1) recognizes prisms and pyramids – including right regular and regular,
2) calculates the volumes and the surface area of right regular and regular prisms and also the ones that are not right at the level of difficulty not higher than the example task: The base of the right regular prism is an isosceles triangle, whose two equal angles are 45° each, and the longest side has the length of dm. One of the sides of a rectangle, which is the face with the largest area, is 4 dm long. Calculate the volume and the total surface area of this prism.
The teacher informs the students that during the class they will recollect information about the cuboid and the cubecubecube. They will also calculate the surface area and the volume of these solids.
Task The students work individually, using the computer. Their task is to observe the most important elements of the cuboid. Then, they draw a mind map in their notebooks, including: the vertices, the base edges, the face edges, the base diagonals, the face diagonals and the diagonals of the cuboid.
[Geogebra applet]
The students cooperate to find the properties of the cuboidcuboidcuboid and the cube.
The properties of the cuboid:
- it has 6 faces, - all the faces are rectangles, - it has 8 vertices, - it has 12 edges, - there are 3 edges from each vertex.
Task - Station 3 The sum of the lengths of all the edges of the cuboid equals 76 cm.
What is the altitude of this cuboid, if the square whose area is 49 cmIndeks górny 22 is the base of this cuboid?
Task - Station 4 Can you put 10 litres of water into the cuboid‑shaped aquarium, whose dimensions are 2,5 dm x 3 dm x 1,5 dm?
Task - Station 5 Calculate the surface area of the cubesurface area of the cubesurface area of the cube if the sum of all its edges equals 37,5 cm.
Task - Station 6 Calculate the sum of all the edge lengths of the cube, if its surface area is 11,76 cmIndeks górny 22
The teacher summarizes and assesses the groups’ work, explaining any doubts.
An extra task: A cube‑shaped box has the volume of litra. What is the volume of the box, whose edges are three times longer? How much more paper will we use to get the bigger box glued together?
Oblicz objętość i pole powierzchni prostopadłościanu, którego siatkę przedstawiono na rysunku. Niepodpisane krawędzie są odpowiednio 2 i 4 razy dłuższe od krawędzi o podanej długości.
m466148a0f82afea7_1528449000663_0
Prostopadłościan
m466148a0f82afea7_1528449084556_0
Drugi
m466148a0f82afea7_1528449076687_0
XI. Geometria przestrzenna. Uczeń:
1) rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy – w tym proste i prawidłowe;
2) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów prostych, prawidłowych i takich, które nie są prawidłowe o poziomie trudności nie większym niż w przykładowym zadaniu: Podstawą graniastosłupa prostego jest trójkąt równoramienny, którego dwa równe kąty mają po 45° , a najdłuższy bok ma długość dm. Jeden z boków prostokąta, który jest w tym graniastosłupie ścianą boczną o największej powierzchni, ma długość 4 dm. Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa.
m466148a0f82afea7_1528449068082_0
45 minut
m466148a0f82afea7_1528449523725_0
Używanie prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretowanie pojęć matematycznych i operowanie obiektami matematycznymi.
m466148a0f82afea7_1528449552113_0
1. Przypomnienie elementów budowy prostopadłościanu.
2. Obliczanie pola powierzchni i objętości prostopadłościanu.
3. Porozumiewanie się w języku angielskim, rozwijanie matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo‑technicznych oraz informatycznych, kształtowanie umiejętności uczenia się.
m466148a0f82afea7_1528450430307_0
Uczeń:
- wskazuje elementy budowy prostopadłościanu,
- oblicza pole powierzchni i objętość prostopadłościanu.
m466148a0f82afea7_1528449534267_0
1. Dyskusja.
2. Stoliki zadaniowe.
m466148a0f82afea7_1528449514617_0
1. Praca w grupach.
2. Praca zbiorowa.
m466148a0f82afea7_1528450127855_0
Nauczyciel informuje uczniów, że na lekcji przypomną sobie własności prostopadłościanu i sześcianu oraz będą obliczać pola powierzchni i objętości tych brył.
m466148a0f82afea7_1528446435040_0
Polecenie Uczniowie pracują samodzielnie, korzystając z komputerów. Ich zadaniem jest zaobserwowanie najważniejszych elementów prostopadłościanu.
[Geogebra aplet]
Następnie sporządzają notatkę w zeszycie w formie mapy mentalnej uwzględniając na rysunku: wierzchołki, krawędzie podstawy, krawędzie boczne, przekątne podstawy, przekątne ściany bocznej i przekątne prostopadłościanu.
Uczniowie wspólnie ustalają własności prostopadłościanu oraz sześcianu.
Własności prostopadłościanu:
- ma 6 ścian, - wszystkie ściany są prostokątami, - ma 8 wierzchołków, - ma 12 krawędzi, - z każdego wierzchołka wychodzą 3 krawędzie.
Własności sześcianu:
- Sześcian to prostopadłościan, który ma wszystkie boki równej długości.
Uczniowie przypominają wzory na pole powierzchni i objętość prostopadłościanu i sześcianu.
Pole powierzchni prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c:
Objętość prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c:
Pole powierzchni sześcianu o krawędzi długości a:
Objętość sześcianu o krawędzi długości a:
Powierzchnia i objętość kostki po wycięciu rogów.
[Ilustracja 1]
Polecenie Oblicz pole powierzchni i objętość sześcianu o boku długości 4 cm, jeżeli z każdego wierzchołka wycięto narożnik o boku 1 cm.
Uczniowie, pracując w grupach metodą stolików zadaniowych, rozwiązują zadania.
Polecenie - Stolik 1 Dany jest prostopadłościan, którego krawędzie mają długości 3, 4, 5. Narysuj trzy różne siatki tego prostopadłościanu.
Polecenie - Stolik 2
[Ilustracja 2]
Oblicz objętość i pole powierzchni prostopadłościanu, którego siatkę przedstawiono na rysunku. Niepodpisane krawędzie są odpowiednio 2 i 4 razy dłuższe od krawędzi o podanej długości.
Polecenie - Stolik 3 Suma długości wszystkich krawędzi prostopadłościanu jest równa 76 cm. Jaką wysokość ma ten prostopadłościan, jeżeli w jego podstawie jest kwadrat o polu 49 cmIndeks górny 22?
Polecenie - Stolik 4 Czy 10 litrów wody zmieści się do akwarium w kształcie prostopadłościanu o wymiarach 2,5 dm x 3 dm x 1,5 dm?
Polecenie - Stolik 5 Oblicz pole powierzchni sześcianu, jeżeli suma wszystkich krawędzi tego sześcianu jest równa 37,5 cm.
Polecenie - Stolik 6 Oblicz sumę długości wszystkich krawędzi sześcianu, jeżeli jego pole powierzchni wynosi 11,76 cmIndeks górny 22.
Nauczyciel podsumowuje i ocenia pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Polecenie dla chętnych: Pudełko w kształcie sześcianu ma pojemność litra. Jaką pojemność będzie miało pudełko o krawędziach trzy razy dłuższych? O ile więcej papieru zużyjemy, na sklejenie większego pudełka?
m466148a0f82afea7_1528450119332_0
Uczniowie wykonują dodatkowe ćwiczenia.
Następnie wspólnie podsumowują zajęcia, formułując wnioski do zapamiętania.
Własności prostopadłościanu:
- ma 6 ścian, - wszystkie ściany są prostokątami, - ma 8 wierzchołków, - ma 12 krawędzi, - z każdego wierzchołka wychodzą 3 krawędzie.
Własności sześcianu:
- Sześcian to prostopadłościan, który ma wszystkie boki równej długości.
Pole powierzchni prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c:
Objętość prostopadłościanu o krawędziach długości a, b, c: