Temat: Porozmawiajmy o władzy

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej.

Podstawa programowa

XI. Demokracja w Rzeczypospolitej Polskiej.

Uczeń:

3) wyjaśnia zasadę przedstawicielstwa (demokracji pośredniej); przedstawia zasady wyborów do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasady działania i najważniejsze kompetencje izb parlamentu;

5) wyjaśnia zasadę republikańskiej formy rządu; przedstawia sposób wyboru i podstawowe kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej; znajduje informacje o życiorysie politycznym osób pełniących ten urząd, które wybrano w wyborach powszechnych, oraz o działaniach urzędującego Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

6) wyjaśnia zasadę państwa prawa, w tym zasady niezależności sądów i niezawisłości sędziów; wyjaśnia podział na sądy powszechne i administracyjne oraz zasadę dwuinstancyjności postępowania sądowego; przedstawia, w jakich sprawach orzeka sąd rejonowy.

8) wyjaśnia zasadę trójpodziału władzy; objaśnia konieczność poparcia większości sejmowej dla Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej (bądź jej działań); przedstawia podstawowe kompetencje Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; podaje imiona i nazwiska urzędujących prezesa i wiceprezesów Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej; wykazuje, że decyzje podejmowane w wybranym ministerstwie mają wpływ na życie jego rodziny.

Ogólny cel kształcenia

Uczeń przedstawia zasady ustroju Rzeczypospolitej Polskiej i podstawowe organy władz publicznych.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przedstawia informacje dotyczące funkcjonowania władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej w Rzeczypospolitej Polskiej.

  • wykonuje zadania sprawdzające i utrwalające wiedzę.

  • słucha i rozumie tekst mówiony i potrafi opowiedzieć jego treść własnymi słowami.

  • potrafi konstruować pytania i zadaje je kolegom i nauczycielowi.

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się;

  • kompetencje społeczne i obywatelskie.

Metody nauczania

  • dyskusja,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych, nagrania.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery;

  • komputery z dostępem do internetu, ewentualnie tablety.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktów „What do we need the President for?”, „To be the Prime Minister”, „The legislative power – the Sejm and the Senate”, „The executive power – the President of the Republic of Poland and the Council of Ministers”, „The judicial power – courts and tribunals”. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i rozwiązać zadania.

  2. Nauczyciel poleca uczniom przygotowanie krzyżówki związanej z  zagadnieniami poruszanymi w abstrakcie „To be the Prime Minister”. Może też podzielić klasę na grupy i każdej z nich przydzielić inny temat..

Faza wstępna

  1. Nauczyciel przedstawia cel zajęć: Utrwalicie wiadomości, umiejętności oraz słownictwo dotyczące władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej.

  2. Nauczyciel losowo wybiera trzy krzyżówki przygotowane przez uczniów (lub po jednej z każdej grupy), wyświetla je na tablicy interaktywnej i prosi uczniów o ich rozwiązanie. Po wykonaniu zadania uczniowie dzielą się opiniami, czy krzyżówki były ciekawe, czy były dobrą rozgrzewką do lekcji powtórkowej .

Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o uważne wysłuchanie nagrania abstraktu „What do we need the President for?”. Informuje, że ich zadaniem będzie zredagowanie pytań do treści nagrania i spodziewanych odpowiedzi (Ćwiczenie 2). Określa czas na wykonanie zadania i odtwarza nagranie. Po wykonaniu zadania chętni/wybrani uczniowie przedstawiają swoje pytania, a reszta klasy udziela na nie odpowiedzi. Nauczyciel czuwa nad ich poprawnością.

  2. Uczniowie, pracując indywidualnie lub w parach, wykonują ćwiczenia interaktywne 3 i 4 sprawdzające i utrwalające wiadomości poznane w czasie lekcji. Wybrane osoby omawiają prawidłowe rozwiązania ćwiczeń interaktywnych. Prowadzący uzupełnia lub prostuje wypowiedzi podopiecznych.

  3. Nauczyciel wspólnie z uczniami podsumowuje dotychczasowy przebieg zajęć.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i informuje, że ich zadaniem będzie przygotowanie za pomocą generatora w abstrakcie pytań wielokrotnego wyboru dotyczącego materiału zawartego w lekcji „The executive power – the President of the Republic of Poland and the Council of Ministers”. Uczniowie mogą korzystać z abstraktu. Nauczyciel wyznacza czas na wykonanie zadania. Następnie grupy przedstawiają swoje propozycje, a reszta klasy rozwiązuje zadanie. Nauczyciel czuwa nad poprawnością zarówno pytań, jak i odpowiedzi. Na zakończenie tego ćwiczenia nauczyciel inicjuje krótką dyskusję podsumowującą.

  5. Nauczyciel prosi uczniów, by przedstawili strukturę sądów powszechnych. Chętni/wybrani uczniowie rysują na tablicy schemat. Następnie nauczyciel informuje, że w celu zweryfikowania tego zadania uczniowie ułożą schemat zawarty w Ćwiczeniu 6. Następnie nauczyciel wraz z uczniami omawia strukturę sądów powszechnych i wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.

  6. Na zakończenie tej części zajęć nauczyciel prosi uczniów, by zapoznali się z treścią Ćwiczenia 7, które dotyczy funkcjonowania sądów powszechnych, wojskowych i administracyjnych. Następnie uczniowie wspólnie rozwiązują zadanie na tablicy interaktywnej i wraz z nauczycielem omawiają odpowiedzi.

Faza podsumowująca

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:

    • Co na zajęciach wydało wam się ważne i ciekawe?

    • Co było łatwe, a co trudne?

    • Jak możecie wykorzystać wiadomości i umiejętności, które dziś zdobyliście?

    Chętni lub wybrani uczniowie podsumowują zajęcia

  2. Nauczyciel krótko przedstawia najważniejsze zagadnienia omówione na zajęciach. Odpowiada na dodatkowe pytania podopiecznych i wyjaśnia wszelkie ich wątpliwości. Uczniowie uzupełniają notatki.

Praca domowa

  1. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia, których nie zrealizowano w toku lekcji.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

observance
observance
Rz0BzqxiC8bz5
Nagranie słówka: observance

przestrzeganie

sovereignty
sovereignty
REyWDK0gK1kXR
Nagranie słówka: sovereignty

suwerenność

inviolability
inviolability
R1JiEaKbNvKCs
Nagranie słówka: inviolability

nienaruszalność

to assure
to assure
R19oCcVhkkGWD
Nagranie słówka: to assure

zapewnić

reconsideration
reconsideration
RcF8vdmpgqaSV
Nagranie słówka: reconsideration

ponowne rozpatrzenie

statutory
statutory
R1M2Cvu1fB9RR
Nagranie słówka: statutory

ustawowa

conformity
conformity
R1dPeOrBgwEzL
Nagranie słówka: conformity

zgodność

according to
according to
RnLksncMn8bGV
Nagranie słówka: according to

zgodnie z

to create the cabinet
to create the cabinet
R13GFbwhLG0o4
Nagranie słówka: to create the cabinet

stworzyć rząd

to take into consideration
to take into consideration
RoXoQeMgOLxDt
Nagranie słówka: to take into consideration

wziąć pod uwagę

to faint
to faint
R1Qsf2Of8pAoW
Nagranie słówka: to faint

zemdleć

to be remembered for
to be remembered for
R1cN5ZzaYqi8J
Nagranie słówka: to be remembered for

być zapamiętanym za (coś)

hyperinflation
hyperinflation
R1BWUUkiEEa3r
Nagranie słówka: hyperinflation

hiperinflacja

Minister of Labour
Minister of Labour
ReZnleS3MthSa
Nagranie słówka: Minister of Labour

minister pracy

Ministry of Internal Affairs
Ministry of Internal Affairs
RndO8GqZU9T02
Nagranie słówka: Ministry of Internal Affairs

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych

Ministry of Defence
Ministry of Defence
R1emCgTNFJ1yJ
Nagranie słówka: Ministry of Defence

Ministerstwo Obrony

to be vested in
to be vested in
RTKmHpOeUA7PR
Nagranie słówka: to be vested in

być powierzony (w posiadaniu)

gentry
gentry
RnJ5WbuVZBo0m
Nagranie słówka: gentry

szlachta

thus
thus
R1AZiFenAaO8z
Nagranie słówka: thus

a zatem, w ten sposób

eligible
eligible
R1Y4Wv7spJuAl
Nagranie słówka: eligible

uprawniony

to attain
to attain
RUtwN154k4jCG
Nagranie słówka: to attain

osiągać

legal incapacitation
legal incapacitation
R1ZKH7J58rD8f
Nagranie słówka: legal incapacitation

ubezwłasnowolnienie

intentional indictable offence
intentional indictable offence
R1Cu2Q1lVYi6K
Nagranie słówka: intentional indictable offence

przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego

chamber
chamber
RwX6kiLCrs4V1
Nagranie słówka: chamber

izba

to convene
to convene
RUXytsMiU4xIB
Nagranie słówka: to convene

zwoływać

to impose
to impose
RHtEQBtRN2cdv
Nagranie słówka: to impose

nakładać

vacated
vacated
RI8h5X8fFDnAR
Nagranie słówka: vacated

opróżniony

advisory
advisory
R1X8ryZ2YsG3X
Nagranie słówka: advisory

doradczy

consultative
consultative
RGOY4GdxN3aSl
Nagranie słówka: consultative

konsultacyjny

subsidiary
subsidiary
Rz5qhodRYahkF
Nagranie słówka: subsidiary

pomocniczy

scrutiny
scrutiny
R2ll4ylhoofxd
Nagranie słówka: scrutiny

kontrola, nadzór

primarily
primarily
REB1tHQBtniSz
Nagranie słówka: primarily

przede wszystkim

subordinate to
subordinate to
RUDNpf9EVbjz5
Nagranie słówka: subordinate to

podporządkowany

dismissal
dismissal
R1NrOlfuVu7m0
Nagranie słówka: dismissal

zwolnienie, dymisja

so‑called
so‑called
R1XFSe1JaY4hZ
Nagranie słówka: so‑called

tak zwany

to be held accountable for
to be held accountable for
RvbkdaM2e1BYv
Nagranie słówka: to be held accountable for

zostać pociągniętym do odpowiedzialności

scope
scope
Ru5t2E1bRCv8r
Nagranie słówka: scope

zakres

thereof
thereof
R5X1FiPPFxCDA
Nagranie słówka: thereof

odtąd, tego, z tego, od tego

to infringe
to infringe
R1Xc8Qa6PbMGv
Nagranie słówka: to infringe

naruszyć

expiry
expiry
R6xInLtmIrsKX
Nagranie słówka: expiry

wygaśnięcie

consent
consent
Rh1aCYTJMoIrl
Nagranie słówka: consent

zgoda

instituted
instituted
RoNGqScML6t8F
Nagranie słówka: instituted

ustanowiony

statute of limitation
statute of limitation
RVal3Iv1fpSZO
Nagranie słówka: statute of limitation

przedawnienie, bieg przedawnienia

equivalent
equivalent
R1TEjFZtLVFDe
Nagranie słówka: equivalent

równowartość

to be brought to criminal accountability
to be brought to criminal accountability
RWJWloGcUvEXY
Nagranie słówka: to be brought to criminal accountability

zostać pociągniętym do odpowiedzialności karnej

instance
instance
ROWS1h9ebRtIN
Nagranie słówka: instance

wypadek, przypadek

to detain
to detain
R4nQnjSGBCZjC
Nagranie słówka: to detain

zatrzymywać

apprehended in the commission of an offence
apprehended in the commission of an offence
RZaT9rEuJ6KBs
Nagranie słówka: apprehended in the commission of an offence

złapany na gorącym uczynku

to release
to release
R1NaM6lTmZ9yf
Nagranie słówka: to release

zwalniać, uwalniać

virtually
virtually
RTIANvaeHNJBl
Nagranie słówka: virtually

niemal, praktycznie, właściwie

exclusively
exclusively
R1KnpXlcxLwLL
Nagranie słówka: exclusively

wyłącznie

contrary to
contrary to
RKgig0W9gx0AW
Nagranie słówka: contrary to

sprzeczne z

to discharge (functions)
to discharge (functions)
RLvOf76vxmrKK
Nagranie słówka: to discharge (functions)

rozdzielać (funkcje)

allocated
allocated
R1R6rhGxRm1uF
Nagranie słówka: allocated

przedzielony

to originate from
to originate from
R1YlGibSJkdWP
Nagranie słówka: to originate from

pochodzić z

designated to
designated to
Renu6S5bQbuhl
Nagranie słówka: designated to

wyznaczony do/na

issue (regulations)
issue (regulations)
R1ajiVaptGGkR
Nagranie słówka: issue (regulations)

wydawać (rozporządzenia)

supervision
supervision
RdPyBUC0RFT8c
Nagranie słówka: supervision

nadzór

superior
superior
RMycmZFjFNKxS
Nagranie słówka: superior

wyższego rzędu

resign
resign
R152gvJwoK1Py
Nagranie słówka: resign

zrezygnować, podać się do dymisji

to implement (policies)
to implement (policies)
R1KXTRF7DNxbx
Nagranie słówka: to implement (policies)

wdrażać (politykę)

jurisdiction
jurisdiction
RueO4sPRAwa9V
Nagranie słówka: jurisdiction

jurysdykcja, zakres rozstrzyganych spraw

hearing
hearing
R12QydhP2rdhj
Nagranie słówka: hearing

proces

undue delay
undue delay
RqnMkPZ6XPOE3
Nagranie słówka: undue delay

zbędna zwłoka, nieuzasadnione opóźnienie

impartial
impartial
R1EY5iUGDh0fV
Nagranie słówka: impartial

bezstronny

to settle
to settle
RdmyyIi1KqR1d
Nagranie słówka: to settle

rozstrzygać

family and guardianship law
family and guardianship law
R1aTpTvmdN7vG
Nagranie słówka: family and guardianship law

prawo rodzinne i opiekuńcze

first and foremost
first and foremost
R1VcEohSkZwLL
Nagranie słówka: first and foremost

przede wszystkim

offence
offence
R1TqXyw92XC8y
Nagranie słówka: offence

naruszenie prawa

resolution in administrative proceeding
resolution in administrative proceeding
R1cwz7ZzzmMrm
Nagranie słówka: resolution in administrative proceeding

postanowienie w postępowaniu administracyjnym

legal remedies (against court rulings)
legal remedies (against court rulings)
RNx0jpUVu5bhr
Nagranie słówka: legal remedies (against court rulings)

środki odwoławcze (wobec orzeczeń sądu)

discrepancy
discrepancy
R1bSthhnRWaTg
Nagranie słówka: discrepancy

rozbieżność

jurisprudence
jurisprudence
R17wzz4u0dJb2
Nagranie słówka: jurisprudence

prawoznawstwo

validity
validity
R1dbUJV4pmSHT
Nagranie słówka: validity

ważność

draft bill
draft bill
R1G2GFHR4xfGk
Nagranie słówka: draft bill

projekt ustawy

to adjudicate
to adjudicate
R5C3Jjz8yj1lY
Nagranie słówka: to adjudicate

orzekać

inferior
inferior
Rw9a2V93gbZAf
Nagranie słówka: inferior

niższego rzędu

to cease
to cease
R1HP0hLUl9s8k
Nagranie słówka: to cease

zaprzestać

complaint concerning infringements of the Constitution
complaint concerning infringements of the Constitution
RAjz68h4bUF4s
Nagranie słówka: complaint concerning infringements of the Constitution

skarga konstytucyjna

infringement
infringement
RqOOsjS8NgWii
Nagranie słówka: infringement

naruszenie

orders and decorations
orders and decorations
Rh0WoYHzEVlzK
Nagranie słówka: orders and decorations

ordery i odznaczenia

State Treasury
State Treasury
RH3UxTMPAFzlv
Nagranie słówka: State Treasury

Skarb Państwa

National Bank of Poland
National Bank of Poland
REoWqiCtXYdUH
Nagranie słówka: National Bank of Poland

Narodowy Bank Polski

Supreme Chamber of Control
Supreme Chamber of Control
RnxtCj4BiSy1o
Nagranie słówka: Supreme Chamber of Control

Najwyższa Izba Kontroli

National Council of Radio Broadcasting and Television
National Council of Radio Broadcasting and Television
R1AAoGJz35hkV
Nagranie słówka: National Council of Radio Broadcasting and Television

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

Commander‑in‑Chief of the Armed Forces
Commander‑in‑Chief of the Armed Forces
RUyBkejYGQuxt
Nagranie słówka: Commander‑in‑Chief of the Armed Forces

Naczelny Dowódca Sił Zbrojnych

Teksty i nagrania

R1eS3nfucab4z
nagranie abstraktu

Let’s talk about the authorities

Links to lessons: 1, 2, 3, 4, 5

Links to the abstracts: 1, 2, 3, 4, 5

Before you begin solving the exercises, review abstracts „What do we need the President for?”, „To be the Prime Minister”, „The legislative power – the Sejm and the Senate”, „The executive power – the President of the Republic of Poland and the Council of Ministers”, „The judicial power – courts and tribunals” to recall the most important information and vocabulary. Then you will be able to check your knowledge. Good luck!