Lesson plan (Polish)
Temat: Ameryka Północna i Południowa – ukształtowanie powierzchni i klimat
Adresat
Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej
Podstawa programowa
XVI. Wybrane problemy i regiony geograficzne Ameryki Północnej i Południowej: rozciągłość południkowa i ukształtowanie powierzchni…
1. Ustala prawidłowości w ukształtowaniu powierzchni Ameryki Północnej i Południowej na podstawie map tematycznych;
2. Wykazuje zależności między ukształtowaniem powierzchni , cyrkulacją powietrza, odległością od morza, prądami morskimi a przebiegiem granicy upraw i lasów w Kanadzie.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń omówi ukształtowania powierzchni, klimat i wody Ameryki.
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
omówisz ukształtowanie powierzchni Ameryki Północnej i Południowej;
omówisz cechy środowiska przyrodniczego i ich wpływ na klimat Ameryki;
wskażesz bariery górskie oraz prądy morskie, które mają wpływ na klimat;
wskażesz największe rzeki i jeziora Ameryki Północnej i Południowej;
wskażesz na mapie typy klimatów występujące na obszarze Ameryki Północnej i Południowej.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
mapa fizyczna Ameryki Północnej i Południowej;
atlasy geograficzne.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.
Nauczyciel prosi uczniów o analizę mapy hipsometrycznej Ameryki Północnej i Południowej oraz wskazanie różnic i podobieństw w ukształtowaniu ich powierzchni.
Faza realizacyjna
Praca w parach. Uczniowie, korzystając z atlasów, wyszukują obiekty geograficzne składające się na ukształtowanie pionowe Ameryk. Naprzemiennie sprawdzają swoją znajomość mapy Ameryk..
Praca całego zespołu klasowego. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej polecenie 1. Uczniowie dokonują podziału ukształtowania pionowego obu Ameryk i wypisują przykłady największych form: gór, wyżyn, nizin, depresji.
Chętni uczniowie wskazują przykłady tych form na mapie ściennej Ameryki Północnej i Ameryki Południowej.
Uczniowie w trakcie burzy mózgów podają czynniki geograficzne, które wpływają na klimat Ameryk. Po fazie kreatywnej następuje weryfikacja pomysłów i dyskusja.
Uczniowie wskazują na mapie bariery górskie oraz prądy morskie, które mają wpływ na klimat. Dyskusja całego zespołu klasowego.
Kontynuując pracę z mapę uczniowie wskazują największe jeziora i rzeki obu Ameryk.
Korzystając mapy z e‑podręcznika Typy klimatu w Ameryce wyświetlonej na tablicy interaktywnej oraz innych materiałów źródłowych (internet, podręcznik do geografii i e‑podręcznik), cały zespół klasowy odczytuje typy klimatów i w oparciu o dane klimatyczne podaje cechy charakterystyczne dla poszczególnych typów klimatu.
Faza podsumowująca
Na podsumowanie lekcji uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne na tablicy interaktywnej.
Nauczyciel ocenia uczniów, biorąc pod uwagę wkład i ich możliwości.
Praca domowa
Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.
Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
cyrkulacja powietrza - system prądów powietrznych nad powierzchnią kuli ziemskiej. Przyczyną krążenia, czyli cyrkulacji powietrza w troposferze, są różnice w ogrzewaniu powierzchni Ziemi uzależnione od stref oświetlenia Ziemi.
bariera orograficzna - łańcuch górski, będący przeszkodą dla swobodnego przepływu masy powietrza.
Teksty i nagrania
North and South America – landscape, climate and waters
The principle climate factors forming types of climate in America are a result of:
geographical location;
great meridional extent;
meridional arrangement of the orographic barrier of the North America Cordillera and the Andes along west coast;
influence of both oceans, including ocean currents along coasts.
In North America climate is influenced by an extremely well‑developed coastline with two big bays – Hudson Bay filled with cold water in the north, and the Gulf of Mexico with warm water in the south.
In South America climate is strongly influenced by the situation of the major part of the land in the tropics and huge Amazon Basin covered with tropical rainforest.
The shape and climate have a significant impact on the water network of America. The Atlantic Ocean has the largest basin, because the main water section runs along the ridges of the North America Cordillera and the Andes. On both continents, the river network is distinguished by long rivers and a large surface of the river basins. In addition, in North America there are numerous lakes that were formed after the last glaciation (just as in Europe). The largest river system in North America consists of Mississippi and Missouri. Mississippi is 3658 km long, and together with Missouriit counts 5969 km. In the central eastern part of the continent there is a group of five Great Lakes which form the largest freshwater reservoir on Earth with an area of 250 thousand km Indeks górny 22 . The largest is Lake Superior with an area of 82.1 thousand km Indeks górny 22. The big rivers in South America are: the Amazon, the Paraná River and the Orinoco River. The Amazon River basin is located in the equatorial humid climate zone. The powerful tributaries on the left and right form the largest basin in the world with an area of 7 million km Indeks górny 22 . The Amazon is the river with the largest water resources on Earth – the average annual flow at the estuary is 175 thousand m Indeks górny 33 / s, which is about 160 times greater than the flow of the Vistula. For years, there have been disputes as to which of the two, the Nile or the Amazon, is the longest river in the world. The most recent measurements indicate that it is the Amazon River, as its length is 6,992 km (the Nile is 6,853 km).