4) reads from the plot of the functionplot of the functionplot of the function: the domain, the range, roots, monotonic intervals, intervals in which the function takes values not greater (not smaller) or smaller (not greater) than a given number, greatest and smallest values of the functionvalues of the functionvalues of the function (if they exist) in the closed interval and arguments for which the function takes greatest and smallest values.
The teacher introduces the subject of the lesson - determining the monotonicity of the function and identifying and drawing plots of monotonic functions.
At home students loo for information about the monotonicity of functions and what functions are called monotonic.
Task Students work individually, using computers. Their task is to observe how the values of the functionvalues of the functionvalues of the function change while the change of arguments.
[Geogebra applet]
Students define the decreasing functiondecreasing functiondecreasing function.
Discussion – what function can be called increasing or constant? Students analyse the problem based on their own examples of plots of functions.
Definition of the increasing functionincreasing functionincreasing function: A function is called increasing if the values of the functionvalues of the functionvalues of the function increase as the arguments increase.
Definition of the constant functionconstant functionconstant function: A constant function takes the same value independent of the argument.
Discussion – students order information about the monotonic functionmonotonic functionmonotonic function they prepared at home.
Task Determine the monotonicity of function f presented on the plot.
[Illustration 1]
Task Draw a plot of a constant functionconstant functionconstant function whose domain is the set X = { -2, -1, 0, 2, 4}. How many numbers are included in the range of this function?
Task In the picture there is a plot of the functionplot of the functionplot of the function.
[Illustration 2]
a) Give the arguments for which the function is constant. b) Give the maximal length of the interval in which the function is increasing. c) Is the function monotonic?
Task Based on the tabletabletable, determine if the function is decreasing, increasing or constant. Draw w plot of the function f.
[Table 1]
An extra task: Draw a plot of non‑decreasing function that is defined for x {1, 2, 3, 4, 5, 6}.
Then together they sum‑up the classes, by formulating the conclusions to memorise.
Definition of the decreasing functiondecreasing functiondecreasing function: A function is called decreasing if the values of the functionvalues of the functionvalues of the function decrease as the argument increase.
Definition of the increasing functionincreasing functionincreasing function: A function is called increasing if the values of the function increase as the arguments increase.
Definition of the constant functionconstant functionconstant function: A constant function takes the same value independent of the argument.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Funkcja monotoniczna jest to funkcja, która zachowuje określony rodzaj porządku. Czyli jest to funkcja rosnąca, niemalejąca ( rosnąca lub stała), malejąca lub nierosnąca( malejąca lub stała).
Funkcję nazywamy malejącą, jeżeli wraz ze wzrostem argumentów funkcji maleją wartości funkcji.
mefc08c1b2a40ab62_1528449000663_0
Określanie monotoniczności funkcji
mefc08c1b2a40ab62_1528449084556_0
Trzeci
mefc08c1b2a40ab62_1528449076687_0
V Funkcje. Uczeń:
1) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane.
mefc08c1b2a40ab62_1528449068082_0
45 minut
mefc08c1b2a40ab62_1528449523725_0
Stosowanie obiektów matematycznych i operowanie nimi, interpretowanie pojęć matematycznych.
mefc08c1b2a40ab62_1528449552113_0
1. Określanie monotoniczności funkcji.
2. Rozpoznawanie i rysowanie wykresów funkcji monotonicznych.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
mefc08c1b2a40ab62_1528450430307_0
Uczeń:
- określa monotoniczność funkcji,
- rozpoznaje i rysuje wykresy funkcji monotonicznych.
mefc08c1b2a40ab62_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Analiza sytuacyjna.
mefc08c1b2a40ab62_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca zbiorowa.
mefc08c1b2a40ab62_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji będą określać monotoniczność funkcji oraz rozpoznawać i rysować wykresy funkcji monotonicznych.
Uczniowie w domu w dostępnych źródłach wiedzy poszukują informacji o monotoniczności funkcji, jaką funkcję nazywamy monotoniczną.
mefc08c1b2a40ab62_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Zadaniem uczniów jest obserwacja, jak przy zmianie argumentów zmieniają się wartości funkcji.
[Geogebra aplet]
Uczniowie ustalają definicję funkcji malejącej.
Definicja funkcji malejącej: Funkcję nazywamy malejącą, jeżeli wraz ze wzrostem argumentów funkcji maleją wartości funkcji.
Dyskusja – jaką funkcję nazwiemy rosnącą lub stałą? Uczniowie analizują problem na podstawie własnych przykładów wykresów funkcji.
Definicja funkcji rosnącej: Funkcję nazywamy rosnącą, jeżeli wraz ze wzrostem argumentów funkcji rosną wartości funkcji.
Definicja funkcji stałej: Funkcja stała przyjmuje tę samą wartość niezależnie od argumentu.
Dyskusja – uczniowie systematyzują przygotowane w domu informacje o funkcji monotonicznej.
Wniosek:
Funkcja monotoniczna jest to funkcja, która zachowuje określony rodzaj porządku, czyli jest to funkcja rosnąca, niemalejąca (rosnąca lub stała), malejąca lub nierosnąca (malejąca lub stała).
Polecenie Określ monotoniczność funkcji f przedstawionej na wykresie.
[Ilustracja 1]
Polecenie Narysuj wykres funkcji stałej, której dziedziną jest zbiór X = { -2, -1, 0, 2, 4}. Z ilu liczb składa się zbiór wartości tej funkcji?
Polecenie Na rysunku przedstawiony jest wykres funkcji.
[Ilustracja 2]
a) Podaj, dla jakich argumentów funkcja jest stała. b) Podaj długość maksymalnego przedziału, w którym funkcja jest rosnąca. c) Czy funkcja jest monotoniczna?
Polecenie Na podstawie tabeli określ, czy funkcja jest malejąca, rosnąca czy stała. Narysuj wykres funkcji f.
[Tabela 1]
Polecenie dla chętnych: Narysuj wykres niemalejącej funkcji f, która jest określona dla x {1, 2, 3, 4, 5, 6}.
mefc08c1b2a40ab62_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Definicja funkcji malejącej: Funkcję nazywamy malejącą, jeżeli wraz ze wzrostem argumentów funkcji maleją wartości funkcji.
Definicja funkcji rosnącej: Funkcję nazywamy rosnącą, jeżeli wraz ze wzrostem argumentów funkcji rosną wartości funkcji.
Definicja funkcji stałej: Funkcja stała przyjmuje tę sama wartość niezależnie od argumentu.