Many teenagers help in the kitchen or even prepare meals for their families. Cooking isn’t as tricky as it seems. What dish do you like cooking? Would you like to present it at a school cooking contest?
Wiele nastolatków pomaga w kuchni lub nawet przygotowuje całe posiłki dla swoich rodzin. Gotowanie nie jest tak skomplikowane, na jakie wygląda. Jakie danie ty lubisz przygotowywać? Czy wystawiłbyś/wystawiłabyś je w szkolnym konkursie kulinarnym?
R17BIeHFF69EY
Zdjęcie przedstawia wnętrze kuchni, z długim blatem roboczym w kolorze białym, pod którym widoczne są drewniane szafki. Nad płytą indukcyjną, przy blacie, stoi młoda dziewczyna, która w ręku trzyma małą szklaną miseczkę nad czarnym garnkiem stojącym na płycie, w którym znajdują się pokrojone czerwone papryki. Obok na białym talerzu widoczne są oczyszczone marchewki. Na lewo, na blacie, widoczna jest głęboka misa z ugotowanym makaronem spaghetti. Na blacie kuchennym widoczne są drewniane akcesoria kuchenne, włożone do wysokiego szklanego pojemnika, butelka z wodą, biały kubek z różnymi narzędziami kuchennymi, drewniane podstawki, suszarka do naczyń oraz toster. Na drewnianej półce nad blatem widoczne są dwa drewniane młynki do przypraw, szklany pojemnik z ziarnami fasoli, szklany pojemnik z papierowymi słomkami, jednorazowe kubki, czarna tablica.
Bake-off or cook-off?
Wypieki czy pichcenie?
Źródło: dostępny w internecie: https://www.pexels.com/ [dostęp 12.01.2022], domena publiczna.
Exercise1
Match the words below with their definitions.
Połączy poniższe wyrazy z ich definicjami.
R1K64wN5pIHwY
a person who is learning how to do something Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition where two or more people try to win Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition what you eat to give your body what it needs to grow Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition things that a meal is made of Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition each meal has one or more of this Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition
a person who is learning how to do something Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition where two or more people try to win Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition what you eat to give your body what it needs to grow Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition things that a meal is made of Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition each meal has one or more of this Możliwe odpowiedzi: 1. trainee, 2. ingredients, 3. competition, 4. dish, 5. nutrition
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Study the recordings below and do the exercises.
Zapoznaj się z nagraniami i wykonaj ćwiczenia.
Sam
RvtMSykWLjnPG
Grafika przedstawia dwie osoby stojące za blatem kuchennym, zwrócone do siebie twarzami. Po lewej widoczna jest postać trzymająca w prawym ręku trzepaczkę zanurzoną w misce. Po prawej widoczna jest postać trzymająca w ręku czarny przyrząd, włożony do miski. Na blacie widoczne są małe kolorowe miseczki, pojemnik z dziesięcioma jajami, dwa pojemniki, biały i zielony, z nakrętkami. W tle widoczne są schematycznie pokazane szafki kuchenne, okap, półki z różnymi przedmiotami.
Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
RI1zeOnVraOgp
Nagranie dźwiękowe
Nagranie dźwiękowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
Hi, I’m Sam. Two years ago, I took part in a cooking contest at school. My team decided to prepare Chinese chicken. First, we cooked rice for our dish and it was perfect. However, it turned out our chicken was past its best‑by date. This really stirred the pot! Imagine the trouble! We had to make a vegetarian meal instead. Out of stress, we boiled the carrots for too long, and they were very mushy. So unsurprisingly, we lost.
Sue
RUkZMgl8JD3ij
Zdjęcie przedstawia wnętrze kuchni. Na pierwszym planie widoczna jest młoda kobieta i dziecko, którzy stoją przy blacie. Dziecko w prawej ręce trzyma kubek, z którego wysypuje coś do dużego metalowego pojemnika robota kuchennego. Młoda kobieta obserwuje pracę dziecka. Po prawej stronie widoczny jest stojak z nożami.
Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
RahpqKA56Xe9w
Nagranie dźwiękowe
Nagranie dźwiękowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
Hello, my name is Sue. It was my mum's birthday last week. My brother and I wanted to bake her a strawberry sponge cake. First, we mixed flour, milk, and eggs. But then, we realised we were on a knife edge! We had no strawberries, because somebody ate them all! Fortunately, my brother had the idea that we could add some apples instead. We made a brilliant apple sponge cake and our mum loved it!
Becky
RoSo0gZhbT1vn
Zdjęcie przedstawia owalny stół z białym blatem, na którym widoczne są różnego kształtu i wielkości pojemniki oraz półmiski. Od lewej widoczny jest półmisek z kostkami ciemnego ciasta z białą polewą, przed którym stoi kartka z napisem w języku angielskim Carrot cake i numer 1. Na prawo widoczny jest półmisek z babeczkami, na którym stoi kartka z napisem w języku angielskim Apple Crumble Muffins i numer 2. Na prawo widoczny jest półmisek z babeczkami, na którym stoi kartka z napisem w języku angielskim Butter Pound Muffins i numer 3. Na prawo widoczny jest półmisek z okrągłym ciastem pokrojonym na części oraz fragmentami ciasta. Na półmisku stoi kartka z napisem w języku angielskim Cheese & onion Tart i numer 4. Powyżej widoczny jest półmisek z wypiekami, a którym widać trzy kartki z napisami w języku angielskim Blueberry loaf i numer 9, Butter Pound Cake i numer 10, Banana Nut loaf i numer 10. W górnej części stołu widoczne pojemniki z wypiekami z kartkami z nieczytelnymi napisami w języku angielskim. W prawym górnym rogu blatu widoczna jest kartka z napisem w języku angielskim Lodgement & APls Bake off Thank you for baking! oraz rysunkiem babeczki. Przy blacie stoją cztery osoby, widoczne od pasa w dół.
Źródło: dostępny w internecie: flickr.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
R1Zk21jHPi5kR
Nagranie dźwiękowe
Nagranie dźwiękowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
I’m Becky and I want to tell you about a bake‑off at our school last spring. My friends and I decided to make blueberry muffins. We bought the best organic berries and got some flour, sugar, and other ingredients. Unfortunately, the whole thing turned out to be a half‑baked idea. During the contest, we realised we didn’t have baking powder. We forgot to buy it! Our muffins came out completely flat!
John
RY5WkCc3mXOe5
Grafika przedstawia chłopca stojącego przy blacie kuchennym. Chłopiec, w białym kuchennym fartuszku, w lewej ręce trzyma szpatułkę podniesioną do góry. Na blacie widoczna jest płyta kuchenna, na której stoi patelnia, obok widoczny jest pojemnik z sześcioma jajami, a na prawo widoczna jest czerwona miska wypełniona jakąś substancją.
Źródło: dostępny w internecie: freepik.com [dostęp 13.11.2022], domena publiczna.
RVSslmVBQa8D2
Nagranie dźwiękowe
Nagranie dźwiękowe
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Nagranie dźwiękowe
TRANSCRIPTazurewhite
My name is John. I first tried cooking at a scout camp last summer. On the second day of the camp, it was my turn to cook dinner for everyone. There were boiled eggs on the menu. When I was taking the eggs out of the basket, I dropped it and the eggs broke! At first, I was very worried. But it was no use crying over spilt milk! I picked up the broken shells, put the frying pan on fire, and made delicious scrambled eggs. Everybody loved it
Exercise2
Based on the recording, choose the correct answer.
Na podstawie nagrań wybierz poprawną odpowiedź.
R1GGaAH9nWle2
1. This person cooked something good despite the bad situation. Możliwe odpowiedzi: 1. Sam, 2. Becky, 3. John
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R109ZDkZE2Puh
2. This person couldn't use the meat she/he had. Możliwe odpowiedzi: 1. Sam, 2. Sue, 3. Becky
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RIRyv5LkbElTp
3. This person didn't have the most important ingredient to make a cake. Możliwe odpowiedzi: 1. Sue, 2. Becky, 3. John
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Rem2tNR9xIQ1M
4. This person cooked something sweet but it wasn't good. Możliwe odpowiedzi: 1. John, 2. Sam, 3. Becky
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R13TbQhbLT8jb
5. These people took part in a contest. Możliwe odpowiedzi: 1. Sam and Becky, 2. John and Sam, 3. Becky and Sue
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise3
Think of the context in which the below idioms were used in the recordings. Then, match them with their Polish translations.
Zastanów się nad kontekstem, w jakim zostały użyte w nagraniu poniższe idiomy. Następnie połącz je z ich polskimi tłumaczeniami.
RMg5bw8cNmofX
stir the pot Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened be on a knife-edge Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened half-baked idea Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened cry over spilt milk Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened
stir the pot Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened be on a knife-edge Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened half-baked idea Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened cry over spilt milk Możliwe odpowiedzi: 1. to be in a situation in which nobody knows what is going to happen next, 2. to make unnecessary trouble, 3. something not planned or considered carefully enough, 4. to feel sorry or sad about something that has already happened
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Exercise4
Fill in the gaps with the correct idioms from the previous exercise. Note: remember to use the idioms in the correct grammatical form.
Przeczytaj krótkie teksty, a następnie uzupełnij luki poprawnymi idiomami z poprzedniego ćwiczenia. Uwaga: pamiętaj, aby użyć prawidłowych form uzupełnianych wyrazów.
R1POAbPKedRtT
1. My best friends often Tu uzupełnij. We always make plans to do one thing, but then they change their minds and want to do something different. As a result we argue a lot. 2. I wanted to bake a chocolate cake for my grandmother who is coming in an hour, but I don’t have any chocolate at home. My plans are on a Tu uzupełnij. I have to run to the shop! 3. My sister wants to build a treehouse, but I think it’s a Tu uzupełnij. First off, we don’t even have a tree in our garden! Second, we don’t know how to build it. She says we can watch tutorials, but to me the whole idea makes no sense. 4. I broke my favourite cup and was very upset, but my mum said there’s no use Tu uzupełnij. After all, I can’t turn back time, and we can always buy a new cup.
1. My best friends often Tu uzupełnij. We always make plans to do one thing, but then they change their minds and want to do something different. As a result we argue a lot. 2. I wanted to bake a chocolate cake for my grandmother who is coming in an hour, but I don’t have any chocolate at home. My plans are on a Tu uzupełnij. I have to run to the shop! 3. My sister wants to build a treehouse, but I think it’s a Tu uzupełnij. First off, we don’t even have a tree in our garden! Second, we don’t know how to build it. She says we can watch tutorials, but to me the whole idea makes no sense. 4. I broke my favourite cup and was very upset, but my mum said there’s no use Tu uzupełnij. After all, I can’t turn back time, and we can always buy a new cup.
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.