bg‑azure

Many teenagers help in the kitchen or even prepare meals for their families. Cooking isn’t as tricky as it seems. What dish do you like cooking? Would you like to present it at a school cooking contest?

Wiele nastolatków pomaga w kuchni lub nawet przygotowuje całe posiłki dla swoich rodzin. Gotowanie nie jest tak skomplikowane, na jakie wygląda. Jakie danie ty lubisz przygotowywać? Czy wystawiłbyś/wystawiłabyś je w szkolnym konkursie kulinarnym?

R17BIeHFF69EY
Bake-off or cook-off?
Wypieki czy pichcenie?
Źródło: dostępny w internecie: https://www.pexels.com/ [dostęp 12.01.2022], domena publiczna.
Exercise 1

Match the words below with their definitions.

Połączy poniższe wyrazy z ich definicjami.

R1K64wN5pIHwY
a person who is learning how to do something Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition where two or more people try to win Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition what you eat to give your body what it needs to grow Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition things that a meal is made of Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition each meal has one or more of this Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Study the recordings below and do the exercises.

Zapoznaj się z nagraniami i wykonaj ćwiczenia.

  1. Sam

    RvtMSykWLjnPG
    Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
    RI1zeOnVraOgp
    Nagranie dźwiękowe
    TRANSCRIPTazurewhite
  2. Sue

    RUkZMgl8JD3ij
    Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
    RahpqKA56Xe9w
    Nagranie dźwiękowe
    TRANSCRIPTazurewhite
  3. Becky

    RoSo0gZhbT1vn
    Źródło: dostępny w internecie: flickr.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
    R1Zk21jHPi5kR
    Nagranie dźwiękowe
    TRANSCRIPTazurewhite
  4. John

    RY5WkCc3mXOe5
    Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
    RVSslmVBQa8D2
    Nagranie dźwiękowe
    TRANSCRIPTazurewhite
Exercise 2

Based on the recording, choose the correct answer.

Na podstawie nagrań wybierz poprawną odpowiedź.

R1GGaAH9nWle2
1. This person cooked something good despite the bad situation. Możliwe odpowiedzi: 1. Sam, 2. Becky, 3. John
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R109ZDkZE2Puh
2. This person couldn't use the meat she/he had. Możliwe odpowiedzi: 1. Sam, 2. Sue, 3. Becky
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIRyv5LkbElTp
3. This person didn't have the most important ingredient to make a cake. Możliwe odpowiedzi: 1. Sue, 2. Becky, 3. John
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rem2tNR9xIQ1M
4. This person cooked something sweet but it wasn't good. Możliwe odpowiedzi: 1. John, 2. Sam, 3. Becky
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R13TbQhbLT8jb
5. These people took part in a contest. Możliwe odpowiedzi: 1. Sam and Becky, 2. John and Sam, 3. Becky and Sue
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 3

Think of the context in which the below idioms were used in the recordings. Then, match them with their Polish translations.

Zastanów się nad kontekstem, w jakim zostały użyte w nagraniu poniższe idiomy. Następnie połącz je z ich polskimi tłumaczeniami.

RMg5bw8cNmofX
stir the pot Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened be on a knife-edge Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened half-baked idea Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened cry over spilt milk Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise 4

Fill in the gaps with the correct idioms from the previous exercise. Note: remember to use the idioms in the correct grammatical form.

Przeczytaj krótkie teksty, a następnie uzupełnij luki poprawnymi idiomami z poprzedniego ćwiczenia. Uwaga: pamiętaj, aby użyć prawidłowych form uzupełnianych wyrazów.

R1POAbPKedRtT
1. My best friends often Tu uzupełnij. We always make plans to do one thing, but then they change their minds and want to do something different. As a result we argue a lot. 2. I wanted to bake a chocolate cake for my grandmother who is coming in an hour, but I don’t have any chocolate at home. My plans are on a Tu uzupełnij. I have to run to the shop! 3. My sister wants to build a treehouse, but I think it’s a Tu uzupełnij. First off, we don’t even have a tree in our garden! Second, we don’t know how to build it. She says we can watch tutorials, but to me the whole idea makes no sense. 4. I broke my favourite cup and was very upset, but my mum said there’s no use Tu uzupełnij. After all, I can’t turn back time, and we can always buy a new cup.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.