Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny
ELE.09 Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych – technik urządzeń dźwigowych 311940
Słownik pojęć dla e‑materiału
urządzenie mechaniczne, w przypadku nadmiernej prędkości lub zerwania cięgna nośnegocięgna nośnego służące do zatrzymania i utrzymania w spoczynku na prowadnicachprowadnicach kabinykabiny, przeciwwagiprzeciwwagi lub masy równoważącej

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”
urządzenie działające na zasadzie hamowania określoną siłą tarcia; opóźnienie wywołane jest przez hamowanie na prowadnicachprowadnicach, w których przedsięwzięte są specjalne środki w celu ograniczenia do dopuszczalnej wielkości sił oddziałujących na kabinękabinę lub przeciwwagęprzeciwwagę. Droga zatrzymania wynosi 5‑8 cm
Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”
urządzenie działające na zasadzie natychmiastowego zablokowania; elementem blokującym jest najczęściej klin (kliny). Elementy robocze chwytaczachwytacza blokują się pomiędzy prowadnicąprowadnicą a korpusem chwytacza. Droga zatrzymania wynosi 1‑2 cm
Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”
urządzenie ograniczające reakcje działające na kabinękabinę lub przeciwwagęprzeciwwagę przez układ tłumiący; element tłumiący stanowi sprężyna
Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”
to inaczej lina przeciwwagiprzeciwwagi – element olinowania dźwigów osobowychdźwigów osobowych i towarowychtowarowych, którego zadaniem jest równoważenie sił ciężkości kabinykabiny, udźwiguudźwigu nominalnego, a z drugiej strony – przeciwwagi w taki sposób, aby zmniejszając moc silnika, uzyskać jednocześnie odpowiednie sprzężenie między kołem ciernymkołem ciernym wyciągarki a liną. Cięgna wyrównawcze zmniejszają drgania i problemy ze stabilnością kabiny
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
lina stalowa utrzymująca windę, zamocowana do jej ramy i opasana wokół koła ciernegokoła ciernego oraz połączona z przeciwwagąprzeciwwagą, która zawieszona jest po drugiej stronie koła ciernego

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
urządzenie do podnoszenia osób lub ładunków, w tym pierwszym przypadku potocznie nazywane windą
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
zespół napędowyzespół napędowy dźwigudźwigu, złożony z silnika elektrycznego i sprzężonego z nim koła ciernegokoła ciernego, napędzający liny połączone z ramą kabinowąramą kabinową i przeciwwagąprzeciwwagą. Wyróżniamy napęd bezpośredni i pośredni
zespół napędowyzespół napędowy dźwigudźwigu złożony ze zbiornika, pompy hydraulicznej i silnika elektrycznego, wprawiający w ruch siłowniksiłownik, który poprzez przełożenie bezpośrednie lub pośrednie (koło linowe i liny) napędza kabinękabinę
urządzenie stosowane do pionowego przemieszczania osób, posiadające napęd elektryczny lub hydrauliczny; przemieszczane osoby znajdują się w kabiniekabinie poruszającej się wzdłuż sztywnych prowadnicprowadnic pionowych (lub nachylonych do pionu pod niewielkim kątem) zazwyczaj w szybie dźwigowymszybie dźwigowym; urządzenie obsługuje przystanki (potocznie „piętra”)
dźwig przeznaczony do przewozu towarów i towarzyszących im osób
urządzenie dźwigowe obsługujące określone poziomy przystankowe, nieposiadające sterowania wewnątrz kabinykabiny; do wnętrza kabiny nie mają wstępu osoby ze względu na jej wymiary i wykonanie (dźwig towarowy mały) lub ze względu na zastosowanie/przeznaczenie (dźwig towarowy bez prawa wstępu osób do kabiny); poruszające się wzdłuż sztywnych pionowych prowadnicprowadnic lub prowadnic nachylonych do pionu pod niewielkim kątem
przeznaczony do przewozu osób lub łóżek szpitalnych wraz z aparaturą medyczną i personelem. Charakteryzuje się ścisłymi minimalnymi wymiarami kabinykabiny i szerokości drzwi oraz niektórymi funkcjami, jak jazda uprzywilejowana
stosowany do pionowego przemieszczania ludzi i ładunków (dźwig osobowo‑towarowydźwig osobowo‑towarowy) lub wyłącznie ładunków (dźwig towarowydźwig towarowy); przemieszczani ludzie i/lub ładunki znajdują się w kabinachkabinach lub na pomostach poruszających się wzdłuż prowadnicprowadnic pionowych (lub nachylonych do pionu pod niewielkim kątem)
jednostka to odrębna całość organizacyjna, będąca częścią większego zespołu. W odniesieniu do budowy dźwigówdźwigów, np., osobowychosobowych bądź towarowychtowarowych, jednostką nazywamy zespół napędowyzespół napędowy dźwigu, w skład którego wchodzi m.in. silnik i przeciwwagaprzeciwwaga
część dźwigudźwigu przewożąca pasażerów lub/i inne ładunki

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
to stalowy, żeliwny lub z tworzywa sztucznego element układu napędowego windy. Liny podnoszące w górę i opuszczające w dół kabinękabinę oraz zabezpieczającą ją przeciwwagęprzeciwwagę – opasują koło cierne, które obracając się, za pomocą tarcia powoduje przesuwanie się naprężonej liny. Całość mechanizmu wprawiana jest w ruch przez silnik wyciągarki

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
element przymocowany do kabinykabiny oraz do dźwigni; wyzwala chwytacze zatrzymujące kabinę
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
urządzenie bezpośrednio powodujące zadziałanie hamulców windy w ten sposób, że kontroluje pracę linki ogranicznikalinki ogranicznika. Jeżeli zostanie ona zerwana, poluzowana lub napięta zbyt mocno (bo zwiększy prędkość obracania się koła ogranicznika) – sprężyna łącznika wypadnie z obwodu bezpieczeństwa i zablokuje przesuwanie się linki, a to spowoduje uruchomienie chwytaczy
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
pomieszczenie, w którym znajduje się zespół napędowyzespół napędowy (lub zespoły) i związane z nim wyposażenie, np. sterowanie

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
urządzenie mające na celu napięcie linki ogranicznika prędkościlinki ogranicznika prędkości do wartości niezbędnej do zadziałania ogranicznika prędkościogranicznika prędkości
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
urządzenie, które po osiągnięciu nastawionej prędkości zatrzymuje dźwigdźwig i w razie konieczności uruchamia chwytacze

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
część szybuszybu znajdująca się poniżej poziomu najniższego przystanku
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
maksymalna prędkość, po której następuje włączenie chwytaczy. Z reguły dzieje się to po osiągnięciu przez windę 115% nominalnej prędkości mierzonej w metrach na sekundę (m/s)
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”
115% nominalnej prędkości, z jaką porusza się winda
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”
typowa prędkość poruszania się kabinykabiny windy (v) wskazana przez producenta i opisana na jej tablicy znamionowej. Mierzona w metrach na sekundę (m/s) i dopuszczająca mniej niż 15‑procentowe odchylenie robocze
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”Infografika „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”
nominalna maksymalna prędkość jazdy kabinykabiny/platformy
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
sztywne elementy zapewniające prowadzenie kabinykabiny i przeciwwagiprzeciwwagi
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
masa oddzielnie prowadzona, równoważąca częściowo kabinękabinę i zapewniająca docisk lin do koła napędzającego

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
kilku- lub kilkunastożyłowy łączący kabinękabinę z maszynowniąmaszynownią i /lub z dyspozytornią. Wykonany w powłoce PCV z izolacją z polwinitu. W zależności od potrzeb zapewnia, m.in. dostarczenie energii elektrycznej do oświetlenia kabiny windy, połączenie telefoniczne z dyspozytorem windy i pracę kamery przekazującej obraz z wnętrza kabiny
rama metalowa niosąca kabinękabinę lub przeciwwagęprzeciwwagę, połączona z cięgnami nośnymicięgnami nośnymi
w chwytaczach rolkowych blokujących tworzą je, z jednej strony, klocki hamulcowe korpusu przekładni, a z drugiej – rolka bezpieczeństwa na dźwigni. W chwytaczach ślizgowych – na obie strony szczęk składają się klocki hamulcowe
przestrzeń, w której porusza się kabinakabina, z reguły obudowana dnem podszybiapodszybia, ścianami i stropem
Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”
oznacza przenoszenie w ramach tego samego obiektu i przy pomocy dźwigni lub przenośników
nominalna maksymalna wielkość obciążenia, dla której zaprojektowano dźwigdźwig i której producent zapewnia prawidłową pracę (określana równoważnie dopuszczalną liczbą osób)
odcinek przejazdu kabiny pomiędzy poziomami najniższego i najwyższego przystanku
urządzenia zatrzymujące opadającą kabinękabinę lub przeciwwagęprzeciwwagę na końcu toru ich jazdy

Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”Wizualizacja 3D „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”