Zadania zawodowe
Absolwent szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik reklamy powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji:
PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowego:
przygotowanie elementów strategii reklamowej,
przygotowanie elementów kreacji reklamowej,
produkcja reklamy.
PGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową:
planowania kampanii reklamowej,
organizowanie sprzedaży reklamowej,
realizowanie kampanii reklamowej,
badanie przekazu reklamowego.
„Na co dzień zajmuję się przede wszystkim planowaniem, prowadzeniem oraz koordynacją działań reklamowych, a w szczególności na: nawiązywaniu i utrzymywaniu kontaktu z klientem, tworzeniu przekazu reklamowego zgodnego z przyjętą strategią, dobieraniu treści i innych elementów do przekazu reklamowego, opracowywaniu planu całościowych kampanii reklamowych produktu lub marki, zarządzaniu procesem realizacji kampanii reklamowej, analizie wyników i sporządzaniu raportu skuteczności kampanii reklamowej.”
Karolina, technik reklamy
Pierwszą reklamą telewizyjną było umieszczenie marki BULOVA na wielkim zegarze przed głównym wydaniem wiadomości w Stanach Zjednoczonych.
Przykładowe zadania zawodowe
Przygotowanie elementów strategii reklamowej
Galeria przedstawia przykładowe przygotowanie elementów strategii reklamowej.
Zdjęcie pierwsze przedstawia młodą kobietę, która pisze na flipcharcie ustalenia strategii reklamowej. Trzyma w dłoni czarny marker.
Zdjęcie drugie przedstawia zapisywanie elementów strategii marketingowej na tablicy magnetycznej. Osoba trzymająca w dłoni czarny marker pisze pojedyncze słowa na tablicy.
Zdjęcie trzecie przedstawia sporządzanie notatek w zeszycie. Kobieta trzyma w dłoni długopis i zapisuje zeszyt. Ma pomalowane paznokcie w biało niebieskie wzory.
Przygotowanie elementów kreacji reklamowej
Galeria przedstawia przykładowe przygotowanie elementów kreacji reklamowej.
Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę stojącą przed tablicą magnetyczną, do której przyklejone są małe kolorowe kartki. Pozostałe osoby w pomieszczeniu siedzą przy długim stole przed otwartymi laptopami.
Zdjęcie drugie przedstawia mężczyznę siedzącego przy biurku i pracującego na komputerze. Obok monitora i laptopa postawiona jest lampka. Mężczyzna trzyma dłonie na klawiaturze.
Zdjęcie trzecie przedstawia kobietę pracującą przy biurku na laptopie. Kobieta ma przed sobą kartki, a w dłoni trzyma długopis. Na biurku stoi kubek z kolorowymi długopisami i nożyczkami oraz kolorowe, samoprzylepne kartki.
Produkcja reklamy
Galeria przedstawia przykładowe produkcje reklamy.
Zdjęcie pierwsze przedstawia studio fotograficzne. Na środku rozwinięte jest tło fotograficzne, które oświetlane jest przez trzy lampy na stojakach.
Zdjęcie drugie przedstawia pomieszczenie w agencji reklamowej. W pomieszczeniu jest ustawionych klika biurek. Przy każdym z nich jest kontener na dokumenty oraz krzesło. Jedno z biurek jest puste, przy pozostałych siedzą pracownicy. Na biurkach są dokumenty oraz komputery.
Prezentacja przedstawia przykładowe zadania zawodowe wykonywane przez technika reklamy.
Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę siedzącą przy biurku i pracującą na laptopie. Kobieta trzyma w dłoni kolorową karteczkę samoprzylepną. Obok biurka jest szklana tablica magnetyczna, do której przyklejone są kolorowe kartki z notatkami. W tle widoczny jest regał z dokumentami.
Krok pierwszy - Ustalanie budżetu kampanii reklamowej na podstawie wyników analiz. Grafika przedstawia kobietę trzymającą w dłoni długopis i sporządzającą notatki w zeszycie.
Krok drugi - Opracowywanie planu kampanii reklamowej marki. Grafika przedstawia młodego mężczyznę w okularach, który trzyma w dłoni czarny marker i rysuje wykresy na tablicy magnetycznej.
Krok trzeci - Dobieranie treści do przekazu reklamowego. Grafika przedstawia kobietę i mężczyznę, który siedzą na fotelach. Mężczyzna trzyma otwarty laptop, kobieta pokazuje dłonią na ekran laptopa. Ubrani są w eleganckie stroje biznesowe.
Krok czwarty - Opracowywanie sposobu prezentacji treści reklamowych. Grafika przedstawia mężczyznę, który trzyma tablet graficzny i rysik. Na tablecie sporządzony jest rysunek.
Planowanie kampanii reklamowej
Galeria przedstawia przykładowe planowanie kampanii reklamowej.
Zdjęcie pierwsze przedstawia ustalanie budżetu kampanii reklamowej w agencji reklamowej. Przedstawiona jest grupa ludzi siedzących przy biurkach w dwóch rządach przodem do siebie. Przed każdą osobą jest komputer oraz teczki.
Zdjęcie drugie przedstawia omawianie kampanii reklamowej. Przedstawiona jest dwójka ludzi pracujących przy laptopach. Siedzą na kanapie w pokoju. Kobieta trzyma w dłoni zeszyt, pokazując coś mężczyźnie. Mężczyzna przygląda się treściom zapisanym w zeszycie.
Zdjęcie trzecie przedstawia kołonotatnik oraz leżący na nim długopis. Na kołonotatniku opiera się telefon komórkowy.
Organizowanie sprzedaży reklamowej
Galeria przedstawia przykładowe organizowanie sprzedaży reklamowej.
Zdjęcie pierwsze przedstawia kobietę pracującą na komputerze w pokoju dziennym. W pomieszczeniu są kwiaty, obrazy wiszące na ścianie oraz regał, na którym stoi terrarium. Biurko z komputerem oświetla lampka.
Zdjęcie drugie przedstawia poszukiwanie nowych możliwości promowania reklamy w internecie. Przedstawiona jest osoba siedząca przy laptopie i notatniku. Jedną dłoń ma opartą na klawiaturze laptopa, drugą rysuje grafikę w notatniku. Obok położone są słuchawki, telefon, długopisy oraz czarno białe zdjęcia, na których postawiona jest filiżanka z kawą.
Realizowanie kampanii reklamowej
Galeria przedstawia przykładowe realizowanie kampanii reklamowej.
Zdjęcie pierwsze przedstawia omówienie w zespole formy produkcji reklamy. Jeden z mężczyzn stoi przed tablicą magnetyczną, na której są notatki i przyklejone kolorowe kartki. Pozostałych trzech mężczyzn siedzi na kanapie i fotelu trzymając na kolanach laptopy.
Zdjęcie drugie przedstawia pracę nad reklamą. Na biurku położony jest planer do sporządzania notatek oraz tworzenia projektów. Wokół biurka siedzą osoby trzymające w dłoniach długopisy. Jedna z osób wycina obrazek z gazety. Na biurku rozłożone są gazety, kolorowe kartki samoprzylepne oraz długopisy i ołówki.
Badanie przekazu reklamowego
Galeria przedstawia przykładowe badanie przekazu reklamowego.
Zdjęcie pierwsze przedstawia wyniki badań statystycznych prezentowane na tablecie. Przedstawione są dwie osoby siedzące przy biurku, na którym jest monitor i klawiatura oraz kartki z wydrukowanymi grafikami. Jedna z osób trzyma w dłoniach tablet.
Zdjęcie drugie przedstawia sprawdzenie statystyk i wyciągnięcie wniosków. Przedstawiona jest osoba siedząca przed biurkiem. Na biurku jest laptop, kartka z wydrukowanymi wykresami oraz kołonotatnik, na którym spoczywa dłoń osoby trzymająca długopis.
Gra edukacyjna
Po zapoznaniu się z rozdziałem „Zadania zawodowe” zapraszamy do gry, która pozwoli Ci na utrwalenie swojej wiedzy dotyczącej zawodu technik reklamy.