Film + Sprawdź się
Zapoznaj się z dalszą częścią wykładu prof. Andrzeja Chwalby i wykonaj kolejne polecenia.
![](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rh0vRodVDnJ2a/1662752633/nbR5U6CRTUN8g0rLSJicmqejOoRFFd6j.png)
Film dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DJzQWSgUB
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Powstanie listopadowe i styczniowe.
Wyjaśnij, na czym skupiała się twórczość artystów związanych z Wielką Emigracją. Wymień najsłynniejsze dzieła jej przedstawicieli.
Odpowiedz na pytanie: co nowego do przedstawień powstańczych wniosło powstanie styczniowe?
Odpowiedz na pytanie: czy zgadzasz się z ekspertem, że określenie powstań mianem narodowych nie jest właściwe? Uzasadnij odpowiedź.
Przyjrzyj się ilustracji, a następnie wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z opisem obrazu, a następnie wykonaj polecenia.
![Obraz przedstawia leżącego na ziemi martwego, młodego mężczyznę. Ubrany jest w biały mundur. Ma ranę na czole, z której wydobywała się krew. W prawej dłoni trzyma rękojeść urwanej szabli. Na mężczyźnie stoi duży, czarny orzeł. Jego szpony spoczywają na tułowiu mężczyzny. Orzeł ma założone złote łańcuchy. W tle po lewej stronie trwa bitwa pośród płomieni i gęstego, ciemnego dymu. Po prawej niebo jest jaśniejsze, są tam postaci na koniach.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1bJHiovLFP6c/1652786757/2ZmIY3HZ5gXxnc5lHlFYaSC22bmGNCbH.png)
Zapoznaj się z fragmentem utworu i wykonaj polecenie.
Rozdzióbią nas kruki, wrony…Na uboczu względnie doIndeks górny 11 tego kierunku, w jakim zdążał Winrych, były w równym polu doły kartoflane. Ponieważ okazało się, że grunt przepuszczał wodę do wnętrza tych dworskich piwnic zimowych, więc przeniesiono je w inne miejsce, a jamy owe chwastem zarosły. Krzaki berberysu zagaiłyIndeks górny 22 ich dno i ściany. Belki ocembrowania pozapadały się wraz z bryłami gliny, tworząc lochy i katakumby, pełne teraz wodnistego błota. Do jednej z tych dziur zaciągnął włościaninIndeks górny 33 nad wieczorem trupa powstańca i zwłoki konia obdartego ze skóry. Zepchnął je pospołuIndeks górny 44 do jednego lochu, uwikłał żerdzią między dylamiIndeks górny 55 i zielskiem i narzucił z wierzchu trochę gliny, aby tego żeru wrony nie wytropiły.
Tak bez wiedzy i woli zemściwszy się za tylowieczne niewolnictwo, za szerzenie ciemnoty, za wyzysk, za hańbę i cierpienie ludu, szedł ku domowi z odkrytą głową i z modlitwą na ustach. Dziwnie rzewna radość zstępowała do jego duszy i ubierała mu cały widnokrąg, cały zakres umysłowego objęcia, całą ziemię barwami cudnie pięknymi. Głęboko, prawdziwie, z całej duszy wielbił Boga za to, że w bezgranicznym miłosierdziu swoim zesłał mu tyle żelastwa i rzemienia…
Źródło: Stefan Żeromski, Rozdzióbią nas kruki, wrony…, 1895.
Indeks górny 11 względnie do – względem
Indeks górny 22 gaić − pokrywać zielenią, zadrzewiać
Indeks górny 33 włościanin − chłop
Indeks górny 44 pospołu − wspólnie, razem
Indeks górny 55 dyl − drewniana belka