Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z materiałem filmowym i wykonaj polecenia.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DJSnrCqeO
Film nawiązujący do walki o prawa obywatelskie w Ameryce, część pierwsza.
Wyjaśnij, w jaki sposób oficjalne zniesienie niewolnictwa w czasie wojny secesyjnej wpłynęło na relacje między ludnością białą i kolorową w Stanach Zjednoczonych.
Opisz sytuację czarnoskórych Amerykanów w latach 50. XX wieku.

Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DJSnrCqeO
Film nawiązujący do walki o prawa obywatelskie w Ameryce, cześć 2.
Opisz najważniejsze wydarzenia dotyczące walki Afroamerykanów o prawa obywatelskie.
Wymień metody walki Afroamerykanów z segregacją rasową. Jaki miały charakter?
Zapisz, co było bezpośrednią przyczyną zapoczątkowania ruchu na rzecz równouprawnienia.
Wymień postanowienia ustawy o prawach obywatelskich Lyndona B. Johnsona. Jaką ustawę przyjęto rok po podpisaniu ustawy o prawach obywatelskich? Czy te postanowienia rozwiązały problem rasizmu?
Po podpisaniu ustawy dr Martin Luther King pytany o sytuację czarnoskórych Amerykanów w stanach południowych, odpowiadał: Sądzę, że istotne znaczenie ma fakt, iż segregacjoniści na Południu i siły, które za nimi stoją, coraz bardziej zdają sobie sprawę z bezużyteczności masowego oporu wobec desegregacji.
https://historia.org.pl/2014/07/02/50-lat-swobod-obywatelskich-dla-afroamerykanow-w-usa/, 2. Punktem kulminacyjnym było wystąpienie Kinga. 200 tysięcy osób słuchało jego przemowy, pełnej nawiązań do Biblii oraz dramatów Szekspira. Choć obawiano się spięć - na czas marszu zabroniono nawet, po raz pierwszy od czasów prohibicji, spożycia alkoholu w Waszyngtonie - jedynie 6 tys. policjantów obsługiwało demonstrację. Pentagon i Biały Dom były jednak przygotowane na gaszenie rozruchów - do tego przygotowanych było ponad 19 tysięcy funkcjonariuszy. Protestujący zjechali do stolicy z całego kraju. Marsz rozpoczął się pod Pomnikiem Waszyngtona, dotrzeć miał do Mauzoleum Lincolna, gdzie przygotowano mikrofony i sprzęt nagłaśniający.
https://dzieje.pl/aktualnosci/50-lat-temu-odbyl-sie-marsz-na-waszyngton-king-mowil-mialem-sen, 3. Zasady dotyczące przejazdu autobusem były w Montgomery jasno określone – pierwsze 10 rzędów siedzeń było zarezerwowane dla białych pasażerów, Rosa Parks usiadła więc w jedenastym rzędzie. Kiedy autobus wypełnił się pasażerami, kierowca polecił Parks i trzem innym pasażerom (cała czwórka była czarnoskóra) przejście na tył pojazdu. Ona jedyna odmówiła, twierdząc iż nie znajduje się w części zarezerwowanej dla białych pasażerów. Kierowca autobusu [...] uważał iż ma on prawo przesunąć linię oddzielającą białych i czarnych pasażerów pojazdu, lecz prawo pozostawiało tę kwestię niedoprecyzowaną. Na wezwanie odpowiedzieli policjanci Day i Mixon, natychmiast aresztując Rosę Parks.
https://histmag.org/Rosa-Parks-i-walka-o-rownouprawnienie-12327, 4. Wielu Amerykanów nie rozumiało, dlaczego pokojowi protestujący spotykają się z taką wrogością ze strony organów ścigania. Dwa dni po Krwawej Niedzieli w całym kraju wybuchły masowe protesty w solidarności z marszami. Wielebny Martin Luther King Jr. poprowadził maszerujących podczas symbolicznego spaceru przez most Edmunda Pettusa. Ale przemoc się nie skończyła. Po przybyciu pastora Jamesa Reeba do Selmy, aby towarzyszyć maszerującym, tłum białych mężczyzn tak go pobił, że odniósł obrażenia zagrażające życiu. Zmarł dwa dni później.
https://pl.leskanaris.com/8254-bloody-sunday-and-the-fight-for-voting-rights-in-sel.html, 5. Teraz, po naradzeniu się ze sztabem, [prezydent Johnson] ogłosił, że w następną niedzielę wszystkie flagi federalne w kraju zostaną opuszczone do połowy masztu – a miało się tak stać po raz pierwszy w hołdzie dla osoby niepiastującej żadnej państwowej funkcji. Następnie wygłosił orędzie, w którym apelował do „wszystkich obywateli, aby odrzucili ślepą przemoc, która ugodziła doktora Kinga. (…) Bezprawiem niczego nie osiągniemy”. Wrócił do Gabinetu Owalnego, z którego wykonał serię telefonów do gubernatorów i burmistrzów większych miast, podkreślając ogromną wagę powściągliwości służb mundurowych. Bał się, że pokaz siły na ulicach doprowadzi do eskalacji przemocy. „Nie jesteśmy w stanie wojny z własnym narodem” – podkreślał.
https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1743606,1,zamach-na-martina-luthera-kinga.read
Przeanalizuj materiały źródłowe i wykonaj polecenia.
Ilustracja

Ojcze, drogi ojcze, wracaj ze mną do domu!
Tekst A
Przemowa Kinga była kulminacyjnym punktem marszu. Wywołała także największe wrażenie na prasie oraz protestujących. Była transmitowana „na żywo” w telewizji. [...] W swojej mowie [King] osiem razy powtórzył słowa „mam sen”, cztery razy „nadszedł już czas”. „Miałem sen, iż pewnego dnia moich czworo dzieci będzie żyło wśród narodu, w którym ludzi nie osądza się na podstawie koloru ich skóry, ale na podstawie tego, jacy są” - kontynuował. King opowiadał 250 tysiącom uczestników marszu o swojej wizji Ameryki, w której nie ma miejsca na rasizm, niewolnictwo i przemoc. Swoje wystąpienie zakończył słowami „nareszcie wolni!”. Dziennikarz Jon Meacham ocenił: „Jednym zdaniem, Martin Luther King Jr., dołączył do Jeffersona i Lincolna w szeregu osób, które uformowały współczesną Amerykę”.
Cytat za: https://dzieje.pl/aktualnosci/50-lat-temu-odbyl-sie-marsz-na-waszyngton-king-mowil-mialem-sen.
Tekst B
Rosa Parks nie była pierwszą kobietą którą aresztowano za pogwałcenie praw segregacji w autobusach w Montgomery. Jej aresztowanie stanowiło jednak kluczowy punkt, wokół którego społeczność murzyńska zorganizowała proces bojkotu transportu publicznego, który podtrzymywano przez bardzo długi czas. Marthin Luter King Junior, 26‑letni pastor Kościoła Baptystów na Dexter Avenue, wyłonił się jako lider dobrze zorganizowanego, pokojowego bojkotu, który trwał 381 dni i przykuł uwagę całego świata. Właśnie podczas tego protestu wielebny King po raz pierwszy zyskał ogólnokrajową sławę, demonstrując swoją erudycję i krasomówstwo.
Cytat za: https://histmag.org/Rosa-Parks-i-walka-o-rownouprawnienie-12327.
Tekst C
Podczas wystąpień i wieców King zdecydowanie protestował przeciwko zaangażowaniu militarnemu Stanów Zjednoczonych w Wietnamie. Mówił, że wojna, w której w 1968 r. walczyło ponad pół miliona amerykańskich żołnierzy, okazała się zbrodniczą kampanią, kierowaną imperialistycznymi interesami. W szczególności niezadowolenie Kinga dotyczyło wysyłania na front w Azji młodych, niewykształconych mężczyzn, którzy wywodzili się z najuboższej warstwy społeczeństwa (nie chodziło tylko o Afroamerykanów).
Cytat za: https://www.tygodnikprzeglad.pl/zagadka-memphis/.
Tekst D
[King] przyleciał do Memphis z rodzinnej Atlanty [...]. Miał wziąć udział w drugim już marszu solidarności z pracownikami służb oczyszczania miasta, protestującymi od połowy lutego. [...] Protest wpisywał się idealnie w działalność Martina Luthera Kinga, który po sukcesach w walce z segregacją rasową skierował ostrze krytyki przeciwko kolejnemu wykluczeniu: ekonomicznemu. Dużo energii poświęcał przygotowywaniu Kampanii Biednych Ludzi – pokojowej demonstracji na wielką skalę, która miała wymusić na władzach kompleksowe działania na rzecz walki z biedą. Pierwszy marsz w Memphis, na czele którego szedł 29 marca, okazał się wizerunkową porażką. Demonstracje takie zawsze działały jak magnes na białych rasistów, których agresja stawała się częścią wyreżyserowanego przez Kinga dramatu. Odbywało się to często przed kamerami, dzięki czemu pastor unaoczniał amerykańskiemu społeczeństwu toczące je zło. Tym razem po raz pierwszy zdarzyło się, że sprawcami przemocy stali się sami uczestnicy marszu. Podburzeni przez co radykalniejszych aktywistów, zdemolowali mijane sklepy i wdali się w bijatykę z policją. Zazwyczaj przychylny Kingowi „New York Times” komentował następnego dnia, że zamieszki były jego „wielką kompromitacją”.
Cytat za: https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/historia/1743606,1,zamach-na-martina-luthera-kinga.read.
Ilustracja odwołuje się do wydarzeń Możliwe odpowiedzi: 1. opisanych w tekście C, 2. wspomnianych w tekstach A i D, 3. których skutkiem były wydarzenia opisane w tekście B, 4. do których nie odnosi się żaden z cytowanych tekstów