Lesson plan (Polish)
Temat: Środowisko przyrodnicze i gospodarka Ukrainy
Adresat
Uczeń klasy VI szkoły podstawowej
Podstawa programowa
VIII Sąsiedzi Polski: przemiany przemysłu w Niemczech; dziedzictwo kulturowe Litwy i Białorusi; środowisko przyrodnicze i atrakcje turystyczne Czech i Słowacji; problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno‑gospodarcze Ukrainy; zróżnicowanie przyrodnicze i społeczno- gospodarcze Rosji; relacje Polski z sąsiadami.
Uczeń:
4) Rozumie problemy polityczne, społeczne i gospodarcze Ukrainy;
7) Rozumie potrzebę kształtowania dobrych relacji Polski z sąsiadami.
Ogólny cel kształcenia
Uczeń pozna środowisko przyrodnicze oraz przyczyny problemów gospodarczych i społecznych Ukrainy
Kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w językach obcych;
kompetencje informatyczne;
umiejętność uczenia się.
Kryteria sukcesu
Uczeń nauczy się:
określisz położenie Ukrainy na mapie Europy;
omówisz aktualną sytuację polityczną na Ukrainie;
scharakteryzować środowisko przyrodnicze Ukrainy;
wymienisz główne gałęzie ukraińskiej gospodarki;
omówisz problemy gospodarcze i społeczne Ukrainy.
Metody/techniki kształcenia
podające
pogadanka.
aktywizujące
dyskusja.
eksponujące
pokaz.
programowane
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika.
praktyczne
ćwiczeń przedmiotowych.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
e‑podręcznik;
tablica interaktywna, tablety/komputery;
platforma edukacyjna Quizizz;
platforma edukacyjna Learning Apss;
mapa fizyczna Europy;
roczniki statystyczne;
atlasy geograficzne.
Przebieg lekcji
Przed lekcją
Uczniowie zapoznają się z treścią abstraktu. Przygotowują się do pracy na lekcji w taki sposób, żeby móc przeczytany materiał streścić własnymi słowami i samodzielnie rozwiązać zadania.
Faza wstępna
Nauczyciel podaje uczniom temat oraz cele lekcji.
Nauczyciel uruchamia na tablicy multimedialnej aplikację Learning Apss i korzystając z Planszy interaktywnej prosi uczniów i dokonywanie zapisu skojarzeń związanych z historią Ukrainy. Dyskusja.
Faza realizacyjna
Nauczyciel na lekcji wcześniejsze prosił uczniów o zapoznanie się z materiałem źródłowym dotyczącym historii Ukrainy- edukacja odwrócona. Uczniowie przyswajają wiadomości w domu i dzięki temu jest możliwa bogata dyskusja na temat trudnych wydarzeń, które miały miejsce na losy Ukrainy i ich wpływ na obecną sytuację polityczną.
Praca całego zespołu klasowego. Uczniowie określają położenie geograficzne Ukrainy. Wskazują państwa graniczące.
Praca w parach. Charakterystyka warunków naturalnych Ukrainy: linia brzegowa, ukształtowanie pionowe, sieć rzeczna, klimat. Uczniowie korzystają z atlasów geograficznych i podręcznika do nauczania geografii oraz z e‑podręcznika.
Wskazane osoby omawiają opracowane zagadnienie. Korzystają z mapy z e‑podręcznika, wyświetlonej na tablicy interaktywnej Ukraina - mapa hipsometryczna.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej mapę z e‑podręcznika Rozmieszczenie ludności Ukrainy. Prosi uczniów o odczytanie miast najbardziej zaludnionych. Następnie prosi o wyszukanie informacji w zasobach Internetu dotyczącej liczebności Ukrainy. Wyciągnięcie wniosków.
Praca w parach. Gospodarka Ukrainy: Rolnictwo (gleby i uprawy), przemysł (surowce mineralne i gałęzie przemysłu). Uczniowie korzystają z atlasów geograficznych, podręcznika do nauczania geografii oraz z zasobów Internetu. Omówienie zagadnień w oparciu o mapy z e‑podręcznika wyświetlonych na ekranie tablicy multimedialnej.
Praca w parach. Nauczyciel dzieli klasę na 4 zespoły. Uczniowie w każdej grupie opracowują obszar tematyczny Elektrownia atomowa - Jesteś Za czy przeciw? Każda grupa otrzymuje kartkę papieru A1, mazaki. Uczniowie korzystają z materiałów źródłowych takich jak podręcznik do nauczania geografii, zasoby Internetu, podręcznik do nauczania geografii.Za pomocą metody „Gadająca ściana” uczniowie przedstawiają swoje propozycje.
Faza podsumowująca
Na zakończenie zajęć nauczyciel uruchamia platformę Quizizz.com. Gra dydaktyczna sprawdzająca wiedzę z lekcji o Ukrainie. Do gry nauczyciel zaprasza kilkoro uczniów, by Ci korzystając z telefonów komórkowych i dostępu do Internetu sprawdzili swoją wiedzę. Po wykonaniu testu analiza wszystkich zadań.
Nauczyciel prosi o samoocenę uczniów dotyczącą współpracy w zespole oraz wykonanego zadania. Dokonuje oceny pracy wybranych uczniów.
Na zakończenie zajęć, nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenia, które wykonywane są przez cały zespół klasowy.
W tej lekcji zostaną użyte m.in. następujące pojęcia oraz nagrania
Pojęcia
wybrzeże limanowe - typ wybrzeża, na którym w czasie przypływu zalewane są ujściowe odcinki rzek o charakterze lejkowym. Wraz z odpływem fale morskie unoszą muł z rzeki i budują wał między ujściem a otwartym morzem. Powstaje liman, czyli zatoka utworzona z ujściowego odcinka jaru rzeki.
Euromajdan - ruch społeczny związany z falą największych manifestacji i protestów przelewających się na Ukrainie od momentu uzyskania przez ten kraj niepodległości w 1991 roku. Rozpoczęły się one 21 listopada 2013 demonstracją przeciwko odłożeniu przez prezydenta Wiktora Janukowycza podpisania umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską.
Teksty i nagrania
Natural environment and economy of Ukraine
Ukraine is a large country in Eastern Europe – the second largest on our continent, after the Russian Federation. It has an area of over 603 thousand kmIndeks górny 22, which is almost twice as large as that of Poland. The capital of Ukraine is Kiev.
Ukraine is a lowland and upland country with a small share of mountains. These mountains include, among others, the narrow range of the Eastern Carpathians, which crosses the south‑western part of the country along a stretch of about 200 km. The highest peak of Ukraine can be found there – Hoverla – 2061 m above sea level. Another mountainous region in Ukraine are the coastal Crimean Mountains. From the geological point of view, they are similar to the Carpathians – they too were created in the Alpine orogeny and are mainly composed of sandstones, shales, and limestones. Due to their coastal location, they have high relative heights. The highest peak is Roman‑Kosh (1545 m above sea level).
On the eastern side of the Ukrainian Carpathians, there are vast, undulating upland areas – Podolia and Volhynia, as well as the Dnieper Upland (on the right bank of the Dnieper River). The central part of Ukraine is covered by great lowlands – the Dnieper Lowland (on the left bank of the Dnieper River), and the Black Sea Lowland (along the sea coast). Another lowland is Polesye, which stretches in the north‑western part of Ukraine, along the border with Belarus. On the other hand, in the east of the country, there is the relatively small and low Donets Ridge.
The biggest river in Ukraine is the Dnieper – the fourth longest river of Europe. It flows through the middle of the country from the north to the south, escaping to the Black Sea.
Ukraine has a temperate, warm, continental climate. This climate has the lowest precipitation among other temperate climates, and the greatest annual temperature variations. In practice, this means that summers are generally hot and dry, and winters – cold and dry. In the western part of Ukraine, near the border with Poland, there is a slightly milder type of climate, similar to our transitional climate. However, these are relatively high areas, which means that the climate there remains harsh, especially in winter. The warmest weather is recorded in the south, on the Black Sea coast, where the climate has Mediterranean characteristics.
Ukraine currently has around 45 million inhabitants, slightly more than Poland. However, the population of our eastern neighbors has been steadily decreasing for years – after gaining independence in 1991, Ukraine had more than 52 million inhabitants. This decrease in population is mainly due to the unstable economic situation and poor economic development of the country. Uncertain future discourages young people from starting families and deciding to have children, and often forces them to emigrate. Moreover, on average, Ukrainians live much shorter (68 years) than other Europeans, which results in more deaths. All these factors contribute to a significant negative rate of natural increase and thus a negative actual rate of increase. The net migration rate oscillates around 0.
Ukraine is an agricultural and industrial country. Figuratively speaking, the occurrence of fertile black earths over large areas left no choice but to develop them for growing crops. Large harvests are reaped and sold abroad – Ukraine is presently a significant exporter of wheat, corn, and sunflower. In addition, sugar beets, barley, and other cereals, as well as vegetables and fruit, are grown there. In the south of the country, the climate is the warmest and allows to grow, e.g., grapes, or even citrus fruits.
Animal husbandry in Ukraine is also highly developed. Pigs, cattle, and poultry dominate, among which ducks are of high export importance.
The Ukrainian industry has developed on the basis of mineral resources. In the Donetsk region, bituminous coal (in the past also brown coal) is mined, and in the area of Kryvyi Rih – iron ores. Ukraine is one of the world’s leading producers of these two raw materials. In addition, manganese and uranium ores as well as small quantities of crude oil and natural gas are extracted. Ukraine, like Poland, is dependent on supplies of Russian oil and gas.
The political situation of Ukraine is complicated.
The war with Russia continues in the east of Ukraine. On March 17, 2014, the authorities of the Autonomous Republic of Crimea unrecognized by Ukraine announced Crimea as an independent state. Then they asked Russia to join it. On the same day, Russian President Vladimir Putin signed a decree on the recognition of Crimea as a sovereign and independent state. A day later, the new creation became another entity of the Russian Federation.