6) solves equations in polynomial form of W(x)=0 for polynomials simplified to a factored form or the ones which can be simplified to a factored form by factoring out the common factor or using the grouping method.
The students work in groups using the diamond ranking technique to put the most important information about equations and techniques of solving them in order. In particular, they recollect the equivalent equations method and the ancients’ method of analysis (analisis antiquorum). Having finished, they present their posters. The teacher explains any doubts.
The teacher informs the students that the aim of the class will be solving cubic equations written in the factored form.
The students use the posters and on the analogy of other types of equations define the cubic equation.
The definition.
The cubic equation is the equation that can be transformed equivalently to the form , where .
The students work with their computers. They analyse the applet, paying special attention to the number of roots of the cubic equation. They formulate a conclusion.
Geogebra – graphs of the function depending on the value of the coefficients.
What are the relations between coefficients a, b, c, d of the equation , if numbers 1 and -1 are the roots of this equation?
Task
Check which of the numbers -3, -1, 1 makes the equation .
Task
Find number a, knowing that number 3 is the root of equation .
Discussion – what is the simplest method of solving the cubic equation?
The students decide that the simplest method is factorizing the equation to the maximum of the second degree. The students solve the tasks individually using the method.
Task
Give the largest of numbers being the roots of the equation:
a) ,
b) ,
c) .
Task
For which values of number , equation has two different solutions.
Polecenie dla chętnych Długości krawędzi prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka wyrażają się liczbami naturalnymi i są równe (x+1), x, (x‑1). Objętość prostopadłościanu jest równa 120. Znajdź sumę długości krawędzi tego prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka.
m03463316f39b3822_1528449000663_0
Równania stopnia trzeciego w postaci iloczynu
m03463316f39b3822_1528449084556_0
Trzeci
m03463316f39b3822_1528449076687_0
III. Równania i nierówności. Uczeń:
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci W(x)=0 dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania.
m03463316f39b3822_1528449068082_0
45 minut
m03463316f39b3822_1528449523725_0
Interpretowanie i operowanie informacjami przedstawionymi w tekście, zarówno matematycznym, jak i popularnonaukowym, a także w formie wykresów, diagramów, tabel.
m03463316f39b3822_1528449552113_0
1. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
2. Zapisywanie równań trzeciego stopnia w postaci iloczynu.
3. Rozwiązywanie równań zapisanych w postaci iloczynowej.
m03463316f39b3822_1528450430307_0
Uczeń:
- zapisuje równania trzeciego stopnia w postaci iloczynu,
- rozwiązuje równania trzeciego stopnia zapisane w postaci iloczynowej.
m03463316f39b3822_1528449534267_0
1. Diamentowe uszeregowanie.
2. Analiza sytuacyjna.
m03463316f39b3822_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca w małych grupach.
m03463316f39b3822_1528450135461_0
m03463316f39b3822_1528450127855_0
Uczniowie, pracując w grupach, metodą diamentowego uszeregowania porządkują najważniejsze wiadomości na temat równań i sposobów ich rozwiązywania. W szczególności przypominają metodę równań równoważnych i metodę analizy starożytnych. Po skończonej pracy prezentują swoje plansze. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości.
m03463316f39b3822_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że celem zajęć będzie rozwiązywanie równań trzeciego stopnia zapisanych w postaci iloczynowej.
Uczniowie, wykorzystując utworzone plansze i analogię do znanych rodzajów równań, definiują równanie stopnia trzeciego.
Definicja
Równaniem stopnia trzeciego nazywamy równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie .
Uczniowie korzystają z komputerów. Analizują aplet, zwracają uwagę na liczbę pierwiastków równania stopnia trzeciego. Formułują wniosek.
Geogebra – wykresy funkcji w zależności od wartości współczynników liczbowych.
[Geogebra aplet]
Wniosek:
Każde równanie stopnia trzeciego o współczynnikach rzeczywistych ma przynajmniej jeden pierwiastek rzeczywisty.
Korzystając z przypomnianych i poznanych wiadomości, uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Polecenie
Rozwiąż równania: a) , b) .
Polecenie
Rozwiąż równanie: a) , b) , c) .
Polecenie
Jakie związki zachodzą między współczynnikami a, b, c, d równania , jeżeli liczby 1 i -1 są pierwiastkami tego równania?
Polecenie
Sprawdź, która z liczb -3, -1, 1 spełnia równanie .
Polecenie
Znajdź liczbę a, wiedząc, że liczba 3 jest pierwiastkiem równania .
Dyskusja – w jaki sposób rozwiązać najprościej równanie stopnia trzeciego? Uczniowie ustalają, że najprostszą metodą jest rozłożenie równania na czynniki stopnia co najwyżej drugiego. Korzystając z tego sposobu rozwiązują samodzielnie zadania.
Polecenie
Podaj największą z liczb będących pierwiastkami równania: a) , b) , c) .
Polecenie
Dla jakich wartości liczby , równanie ma dwa różne rozwiązania.
Polecenie dla chętnych
Długości krawędzi prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka wyrażają się liczbami naturalnymi i są równe (x+1), x, (x‑1). Objętość prostopadłościanu jest równa 120. Znajdź sumę długości krawędzi tego prostopadłościanu wychodzących z jednego wierzchołka.
Uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy, konfrontują wyniki. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i ocenia pracę uczniów.
m03463316f39b3822_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające. Wspólnie podsumowują zajęcia i formułują wnioski do zapamiętania.
Równaniem stopnia trzeciego nazywamy każde równanie, które można przekształcić równoważnie do postaci , gdzie .
Każde równanie stopnia trzeciego o współczynnikach rzeczywistych ma przynajmniej jeden pierwiastek rzeczywisty.