Temat: Gospodarowanie odpadami

Autor: Joanna Borgensztajn

Adresat

Uczniowie klasy VIII szkoły podstawowej

Podstawa programowa

Wymagania ogólne

IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:

1. interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo‑skutkowe między zjawiskami, formułuje wnioski.

Ogólny cel kształcenia

Poznasz rodzaje odpadów i dowiesz się jak z nimi postępować

Kompetencje kluczowe

  • porozumiewanie się w językach obcych;

  • kompetencje informatyczne;

  • umiejętność uczenia się.

Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:

  • rozróżniać rodzaje odpadów;

  • oceniać wpływ odpadów na zdrowie człowieka i stan środowiska;

  • uzasadniać konieczność segregacji odpadów;

  • uzasadniać konieczność specjalnej zbiórki odpadów niebezpiecznych;

  • proponować działania zmierzające do ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów.

Metody/techniki kształcenia

  • podające

    • pogadanka.

  • aktywizujące

    • dyskusja.

  • eksponujące

    • pokaz.

  • programowane

    • z użyciem komputera;

    • z użyciem e‑podręcznika.

  • praktyczne

    • ćwiczeń przedmiotowych.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne

  • e‑podręcznik;

  • zeszyt i kredki lub pisaki;

  • tablica interaktywna, tablety/komputery.

Przebieg lekcji

Przed lekcją

  • Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.

Faza wstępna

  • Nauczyciel podaje temat, cele lekcji i kryteria sukcesu sformułowane w języku zrozumiałym dla ucznia.

  • Nauczyciel inicjuje rozmowę wprowadzającą w temat. Pyta uczniów:

    • Co wiecie o…?

    • Czy kiedykolwiek spotkaliście się z…?

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej grupie przydziela do opracowania na podstawie zasobów z lekcji jeden z poniższych tematów: problem opakowań po produktach; utylizacja i recykling odpadów; kompostownie i biogazownie; spalarnie i wysypiska śmieci; segregacja odpadów; zasady postępowania z elektrośmieciami; zasady postępowania z przeterminowanymi lekami.

  • Przedstawiciel każdej grupy referuje przydzielony temat. Uczniowie z pozostałych grup proszą o dodatkowe wyjaśnienia, zadają pytania i dyskutują z grupą referującą. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów.

  • Nauczyciel wyświetla ilustracje pt. „Reducing food waste”, prosi uczniów o dokładne przeanalizowanie znajdujących się na niej treści. Pyta uczniów, co jeszcze można zrobić, by nie marnować jedzenia np. w domu, restauracjach. .

  • Uczniowie wykonują kolejne ćwiczenia i polecenia. Nauczyciel sprawdza i uzupełnia odpowiedzi, przedstawiając uczniom niezbędne informacje. Udziela informacji zwrotnej..

  • Uczniowie utrwalają zdobyte informacje, omawiając je ze swoimi najbliższymi sąsiadami (metoda „powiedz sąsiadowi”).

Faza podsumowująca

  • Na zakończenie zajęć nauczyciel pyta: Gdyby z przedstawionego na lekcji materiału miałaby odbyć się kartkówka, jakie pytania waszym zdaniem powinny zostać zadane? Gdyby uczniowie nie wyczerpali najistotniejszych zagadnień, nauczyciel może uzupełnić ich propozycje.

Praca domowa

  • Odsłuchaj w domu nagrania abstraktu. Zwróć uwagę na wymowę, akcent i intonację. Naucz się prawidłowo wymawiać poznane na lekcji słówka.

  • Wykonaj w domu notatkę z lekcji metodą sketchnotingu.

W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania

Pojęcia

biogas
biogas
RPixHCyg8oKfU
Nagranie dźwiękowe słówka

biogaz – gaz powstający w wyniku beztlenowego rozkładu materii organicznej; składa się głównie z metanu i dwutlenku wegla

recycling
recycling
R14NcgFpqYgY6
Nagranie dźwiękowe słówka

recykling – systemowe działania związane z obiegiem materiałów, które mogą być wielokrotnie przetwarzane i wykorzystywane; skuteczna forma ochrony środowiska przez ograniczenie zużycia surowców naturalnych i powstawania odpadów

waste segregation
waste segregation
RX07Ot0O8fryc
Nagranie dźwiękowe słówka

segregacja odpadów – sortowanie odpadów; podział odpadów na kategorie, który ułatwia i przyspiesza ich zagospodarowanie

waste reprocessing
waste reprocessing
R14ufbEfFyMmQ
Nagranie dźwiękowe słówka

utylizacja odpadów – proces przetwarzania odpadów polegający na odzyskaniu z nich surowców wtórnych

Teksty i nagrania

RDYSIX5dom8kG
Nagranie dźwiękowe abstraktu

Waste management

As the economy grows, so does the amount of packaging and one‑use products we throw away. Waste lying around is an eyesore, it pollutes the environment, and some types of waste like plastic bags or chewing gum are a deadly hazard to animals.

Waste should be reprocessed, that is used to recover as many secondary raw materials as possible.

Organic waste such as leftovers, mowed grass, fallen leaves, straw and sawdust should be composted. Compostable waste is used to build piles, with every layer having oxygen access. This way, soil micro‑organisms decompose such waste and turn it into fertiliser. During waste fermentation, some micro‑organisms give off methane, a fuel gas. Methane is produced in landfills, in water treatment plants, and in fertiliser and compost piles. Some landfills are equipped with degassing facilities, sometimes connected to systems of methane reclamation from biogas. Methane production during organic waste fermentation is also used in biogas plants: facilities for the production of methane, which can be used as a power source. As a substrate in biogas plants, organic components of municipal solid waste, agricultural waste, or sludge from water treatment plants may be used.

Many types of waste are incinerated in waste incineration plants. This reprocessing method is expensive but faster than recycling or composting ever‑growing piles. Incinerators burn waste in 1100°C. turning it into components that are relatively safe for the environment. The small amounts of hazardous substances are intercepted by filters and neutralised. Ashes are used for building materials. Waste incineration provides energy as well. Incineration plants have to comply with very high security standards.

Substances and equipment that may contaminate the environment may not be disposed along with municipal solid waste.

Energy‑saving lightbulbs, fluorescent lamps, batteries, and electronic devices are known as electronic waste. They contain certain amounts of very hazardous compounds, and should be turned in at municipal waste selective collection points to recover rare and valuable elements.

A category of waste that requires special processing is out‑of‑date medicine. Expired drugs may not be combined with mixed waste or flushed down the toilet; this way, they will not be reprocessed, and their component substances can end up in water reservoirs, groundwater, and drinkable water inlets.

Municipal solid waste management is a problematic matter in Poland as most of the waste is dumped at landfills.

Many landfills are simply depressions in the ground or excavation sites that were used to dump waste over the years. Due to its direct contact with the environment, noxious substances are leached by water and moved to soil and watercourse, and dust and gases, including methane, are released into the atmosphere. The surrounding area is also contaminated as some of the waste is blown away outside of the landfill by the wind.

Waste is easier to manage if it is segregated. This is why it is crucial to sort and collect different types of waste separately—paper, plastic, metal, glass, organic waste and hazardous waste such as depleted batteries, fluorescent lamps, electronic equipment, and chemicals. Thanks to selective collection, some of the waste will be reprocessed for raw materials, and some, incinerated. The goal of waste management is to minimise the amount of waste stored.

  • Waste should be reprocessed.

  • Waste must absolutely be segregated.