Węzły technologiczne wyrobów odzieżowych
MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych – technik przemysłu mody 311941
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści:
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu modyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu mody
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia:
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie TECHNIK PRZEMYSŁU MODY 311941 dla kwalifikacji: MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOD.11. Organizacja procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych:
projektowania kolekcji odzieżowych,
opracowywania dokumentacji wyrobów odzieżowych,
organizowania procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych,
kontrolowania procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych,
prowadzenia działań związanych z marketingiem wyrobów odzieżowych.
Wspiera osiąganie wybranego efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia: MOD.11.3. Przygotowanie procesów wytwarzania wyrobów odzieżowych;
Uczeń:
MOD.11.3.1) opracowuje dokumentację techniczno‑technologiczną wyrobów odzieżowych;
MOD.11.2. Podstawy odzieżownictwa;
Uczeń:
MOD.11.2.6) stosuje maszyny i urządzenia w procesie wytwarzania wyrobów odzieżowych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
WprowadzenieWprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do kwalifikacji dla zawodu technik przemysłu mody, zakres tematyczny dotyczący węzłów technologicznych wyrobów odzieżowych oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy z zakresu węzłów technologicznych wyrobów odzieżowych:
animację 3Danimację 3D,
film instruktażowyfilm instruktażowy.
Film instruktażowy ,,Rysunki graficzne węzłów technologicznych wyrobów odzieżowych” przedstawia określenie nazwy zawodu oraz kompetencje technika przemysłu mody. W tym filmie jest przedstawiona chronologia powstawania różnych rysunków graficznych węzłów technologicznych wybranych elementów wyrobu odzieżowego, tj. szwy, kieszenie, kołnierze, zapięcia i mankiety. Poza tym w filmie zaprezentowane są zasady wykonywania rysunków węzłów technologicznych wyrobów odzieżowych; omówienie poszczególnych elementów i ich symboliki (oznaczenia), tj. materiał, prawa strona, podklejenie materiału, fragment wyrobu itp. Poza tym pokazana jest dokumentacja związana z wykonywaniem czynności zawodowych: rysunki modelowe i rysunki techniczne różnych wyrobów odzieżowych, np. spódnica, spodnie, bluzka, sukienka, żakiet lub ich elementów np. kołnierz, mankiet, kieszeń – niezbędne do wykonania rysunków graficznych wyrobów odzieżowych.
Animacja ,,Chronologiczne zestawienie czynności na podstawie rysunku modelowego i opisu” przedstawia opis modelu, zestawienie elementów składowych oraz chronologiczne zastawienie czynności procesu wykonania bluzy.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu metod i systemów produkcji wyrobów odzieżowych.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśniają działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu mody
3.1. Praca uczniów podczas zajęć
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą metod i systemów produkcji w zakładzie odzieżowym. Rozwijają też praktyczne umiejętności projektowania stanowisk w hali produkcyjnej. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Nauczyciel zleca uczniom obejrzenie filmu instruktażowego ,,Rysunki graficzne węzłów technologicznych wyrobów odzieżowych” uczniowie powinni zastanowić się, kim jest technik przemysłu mody. Wypiszą jego 5 kompetencji, następnie nauczyciel proponuje, aby uczniowie – w ramach burzy mózgów – powiedzieli, jakie są ich kompetencje i które ułatwią im pracę w przemyśle modowym. Nauczyciel omawia z uczniami ich propozycje. W drugiej części zajęć nauczyciel – po obejrzeniu filmu instruktażowego razem z klasą – prosi ich o wylosowanie numeru grupy i zadanie im zagadnienia do opracowania. Grupa 1: chronologia powstawania różnych rysunków graficznych węzłów technologicznych wybranych elementów wyrobu odzieżowego, tj. szwy, kieszenie, kołnierze, zapięcia, mankiety. Grupa 2: przedstawienie zasad opisywania rysunków graficznych węzłów technologicznych. Grupa 3: przedstawienie zasad wykonywania rysunków węzłów technologicznych wyrobów odzieżowych. Grupa 4: omówienie poszczególnych elementów i ich symboliki (oznaczenia), tj. materiał, prawa strona, podklejenie materiału, fragment wyrobu, stębnówka, overlock, zamek błyskawiczny. Grupa 5: dokumentacja związana z wykonywaniem czynności zawodowych: rysunki modelowe i rysunki techniczne różnych wyrobów odzieżowych, np. spódnica, spodnie, bluzka, sukienka, żakiet lub ich elementów, np. kołnierz, mankiet, kieszeń niezbędne do wykonania rysunków graficznych wyrobów odzieżowych. Nauczyciel informuje uczniów, że powinni jak najlepiej opanować wskazane treści, ponieważ w drugim etapie będą pracować w innych grupach, w których będą ekspertami od jednego zagadnienia, nad którym pracowali w grupach pierwotnych. W związku z tym, że będą jedyną osobą znającą wybrane zagadnienie, powinni odpowiedzialnie i z pełnym zaangażowaniem gromadzić wiedzę na pierwszym etapie pracy oraz przekazywać ją w nowych grupach. Jako formę podsumowania pracy nauczyciel może zaproponować test obejmujący wszystkie zagadnienia lub poprosić wybranego ucznia z każdej grupy o zaprezentowanie wskazanego przez nauczyciela zagadnienia. Najlepsze odpowiedzi mogą być nagrodzone w formie ocen lub innej wybranej przez nauczyciela.
Na podstawie animacji 3D „Chronologiczne zestawienie czynności na podstawie rysunku modelowego i opisu” nauczyciel proponuje pracę metodą lekcji odwróconej. Uczniowie oglądają animację w domu. Na lekcji nauczyciel pyta ich, jakie są poszczególne elementy w modelu. Uczniowie dzielą się samodzielnie na pary i spisują swoje propozycje. Nauczyciel zapisuje elementy na dużym plakacie, który uczniowie na bieuzupełniać. Następnie nauczyciel prosi uczniów, żeby znaleźli rysunki modelowe swoich ulubionych wyrobów odzieżowych i opisali ich elementy, najciekawsze propozycje będą także przyklejone do plakatu – nauczyciel wydrukuje te rysunki.
Praca całego zespołu klasowego
Cała klasa wspólnie wykonuje plakat dotyczący aspektów związanych z procesem przygotowania produkcji wyrobów odzieżowych. Nauczyciel proponuje, aby każdy omówił jakieś zagadnienie, które wyda się dla niego najbardziej interesujące, np. kwestie dotyczące opracowania chronologicznego zestawienia czynności wykonania elementów odzieży lub gotowych wyrobów odzieżowych na podstawie rysunków graficznych węzłów technologicznych.
Praca w parach
Praca w grupach
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
3.2. Praca uczniów poza zajęciami
3.3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.epodreczniki.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści