There are different types of the angles: acute angles, right and obtuse ones. The type of the angleangleangle depends on its measuremeasuremeasure. Measuring the angles is one of very important mathematical skills.
On the basis of the material the students have studied at home, they answer the following questions:
What is the mathematical instrument for measuring angles called?
How can it be used to measuremeasuremeasure angles?
What mistakes can be made by measuring angles?
Task
Students work individually using their computers. They are going to measuremeasuremeasure angles and compare them.
[Geogebra applet]
On the basis of the material the students have found out they answer the following questions:
How can you draw angles using the protractorprotractorprotractor?
What mistakes can be made while drawing angles ?
Task
Students draw the angles with a given measuremeasuremeasure.
Using the protractorprotractorprotractor draw the following angles:
a) 45°
b) 60°
c) 90°
d) 120°
Part 2
Selected students summarise the material they have learned by answering the following questions:
1) What is an angleangleangle and what elements does it consist of?
2) What instrument and how it can be used to measuremeasuremeasure angles?
3) How can you draw the acute angleangleangle using the protractorprotractorprotractor?
4) Why is important to identify the type of the angle before drawing it?
An extra task
Make the construction of the angles of 60° and 90° using the protractorprotractorprotractor. Find out on the Internet how to make such construction.
Then, together they sum up the classes, drawing conclusions to memorize:
- We use the protractorprotractorprotractor to measuremeasuremeasure and draw angles.
- The vertex of the angle is placed in the highlighted pointpointpoint on the protractorprotractorprotractor. One armarmarm of the angleangleangle is placed on the linelineline connecting the angles of 0 and 180 degrees. The other armarmarm indicates the measuremeasuremeasure of the angleangleangle on the protractorprotractorprotractorscalescalescale.
Selected words and expressions used in the lesson plan
Nauczyciel przypomina uczniom, że rozróżniamy różne rodzaje kątów, m.in. kąty ostre, kąty proste i kąty rozwarte. Rodzaj kąta zależy od jego miary. Ważną umiejętnością jest zatem mierzenie kątów.
Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
Jak nazywa się przyrząd matematyczny służący do mierzenia kątów?
W jaki sposób, za pomocą tego przyrządu, mierzy się kąty?
2) mierzy z dokładnością do 1° kąty mniejsze niż 180°;
3) rysuje kąty mniejsze niż 180°;
5) porównuje kąty.
ma0ced31fd4c00f2d_1528449068082_0
45 minut
ma0ced31fd4c00f2d_1528449523725_0
Dobieranie modelu matematycznego do prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych kontekstach, także w kontekście praktycznym.
ma0ced31fd4c00f2d_1528449552113_0
1. Mierzenie z dokładnością do 1° kątów mniejszych niż 180°.
2. Rysowanie kątów mniejszych niż 180°.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
ma0ced31fd4c00f2d_1528450430307_0
Uczeń:
- mierzy kąty mniejsze niż 180°,
- rysuje kąty mniejsze niż 180°.
ma0ced31fd4c00f2d_1528449534267_0
1. Metoda odwróconej klasy.
2. Analiza sytuacyjna.
ma0ced31fd4c00f2d_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca z całą klasą.
ma0ced31fd4c00f2d_1528450135461_0
ma0ced31fd4c00f2d_1528450127855_0
Uczeń przygotowuje na lekcję rysunki:
- dwóch dowolnych kątów ostrych,
- jednego kąta prostego,
- dwóch dowolnych kątów rozwartych.
Będą one potrzebne podczas rozwiązywania zadań podsumowujących.
Uczniowie będą pracować metodą odwróconej klasy.
W domu zapoznają się z materiałem zawartym w e- podręczniku:
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/128788/v/19/t/student‑canon/m/iWpmAwIrWk#iWpmAwIrWk_d5e207 Przykład 3.
ma0ced31fd4c00f2d_1528446435040_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na zajęciach będą mierzyli i rysowali kąty.
Część 1
Nauczyciel przypomina uczniom, że rozróżniamy różne rodzaje kątów, m.in. kąty ostre, kąty proste i kąty rozwarte. Rodzaj kąta zależy od jego miary. Ważną umiejętnością jest zatem mierzenie kątów.
Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
Jak nazywa się przyrząd matematyczny służący do mierzenia kątów?
W jaki sposób, za pomocą tego przyrządu, mierzy się kąty?
Jakie błędy można popełnić mierząc kąty?
Polecenie
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zmierzenie danych kątów oraz porównanie ich miar.
[Geogebra aplet]
Na podstawie wiedzy zdobytej w domu, uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela:
W jaki sposób rysuje się kąty za pomocą kątomierza?
Jakie błędy można popełnić rysując kąty?
Polecenie
Uczniowie rysują kąty o podanych miarach.
Przy użyciu kątomierza narysuj kąty o miarach:
a) 45°
b) 60°
c) 90°
d) 120°
Część 2
Wskazani przez nauczyciela uczniowie, dokonują rekapitulacji zdobytej wiedzy. Odpowiadają na pytania:
1) Co to jest kąt i z jakich elementów się składa?
2) Za pomocą jakiego przyrządu można zmierzyć kąty? W jaki sposób?
3) Jak za pomocą kątomierza narysować kąt ostry?
4) Dlaczego przed narysowaniem kąta warto określić jego rodzaj?
Polecenie dla chętnych
Wykonaj konstrukcję kątów 60° i 90° przy pomocy cyrkla. Wskazówek poszukaj w literaturze lub Internecie.
ma0ced31fd4c00f2d_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia podsumowujące.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Do mierzenia i rysowania kątów używamy kątomierza.
- Wierzchołek kąta umieszczamy w punkcie wyróżnionym na kątomierzu. Jedno ramię kąta leży na linii łączącej na kątomierzu kąty 0 stopni i 180 stopni. Drugie ramię wskazuje miarę kąta na skali kątomierza.