Lesson plan (Polish)
Temat: Porozmawiajmy o władzy
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej.
Podstawa programowa
XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
3) wyjaśnia zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej); przedstawia zasady wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady działania i najważniejsze kompetencje izb parlamentu;
5) wyjaśnia zasadę republikańskiej formy rządu; przedstawia sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej; znajduje informacje o życiorysie politycznym osób pełniących ten urząd, które wybrano w wyborach powszechnych, oraz o działaniach urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
6) wyjaśnia zasadę państwa prawa, w tym zasady niezależności sądów i niezawisłości sędziów; wyjaśnia podział na sądy powszechne i administracyjne oraz zasadę dwuinstancyjności postępowania sądowego; przedstawia, w jakich sprawach orzeka sąd rejonowy.
8) wyjaśnia zasadę trójpodziału władzy; objaśnia konieczność poparcia większości sejmowej dla Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej (bądź jej działań); przedstawia podstawowe kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; podaje imiona i nazwiska urzędujących prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że decyzje podejmowane w wybranym ministerstwie mają wpływ na życie jego rodziny.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń przedstawia zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i podstawowe organy władz publicznych.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia informacje dotyczące funkcjonowania władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej w Rzeczypospolitej Polskiej.
wykonuje zadania sprawdzające i utrwalające wiedzę.
słucha i rozumie tekst mówiony i potrafi opowiedzieć jego treść własnymi słowami.
potrafi konstruować pytania i zadaje je kolegom i nauczycielowi.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się;
kompetencje społeczne i obywatelskie.
Metody nauczania
dyskusja,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych, nagrania.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktów „What do we need the President for?”, „To be the Prime Minister”, „The legislative power – the Sejm and the Senate”, „The executive power – the President of the Republic of Poland and the Council of Ministers”, „The judicial power – courts and tribunals”. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania.
Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie krzyżówki związanej z zagadnieniami poruszanymi w abstrakcie „To be the Prime Minister”. Może też podzielić klasę na grupy i każdej z nich przydzielić inny temat..
Faza wstępna
Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Utrwalicie wiadomości, umiejętności oraz słownictwo dotyczące władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej.
Nauczyciel losowo wybiera trzy krzyżówki przygotowane przez uczniów (lub po jednej z każdej grupy), wyświetla je na tablicy interaktywnej i prosi uczniów o ich rozwiązanie. Po wykonaniu zadania uczniowie dzielą się opiniami, czy krzyżówki były ciekawe, czy były dobrą rozgrzewką do lekcji powtórkowej .
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o uważne wysłuchanie nagrania abstraktu „What do we need the President for?”. Informuje, że ich zadaniem będzie zredagowanie pytań do treści nagrania i spodziewanych odpowiedzi (Ćwiczenie 2). Określa czas na wykonanie zadania i odtwarza nagranie. Po wykonaniu zadania chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje pytania, a reszta klasy udziela na nie odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad ich poprawnością.
Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne 3 i 4 sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.
Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i informuje, że ich zadaniem będzie przygotowanie za pomocą generatora w abstrakcie pytań wielokrotnego wyboru dotyczącego materiału zawartego w lekcji „The executive power – the President of the Republic of Poland and the Council of Ministers”. Uczniowie mogą korzystać z abstraktu. Nauczyciel wyznacza czas na wykonanie zadania. Następnie grupy przedstawiają swoje propozycje, a reszta klasy rozwiązuje zadanie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością zarówno pytań, jak i odpowiedzi. Na zakończenie tego ćwiczenia nauczyciel inicjuje krótką dyskusję podsumowującą.
Nauczyciel prosi uczniów, by przedstawili strukturę sądów powszechnych. Chętni/wybrani uczniowie rysują na tablicy schemat. Następnie nauczyciel informuje, że w celu zweryfikowania tego zadania uczniowie ułożą schemat zawarty w Ćwiczeniu 6. Następnie nauczyciel wraz z uczniami omawia strukturę sądów powszechnych i wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.
Na zakończenie tej części zajęć nauczyciel prosi uczniów, by zapoznali się z treścią Ćwiczenia 7, które dotyczy funkcjonowania sądów powszechnych, wojskowych i administracyjnych. Następnie uczniowie wspólnie rozwiązują zadanie na tablicy interaktywnej i wraz z nauczycielem omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?
Co było łatwe, a co trudne?
Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?
Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia
Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.
Praca domowa
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia, których nie zrealizowano w toku lekcji.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
przestrzeganie
suwerenność
nienaruszalność
zapewnić
ponowne rozpatrzenie
ustawowa
zgodność
zgodnie z
stworzyć rząd
wziąć pod uwagę
zemdleć
być zapamiętanym za (coś)
hiperinflacja
minister pracy
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
Ministerstwo Obrony
być powierzony (w posiadaniu)
szlachta
a zatem, w ten sposób
uprawniony
osiągać
ubezwłasnowolnienie
przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego
izba
zwoływać
nakładać
opróżniony
doradczy
konsultacyjny
pomocniczy
kontrola, nadzór
przede wszystkim
podporządkowany
zwolnienie, dymisja
tak zwany
zostać pociągniętym do odpowiedzialności
zakres
odtąd, tego, z tego, od tego
naruszyć
wygaśnięcie
zgoda
ustanowiony
przedawnienie, bieg przedawnienia
równowartość
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: to be brought to criminal accountability
zostać pociągniętym do odpowiedzialności karnej
wypadek, przypadek
zatrzymywać
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: apprehended in the commission of an offence
złapany na gorącym uczynku
zwalniać, uwalniać
niemal, praktycznie, właściwie
wyłącznie
sprzeczne z
rozdzielać (funkcje)
przedzielony
pochodzić z
wyznaczony do/na
wydawać (rozporządzenia)
nadzór
wyższego rzędu
zrezygnować, podać się do dymisji
wdrażać (politykę)
jurysdykcja, zakres rozstrzyganych spraw
proces
zbędna zwłoka, nieuzasadnione opóźnienie
bezstronny
rozstrzygać
prawo rodzinne i opiekuńcze
przede wszystkim
naruszenie prawa
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: resolution in administrative proceeding
postanowienie w postępowaniu administracyjnym
środki odwoławcze (wobec orzeczeń sądu)
rozbieżność
prawoznawstwo
ważność
projekt ustawy
orzekać
niższego rzędu
zaprzestać
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: complaint concerning infringements of the Constitution
skarga konstytucyjna
naruszenie
ordery i odznaczenia
Skarb Państwa
Narodowy Bank Polski
Najwyższa Izba Kontroli
Nagranie dostępne na portalu epodreczniki.pl
Nagranie słówka: National Council of Radio Broadcasting and Television
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych
Teksty i nagrania
Let’s talk about the authorities
Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5
Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5
Before you begin solving the exercises, review abstracts „What do we need the President for?”, „To be the Prime Minister”, „The legislative power – the Sejm and the Senate”, „The executive power – the President of the Republic of Poland and the Council of Ministers”, „The judicial power – courts and tribunals” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!