Pamiętasz swoje najpiękniejsze sny? Niektórzy twierdzą, że nigdy nie śnią. Że po prostu zasypiają i budzą się, ale nigdy nie trafiają do krainy marzeń. To nieprawda: śni każdy człowiek, śnią także zwierzęta, choć tego, co widzą i czują we śnie, możemy się tylko domyślać.
Jak sądzicie, co może się śnić psu? Co na to wskazuje? Jaki sen byłby dla niego przyjemny, a jaki koszmarny? Porozmawiajcie.
Przyjrzyj się ilustracji. Co na niej widzisz? Czy może ona przedstawiać senne marzenie psa? Jakiego rodzaju byłby to sen? Opisz tę scenę (tutaj lub w zeszycie) tak, jakby relacjonował ją obudzony z tego właśnie snu pies.
Znajdź w obu kolumnach wyrazy o podobnym znaczeniu i połącz je w pary. Zadanie to pomoże ci lepiej zrozumieć tekst wiersza, który zaraz poznasz.
jem, gotowana wołowina, ogromne, wyniosłe, prawdziwe, świetnie, rulon, niezwykły, niemały, sypialnia, koniec
spory | |
kres | |
alkowa | |
autentyczne | |
zwój | |
niebotyczne | |
wcinam | |
niebywały | |
znakomicie | |
sztukamięs |
Konstanty Ildefons Gałczyński
Polski poeta, który pisał dla wszystkich czytelników, także tych najmłodszych – takie utwory, jak np. „Zaczarowana dorożka” albo „Dlaczego ogórek nie śpiewa”. W swoich pełnych humoru, ale i często wzruszających wierszach opisywał codzienne sytuacje i wydarzenia. Był także twórcą zabawnego Teatrzyku Zielona Gęś.
Przeczytaj wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego pt. „Sen psa” lub wysłuchaj go uważnie. O czym śni bohater wiersza?
Sen psaNa polu kalafiory,
na całe życie dość,
każdy kalafior spory
i w każdym rośnie kość,
więc podjem znakomicie
aż po żołądka kres.
Och, piękne, piękne życie.
Och, piękny jestem pies.Przechodzę do alkowyalkowy,
w alkowie stoi stół,
ma czworo nóg wołowych,
wędzonych w dymie ziół,
pożeram wszystkie nogi,
zostaje tylko blat.
Ach! mój żywocie błogi.
Ach! piękny, piękny świat.Po łączce chodzą krówki,
słownie sześćdziesiąt sześć,
podchodzę, to parówki,
gorące, tylko jeść,
parówki autentyczneautentyczne,
kilometrowy zwój.
Ach! chwile niebotyczne.
Och! piękny świecie mój.Na wzgórku stoi lasek,
a w lasku pachnie wrzos,
ten lasek też z kiełbasek
i widzę, wrzos to sos,
więc cały lasek wcinam,
rozlewam wrzos do waz.
Ach! cudna to godzina.
Och! niebywały czas.Już jesień jest niestety,
deszcz chlupie chlup, chlup, chlup,
spadają z drzew kotlety,
a wszystkie do mych stóp,
tłuszcz pryska mi na rzęsy,
sztukamięssztukamięs pędzi wiatr,
wieprzowy wschodzi księżyc.
Zbaraniał cały świat.
Zbaraniał cały świat.
Odpowiedzcie na pytania i porozmawiajcie:
Kto i o czym opowiada w wierszu?
Jaka jest ta opowieść: realistyczna czy fantastyczna?
Jakie uczucia można wyczytać z tekstu?
Jakie elementy z wiersza pojawiły się na ilustracji dotyczącej snu psa?
Które wątki w wierszu są realistyczne, a które fantastyczne?
deszcz chlupie, na wzgórzu stoi lasek, już jesień jest niestety, po łączce chodzą krówki, w alkowie stoi stół, ten wrzos to sos, rozlewam wrzos do waz, w lasku pachnie wrzos, w każdym kalafiorze rośnie kość, wieprzowy wschodzi księżyc, krówki to parówki gorące, tylko jeść, spadają z drzew kotlety, pole kalafiorów, stół ma czworo nóg wołowych, wędzonych w dymie z ziół, sztukamięs pędzi wiatr, ten lasek jest z kiełbasek, więc cały lasek wcinam
Wątki realistyczne | |
---|---|
Wątki fantastyczne |
Wybierzcie jeden fantastyczny opis i zobrazujcie go na rysunku.
Wysłuchajcie ponownie recytacji wiersza. Podnieście swoje ilustracje wtedy, kiedy usłyszycie wybrany przez was fragment.
Wyeksponujcie wszystkie ilustracje i uporządkujcie je według kolejności obrazów namalowanych słowami poety.
Wyobraź sobie sen kota. O czym mógłby śnić kot? Zapisz swoje propozycje tutaj lub w zeszycie.
Jaki jest świat ze snu psa? Odszukajcie w tekście odpowiednie określenia i zapiszcie je tutaj lub w zeszycie.
Świat ze snu jest…
Jakie znaczenie może mieć ostatni wers: „Zbaraniał cały świat”? Czy zgadzacie się z tym stwierdzeniem?
Przypomnij sobie, co wiesz o onomatopei. Zastanów się, jaką funkcję pełni w tym wierszu? Zapisz odpowiedź tutaj lub w zeszycie.
Naucz się wiersza na pamięć. To też rozwija twoją wyobraźnię.