i odbiór techniczny.

  8. Utrzymanie i konserwacja - po zainstalowaniu sygnalizatorów drogowych konieczne jest regularne utrzymanie i konserwacja. To obejmuje sprawdzanie lamp, kontrolę systemu elektrycznego, naprawy i wymianę uszkodzonych elementów.

R1bYaIwR9JBrF
Krzyż świętego Andrzeja z sygnalizatorem świetlnym
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
Montaż napędów rogatkowych i drągów rogatek
Rg9Hev3LCKvi5
Nagranie tożsame z treścią akapitu.
  1. Przed przystąpieniem do montażu konieczne jest dokładne przygotowanie miejsca pod konstrukcje napędów i drągów. To obejmuje odpowiednie oznaczenie obszaru, a także wykonanie fundamentów, jeśli są one wymagane.

  2. Montaż konstrukcji nośnej.

  3. Montaż napędów rogatkowych odpowiedzialnych za podnoszenie i opuszczanie rogatek. Są instalowane zgodnie z wytycznymi producenta. Obejmuje to montaż silników, mechanizmów napędowych, a także dostosowanie do konkretnego rodzaju rogatek.

  4. Instalacja drągów rogatkowych - czyli elementy, które są podnoszone i opuszczane przez napędy. Są montowane na konstrukcji nośnej. Ich instalacja wymaga precyzji, aby zapewnić płynne i stabilne działanie.

  5. Napędy rogatkowe oraz drągi rogatek muszą być podłączone do sterownika, który kontroluje ich działanie. Podczas montażu przewiduje się trasy kablowe, zabezpieczenia przeciwprzepięciowe oraz testuje poprawność podłączenia.

  6. Testowanie i odbiór techniczny.

  7. Utrzymanie i konserwacja - po zainstalowaniu napędów rogatkowych i drągów rogatek konieczne jest regularne utrzymanie i konserwacja. To obejmuje sprawdzanie mechanizmów, smarowanie, kontrolę systemu elektrycznego, a także naprawy i wymianę uszkodzonych elementów.

RhtOAK2X9jTGb
Drąg rogatkowy
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY 3.0.
R15zJYgq5TS9s
Przejazd kolejowy z sygnalizatorami, napędami rogatkowymi i drągami
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
RcP7wO0m5Jk48
Montaż drąga do napędu rogatkowego
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.
RScu8YJUEUB61
Nagranie tożsame z treścią akapitu.

Montaż czujników na torach

Instalacja zewnętrzna licznika osi obejmuje zamontowany przy torach czujnik, torową puszkę kablową oraz łączący oba te elementy kabel. W zależności od modelu ich instalacja odbywa się przy użyciu jarzm szynowych lub muszą być zamontowane poprzez nawiercenie szyn. Czujniki osi są ustawiane w taki sposób, aby mogły precyzyjnie zarejestrować przejazd osi pojazdów kolejowych. Informacje zgromadzone przez czujniki są przesyłane do instalacji wewnętrznej systemu liczenia osi. Przewody czujników są prowadzone do centrali sterującej, gdzie informacje o liczbie osi są przetwarzane.

W trakcie montażu konieczne jest dostosowanie parametrów liczników osi, takich jak czułość, czas reakcji i dokładność pomiaru. To pozwala na optymalne dostosowanie do warunków lokalnych.

Po zakończeniu montażu, przeprowadza się testy działania liczników osi. Konieczna może być kalibracja, aby zapewnić precyzyjne i wiarygodne pomiary.

R17MroGAonxC5
Proces montażu licznika osi
Proces montażu licznika osi
Źródło: Frauscher Sensor Technology Group, dostępny w internecie: https://www.frauscher.com/pl/blog/Pomyslne-wdrozenia-probne-w-Ameryce-Polnocnej-potwierdzaja-korzysci-ze-stosowania-licznikow-osi_bba_1545, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia proces montażu licznika osi. Na ilustracji znajdują się dwa punkty interaktywne, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem. Ilustracja przedstawia grupę mężczyzn w odblaskowych strojach roboczych oraz kaskach. Część mężczyzn kuca przy jednym z urządzeń przytorowych, obok nich znajduje się skrzynka narzędziowa.

  1. Pierwszy punkt interaktywny znajduje się obok urządzenia przymocowanego do środkowej części szyny. Jest to licznik osi.

  2. Punk drugi znajduje się obok montowanego przez pracowników elementu. Jest to torowa puszka kablowa oraz kabel łączący ją z licznikiem osi.

W celu prawidłowego montażu licznika osi należy zapoznać się z Dokumentacją Techniczno‑Ruchową (DTR) dostarczoną przez producenta. Opisuje ona parametry, specyfikacje techniczne, zasady działania, oraz procedury obsługi i konserwacji

1
R4lXMv4S5BEFV1
Infografika przedstawiająca elementy i informacje, które można znaleźć w DTR (Dokumentacji Techniczno‑Ruchowej)
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia elementy i informacje, które można znaleźć w . Na ilustracji znajduje się osiem punktów interaktywnych, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem.

  1. Punkt pierwszy znajduje się przy napisie opis techniczny. Treść punktu jest następująca. Dokładny opis konstrukcji urządzenia, wraz z informacjami na temat użytych materiałów, elementów mechanicznych i elektronicznych.

  2. Punkt drugi znajduje się przy specyfikacji technicznej. Treść brzmi. Precyzyjne informacje dotyczące parametrów technicznych, takie jak czułość, czas reakcji, zakres temperatury pracy, zakres napięcia,

  3. Punkt trzeci znajduje się przy instrukcji obsługi. Treść punktu brzmi. Szczegółowe instrukcje dotyczące instalacji, konfiguracji, obsługi, oraz konserwacji. Instrukcja powinna zawierać również informacje dotyczące bezpiecznego użytkowania.

  4. Czwarty punkt znajduje się przy ramce z napisem schematy i rysunki techniczne. Jego treść jest następująca. Techniczne rysunki konstrukcyjne, schematy elektryczne, oraz inne grafiki ilustrujące budowę.

  5. Piąty punkt znajduje się przy napisie testy i kalibracja. Jego treść brzmi. Dokumentacja dotycząca testów fabrycznych, procedur kalibracji, a także wyników testów, potwierdzających zgodność urządzenia z wymaganiami technicznymi.

  6. Punkt szósty znajduje się przy ramce z testem dane techniczne i parametry elektryczne. Treść tego punktu jest następująca. Informacje dotyczące zasilania, prądu, napięcia, a także innych parametrów elektrycznych.

  7. Siódmy punkt znajduje się przy napisie ostrzeżenia i zalecenia. Treść tego punktu brzmi. Ostrzeżenia dotyczące bezpiecznego użytkowania, a także zalecenia odnośnie do warunków środowiskowych, konserwacji, oraz ewentualnych ograniczeń w zastosowaniu.

  8. Ostatni punktu to gwarancja i serwis. Treść tego punktu jest następująca. Warunki gwarancji, procedury reklamacji, informacje dotyczące dostępności części zamiennych, oraz dane kontaktowe do serwisu technicznego.

Ilustracja pierwsza przedstawia rozmieszczenie elementów czujnika koła przy torze. Z lewej strony rysunku w odległości od 1,4 do 5 metrów znajduje się skrzynka z elektroniką przytorową. Po obu stronach szyny znajdują się głowice czujnika, obydwie głowice są połączone z skrzynką przewodami.

Druga ilustracja przedstawia dane techniczne czujnika przytorowego. Jest to zestawienie, w którym znajdują się następujące informacje.

  • Interfejs: Otwarty interfejs analogowy lub opcjonalnie Konwerter  Sygnałów Czujnika Koła .

  • Poziom bezpieczeństwa: .

  • Wilgotność: Do 100%.

  • Temperatura: Od 30C do +90C.

  • Kompatybilność elektromagnetyczna: .

  • Sygnał wyjściowy: Prąd czujnika kola: stały prąd . Prąd zmienia się, gdy występuje tłumienie przez koło pociągu.

  • Warunki:

    • Odporność na promieniowanie : tak.

    • Prędkość: od do na godzinę.

    • Stopień ochrony: do

  • Wymiary.

    • Wysokość: .

    • Szerokość: .

    • Głębokość: .

  • Zasilanie napięcie do .

Trzecia ilustracja przedstawia mocowanie czujnika w przekroju poprzecznym szyny. Jest to schematyczny rysunek techniczny. Czujnik przymocowany jest do szyny przy użyciu płaskownika. Płaskownik dwoma śrubami przymocowany jest do stopki szyny, a sama głowica czujnika przymocowana jest do płaskownika również przy użyciu dwóch śrub. Głowica licznika osi nie styka się bezpośrednio z powierzchnią szyny.

Czwarta ilustracja przedstawia możliwości montażu czujnika koła w torze. Na ilustracji znajduje się schematyczna linia toru. Strzałką skierowaną w prawą stronę oznaczony jest kierunek rosnącej kilometracji. Czujnik może być zamontowany zarówno z lewej jak i z prawej strony toru. Lewy kierunek zabudowy jest oznaczony następująco ., Prawy kierunek zabudowy jest oznaczony jako . Nad schematem znajduje się informacja. . Czujnik koła jest montowany do wewnętrznej strony lewej lub prawej szyny toru. Dla właściwej interpretacji ruchu przez urządzenia montaż czujnika koła powinien być zgodny ze schematem.

R1cMqusouHb6P
Nagranie tożsame z treścią akapitu.

Narzędzia pracy technika automatyka

Technik automatyk sterowania ruchem kolejowym korzysta z różnorodnych narzędzi, zarówno manualnych, jak i elektronicznych, aby skutecznie monitorować, konfigurować i utrzymywać systemy sterowania ruchem kolejowym.

RBAM5XlWhBS6b
Infografika przedstawiająca przykładowe narzędzia pracy technika automatyka
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja interaktywna przedstawia różne narzędzia pracy automatyka. Na ilustracji znajdują się punkty interaktywne, po kliknięciu w które pojawia się ramka z tekstem.

  1. Pierwszy punkt znajduje się przy wkrętarce elektrycznej. Treść tego punktu brzmi. Do montażu i demontażu elementów elektrycznych.

  2. Kolejny punkt znajduje się obok klucza ampulowego. Jego treść jest następująca. Do dokręcania i odkręcania śrub i nakrętek.

  3. Trzeci punkt znajduje się obok młotka. Tekst w ramce brzmi. Do prac naprawczych i montażowych.

  4. Następny punkt znajduje się obok przecinaka. Treść tego punktu jest następująca. Do cięcia kabli i przewodów.

  5. Piąty punkt jest obok miernika uniwersalnego. Tekst znajdujący się w ramce brzmi. Do pomiaru napięcia, prądu, oporu i innych parametrów elektrycznych.

  6. Punkt szósty znajduje się obok kombinerek. Treść tego punktu brzmi. Do cięcia drutu, zginania i chwytania elementów.

  7. Kolejny punkt jest obok lampki kontrolnej. Jego treść jest następująca. Do szybkiego sprawdzenia obecności napięcia.

  8. Punkt ósmy ma swoje miejsce obok komputera przenośnego lub laptopa z oprogramowaniem sterującym. Jego treść brzmi. Do konfiguracji i monitorowania systemów sterowania, a także do analizy danych. Lub do konfiguracji i programowania sterowników.

  9. Następny punkt znajduje się obok testera sygnału. Treść tego punktu jest następująca Do sprawdzania poprawności sygnałów w systemie.

  10. Punkt dziesiąty znajduje się przy podnośniku hydrauliczny. Treść tego punktu brzmi. Do podnoszenia cięższych elementów, gdy konieczne jest dostanie się pod nimi.

  11. Ostatni punkt znajduje się przy grafice ze schematami elektrycznymi i dokumentacją techniczną. Jego treść brzmi. Do prawidłowego wykonania oraz utrzymania w dobrym stanie instalacji elektrycznych oraz innych obiektów.

Ćwiczenia powiązane