E-materiały do kształcenia zawodowego

Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny

ELE.09 Obsługa i konserwacja urządzeń dźwigowych – technik urządzeń dźwigowych 311940

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik urządzeń dźwigowych 311940. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: wykonywania czynności związanych z obsługą i konserwacją urządzeń dźwigowych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELE.09.4. Organizowanie prac związanych z konserwacją urządzeń dźwigowych

Uczeń:

  1. stosuje metody eliminacji lub minimalizacji zagrożeń związanych z konserwacją urządzeń.

ELE.09.5. Konserwacja urządzeń dźwigowych

  1. posługuje się dokumentacją techniczną dotyczącą konserwacji urządzeń dźwigowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny”DBPHhC2C4„Działanie mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny” to wizualizacja 3D, która zawiera informacje o elementach budowy dźwigu elektrycznego ciernego z maszynownią. Zasób „Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny”DFqDi4jxo„Elementy zabezpieczeń dźwigów przed spadkiem kabiny” to infografika, która przedstawia działanie zabezpieczeń, a także to, z jakich elementów się składają.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDFKWhv7coInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu działania mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny.

  • Słownik pojęćDJv1qJy7nSłownik pojęć zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD9KjxRGSzPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD17032IwlPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1A5ykJZqNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDZUi2zbVWInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik urządzeń dźwigowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu działania mechanicznych zabezpieczeń przed spadkiem kabiny.

Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji podczas samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Wizualizacja 3D

Praca całego zespołu klasowego

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji, zaczynając pracę od burzy mózgów. Prosi uczestników zajęć, by wyobrazili sobie moment spadku windy (mogą przypomnieć sobie sceny z filmów). Co więc należy zrobić, żeby zabezpieczyć kabinę dźwigu przed spadkiem? Uczniowie podają swoje propozycje na forum klasy poprzez podniesienie ręki. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów. Nauczyciel prosi uczniów, aby porównali swoje propozycje z informacjami zamieszczonymi w wizualizacji. W przypadku braku pomysłów, nauczyciel naprowadza uczniów na właściwe odpowiedzi dodatkowymi pytaniami, by zwócili uwagę na: 1) wyposażenie dźwigu w mechanizmy hamujące/ograniczniki prędkości; 2) podłączenie dźwigu do źródła energii elektrycznej; 3) odpowiednie oprogramowanie. Na tablicy zapisywane są tylko odpowiedzi prawidłowe.

  • Po burzy mózgów uczniowie analizują wizualizację dotyczącą budowy dźwigu elektrycznego ciernego z maszynownią, weryfikując wiadomości zebranie podczas wcześniejszej fazy lekcji. Uczniowie obserwują mechanizm działania ogranicznika prędkości oraz chwytaczy. Wspólnie z prowadzącym po kolei wymieniają elementy zabezpieczające, które trzeba sprawdzić, nim odda się windę do (ponownego) użytku. Uczniowie dzięki temu zdają sobie również sprawę z zagrożeń niedopilnowania któregoś z elementów.

Praca w parach

  • Po obejrzeniu wizualizacji uczniowie w parach wykonują rysunek techniczny przedstawiający mechanizm zabezpieczający kabinę dźwigu przed spadkiem. W zależności od stopnia zaawansowania uczniów można pozwolić im na wykonanie rysunku na podstawie stopklatek lub poprosić ich o weryfikację poprawności wykonania rysunku dopiero po zakończonym zadaniu. Pary prezentują swoje rysunki na forum klasy, omawiając elementy mechanizmu i jego działanie.

Infografika

Praca w grupach
Nauczyciel dzieli zespół klasowy na cztery grupy i przydziela im zadania:

  • grupy I i II zapoznają się z infografiką nr 1 i opracowują porównanie działania chwytaczy natychmiastowych i poślizgowych,

  • grupy III i IV zapoznają się z infografiką nr 2 i opracowują krótką prezentację działania chwytacza. Mogą do tego wykorzystać własnoręczne rysunki lub – jeśli pozwala na to wyposażenie sali lekcyjnej – elementy mechanizmu dźwigu zabezbieczające kabinę przed spadkiem.

Po wyznaczonym czasie uczniowie prezentują efekty swojej pracy na forum klasy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

Wizualizacja 3D + infografika

Nauczyciel może zastosować metodę lekcji odwróconej i zalecić uczniom zapoznanie się z materiałami multimedialnymi przed zajęciami, tak aby podczas lekcji wykonywać zadania bez straty czasu na opanowywanie potrzebnej wiedzy.

Obok zapoznania się z wizualizacją i infografiką, dzieli na poprzedzających zajęciach klasę na czteroosobowe grupy, a każdej zleca obejrzenie innego filmu, w którym doszło do spadku windy. Zadaniem grupy jest, jeśli to możliwe, przedstawienie przyczyny zerwania dźwigu lub postawienie hipotezy, popartej argumentami. Każda z grup przedstawia daną scenę innym uczniom, omawaiając przyczynę spadku kabiny. Uczniowie powinni mieć możliwość odbycia konsultacji z nauczycielem w trakcie przygotowania prezentacji. Prowadzący sam proponuje tytuły filmów bądź filmików dostępnych w internecie. Na zajęciach weryfikuje postawione hipotezy bądź przedstawione przyczyny uszkodzonych zabezpieczeń.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. Ćwiczenia mogą również zostać wykorzystane w przygotowywanej przez uczniów grze planszowej.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania bądź uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów, np.:

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z dysleksją, uczestnicząc w pracach nad leksykonem lub grą, powinni mieć możliwość wykonania zadań polegających np. na przygotowaniu zdjęć lub planszy do gry, a nie na pisaniu długich tekstów;

  • uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;

  • uczniowie, którzy szybciej opanują materiał, podczas przygotowywania prezentacji o przyczynie spadku kabiny na podstawie filmu bądź krótkiego, internetowego filmiku, mogą pełnić funkcję konsultantów i pomagać osobom z trudnościami np. w konstruowaniu pytań o wyższym poziomie trudności;

  • uczniowie uzdolnieni plastycznie mają możliwość wykazania się swoim talentem podczas wykonywania rysunku technicznego;

  • osoby uzdolnione informatycznie mogą zaprogramować grafikę, która przedstawi dany typ uszkodzonego zabezpieczenia przed spadkiem kabiny – dzięki temu uczniowie mający problem ze zrozumieniem, z autyzmem lub innymi zaburzeniami, mają możliwość przyjrzenia się i skrupulatnego skupienia się raz jeszcze na danym zabezpieczeniu.

  • uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie wizualizacji i infografiki miniwykładu na temat przykładowych zastosowań chwytaczy; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium lub inne zdjęcia dostępne w internecie lub podręcznikach, by w klarowny sposób przedstawić swoim rówieśnikom działanie każdego z typów chwytaczy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).