The students work individually using their computers. They are going to find out how to add the integers.
Students work in pairs. They use the cards they have prepared before.
Each of players draws two cards and adds the numbers written on them. The winner is the person who gets the larger sum. They repeat the activity for few times and check their results by using the calculators.
Discussion: What does the sign of the sum of two integers depend on?
The students should come up with the following conclusions:
- The sum of two negative integers is the negative numbernegative numbernegative number. - The sum of two positive integers is the positive numberpositive numberpositive number. - The sum of the opposite number equals zero. - The sum of the positive and negative numbernegative numbernegative number is negative if the absolute value of the negative is larger than absolute value of the positive.
The students use their skills to complete the following tasks.
- Suma dwóch liczb ujemnych jest liczbą ujemną. - Suma dwóch liczb dodatnich jest liczbą dodatnia. - Suma liczb przeciwnych jest równa zero. - Aby dodać kilka liczb całkowitych, warto dodać do siebie najpierw składniki dodatnie, następnie ujemne i obliczyć sumę otrzymanych wyników.
2) interpretuje liczby całkowite na osi liczbowej,
5) wykonuje proste rachunki pamięciowe na liczbach całkowitych.
m0a42d0528af2970f_1528449068082_0
45 minut
m0a42d0528af2970f_1528449523725_0
Wykonywanie nieskomplikowanych obliczeń w pamięci lub w działaniach trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
m0a42d0528af2970f_1528449552113_0
1. Dodawanie liczb całkowitych.
2. Wykorzystywanie przemienności i łączności dodawania.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m0a42d0528af2970f_1528450430307_0
Uczeń:
- dodaje liczby całkowite, interpretuje dodawanie na osi liczbowej,
- określa znak sumy liczb całkowitych.
m0a42d0528af2970f_1528449534267_0
1. Gra dydaktyczna.
2. Analiza sytuacyjna.
m0a42d0528af2970f_1528449514617_0
1. Praca indywidualna.
2. Praca grupowa.
m0a42d0528af2970f_1528450127855_0
Uczeń przynosi na lekcję przygotowane w domu kartoniki z zapisanymi na nich liczbami:
Nauczyciel informuje uczących się, że na zajęciach dowiedzą się jak dodajemy liczby całkowite.
Uczniowie przypominają pojęcie wartości bezwzględnej liczby.
m0a42d0528af2970f_1528446435040_0
[Slideshow]
Uczniowie pracują indywidualnie, korzystając z komputerów. Ich celem jest zaobserwowanie jak dodajemy liczby całkowite.
Uczniowie pracują w parach. Korzystają z przygotowanych w domu kartoników.
Każda z grających osób losuje dwie karty i dodaje zapisane na nich liczby. Wygrywa ta osoba, która otrzymała większą sumę. Całą procedurę uczniowie powtarzają kilka razy. Poprawność wyników sprawdzają za pomocą kalkulatorów.
Dyskusja – od czego zależy znak sumy dwóch liczb całkowitych.
Uczniowie powinni wyciągnąć następujące wnioski:
- Suma dwóch liczb ujemnych jest liczbą ujemną. - Suma dwóch liczb dodatnich jest liczbą dodatnią. - Suma liczb przeciwnych jest równa zero. - Suma liczby dodatniej i ujemnej jest ujemna, jeżeli wartość bezwzględna liczby ujemnej jest większa od wartości bezwzględnej liczby dodatniej.
Uczniowie wykorzystują ukształtowane umiejętności w zadaniach.
Polecenie 1
Określ znak sumy, bez wykonywania obliczeń.
a) ( - 2456) + 67
b) (- 876) + 943
c) (- 345) + 6578
d) 123+ (- 32)
Polecenie 2
Dla każdej z podanych liczb znajdź liczbę o 8 większą.
- 1, - 5, - 6, - 8, -15.
Polecenie 3
Dodają liczbę – 14 do każdej z podanych liczb.
- 3, - 12, 6, 30, - 6.
Polecenie 4
Oblicz. Dodaj do siebie najpierw składniki dodatnie, następnie ujemne i oblicz sumę otrzymanych wyników.
a) (- 5) + 12 (- 8) + 9
b) 30 + (- 7) + (- 6) + (- 4)
c) (- 30) +17 + 6 + (- 4)
Polecenie dla chętnych:
Suma kilku kolejnych liczb całkowitych jest równa – 4. Ile jest tych liczb?
m0a42d0528af2970f_1528450119332_0
Uczniowie wykonują ćwiczenia utrwalające.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania:
- Suma dwóch liczb ujemnych jest liczbą ujemną. - Suma dwóch liczb dodatnich jest liczbą dodatnią. - Suma liczb przeciwnych jest równa zero. - Aby dodać kilka liczb całkowitych, warto dodać do siebie najpierw składniki dodatnie, następnie ujemne i obliczyć sumę otrzymanych wyników.
addition of the integers1
addition of the integers
dodawanie liczb całkowitych
Rb6IwR0l5oGbR1
wymowa w języku angielskim: addition of the integers
wymowa w języku angielskim: addition of the integers